Dat is wel erg naïef. Daar zit nou juist het probleem. Daar kunnen we niet zomaar van uitgaan.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 22:45 schreef bambino het volgende:
[..]
Persoonlijk lijkt het mij sterk dat ze die lijntjes hebben afgetapt zonder van te voren met het OM of iets dergelijks dat te hebben besproken. Geen garantie natuurlijk maar daar ga ik van uit.
Dan snap je echt niet waar het hier over gaat. Essentiële mensenrechten als privacy staan hier op het spel en in dit geval is het een onschuldige jongen uit Limburg. Volgende keer ben jij het. En kom nu niet aan met het "Ik heb toch niks te verbergen"-argument.quote:Ik doelde meer op de mensen die het net als mij geen reet aan gaat, maar moeilijk gaan doen omdat iemand word afgetapt.
Waarom mag ik dat argument niet gebruiken? Omdat dat het enige argument is waar jij niks tegen in kunt brengen?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 22:49 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Dat is wel erg naïef. Daar zit nou juist het probleem. Daar kunnen we niet zomaar van uitgaan.
[..]
Dan snap je echt niet waar het hier over gaat. Essentiële mensenrechten als privacy staan hier op het spel en in dit geval is het een onschuldige jongen uit Limburg. Volgende keer ben jij het. En kom nu niet aan met het "Ik heb toch niks te verbergen"-argument.
Nee, beste vriend. Privacy gaat niet zozeer over het te verbergen hebben van dingen. Het gaat erom dat iemands privézaken een ander geen donder aan gaan. Het verzamelen van privédata door overheidsinstanties kan er, zoals dit geval weer aantoont, erg verkeerd door gaan. De vraag is waar men eigenlijk naar op zoek is. Je moet data zien als puzzelstukjes die bij elkaar een groter geheel vormen. Maar als de stukjes verkeerd naast elkaar worden gelegd kunnen daar verkeerde conclusies uit worden getrokken.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 22:52 schreef bambino het volgende:
[..]
Waarom mag ik dat argument niet gebruiken? Omdat dat het enige argument is waar jij niks tegen in kunt brengen?
Het zal mij een reet roesten als ze mij aftappen, of wie dan ook in deze wereld MITS het bijdraagt aan de veiligheid.
Dus als hun bang zijn dat ik of wie dan ook iets fout doet, dan be my guest.
Ik snap heel goed dat mensen moeilijk doen over privacy, zelfs degene die het braafst van allemaal zijn. Maar mij boeit dat compleet niet.
Als jij (als overheidsinstantie of wat dan ook) graag wilt weten wat ik uitspook, dan veel plezier.
Lijkt me trouwens soms wel eens fijn. Om zo simpel en naïef te zijn dat je je niet met dat soort vragen bezig houdt. Ignorance is bliss, zeggen ze ook wel. Lekker overzichtelijk wereldbeeld ook. "Gaat u maar rustig slapen, de regering waakt over u."quote:Nog los van het feit dat er geen mens op aarde rondloopt die ‘niets te verbergen heeft’, is het nog veel grotere probleem van dit argument dat je helemaal niet weet wat je aan het verbergen bent. Anders gezegd: waar zoekt men eigenlijk naar?
Stel, ik wil als journalist een stuk schrijven over Nederlandse jongeren die in Syrië gaan vechten. Na lang zoeken op internet weet ik een paar telefoonnummers en e-mailadressen te bemachtigen. De interviews per mail en telefoon leveren een fascinerend inkijkje in de beweegredenen van de jihadisten op. Na het schrijven van het artikel ben ik toe aan vakantie. Ik hou van shoppen in New York, en omdat ik nog niet zeker weet wanneer ik terug wil komen, boek ik een enkeltje Big Apple. 54th Street, here I come!
Maar nog voor ik ga, bedenk ik me: mijn vriendin en ik zijn net verhuisd naar ons eerste koophuis, dus als mij iets overkomt, zit zij met een ondraaglijke hypotheeklast. Verstandig als ik ben, sluit ik daarom nog voor mijn vertrek een levensverzekering af.
Daar sta ik dan: met de contactgegevens van een paar jihadi’s in mijn telefoon, een enkeltje New York op zak en een kersverse levensverzekering in m’n bureaula. Hoeveel alarmbellen gaan er dan af bij de NSA? Wat garandeert mij dat hun zoekalgoritmen niet de volstrekt verkeerde conclusies trekken? Mind you: de Amerikaanse wetgeving maakt het mogelijk iedereen die van ‘terroristische activiteiten’ verdacht wordt zonder proces op te sluiten, tot in oneindigheid. Zouden ze mijn ‘bizarre samenloop van omstandigheden’-verhaal voetstoots aannemen?
http://www.groene.nl/2013/25/geen-hype
quote:Op woensdag 9 oktober 2013 23:19 schreef Fir3fly het volgende:
Al dat gezeik om privacy is irrelevant. Er is geen bewijs of motief dat er afgeluisterd is.
quote:Op woensdag 9 oktober 2013 22:52 schreef bambino het volgende:
Waarom mag ik dat argument niet gebruiken? Omdat dat het enige argument is waar jij niks tegen in kunt brengen?
Het zal mij een reet roesten als ze mij aftappen, of wie dan ook in deze wereld MITS het bijdraagt aan de veiligheid.
Ik snap heel goed dat mensen moeilijk doen over privacy, zelfs degene die het braafst van allemaal zijn. Maar mij boeit dat compleet niet.
Als jij (als overheidsinstantie of wat dan ook) graag wilt weten wat ik uitspook, dan veel plezier.
Jij bent niet bekend met Whatsapp? Ondanks dat Whatsapp gebruik maakt via het internet is er geen sprake van openbare communicatie. Een telefoongesprek of email vergelijk je toch ook niet met iets in het openbaar op een vliegveld roepen? Waarom Whatsapp dan wel?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:07 schreef Brum_brum het volgende:
Bom roepen op het internet moet gewoon net zo behandeld worden als bom roepen op het vliegveld. Als je een beetje kan nadenken dan weet je wel dat je volledig hysterisch op je woorden moet letten want dat maakt de wereld weer een stukje veiliger ofzo.
Omdat al je telecommunicatie op zijn minst langs de terroristenscan computer gaat. BOM roepen laat ook dat ding afgaan.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 00:16 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Jij bent niet bekend met Whatsapp? Ondanks dat Whatsapp gebruik maakt via het internet is er geen sprake van openbare communicatie. Een telefoongesprek of email vergelijk je toch ook niet met iets in het openbaar op een vliegveld roepen? Waarom Whatsapp dan wel?
Eh zo werkt het normaal gesproken niet. Men werkt met cross-reference checks en allerlei andere verificaties om te checken of je werkelijk een gevaar bent of niet en men gaat niet zomaar wanneer het woordje 'bom' valt meteen langs je huis. En dan hebben we het over de Amerikaanse NSA.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 00:19 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Omdat al je telecommunicatie op zijn minst langs de terroristenscan computer gaat. BOM roepen laat ook dat ding afgaan.
Laten we meteen ook een chip en een kleine springstoflading in jouw nek planten om verdere aanslagen te voorkomen. Natuurlijk wel een lading die alleen dodelijk is voor jou en niet voor omstanders. En dit puur als veiligheidsmaatregel. Ik bedoel, zolang je niks fout doet heb je niks te vrezen!quote:Op donderdag 10 oktober 2013 00:25 schreef Janneke141 het volgende:
Als je hiermee terroristische aanslagen kan voorkomen is het toch geen probleem?
quote:Het staat overigens nog helemaal niet vast of de politie heeft meegelezen en -geluisterd met de Whatsappberichten van de jongen. De politie kan het gerucht niet bevestigen of ontkennen en verwacht morgen met een reactie te kunnen komen, laat de politiewoordvoerder Limburg weten. De voorzitter van de Fortuna Sittard-supportersvereniging zegt 'allerlei verhalen te hebben gehoord, maar niets te kunnen bevestigen'.
Codetaal gebruiken: "De voetbal is opgepompt."quote:
Graag even je naam, adres en BSN als het je toch écht helemaal nergens problemen mee hebt.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 22:52 schreef bambino het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo gek, politie en OM hoor je nooit als er bij hun eigenaardige zaken plaatsvinden.quote:
Maar als de veiligheid in het geding is is er natuurlijk wel degelijk een reden. Bijvoorbeeld als iemand een voetbalstadion op wil blazen.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 00:38 schreef tostitomaatkaas het volgende:
het gaat erom dat ze zich niet zonder reden in jouw privé-aangelegenheden moeten verdiepen.
Natuurlijk, maar dan moeten er wel gerichte aanwijzingen zijn dat deze persoon dit van plan was. Of mogen ze voortaan iedere seizoenskaarthouder van een willekeurige club even doorlichten op vrijdagavond, om zeker te weten dat hij zaterdagavond geen mes meeneemt naar het stadion?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 00:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar als de veiligheid in het geding is is er natuurlijk wel degelijk een reden. Bijvoorbeeld als iemand een voetbalstadion op wil blazen.
Een bericht aan een ander dat je een bom meeneemt lijkt me een vrij gerichte aanwijzing, of niet?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 00:41 schreef tostitomaatkaas het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar dan moeten er wel gerichte aanwijzingen zijn dat deze persoon dit van plan was. Of mogen ze voortaan iedere seizoenskaarthouder van een willekeurige club even doorlichten op vrijdagavond, om zeker te weten dat hij zaterdagavond geen mes meeneemt naar het stadion?
Klopt, maar ze hadden die gerichte aanwijzing al nodig voor ze hem ging afluisteren, en pas bij dat afluisteren hoorde ze iets over een bom.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 00:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een bericht aan een ander dat je een bom meeneemt lijkt me een vrij gerichte aanwijzing, of niet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |