abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133626529
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:53 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Volgens mij is jouw vraag nooit beantwoord hè. Ik zag deze struik laatst hier in de buurt staan. Ongeveer 2 meter hoog en 1,5 meter breed. Kale takken met die paarse besjes eraan. Ik vond het eerlijk gezegd niet zo heel mooi, maar in een kale wintertuin kan het natuurlijk de boel wel opfleuren.
ik vind hem in kerststukjes mooi. maar in de tuinen valt het me nu eerlijk gezegd ook een beetje tegen.

maar ik kom erachter dat we al een winterbloeier hebben staan; Viburnum bodnadense.
dat is al een mooie eyecatcher in de winter. leuke verrassingen met een nieuwe tuin :D
  dinsdag 26 november 2013 @ 10:48:54 #103
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_133636319
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:29 schreef Lolaatje het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste topic is voor deze vraag, maar misschien hebben jullie een antwoord.
Wegens het vervangen van een kozijn moet ik helaas mijn volle kamperfoelie flink gaan snoeien. Nu is dit natuurlijk niet bepaald de ideale periode daarvoor.. bestaat er een (redelijke) kans dat een kamperfoelie dat overleeft?
Lijkt me geen probleem , om hem nu te snoeien , zorg er wel voor dat je niet alleen tot het verhoute deel van de plant terug snoeit. Zorg dat er wat "blad" aan blijft zitten
Wil je hem zo groot mogelijk houden ? probeer hem dan zo goed en zo kwaad het lukt aan de kant te duwen. Meestal zijn ze vrij flexibel

quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:24 schreef loecje het volgende:

[..]

ik vind hem in kerststukjes mooi. maar in de tuinen valt het me nu eerlijk gezegd ook een beetje tegen.

maar ik kom erachter dat we al een winterbloeier hebben staan; Viburnum bodnadense.
dat is al een mooie eyecatcher in de winter. leuke verrassingen met een nieuwe tuin :D
Callicarpa kan wel heel mooi zijn , tegen een grijze schutting bijvoorbeeld of op een plek die in deze periode wat saai is. Je moet er wel veel van genieten zolang de bessen eraan zitten , rond de kerst zijn ze vaak al op gegeten door de vogels. Die eten ze pas na wat vorst.
Mocht je ze in een boeket of bloemstuk willen stoppen en er zit nog blad aan , dan raad ik je aan eerst al het blad te verwijderen .
pi_133639532
Mooi kaas, idd dat rode O+
Ik wil volgend voorjaar echt een rode japanse esdoorn kopen voor helemaal achterin O+
pi_133639675
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 12:51 schreef Bluezz het volgende:
Mooi kaas, idd dat rode O+
Ik wil volgend voorjaar echt een rode japanse esdoorn kopen voor helemaal achterin O+
Waarom niet nu, Bluezz? Volgens mij is november de beste tijd om bomen te planten.
pi_133667823
Oh ik ga vrijdagmiddag ff kijken bij het tuincentrum of ze er eentje hebben, tnx! *O*
  woensdag 27 november 2013 @ 13:46:47 #107
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133673932
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 12:57 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Waarom niet nu, Bluezz? Volgens mij is november de beste tijd om bomen te planten.
Hmm dat is zo. Bomen die in een pot zijn opgekweekt kan je het hele jaar door aanplanten. Als je een boom of struik wilt aan/verplanten uit de volle grond kan je dat het beste nu doen.
  woensdag 27 november 2013 @ 13:50:27 #108
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133674021
Ik vind Callicarpa ook mooi en als 't swinters vogels in de tuin geeft , dan is dat ook leuk.
pi_133679483
vogeltjes lokken met planten is natuurlijk ook leuk...
ik heb nu wel wat voer hangen voor de vogeltjes. daar komen vooral meesjes op af.

doen jullie verder nog wat speciaals in de tuin voor de vogeltjes?
en in de zomer voor de bijen/vlinders en andere tuinbewoners?
pi_133681619
Is het normaal dat een deel van de bloembollen nu al uitkomen? Ik heb er een aantal in een bak gedaan in die zijn nu dus al zon 15 cm boven de grond (2 stengels).
pi_133681675
voor sommige soorten zoals blauwe druifjes wel. die krijgen voor de winter al blad
pi_133683201
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 16:53 schreef loecje het volgende:
ik heb nu wel wat voer hangen voor de vogeltjes. daar komen vooral meesjes op af.

Zelf ben ik erg blij met mijn hedera helix arborescens. Een klimop in struikvorm (woekert dan ook niet) die besjes krijgt waar vogels van houden en voor de bijen ook waardevol is. Het mooie vind ik dat hij laat bloeit (fijn voor bijen wanneer de zomerbloeiers (deels) al zijn uitgebloeid) en dan in de winter besjes krijgt wanneer vogels het goed kunnen gebruiken. Hij groeit overigens niet snel.

Voor bijen (en vlinders etc.) zou ik niet alleen kijken naar planten voor de zomer, maar ook juist planten die redelijk in het begin of einde van het jaar bloeien. Qua beplanting heb ik bewust gekeken naar welke waardevol voor bijen zouden zijn en ervoor gezorgd dat ik diverse planten heb die in verschillende periodes bloeien. Na de winter kunnen ze wel wat goede vroegbloeiende planten gebruiken.
Als je wat suggesties wilt, roep je maar :)
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_133683331
quote:
14s.gif Op maandag 25 november 2013 21:54 schreef Adelante het volgende:

[..]

Overleven zal ie het wel, maar groei en met name bloei volgend jaar zullen niet optimaal zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 10:48 schreef rac het volgende:

[..]

Lijkt me geen probleem , om hem nu te snoeien , zorg er wel voor dat je niet alleen tot het verhoute deel van de plant terug snoeit. Zorg dat er wat "blad" aan blijft zitten
Wil je hem zo groot mogelijk houden ? probeer hem dan zo goed en zo kwaad het lukt aan de kant te duwen. Meestal zijn ze vrij flexibel

Dank, dan ik ga het proberen. Ik wil sowieso proberen een deel wat uit de weg te binden of zo, maar door de grootte zal er hoe dan ook gesnoeid moeten worden. Jammer wel, er zitten nog allemaal bloemen in en dat eind november O+
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_133685003
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 18:54 schreef Lolaatje het volgende:

Als je wat suggesties wilt, roep je maar :)
suggesties zijn altijd welkom.
de voortuin moet nog worden aangepakt. wel met een beperkt budget dus het eerste jaar zal ik vooral opzoek gaan naar planten bij anderen die ik kan stekken/scheuren. ik ben nu al bezig met lavendel stekjes.
pi_133689886
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 16:53 schreef loecje het volgende:

Ik heb een vuurdoorn en een poortje van hedera helix, verder nog wat struikjes met rode besjes (cotoneaster geloof ik) en ik wil nog bottelrozen planten.
Verder voer ik flink bij, verschillende smaken, vegetarisch of juist niet, voor elk wat wils.

In de zomer voor de insecten een feestmaal van bloemen hier, buddleja natuurlijk en valeriaan en kattenstaart, zelfs een brandnetelhoekje, en verder allerlei bloemen bijv. Digitalis voor de hommels, phacelia, agastache en allerlei ander bloeiend spul.
pi_133931683
De rozemarijn die ik van de zomer in een pot op het terras had krijgt binnen allemaal zwarte uiteinden aan z'n blaadjes.
Wat gaat hier fout denken jullie? Teveel water, te weinig misschien? Te grote omschakeling in temp?
  zaterdag 7 december 2013 @ 17:05:09 #117
408723 F1978
I want to go with the flow
pi_134020188
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 18:47 schreef kaasplankje het volgende:

Acer palmatum "Atropurpureum" de rode op de voorgrond[ afbeelding ]

quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 21:06 schreef kaasplankje het volgende:

de heide.

[ afbeelding ]
Prachtige kleuren hebben deze 2 zeg ^O^
Subtiel en stabiliteit zorgen voor een goede balans in het leven.
pi_134020950
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 00:29 schreef sittingtuck het volgende:
De rozemarijn die ik van de zomer in een pot op het terras had krijgt binnen allemaal zwarte uiteinden aan z'n blaadjes.
Wat gaat hier fout denken jullie? Teveel water, te weinig misschien? Te grote omschakeling in temp?
Die laat ik gewoon buiten staan in een ( grote brede) pot, samen met de thijm.
Als hij/zij de winter niet overleeft, jammer dan.,

Zojuist nog een tak geknipt voor de blaadjes in een brood. w/
http://books.google.nl/bo(...)0schiacciata&f=false
pi_134124944
Ik ben wat inspiratie voor de invulling van mijn achtertuin aan het zoeken en dacht, misschien vinden jullie het ook wel leuk. Ik zal de plaatjes onder een spoiler zetten want anders wordt het een heel lang bericht. Ik weet ook niet of dat dit topic ook echt voor zulke dingen bedoeld is. Maar ik vind het zo leuk om er mee bezig te zijn. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2013 20:47:20 ]
pi_134127256
Die paarse bloemen lijken me bloeiende bieslook of allium.
Matrasje voor die bank moet je denk ik even tot het voorjaar wachten, dan hebben ze de tuinkussens wel weer bij zaken als Kwantum en Leenbakker en zo.
pi_134128004
Die houten kratten rotten natuurlijk op den duur wel weg.
Maar je kan ze in de winter ook binnen zetten?
Benieuwd wat er uiteindelijk van je plannen hier te zien zal zijn 8-)
pi_134128641
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 20:27 schreef Bluezz het volgende:
Die houten kratten rotten natuurlijk op den duur wel weg.
Maar je kan ze in de winter ook binnen zetten?
Benieuwd wat er uiteindelijk van je plannen hier te zien zal zijn 8-)
Dat zal nog wel even duren. (Komend voorjaar). Maar als het zover is zal ik het zeker posten! :) We gaan eind februari beginnen met de schutting te vervangen. Die was al versleten voor we hier kwamen wonen en staat echt op instorten.

De kratten binnen zetten is opzich wel een idee.. alleen de tuin is niet heel groot dus dat zou dan betekenen dat we de hele winter tegen een zwart gat aankijken. Dan ga ik toch maar iets anders proberen te verzinnen met kratten. misschien als 'kastjes' aan de schutting hangen en er dan weer iets leuks inzetten.
pi_134128722
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 20:08 schreef Gwywen het volgende:
Die paarse bloemen lijken me bloeiende bieslook of allium.
Matrasje voor die bank moet je denk ik even tot het voorjaar wachten, dan hebben ze de tuinkussens wel weer bij zaken als Kwantum en Leenbakker en zo.
Maar dan is het natuurlijk maar de vraag of ze precies de goede maat hebben. Misschien ga ik bij de plaatselijke kringloop wel een kindermatrasje zoeken en daar een hoes voor naaien. Maar dat zie ik tegen die tijd wel. Eerst maar eens kiezen wat het definitief moet gaan worden sowieso.
pi_134129790
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 20:48 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Maar dan is het natuurlijk maar de vraag of ze precies de goede maat hebben. Misschien ga ik bij de plaatselijke kringloop wel een kindermatrasje zoeken en daar een hoes voor naaien. Maar dat zie ik tegen die tijd wel. Eerst maar eens kiezen wat het definitief moet gaan worden sowieso.
Het lijkt me eenvoudiger om dan het bankje in de maat van een gangbaar tuinkussen te bouwen. ;)
  dinsdag 10 december 2013 @ 21:12:07 #125
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_134129845
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:52 schreef Gwywen het volgende:

Ik heb laatst ook zaden geraapt bij een bijna-paarse esdoorn, misschien was dit wel een rubrum-variant, ik hoop in elk geval dat een aantal zaden uitkomen, zal mooi staan in m'n gemengde haag. :)
1 tip :
In de natuur wachten de zaden op een vorstperiode , pas dan zullen ze in het voorjaar kiemen .
Geen vorst tijdens de winter , dan blijven ze ongekiemd liggen , wachtend tot volgende winter. Kunstmatig kunnen wij dat ook .14 dagen voor het zaaien ( februari – maart ) zaad eerst twee dagen in water weken . Daarna het zaad mengen in vochtig rivierzand , per soort in een plasticzak doen , dichtknopen en in de diepvries stoppen .
Die handeling noemt Stratificeren.Voor het zaad te weken en te vervriezen kan u het eerst in een cylindrische doos doen waar langs de rand schuurpapier is in aangebracht . Met de doos met zaad schudden wrijft het omhulsel wat af van het zaad , wat de kieming achteraf gemakkelijker maakt . Eind februari – maart kan gezaaid worden in een goed doorlatende , grofkorrelige grond of rivierzand . Na zaaien de zaden afdekken met een laagje ( 1 cm ) zand om het dichtslaan bij het begieten te voorkomen . Tweede voordeel is dat de kiem goed door dit medium kan groeien . Afhankelijk van de temperatuur kiemt het zaad na twee tot zes weken .

Acer 30 dagen warm 90-180 dagen koud, Morus (moerbei) alba en nigra 60 dagen koud, Pinus cembra 60 dagen warm 90-270 dagen koud, Pinus parviflora 60 dagen warm 90 dagen koud, Robina scarficeren
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_134129849
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 21:11 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Het lijkt me eenvoudiger om dan het bankje in de maat van een gangbaar tuinkussen te bouwen. ;)
Dat is opzich best wel slim ja :+
pi_134130999
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 21:12 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

1 tip :
In de natuur wachten de zaden op een vorstperiode , pas dan zullen ze in het voorjaar kiemen .
Geen vorst tijdens de winter , dan blijven ze ongekiemd liggen , wachtend tot volgende winter. Kunstmatig kunnen wij dat ook .14 dagen voor het zaaien ( februari – maart ) zaad eerst twee dagen in water weken . Daarna het zaad mengen in vochtig rivierzand , per soort in een plasticzak doen , dichtknopen en in de diepvries stoppen .
Die handeling noemt Stratificeren.Voor het zaad te weken en te vervriezen kan u het eerst in een cylindrische doos doen waar langs de rand schuurpapier is in aangebracht . Met de doos met zaad schudden wrijft het omhulsel wat af van het zaad , wat de kieming achteraf gemakkelijker maakt . Eind februari – maart kan gezaaid worden in een goed doorlatende , grofkorrelige grond of rivierzand . Na zaaien de zaden afdekken met een laagje ( 1 cm ) zand om het dichtslaan bij het begieten te voorkomen . Tweede voordeel is dat de kiem goed door dit medium kan groeien . Afhankelijk van de temperatuur kiemt het zaad na twee tot zes weken .

Acer 30 dagen warm 90-180 dagen koud, Morus (moerbei) alba en nigra 60 dagen koud, Pinus cembra 60 dagen warm 90-270 dagen koud, Pinus parviflora 60 dagen warm 90 dagen koud, Robina scarficeren
Bedankt, wat goed om dit te weten! ^O^
  woensdag 11 december 2013 @ 21:42:30 #128
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_134167067
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 21:31 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Bedankt, wat goed om dit te weten! ^O^
Heb ik uit het bonsai topic gehaald een jaar of wat terug. Was een tip van Sigme geloof ik. Het enige wat ik heb gedaan is knippen en plakken. :+
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 12 december 2013 @ 08:16:28 #129
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_134180158
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 19:11 schreef Fripsel het volgende:
Ik ben wat inspiratie voor de invulling van mijn achtertuin aan het zoeken en dacht, misschien vinden jullie het ook wel leuk. Ik zal de plaatjes onder een spoiler zetten want anders wordt het een heel lang bericht. Ik weet ook niet of dat dit topic ook echt voor zulke dingen bedoeld is. Maar ik vind het zo leuk om er mee bezig te zijn. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die blauwe potjestoren is leuk.
pi_134185834
We hebben nog steeds geen besluit genomen trouwens v.w.b. de bomen in de voortuin.
Is het intussen niet te laat, mochten we er in de kerstvakantie eens tijd voor hebben om er uitgebreid voor te gaan zitten?
Tot wanneer loopt het bomenplantseizoen?
  maandag 16 december 2013 @ 10:56:00 #131
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_134321090
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 12:51 schreef Gwywen het volgende:
We hebben nog steeds geen besluit genomen trouwens v.w.b. de bomen in de voortuin.
Is het intussen niet te laat, mochten we er in de kerstvakantie eens tijd voor hebben om er uitgebreid voor te gaan zitten?
Tot wanneer loopt het bomenplantseizoen?
Als de bomen in een pot zitten eigenlijk het hele jaar , maar als je bomen uit de volle grond wilt kun je tot eind maart zonder probleem kunnen poten , waar je wel rekening mee moet houden is dat je de boom kunt planten , dus zorg dat het niet een paar dagen flink gevroren heeft anders kun je de grond niet in komen .
pi_134322609
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2013 10:56 schreef rac het volgende:

[..]

Als de bomen in een pot zitten eigenlijk het hele jaar , maar als je bomen uit de volle grond wilt kun je tot eind maart zonder probleem kunnen poten , waar je wel rekening mee moet houden is dat je de boom kunt planten , dus zorg dat het niet een paar dagen flink gevroren heeft anders kun je de grond niet in komen .
Ik weet al waar ze moeten komen dus het gat kan ik alvast graven. Hoe diep moet dat zijn? Halve meter?
  maandag 16 december 2013 @ 12:02:17 #133
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_134322993
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 11:48 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik weet al waar ze moeten komen dus het gat kan ik alvast graven. Hoe diep moet dat zijn? Halve meter?
Zou je niet eerst de bomen kopen en kijken hoe groot de kluit is ?
En natuurlijk de grond verbeteren zodat de boom meer overlevingskans heeft cq krijgt

Natuurlijk , kun je dat graven nu doen maar ook de grond die je er nu uit haalt zal bevriezen je krijgt de bomen er dan niet goed in en je kunt ze dan ook niet goed water geven
pi_134323158
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2013 12:02 schreef rac het volgende:

[..]

Zou je niet eerst de bomen kopen en kijken hoe groot de kluit is ?
En natuurlijk de grond verbeteren zodat de boom meer overlevingskans heeft cq krijgt

Natuurlijk , kun je dat graven nu doen maar ook de grond die je er nu uit haalt zal bevriezen je krijgt de bomen er dan niet goed in en je kunt ze dan ook niet goed water geven
Ik wou de gaten eigenlijk opvullen met potgrond, of is dat niet nodig?
Want als ik diep graaf kom ik al gauw op een laag zand terecht.
  maandag 16 december 2013 @ 12:27:13 #135
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_134323829
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 12:07 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik wou de gaten eigenlijk opvullen met potgrond, of is dat niet nodig?
Want als ik diep graaf kom ik al gauw op een laag zand terecht.
Opvullen met potgrond is prima , beter is je grond ruim om de kluit heen verbeteren met compost en goed bemesten zodat de boom beter in de grond kan wortelen
doe je dit van te voren , en het vriest ? dan kan je na het poten water geven maar in bevroren grond zal het niet goed lukken. Het water kan niet weg door dat de grond bevroren is en de kluit zal nat bevriezen en dat is niet goed
pi_134323973
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2013 12:27 schreef rac het volgende:

[..]

Opvullen met potgrond is prima , beter is je grond ruim om de kluit heen verbeteren met compost en goed bemesten zodat de boom beter in de grond kan wortelen
doe je dit van te voren , en het vriest ? dan kan je na het poten water geven maar in bevroren grond zal het niet goed lukken. Het water kan niet weg door dat de grond bevroren is en de kluit zal nat bevriezen en dat is niet goed
Ik denk dat het verstandig om het op korte termijn te doen, voor zover ik het weertopic hier op Fok volg blijft het zeker tot aan de kerst heel zacht. ;)
pi_134329994
Ik heb trouwens nog een vraag, ik heb een tuinhek/boog aan de westkant van de tuin. Daar staat 's morgens een paar uur de zon aan de ene kant (enigszins gefilterd door de appelboom) en aan het eind van de dag een paar uur aan de buitenkant.
Ik wil er een klimmer overheen laten groeien, maar weet niet zo goed welke klimmer tegen betrekkelijk weinig zon kan.
Clematis montana misschien?
  maandag 16 december 2013 @ 17:46:29 #138
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_134335444
Clematis viticella of alpina kan ook wel, toch doen ze 't altijd beter in de zon.
  dinsdag 17 december 2013 @ 11:40:49 #139
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_134359097
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 15:18 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb trouwens nog een vraag, ik heb een tuinhek/boog aan de westkant van de tuin. Daar staat 's morgens een paar uur de zon aan de ene kant (enigszins gefilterd door de appelboom) en aan het eind van de dag een paar uur aan de buitenkant.
Ik wil er een klimmer overheen laten groeien, maar weet niet zo goed welke klimmer tegen betrekkelijk weinig zon kan.
Clematis montana misschien?
Clematis Montana is leuk maar vaak moeilijk voor een kleinere plek zoals een boog of hekje hij bloeit op oud hout en is nogal een rigoureuze groeier zomers vooral over een boog waar je onderdoor loopt is niet echt aan te raden . Je zult hem te vaak moeten snoeien na een jaar of 3 als hij echt op gang komt .
Ik zou eerder wat hedera tegen een kaal hek / boog met daar een stuk of 2 ,3 groot bloemige clematissen bij die niet tegelijk bloeien of een vaste plant lathyrus , of een kamperfoelie

qua licht is het geen enkel probleem.
Clematissen houden sowieso niet van teveel zon

Clematis alpina is ook een leuke maar eigenlijk alleen bloemen in het voorjaar wederom op oud hout wel een voordeel dat deze niet zo heel wild groeit

Is deze plek te zien van uit je raam ?

Dan zou ik er echt eerst wat hedera tegen aanzetten voor wat blad structuur en groen in de winter , ook zullen clematissen hier beter uitspringen qua achtergrond
pi_134359678
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:40 schreef rac het volgende:

[..]

Clematis Montana is leuk maar vaak moeilijk voor een kleinere plek zoals een boog of hekje hij bloeit op oud hout en is nogal een rigoureuze groeier zomers vooral over een boog waar je onderdoor loopt is niet echt aan te raden . Je zult hem te vaak moeten snoeien na een jaar of 3 als hij echt op gang komt .
Ik zou eerder wat hedera tegen een kaal hek / boog met daar een stuk of 2 ,3 groot bloemige clematissen bij die niet tegelijk bloeien of een vaste plant lathyrus , of een kamperfoelie

qua licht is het geen enkel probleem.
Clematissen houden sowieso niet van teveel zon

Clematis alpina is ook een leuke maar eigenlijk alleen bloemen in het voorjaar wederom op oud hout wel een voordeel dat deze niet zo heel wild groeit
In m'n vorige tuin had ik montana over de schommel groeien, op zich vind ik vaak snoeien geen probleem, ben graag bezig in m'n tuin. Alleen vind ik de montana bijna "gewoontjes" omdat je hem zo veel ziet, vandaar dat ik me afvroeg wat er nog meer kan.
Alpina vind ik erg mooi, heb even wat plaatjes gegoogeld. Ik kan natuurlijk een alpina en een later bloeiende clematis over dezelfde boog laten groeien. Lathyrus was ik sowieso al van plan om er te zaaien, ook bij de andere bogen, voorlopig althans, tot de clematissen en rozen die daar staan wat meer body hebben. Alles is nu nog zo nieuw en pril (en kaal).

quote:
Is deze plek te zien van uit je raam ?

Dan zou ik er echt eerst wat hedera tegen aanzetten voor wat blad structuur en groen in de winter , ook zullen clematissen hier beter uitspringen qua achtergrond
Het is niet te zien vanuit het raam omdat er al een andere boog staat, die wel al helemaal is begroeid met hedera. Nog een boog met hedera daarnaast vind ik een beejte dubbelop. Het mag ook allemaal wat luchtiger, aangezien die oude boog nogal massief aandoet.

Ach, weet je wat, ik kan wel blijven uitleggen. Foto's zeggen veel meer :)
Vanaf de buitenkant van de tuin

Vanaf de andere kant gezien:

Hier zie je rechts in beeld die hederaboog

<Zucht> als ik die foto's zie wil ik zóóóó graag dat het weer zomer is!
  dinsdag 17 december 2013 @ 12:10:16 #141
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_134359968
Nu ik de foto's heb gezien , geen hedera !
Maar ook geen clematis Montana , met wat hulp kunnen grootbloemige clematissen prima !

Lathyrus vaste plant is ook erg mooi die hoef je niet ieder jaar te zaaien en zo verkom je uitputting door ieder jaar zelfde plant daar te zaaien .

Een stokroos zou daar ook erg mooi staan !

Zomer ... Hoelang nog
Eerst maar eens de lente ! :)
pi_134360596
Misschien kies ik voor Clematis Ville de Lyon. Ik vind die kleur zó prachtig O+

Steekt ook mooi af tegen al het groen erachter.

Stokrozen heb ik daar volgens mij al gezaaid, vingerhoedskruid weet ik zeker.
pi_134360856
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 12:32 schreef Gwywen het volgende:
Clematis Ville de Lyon
Oh wauw die is mooi! Is dat een moeilijke plant?
  dinsdag 17 december 2013 @ 12:45:49 #144
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_134361001
Het is een makkelijke plant, hij eet alst ware uit je hand.
  dinsdag 17 december 2013 @ 12:46:51 #145
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_134361045
Ik vind Hedera adviseren omdat Clematis montana te wild zou groeien in een boog ook een beetje een nono advies rac. Alsof dat niet woekert.
  dinsdag 17 december 2013 @ 13:00:14 #146
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_134361456
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 12:46 schreef kaasplankje het volgende:
Ik vind Hedera adviseren omdat Clematis montana te wild zou groeien in een boog ook een beetje een nono advies rac. Alsof dat niet woekert.
Hedera kun je het hele jaar snoeien en is prima in de hand te houden een tot twee keer per jaar is vaak voldoende maar als je het de mogelijkheid geeft ja dan neemt deze zeker zijn ruimte.

Je moet wel durven snoeien en het doen
En ze van de grond houden als je niet door de tuin heen wil hebben .
Je zult zien dat een hedera dan geheel geen woekeraar is

clematis Montana bloeit op oud hout , daarmee wil ik zeggen dat je veel bloemen weg snoeit als je hem kort moet houden en aangezien de groeispurt van de clematis Montana de hele zomer duurt is het niet handig om deze over een kleine boog te laten groeien .

Dus in mijn ogen ongeschikt voor deze plek
pi_134361515
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 12:32 schreef Gwywen het volgende:
Misschien kies ik voor Clematis Ville de Lyon. Ik vind die kleur zó prachtig O+
[ afbeelding ]
Steekt ook mooi af tegen al het groen erachter.

Stokrozen heb ik daar volgens mij al gezaaid, vingerhoedskruid weet ik zeker.
prachtig!
pi_134361789
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 12:40 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Oh wauw die is mooi! Is dat een moeilijke plant?
Moet ik eerlijk gezegd nog achter komen, ik heb deze in augustus pas in mijn tuin gezet.
Maar clematissen kennende zal het wel meevallen.
Grappig genoeg weet ik niet meer welke clematis ik achter in de tuin bij de rozenboog heb geplant, wordt dus een verrassing volgend jaar 8)7
Bij de pergola heb ik Comtesse de Bouchaud en Snow Queen door elkaar, die bloeien opvolgend.

Ik vind clematis, samen met rozen en hortensia's toch wel de meest onmisbare planten in de tuin. Zonder dat drietal is mijn tuin niet compleet. :)
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:19:01 #149
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135084212
De eerste krokussen hebben begin deze week hun koppie boven de grond gestoken :o
pi_135089918
Whut :o
pi_135090108
Ik heb al een boel sneeuwklokjes in bloei.. Dikke kans dat ze doodvriezen als het daadwerkelijk gaat sneeuwen. :s)
pi_135090285
Bij mij zijn er ook al bollen die boven de grond uitkomen maar ik weet niet meer welke we waar gepland hebben :+
pi_135095992
1 anemoon in de bloei. _O- De rest is zo verstandig om onder de grond te blijven.
  zondag 5 januari 2014 @ 11:11:15 #154
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135096024
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:28 schreef Fripsel het volgende:
Bij mij zijn er ook al bollen die boven de grond uitkomen maar ik weet niet meer welke we waar gepland hebben :+
Krokussen zijn prima te herkennen.
  zondag 5 januari 2014 @ 13:48:41 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_135099893
Ik heb een roos die volop bloeit.
Resistance is futile.
pi_135128057
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:11 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Krokussen zijn prima te herkennen.
Het is het eerste jaar dat ik zelf bollen in de grond gestopt heb, dus het verschil tussen het ene groene sprietje en het andere groene sprietje hoop ik je volgend jaar te kunnen vertellen!

Ik ben wel flink cadeaubonnen aan het sparen geweest van tuincentrums voor kerst en mijn verjaardag, dus kan straks in ieder geval al voor 100 euro aan bloemen en planten gaan kopen voor de achtertuin die we dit voorjaar willen gaan aanleggen. :D
  zondag 5 januari 2014 @ 23:15:33 #157
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135128191
Wat heb je er allemaal ingestopt dan?
pi_135128423
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:15 schreef Erasmo het volgende:
Wat heb je er allemaal ingestopt dan?
Wat ik nog weet: Tulpen, anemonen, narcissen, crocussen en allium.

Ik heb de verpakking weg gegooid maar dat had ik beter niet kunnen doen.
pi_135129926
leuke verrassing komend lente ;)

hier ook een verrassingstuin, ik ben diverse bollen tegen gekomen maar geen idee wat de vorige bewoners allemaal hebben geplant.

behalve dan woekerende lelietjes van dalen in de achtertuin. dat wordt dus zoveel mogelijk eruit spitten en alles wat opkomt direct met wortel en al verwijderen.
als iemand nog goede tips dan hoor ik het graag.
  maandag 6 januari 2014 @ 11:17:41 #160
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_135138079
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:23 schreef Sunnythesun het volgende:
Ik heb al een boel sneeuwklokjes in bloei.. Dikke kans dat ze doodvriezen als het daadwerkelijk gaat sneeuwen. :s)
Sneeuwklokjes en de meeste bolgewassen die vroeg bloeien zullen dat zonder problemen kunnen hebben , normaal gesproken vriest het nog als ze bloeien .
Jammer genoeg bloeien ze maar heel kort bij deze temperatuur.

Andere planten zoals hortensia's ( hydrangea macrophylla ) die zal zijn bloemknoppen niet tegen de vorst kunnen beschermen en zal dan een jaar geen of veel minder bloemen hebben. Indien ze nu of voor een andere vorst periode zijn uitgelopen.
Ook andere bomen struiken die op punt van bloeien staan zullen beschadigd raken door vorst , japanse kers , sierhazelaars etc.
  maandag 6 januari 2014 @ 12:16:44 #161
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_135140044
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:13 schreef Fripsel het volgende:
Het is het eerste jaar dat ik zelf bollen in de grond gestopt heb, dus het verschil tussen het ene groene sprietje en het andere groene sprietje hoop ik je volgend jaar te kunnen vertellen!
Op zich kun je het wel redelijk goed zien aan de sprietjes. Krokussen hebben gras-achtige sprietjes met een witte lengtestreep, blauwe druifjes iets dikkere, afgeronde groene sprieten (en die komen nu al volop op), narcissen ovale punten die uit de grond komen, hyacinten hebben dikke driehoekige groene punten die uit de grond steken en het groen van sneeuwklokjes is meestal een beetje grijzig.
Tulpen zijn meestal vrij laat, die zul je nu nog niet zien.

Bij mij komt ook al heel veel op, terwijl ik nog niet eens alle bollen in de grond heb. Ik heb nog zeker 70 bollen liggen nu, maar omdat ik geen idee meer heb waar ik al eerder bollen heb geplant weet ik niet goed meer waar ik ze moet doen. :P

Ik kwam trouwens op een tuinblog dit tegen:

Gras losmaken, bollen strooien, gras weer terugleggen en aanstampen, met dit als resultaat in het voorjaar:

Zo te zien werkt het wel, maar ik ga me dan altijd weer meteen zitten afvragen of die bollen dan wel diep genoeg liggen, ik houd meestal nogal keurig de plantdiepte van de verpakking aan.
Overigens heb ik er ook heel wat in het gras geplant - verwilderingsbollen, ook dat nog - dus ik ben heel benieuwd hoe mijn gazon er in het voorjaar bij ligt.
pi_135162404
Misschien zijn het wel druifjes.. Volgens mij had ik die ook gepland.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 05:00:51 #163
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_135177982
Ik bewaar ook altijd de bollen die je in pot koopt voor binnen en zo. Schijnt dat veel mensen die na de bloei weggooien! Zonde hoor.
pi_135179019
Het idee van bollen in de grasmat, heb ik de eerste keer gedaan en goed spijt
van gehad! :X
Bij het vervangen van de ( kleine) grasmat heb ik het niét gedaan en besloten
dat maar mooi aan de Gemeenteplantsoenen over te laten.

Ofschoon het plaatje van Gwywen heel leuk eruit ziet.

En bedankt voor de reminder van vorst en de hortensia (Annabelle) ^O^
  dinsdag 7 januari 2014 @ 10:22:02 #165
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_135180692
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 08:43 schreef AnneX het volgende:

Ofschoon het plaatje van Gwywen heel leuk eruit ziet.

En bedankt voor de reminder van vorst en de hortensia (Annabelle) ^O^
Met Annabelle hoef je je geen zorgen te maken , deze bloeit op nieuw hout. Bloemen gegarandeerd !
  dinsdag 7 januari 2014 @ 10:32:16 #166
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_135180950
Hydrangea omvalleriana is dat toch?
  dinsdag 7 januari 2014 @ 10:42:24 #167
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_135181182
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 10:32 schreef kaasplankje het volgende:
Ja die hoewel ik hem ken als :
Hydrangea aborenscens "Annabelle"

Om omvallen iets te verminderen zonder gebruik te maken van kunst matige in grepen zoals stokken pinnen etc. Kun je het snoeien iets minder rigoureus doen maximaal tot 1/4 van de plant kort zeg zo'n 20 van de grond en de rest op zo'n 40 cm hoogte afsnoeien , je zult dan zien dat de langere takken dikker zullen worden en kleinere bloemen zullen krijgen dat is minder zwaar en zullen ze minder snel omvallen buigen .

Om meerdere planten te krijgen kun je nu eventueel stekken , een paar gesnoeide takjes in de grond stoppen .

Voor degene die wat Laurier (Laurus nobilis) of citrus planten binnen heeft staan controleer nu even op dopluizen .
Behandeling is nu aan te raden .
Te herkennen aan de onderkant van het blad lichte bruine schildjes die je eenvoudig kan weg schrapen cq boenen .

[ Bericht 10% gewijzigd door rac op 07-01-2014 10:53:06 (Nog een extra tip !) ]
pi_135181977
quote:
;)
pi_135184750
quote:
Hydrangea dweillalla omvalleriana :Y
  dinsdag 7 januari 2014 @ 13:01:45 #170
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_135185331
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 08:43 schreef AnneX het volgende:

Waarom ook al weer niet? Kan me herinneren dat jij dat al eens verteld had maar ben het vergeten :@
pi_135187577
Omdat het effect van de bollen tegenviel...niet vergelijkbaar met je plaatje
hierboven en/of de Gemeenteplantsoenen in het dorp hier en daar.
De grasmat hier achter is vergelijkbaar qua grootte op het plaatje en was eigenlijk
verknald wat betreft gras.

Bij jou is een grotere tuin - dacht ik - dan kan het een idee zijn om een hoek van het gazon zo in te delen. O-)
pi_135187780
Kan je nu nog bollen planten eigenlijk :? :@
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:08:58 #173
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_135187813
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:08 schreef Bluezz het volgende:
Tot december stond er op de meeste verpakkingen, dan kan begin januari vast ook nog wel. ;)
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:09:14 #174
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135187822
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:08 schreef Bluezz het volgende:
Jahoor, in het ergste geval komen ze volgend jaar pas op.
pi_135297673
Alleen als je bollen in je grasmat plant, dan moet je dus de grasmat los halen en daaronder planten? Mijn vader zou al een hartverzakking krijgen van het idee alleen. :o
pi_135298397
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:04 schreef Fripsel het volgende:
Alleen als je bollen in je grasmat plant, dan moet je dus de grasmat los halen en daaronder planten? Mijn vader zou al een hartverzakking krijgen van het idee alleen. :o
Is hij van het kaliber "golfbaan" en "nagelschaartje"? ;)
Ik heb de bollen in het gazon gewoon met zo'n ronde bollenplanter gedaan. Daarna graspol terug in het gaatje en aanstampen, na een dag of wat zie je er al niks meer van.

Weet iemand trouwens de naam van die Prunus-achtige struikjes/boompjes die momenteel bloeien? Ik vind die zo schattig!
pi_135299397
quote:
10s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:18 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Is hij van het kaliber "golfbaan" en "nagelschaartje"? ;)
Ik heb de bollen in het gazon gewoon met zo'n ronde bollenplanter gedaan. Daarna graspol terug in het gaatje en aanstampen, na een dag of wat zie je er al niks meer van.

Weet iemand trouwens de naam van die Prunus-achtige struikjes/boompjes die momenteel bloeien? Ik vind die zo schattig!
Zo erg is het nog net niet maar het gazon mochten we nog niet maaien al gaven we geld toe :P als hij terugkomt van vakantie ging hij ook altijd meteen het grasmaaien. Voetballen was ook absoluut verboden. Maar ik ga geen gazon nemen zelf, is de tuin te klein voor.
pi_135598654
Eindelijk de tuin eens opgemeten, hij is 7m50 bij 6m30. En een beetje een ontwerp erbij gemaakt:

SPOILER
Via marktplaats heb ik een partij rode klinkers gevonden waarmee ik het kleine terrasje aan wil gaan leggen. Voor het grote terras en het looppad moeten we nog even kijken. Rond die stapstenen wil ik dan wat mossen en vetplantjes planten zodat het wel goed loopbaar blijft.

En ik heb een kweker in de buurt gevonden die witte vlinderstruiken, ribes en forsythia verkoopt voor een goede prijs (denk ik dan, ik heb er eigenlijk geen verstand van maar het klinkt niet duur). :)
pi_135612256
Leuke kleurtjes, leuke ideetjes!
pi_135758347
Meeen, de plantjes in mijn tuin zijn echt serieus aan het uitlopen nu.... Hopen dat we geen hele serieuze vorst meer krijgen.
pi_135777007
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 12:38 schreef Fripsel het volgende:
En ik heb een kweker in de buurt gevonden die witte vlinderstruiken, ribes en forsythia verkoopt voor een goede prijs (denk ik dan, ik heb er eigenlijk geen verstand van maar het klinkt niet duur). :)
Forsythia en vlinderstruik kunnen best fors worden hoor, ik zou ze dan in een (zonnig) hoekje zetten.
Toen ik nog een tuin van dat formaat had heb ik de schuttingen meegerekend als tuinoppervlak en lekker laten begroeien met klimhortensia, wisteria, wingerd en clematis montana. ;)

Weet iemand nou al hoe die boompjes/struikjes heten die op dit moment roze bloeien?
Rac?
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:14 schreef Ooi86 het volgende:
Meeen, de plantjes in mijn tuin zijn echt serieus aan het uitlopen nu.... Hopen dat we geen hele serieuze vorst meer krijgen.
Ja, hier ook. Ribes en hortensia vooral. Zelfs de druivenknoppen beginnen al te zwellen.
En ik heb geraniums staan die nog steeds bloeien 8)7
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:22:44 #182
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135777291
haha, hier ook nog steeds bloeiende geraniums. knoppen en bollen die omhoog komen absurd gewoon!!!! Als er straks een strenge vorst komt, gaat er weer veel kapot vrees ik.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:25:24 #183
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135777406
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:04 schreef Fripsel het volgende:
Je moet toch jaarlijks verticuteren, dus dan snij je de grasmat toch al helemaal open. De bollen moet je dan wel zo diep planten dat de verticuteermachine niet elk jaar de bollen eruit werkt.
pi_135777507
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:25 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Je moet toch jaarlijks verticuteren, dus dan snij je de grasmat toch al helemaal open.
Als je dat niet doet verandert het in een mosveld, toch?
Ik wil namelijk heel graag dat mijn grasveld een mosveld wordt ;)
Ben er al sagina in aan het planten, mijn ouders hebben ook sagina ipv gras O+
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:29:09 #185
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135777586
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:27 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Als je dat niet doet verandert het in een mosveld, toch?
Ik wil namelijk heel graag dat mijn grasveld een mosveld wordt ;)
Ben er al sagina in aan het planten, mijn ouders hebben ook sagina ipv gras O+

ligt oa aan de hoeveelheid zon die je gazon heeft. Bij veel schaduw, heb je meer mos.
pi_135777846
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

ligt oa aan de hoeveelheid zon die je gazon heeft. Bij veel schaduw, heb je meer mos.
Mwah, beetje half-half. Het ligt pal zuid, maar er staan een aantal forse bomen rondom.
Ik wacht wel af, op de plek waar de hele zomer het opblaasbadje heeft gestaan is het al lekker mossig aan het worden in ieder geval.
En ik heb de eerste sneeuwklok gespot!
(Foto gemaakt door m'n dochter O+ )

Vorige week trouwens nog een boeketje uit eigen tuin geplukt :P

[ Bericht 12% gewijzigd door Gwywen op 21-01-2014 21:39:57 ]
pi_135779534
De hazelaar bij de buren heeft van die groene lange dingen hangen... lijkt me ook niet goed ?

[ Bericht 42% gewijzigd door Blues op 21-01-2014 22:09:55 ]
pi_135791981
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 22:04 schreef Bluezz het volgende:
De hazelaar bij de buren heeft van die groene lange dingen hangen... lijkt me ook niet goed ?

[ afbeelding ]
Elzen en hazelaars bloeien altijd vroeg maar januari schijnt wel extreem vroeg te zijn.
Hierdoor is mijn hooikoorts ook lekker vroeg begonnen dit jaar. Loop al week of twee te niezen en snotteren. :(
pi_135797131
quote:
4s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:07 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Elzen en hazelaars bloeien altijd vroeg maar januari schijnt wel extreem vroeg te zijn.
Hierdoor is mijn hooikoorts ook lekker vroeg begonnen dit jaar. Loop al week of twee te niezen en snotteren. :(
Oja, ik ook! Ik hou van groen, maar dit zijn toch de dingen die ik liever niet zie...
  woensdag 22 januari 2014 @ 13:54:00 #190
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_135800135
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:17 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Weet iemand nou al hoe die boompjes/struikjes heten die op dit moment roze bloeien?
Rac?

Heb je een foto misschien?
roze bloemetjes ?
hoe groot zijn de boompjes ?
Amandelbloesem , Prunus Triloba ?
Vaak zijn dit geknotte boompjes van een meter of 1,5 hoog ( knotten is noodzakelijk om vorm en bloei goed te houden
pi_135801323
de struik die bij ons nu roze bloeit is de Viburnum bodnantense
pi_135818206
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 13:54 schreef rac het volgende:

[..]

Heb je een foto misschien?
roze bloemetjes ?
hoe groot zijn de boompjes ?
Amandelbloesem , Prunus Triloba ?
Vaak zijn dit geknotte boompjes van een meter of 1,5 hoog ( knotten is noodzakelijk om vorm en bloei goed te houden
Nee, geen foto, ik zie het soms in tuinen waar ik langs kom 's morgens. Meter of twee hoog, soms wat groter. Opgaande takken en lichtroze, vrij kleine bloempjes dicht langs de takken.
Het vervelende is dat ik dus kortgeleden ergens heb gelezen hoe dit boompje/struikje heet, maar niet meer weet wáár ik dit heb gelezen. ;(

Edit: laat maar, ik had niet gezien dat er nog een reactie onder stond :@

quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 14:26 schreef loecje het volgende:
Viburnum bodnantense
Die is het dus *O*

[ Bericht 13% gewijzigd door Gwywen op 22-01-2014 20:46:46 ]
pi_135864684
Weet iemand of dit heel schadelijk is voor je muur? :)

pi_135875562
Kan het me nauwelijks voorstellen.
Mos heeft volgens mij geen worteltjes, dat trek je er zo weer af.
pi_135883200
Het werkt zeker niet voor alle mossoorten. En dan hangt het ook nog van de omstandigheden van de muur af of het mos waaarmee het wel zou kunnen, of het groeit.

Het wordt in ieder geval trefzekerder gesteld als dat het in de praktijk is.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 20:36:32 #196
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_135906681
De muur moet vochtig blijven , en niet in de zon komen , heb het ook geprobeerd maar zonder succes
  vrijdag 24 januari 2014 @ 20:39:24 #197
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135906825
je moet er melk opsmeren, dat werkt wel!
  vrijdag 24 januari 2014 @ 20:41:11 #198
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135906901
!! Zo moet het!! Niks geen dure spullen kopen!!

http://craftingagreenworl(...)fiti-made-from-moss/
pi_135908362
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 20:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ik deed altijd yoghurt om nieuwe potten snel een "oude" (bemoste) look te geven. :)

Kan ik trouwens de appelboom van 't weekend snoeien? Of moet ik een vorstvrije dag afwachten?
pi_135914207
Bedankt voor de tips! Mijn vriend vind het alleen nog niet zo'n goed idee, dus weet nog niet of ik het 'mag' gaan proberen. :'( De muur die ik in gedachte had krijgt ook het meeste zon van alle muren.. dus ik denk dat het sowieso geen succes wordt.

Mijn handen beginnen echt als een gek te jeuken. Is het een stom idee om al wat tegels uit de grond te trekken en daar het een en ander te planten? Of is dat heel erg onhandig als je later nog gaat straten?

Ik heb het dan over de strook die op mijn eerder geposte plattegrond achter het rode terras, dus boven in.
  maandag 27 januari 2014 @ 11:15:30 #201
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_135999418
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 20:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Heb het zelf met yoghurt geprobeerd , is nog net iets zuurder dan melk .
Toch geen resultaat helaas
pi_136000356
Whii :D Afgelopen weekend heb ik 3 veilingkratten gekocht, daar wil ik straks een 'moestuintje' in beginnen. Heb ook al de benodigdheden om een peperplantje te gaan kweken en wat kruiden beginnen nu hard te groeien in mijn kasje. Het is niet echt in eigen tuin, maar toch:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')