1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 | [img=472,93]http://oi44.tinypic.com/2eoad09.jpg[/img] [img]http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2013/03/15_Japan_E_300DPI-886x498.jpg[/img] [b]Lap data[/b] Lap length - 5.807km (3.608 miles) Race laps - 53 Race distance - 307.471km (191.054 miles) Pole position - Left-hand side of the track Lap record* - 1’31.540 (228.372 kph) by Kimi Raikkonen, 2005 Fastest lap - 1’28.954 (235.011 kph) by Michael Schumacher, 2006 Maximum speed - 314kph (195.11 mph) DRS zone/s (race) - Pit straight Distance from grid to turn one - 545m [b]Car performance[/b] Full throttle - 70% Longest flat-out section - 994m Downforce level - Medium Gear changes per lap - 48 Fuel use per lap - 2.8kg Time penalty per lap of fuel - 0.112s [b]Strategy[/b] Quickest complete pit stop in 2012 - 19.794s by McLaren (see full list) 2013 prime tyre**: - Hard (2012: Hard) 2013 option tyre**: - Medium (2012: Soft) *Fastest lap set during a Grand Prix **Pirelli’s compounds are softer than those used in 2012 Data sources: FIA, Williams, Mercedes [img=450,30]http://i.fokzine.net/upload/091001_122036_hetweer.jpg[/img] [img=450,30]http://i.fokzine.net/upload/091001_122036_tijdschema.jpg[/img] [img=477,386]http://oi39.tinypic.com/30rsln4.jpg[/img] [img=450,30]http://i.fokzine.net/upload/091001_122036_tvgids.jpg[/img] [b]BBC[/b] heeft weer live-uitzendingen dit weekend ^O^ FP3 | BBC 2 | zaterdag 12 oktober | 02u55 Quali | BBC 1 | zaterdag 12 oktober | 06u00 Quali [b]HH[/b] | [BBC 1 | zaterdag 12 oktober | 14u20 Race | BBC 1 | zondag 13 oktober | 07u00 Race [b]HH[/b] | BBC 1 | zondag 13 oktober | 15u00 [b]RTL (DE)[/b] Zaterdag 06:00 Formel 1: Freies Training 06:45 Formel 1: Qualifying 12:35 Formel 1: Qualifying [b]HH[/b] Zondag 06:45 Formel 1: Countdown 08:00 Formel 1: Das Rennen 09:45 Formel 1: Siegerehrung und Highlights 12:35 Formel 1: Das Rennen [b]HH[/b] [b]Sport 1[/b] FP3 zaterdag 12 oktober, 03:55 Quali zaterdag 12 oktober, 07:00 Quali [b]HH[/b] zaterdag 12 oktober, 17:00 Samenvatting FP's & quali zondag 13 oktober, 07:00 Race zondag 13 oktober, 07:30 Race [b]Hoogtepunten[/b] zondag 13 oktober, 13:00 [u][b]Streams[/b][/u] [url=http://www.viponlinesports.eu/motorsports/159687/1/f1-grand-prix-japanese-grand-prix,suzuka---practice-3-live-stream-online.html]FP3 Zaterdag 04.00[/url] [url=http://www.viponlinesports.eu/motorsports/159688/1/f1-grand-prix-japanese-grand-prix,suzuka---qualifying-live-stream-online.html]Quali Zaterdag 07.00[/url] [url=http://www.viponlinesports.eu/motorsports/159689/1/f1-grand-prix-japanese-grand-prix,suzuka---final-race-live-stream-online.html]Race Zondag 08.00[/url] [u][b]Sfeerimpressie[/b][/u] 2012 Onboard met Fernando Alonso :) [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1XPdUIDjcH4[/youtube] [img]http://www.aerialf1.com/wp-content/uploads/2013/09/Suzuka-005.jpg[/img] [img]http://www.forma1hirek.hu/wp-content/uploads/2011/10/suzuka1.jpg[/img] [img]http://totoroche.files.wordpress.com/2008/09/suzuka89.jpg[/img] [img]http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2009/10/start_suzu_2009_1.jpg[/img] [img]http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2011/10/a_vett_fan_redb_suzu_2011.jpg[/img] Game on!! |
Dat is er altijd al geweest en is er nu nog steeds.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:36 schreef Kenju het volgende:
[..]
Indirect verband. Veiligheid-->spectakel---> populairiteit. Komt deels wel overeen. Waarbij je veiligheid niet moet zien als of een coureur gewond kan krijgen, maar meer als de kans op situaties waarin een crash kan gebeuren; close racing, gedurfde inhaalacties, bochten met hoge snelheid, etc.
Hier heb ik juist helemaal niets mee. Het moet om het racen draaien, en die domme drama moet achterwege blijven. In de MotoGP had je dit niet al te lang geleden ook nog met Gibernau, Biaggi vs Rossi. En veel fans vonden Rossi helemaal geweldig. Zelfs het meest flauwe vond men briljant. Ging nergens over en Rossi gedroeg zich op een gegeven moment ook gewoon als een kind naar het kritiekloze publiek en zijn medecoureurs.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:42 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het mooie van toen was dat je nog echte rivaliteit tussen coureurs had, zoals in de jaren '80 met Senna en Prost en Mansell en Piquet
Dat is er zeker niet altijd geweest. Denk aan een jaar of 8-10 terug. De keren dat mensen naast elkaar reden waren uniek. EHet was lange tijd gewoon een optocht. Wat dit betreft is het nu wat beter. Maar je ziet ook dat het binnen alle beperkingen gebeurt. Hoe goed zou rijder X zijn als het gewoon om het racen ging? Alle mechanische en zelfs aerodynamische beperkingen van nu halen een hoop van het benodigde 'hart' (lef) weg dat nodig is om een direct gevecht te winnen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:48 schreef Fir3fly het volgende:
Dat is er altijd al geweest en is er nu nog steeds.
Zo vaak won Senna niet in slaapverwekkende races (in mijn herinnering). Juist doordat hij of in minder materiaal reed, of tegenstand van formaat had (zoals Prost en Mansell). Ik denk dat Schumacher vaker slaapverwekkende races had dan Senna, omdat hij weer met overmacht won.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:41 schreef Marks het volgende:
[..]
Klopt, ik ben ook van mening dat de F1 nu nog op de grens zit, maar als het zo doorgaat gaat het ECHT minder worden.
Ik heb hier autovisies uit de jaren 80, met raceverslagen van de ´´slaapwekkende races´´ waar Senna weer won etc.
Ik waardeer daarom ook nu Vettel, hij doet immers wat Senna ook deed. Maar wat ik hier laatst ook postte, moet je blijkbaar eerst dood zijn voordat men je gaat waarderen
In veel mindere mate dan toen. Je kan Vettel en Alonso niet vergelijken met de rivaliteit tussen Senna en Prost.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:44 schreef Marks het volgende:
[..]
Niet waar dus, nu heb je ook Vettel vs Alonso, wie dat niet vind is zelf in de loop der jaren veranderd. Dit element in de sport is onveranderd.
daarom zeg ik dat het moeilijk is, DRS ben ik ook niet zo voor maar een snellere auto die 30 rondjes achter een langzamere auto hangt omdat hij er niet voorbij kan is ook niet alles, Kers vind ik nou niet echt een probleem, al heb ik liever gewoon dat ze die power erbij altijd hebben.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:47 schreef Kenju het volgende:
[..]
DRS, KERS, banden met een clipping point. Een goede racer die goed is in het directe gevecht kan in een tragere auto veel lastiger iemand achter zich houden op pure racevermogen. Je bent gewoon een sitting duck wanneer je net voor het rechte stuk een tegenstander hebt ingehaald. Dat geldt dus ment name voor DRS. Wat KERS betreft vind ik het te 'game achtig'. Je moet gewoon een goede racer zijn en niet met een tactisch spelletje met KERS kunnen verdedigen of extra vermogen hebben bij het uitkomen. Een goedee coureur kan langer met zijn banden doen, en met wat meer versleten banden nog door kunnen rijden. Nu ben je echter gewoon klaar als je het clipping point bereikt hebt.
Motor, banden, aerodynamica. Waar het bij normale auto's op de weg feitelijk ook op draait, en dan gewoon tot in het extreme, dat is wat ik zou willen zien. En dus met normale slicks, zodat de echte vechtende helden naar voren kunnen komen en wat meer risico nemen. Maar goed, dat gaan we nooit meer zien.
Afgezien van dat ik dus niet zoveel met die persoonlijke drama heb, moet je die karakters natuurlijk ook wel hebben. En verder moet er ook een reden zijn om dit te tonen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:50 schreef sasquatsch het volgende:
Daarnaast waren het toen waren het nog echte karakters met een uitgesproken mening, die je tegenwoordig nauwelijks meer ziet in de F1. Het zijn bijna allemaal schoothondjes die aan de leiband van het team lopen.
Banden als gewoon een extra onderdeel die je kan afnemen bij de partij die je wil, lijkt me inderdaad perfect. Ik zou niet weten waarom er perse één leverancier moet zijn die ook nog eens een heel eigen partij moet vormen. Laat de teams dit gewoon zelf regelen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:54 schreef Tarado het volgende:
Banden, er zouden meer opties moeten zijn, sasquatsch opperde dat hier al een keer en daar ben ik het mee eens, meer keuze, dus ook meer mogelijke strategieën.
Dat snap ik wel, maar maakt het (imho) wel minder leuk.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:57 schreef Kenju het volgende:
[..]
Afgezien van dat ik dus niet zoveel met die persoonlijke drama heb, moet je die karakters natuurlijk ook wel hebben. En verder moet er ook een reden zijn om dit te tonen.
Verder is het belangrijk om het team goed te verkopen, juist doordat er zoveel grote partijen aan verbonden zijn en zo verweven zijn in de reguliere maatschappij. Denk je dat Santander blij is wanneer Alonso zich misdraagt? Of dat Mallya of Dietrich Mateschitz het van zijn bestuur niet te horen krijgt dat hij de boel meer in het gareel moet trekken wanneer zijn coureurs zich misdragen?
Kosten. Bij meerdere bandenleveranciers willen ze elkaar verslaan en dus stoppen ze steeds meer geld in de ontwikkeling van de banden om te zorgen dat ze beter zijn dan de ander. Dat wordt weer verhaald op de teams (lijkt me).quote:[..]
Banden als gewoon een extra onderdeel die je kan afnemen bij de partij die je wil, lijkt me inderdaad perfect. Ik zou niet weten waarom er perse één leverancier moet zijn die ook nog eens een heel eigen partij moet vormen. Laat de teams dit gewoon zelf regelen.
Waarom is het eigenlijk momenteel op deze manier geregeld? Dus dat een bandenmerk als een grote partij (of meerdere) aanwezig is (waren) die alle teams bedienden? Omdat het voor die bandenfabrikant(-en) goedkoper was?
Het was vaak extreem saai. Enerzijds omdat er een enorme McLaren dominantie was, en dan deed Prost niet eens meer moeite, want die werd toch wel tweede en Senna voor pole verslaan zat er doorgaans niet in. Anderzijds omdat het toen nauwelijks ingehaald werd, het was veel meer een spel van de afstand afleggen. Net zoiets als Le Mans, maar dan in 2 uur. Je had ook zo'n plattegrondje in beeld, met bewegende bolletjes die de auto's voorstelden, en spanning was dan als het ene bolletje naar het andere toekroop met nog 5 bochten ertussen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:50 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zo vaak won Senna niet in slaapverwekkende races (in mijn herinnering). Juist doordat hij of in minder materiaal reed, of tegenstand van formaat had (zoals Prost en Mansell). Ik denk dat Schumacher vaker slaapverwekkende races had dan Senna, omdat hij weer met overmacht won.
Ik heb die races gezien en ervaar het niet zo. En wat je over Schumacher zegt kun je ook over Senna zeggen (bijvoorbeeld toen die nog in de Lotus reed). Geen kampioensauto maar tot aan bijna het eind meedoen om het kampioenschap. En in ieder geval races winnen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het was vaak extreem saai. Enerzijds omdat er een enorme McLaren dominantie was, en dan deed Prost niet eens meer moeite, want die werd toch wel tweede en Senna voor pole verslaan zat er doorgaans niet in. Anderzijds omdat het toen nauwelijks ingehaald werd, het was veel meer een spel van de afstand afleggen. Net zoiets als Le Mans, maar dan in 2 uur. Je had ook zo'n plattegrondje in beeld, met bewegende bolletjes die de auto's voorstelden, en spanning was dan als het ene bolletje naar het andere toekroop met nog 5 bochten ertussen.
Ik meen in 89 had je in Japan een legendarische race, want 4 auto's reden bijna de hele race aan een touwtje. Zonder dat er ingehaald werd, en het ging om plek 2... Zo'n race als die van gisteren zou een absolute sensatie geweest zijn waar men het jaren later nog over had.
Wat het nog enigzins te pruimen maakte was dat Senna zijn gelijke kende in Prost. Hij had net als Prost wel wat extra's, maar niet genoeg om een team te verheffen tot kampioenskandidaat. Schumachers excellentie heeft wel eens een seizoen heel saai gemaakt, maar heeft er ook voor gezorgd dat seizoenen heel leuk werden die anders volledig door Williams of McLaren gedomineerd zouden zijn.
quote:"Even if a pass doesn't happen, the fact that two drivers are fighting one trying to pass, the other trying to prevent it defines it as racing" - Mark Hughes
Ik keek de races in de jaren '80 gewoon op Nederland 1 hoor, toen werden ze vaak live uitgezonden. En vanaf de jaren '90 werden ze live uitgezonden op RTL, SBS en nu Sport1, dus de afgelopen 20 jaar hebben we onafgebroken kunnen genieten van Formule 1.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:31 schreef Kenju het volgende:
De NOS heeft onder leiding van Smeets motorsport lang buiten gehouden, wat deel is van de redenen dat racers uit Nederland het lastig hadden om sponsoren te vinden.
Was het bijna vergeten ja, maar gisteren zag je toch dat dit echt niet meer op gaat.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:54 schreef Tarado het volgende:
[..]
Verder is het juist de surplus aan aero dat het racen minder interessant maakt gewoon omdat je niet dicht achter iemand aan kan rijden.
Eens. Zie ook dit bijvoorbeeld:quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:19 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En legendarisch was de race in Spanje in 1981 om plek 1. 5 coureurs die rondenlang binnen een seconde van elkaar reden zonder in te halen en zo ook over de finish kwamen. Dat zou met DRS inderdaad anders afgelopen zijn, maar ik weet niet of dat leuker zou zijn.
Racen is leuk ook al wordt er niet ingehaald, als er maar om een plek gevochten wordt. Of zoals race verslaggever Mark Hughes ooit zei:
[..]
Die race, bijna nooit zo op het puntje van mijn stoel gezetenquote:
Ok. In de jaen '80 keek ik het niet. I stand corrected.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:55 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik keek de races in de jaren '80 gewoon op Nederland 1 hoor, toen werden ze vaak live uitgezonden. En vanaf de jaren '90 werden ze live uitgezonden op RTL, SBS en nu Sport1, dus de afgelopen 20 jaar hebben we onafgebroken kunnen genieten van Formule 1.
Dus dat is imho geen reden dat Nederlanders moeilijk sponsoren kunnen vinden.
Ik betwijfel dat een beetjequote:Op maandag 7 oktober 2013 18:00 schreef Marks het volgende:
[..]
Was het bijna vergeten ja, maar gisteren zag je toch dat dit echt niet meer op gaat.
Ja, je verliest 10 of 20% downforce, maar omdat ze tegenwoordig zoveel downforce hebben tov power, kan je WEL dicht achter je voorganger blijven.
Gisteren zag je dat echt meerdere malen, in sector 2 met de doordraaiers van 200 plus kmh waar men gewoon als aan een touwtje achter elkaar reed, nog geen 2 meter ertussen.
Dat was geniaal, helemaal omdat het 2jaar hetzelfde was. Het ene jaar won Alonso en de andere keer Schumi.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die race, bijna nooit zo op het puntje van mijn stoel gezeten
Over dat DRS, als Hamilton er gemakkelijk voorbij was gekomen (dus als de Sauber niet zo sterk wad) en Perez en Massa gemakkelijk langs Maldenado waren gekomen was het lang niet zo leuk geweest. Op een lastig circuit als Korea voegt het iets toe. Als het maar niet kinderspel wordt om in te halen KAN DRS een goede toevoeging zijn.
Ik vond hem toen ook boeiend, maar de feiten zijn niet anders. Het was toen een ander spelletje.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:19 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik heb die races gezien en ervaar het niet zo.
Ja, alleen wat minder, hij dat één vol seizoen gedaan, en toen een team opgezocht met een superieure auto. Schumacher heeft het meerdere seizoenen bij Benetton gedaan, en daarna aan zijn project bij Ferrari begonnen. Zonder dat waren in ieder geval dodelijk saaie jaren geworden denk ik, want verder was er niet veel strijd om de titel.quote:En wat je over Schumacher zegt kun je ook over Senna zeggen (bijvoorbeeld toen die nog in de Lotus reed). Geen kampioensauto maar tot aan bijna het eind meedoen om het kampioenschap. En in ieder geval races winnen.
Dat ben ik op zich wel met je eens, ik moet dan ook niet zoveel van DRS hebben. Maar daarnaast is het ook gewoon een kwestie van inflatie, een inhaalactie is niet meer zoiets groots en indrukwekkends omdat er best veel van zijjn. Maar toen waren er wel extreem weinig, en was het een ander soort kijkspel, vond ik toen ook leuk, maar het is wel flink verbeterd. Wel had je toen de spanning óf een coureur de finish ging halen, zelfs nog een beetje of die het einde van de dag wel zou halen.quote:En legendarisch was de race in Spanje in 1981 om plek 1. 5 coureurs die rondenlang binnen een seconde van elkaar reden zonder in te halen en zo ook over de finish kwamen. Dat zou met DRS inderdaad anders afgelopen zijn, maar ik weet niet of dat leuker zou zijn.
Racen is leuk ook al wordt er niet ingehaald, als er maar om een plek gevochten wordt. Of zoals race verslaggever Mark Hughes ooit zei:
[..]
Ff mn archief opgepoetst, heb nog een filmpje van die race.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die race, bijna nooit zo op het puntje van mijn stoel gezeten
Over dat DRS, als Hamilton er gemakkelijk voorbij was gekomen (dus als de Sauber niet zo sterk wad) en Perez en Massa gemakkelijk langs Maldenado waren gekomen was het lang niet zo leuk geweest. Op een lastig circuit als Korea voegt het iets toe. Als het maar niet kinderspel wordt om in te halen KAN DRS een goede toevoeging zijn.
Een hele hoop mensen hebben Mol veel te vroeg afgeschreven. Omdat hij af en toe een foutje maakte of iets niet direct zag omdat hij ff op een andere monitor of tussen zn papieren aan het kijken was om iets op te zoeken en hij zat er maar alleen de laatste jaren.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:37 schreef Marks het volgende:
Commentaar van Mol, mag Mol terug aub dankjewel
Dat geloof ik wel maar zijn slechts momentenquote:Op maandag 7 oktober 2013 21:34 schreef Marks het volgende:
[..]
Kijk gewoon de race van gisteren terug :-)
Het jaar erop was het precies andersomquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |