Je bedoeld de kinderbijslag, kinderopvangtoeslag en HRA (icm andere aftrekposten) dus. Tja, ik snap wat je bedoeld en ikzelf zou liever ook de HRA zien verdwijnen en voor de kinderopvang een andere oplossing zien. Maar zolang ik er recht op heb maak ik er toch gewoon gebruik vanquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:08 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Daarmee bedoel ik de druk op de overheids uitgaven, die tellen dus niet alleen voor uitkeringen maar ook voor werkende die dus ook behoorlijk gesponsord worden. Al dragen zei natuurlijk wel weer bij aan diezelfde kas.
Weeg het risico eens af. Hoeveel kost een uitvaart, ik heb namelijk geen idee. Laten we zeggen, 5k. De komende 10 jaar is de kans erg klein dat je een uitvaart hebt. Per jaar kun je 600 euro besparen door het stop te zetten. Door de komende 10 jaar geen uitvaartverzekering te betalen bespaar je 6k en heb je de eerste uitvaart er al uit.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:10 schreef Kloontje1234567890 het volgende:
[..]
Omdat het spaargeld nog niet voldoende is om een uitvaart te betalen![]()
De reden dat ik aan het kijken ben naar besparingsmogelijkheden is omdat ik overal iedereen zie besparen. Eigenlijk gewoon aangestoken door het virus als het ware. Met wat we extra besparen willen we de spaarrekening extra spekken totdat we weer op ons bufferniveau zitten (laatste jaren veel extra uitgaven gehad).
Het is je ook gegund! Maar velen doen wel eens net of het allemaal aan de minderbedeelden ligt, en daar kan ik altijd slecht tegen. En ik gun iedereen zijn voordeel verder. Je wekt er tenslotte ook voor, dus moet je ook profijt krijgen van je arbeidquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:16 schreef Kloontje1234567890 het volgende:
[..]
Je bedoeld de kinderbijslag, kinderopvangtoeslag en HRA (icm andere aftrekposten) dus. Tja, ik snap wat je bedoeld en ikzelf zou liever ook de HRA zien verdwijnen en voor de kinderopvang een andere oplossing zien. Maar zolang ik er recht op heb maak ik er toch gewoon gebruik van
Ik heb weleens uitgerekend dat ik van de HRA alleen al (dus zonder samengestelde interest) meer dan de helft van mijn huis kan aflossen na 30 jaar.
ben het er eigenlijk niet helemaal mee eens. Moet TS maar ieder advies om geld te besparen opvolgen. Zoals het belachelijke advies om zijn caravan te verkopen en dus meer geld uit te moeten geven aan vakanties? Of het belachelijke advies om zijn kinderen niet meer naar zwemles te sturen om zo 100 euro per maand te besparenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 13:36 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Je opent een topic om tips te vragen maar eigenlijk wil je niets van je huidige leefstijl opgeven. Op die manier valt er inderdaad misschien een paar tientjes te besparen, niet echt de moeite van een topic waard.
De werkenden betalen daar ook flinke belasting voor, een uitkeringstrekker nietquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:04 schreef Opnieuw-energie het volgende:
En maar zeuren tegenwoordig op de uitkeringen, gewone werkenden kunnen er dus ook wat van.
Dat zeg ik toch ook, ik gun het iemand ook van harte. De uitkeringstrekker kan er vaak niet zo veel aan doen dat hij of zij daar in zit. In tegenstelling tot wat de meesten denken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:21 schreef Blik het volgende:
[..]
De werkenden betalen daar ook flinke belasting voor, een uitkeringstrekker niet
Niet per definitie. Mensen die tegen een minimumloon werken betalen amper belasting. In de berekening die ik maakte gaat er ongeveer 300 in via loonbelasting en komt er 1300 euro weer uit aan toeslagen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:21 schreef Blik het volgende:
[..]
De werkenden betalen daar ook flinke belasting voor, een uitkeringstrekker niet
Een beetje uitvaart zit al snel op 10k.... (weet ik helaas uit ervaring).quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:17 schreef Blik het volgende:
[..]
Weeg het risico eens af. Hoeveel kost een uitvaart, ik heb namelijk geen idee. Laten we zeggen, 5k. De komende 10 jaar is de kans erg klein dat je een uitvaart hebt. Per jaar kun je 600 euro besparen door het stop te zetten. Door de komende 10 jaar geen uitvaartverzekering te betalen bespaar je 6k en heb je de eerste uitvaart er al uit.
Laat ik duidelijk zijn, ik vind een uitvaartverzekering de grootste onzin die er bestaat. Als het nou een tientje per maand kan ik nog begrijpen dat je het niet wilt opzeggen. maar 50 euro per maand! Dat is gewoon serieus geld wat je iedere maand over de balk smijt
Ik heb voor de grap eens gekeken wat een staanplaats op de camping kost (camping waar we afgelopen zomer gekampeerd hebben), en een huisje op diezelfde camping (2 weken in het hoogseizoen). Het scheelt meer dan ¤ 1.200....quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:20 schreef Blik het volgende:
ben het er eigenlijk niet helemaal mee eens. Moet TS maar ieder advies om geld te besparen opvolgen. Zoals het belachelijke advies om zijn caravan te verkopen en dus meer geld uit te moeten geven aan vakanties? Of het belachelijke advies om zijn kinderen niet meer naar zwemles te sturen om zo 100 euro per maand te besparen
Tja, Ziggo met name denk ik. De uitvaartverzekering kan ook goedkoper, maar dat houdt in dat de kinderen straks langer zelf moeten betalen (moeten we dus even over nadenken), energie eens tegen het licht houden (zowel de aanbieder als het verbruik). Kinderopvang is nog maar iets van een jaar dat het zo duur is, vanaf volgend jaar gaat de jongste ook naar school en dan zullen we de werktijden van mijn vrouw daar op aanpassen zodat dit helemaal wegvalt of in ieder geval voor een groot deel (misschien nog 1 of 2x BSO).quote:Ik denk dat TS aardig goed in de smiezen heeft waar de grote uitgaven zitten en waar te besparen valt
Dan heb je wel een zeer uitgebreide uitvaart (als ik even rondkijk op uitvaart.nl), als ik alle dure opties aanvink kom ik met moeite op 8500, met een crematie zit je al snel op 2k minder.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:29 schreef Kloontje1234567890 het volgende:
[..]
Een beetje uitvaart zit al snel op 10k.... (weet ik helaas uit ervaring).
klopt helemaal, het is erg moeilijk inschatten qua energie. Wij zijn 120 euro per maand kwijt voor een flinke eengezinswoning (bouwjaar 2006, met wtw-unit) Alleen waterverbruik kun je wel redelijk vergelijken. Dat is met bijna 40 euro per maand wel redelijk aan de hoge kant. Daar valt misschien wat te besparen. Maar dan hebben we het over hooguit 10 euro per maandquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:54 schreef Leandra het volgende:
Wij komen van 2 tussenwoningen waarbij de ene een zonneboiler had, daar betaalden we ¤ 129 per maand voor gas en elektra, het andere huis was het maandelijkse voorschot ¤ 177,50, voor het nieuwe huis, een flinke tweekapper, betalen we een voorschot van ¤ 238,= per maand.
En ja, er zit dubbel glas in de boel is redelijk geïsoleerd, maar het is een huis van > 40 jaar oud, dat kun je simpelweg niet vergelijken met een vrijwel nieuw huis.
Overigens heb ik voor volgend jaar wel een zonneboiler in de planning.
Misschien dat het uitmaakt welke begrafaplaats dan, maar voor mijn vader waren we aanzienlijk meer kwijt en dat was niet eens zo spannend geregeld allemaal.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:42 schreef jroz het volgende:
Mijn uitvaartverzekering kost nog geen ¤ 22,- p/m met deze voorwaarden:
- 2 volwassenen
- kinderen tot 18 jaar gratis meeverzekerd
- ¤ 5000,- (met indexering, maar dat is maar een paar eurootjes per jaar)
- 20 jaar betalen, en daarna vervalt de premieverplichting.
- Alleen bij de eerste die overlijdt wordt uitgekeerd.
Voor ¤ 10K kan je een flinke uitvaart organiseren. Met mijn 5K zit je er niet, dat klopt, maar veel meer dan 7,5K hoeft het niet te kosten.
Nee, alle vier hebben we een eigen polis en voor eenieder die overlijdt wordt uitgekeerd. Daar hebben we destijds expliciet om gevraagdquote:Wat ik me wel afvraag: is die verzekering niet voor de 1e die overlijd? Een verzekeraar kan het geld opzij zetten en daarmee wat verdienen, maar van ¤ 17.640 zo even ¤ 40.000 maken lijkt me sterk. Waarschijnlijk geld deze verzekering dan voor je kinderen alleen tot 18 jaar? Ik zou nog eens goed kijken naar de voorwaarden van je verzekering.
Nee, dat is echt een maandbedragquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 15:05 schreef Leandra het volgende:
Klopt, die ¤ 40,= per maand is absurd, dat lijkt me een kwartaalbedrag en dan valt het verbruik voor een 4-persoons huishouden nog mee.
Die afschrijving komt werkelijk maandelijks voor?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 15:12 schreef Kloontje1234567890 het volgende:
[..]
Nee, dat is echt een maandbedrag
Veel wassen, vaatwasser, douchen (geen bad) en dat is het eigenlijk wel.
Nee, een afschrijving van ¤ 118 per kwartaal.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 15:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die afschrijving komt werkelijk maandelijks voor?
Ik zal zo onze jaarverbuikcijfers er eens bijzoeken als ik weer thuis ben.quote:Zitten daar ook belastingen bij in? Want ¤ 40,= water per maand is een grootgebruikershoeveelheid, dat is meer dan 400m² per jaar, dat wordt als zakelijk gezien.
Een gezin van twee volwassenen en een kind gebruikt rond de 130m² per jaar.
http://www.nibud.nl/uitga(...)citeit-en-water.html
Als je werkelijk meer dan 400m² per jaar gebruikt moet je eens nagaan waar het lekt.... want dat klopt niet.
Beiden niet neequote:Heb je een zwembad dat lek is? Kassen waar een irrigatiesysteem op is aangesloten?
Hmm, dat is een goede. Dat onze elektra hoger is dan gemiddeld kan omdat wij op elektra koken, maar dat zou je terug moeten zien in een lager dan gemiddeld gasverbruik dan.quote:Daarbij; als het werkelijk van veel wassen en vaatwassergebruik was, dan zou je energienota ook veel hoger zijn.
zulke berekeningen zijn altijd fantastischquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 10:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is een discussie zonder eind denk ik. Als je als ouder alles volledig moet betalen dan is het onbetaalbaar... In dit geval bruto ¤ 888,42. Er zullen heel veel gezinnen zijn die dan niet meer rond kunnen komen ben ik bang....
Of je krijgt moeder die ook fulltime gaan werken om rond te kunnen komen, met als gevolg dat de kinderen door anderen worden opgevoed (met alle problemen van dien).
Daarnaast denk ik dat het per saldo de staat helemaal niet zoveel kost als eerder wordt beweert:
Ik betaal per maand een vergelijkbaar bedrag aan kinderopvang, en krijg ook ongeveer net zoveel terug.
• Mijn vrouw werkt 3 dagen in de week (24 uur). Ze draagt per maand ruim ¤ 210 af aan LH.
• Omdat mijn vrouw werkt heeft ze een auto, die ze anders niet had gehad, dus daarbij mag je nog de BTW + accijns over de brandstof optellen. Alleen al aan BTW is dat ca. ¤ 25. Accijns is wat lastig in te schatten, maar neem een stelpost van nog eens ¤ 25.
• Doordat ze werkt besteden we ook meer aan luxere dingen, tel daarbij dus ook die BTW nog eens op. Schat ik even op ¤ 50 aan extra BTW.
• Daarnaast werkt er iemand (fulltime) op een KDV, welke per maand ca. ¤ 350 afdraagt (gedeeld door de 5 kinderen onder haar beheer) = ¤ 70 bijdrage.
• Het gezin van de KDV medewerkster heeft meer te besteden doordat ze werkt heeft in deze sector, levert ook weer extra BTW inkomsten op. Schat ik op ¤ 10 (¤ per maand ¤ 50 / 5 kinderen per medewerkster).
• Het KDV maakt waarschijnlijk winst waardoor er ook nog eens VPB inkomsten zijn voor de staat. Geen idee hoe we dit moeten toerekenen, maar goed het gaat even om het idee.
• Doordat het KDV nu iemand in dienst neemt scheelt dat de staat een bijstand/WW uitkering. Dit gedeeld door de 5 kinderen per leidster is ca. ¤ 200
Het is dus maar net hoe het berekend wordt. Als je alleen al de directe effecten meeneemt dan kom ik al op ¤390 die terugvloeit. Als je de besparing op uitkeringen en de winstbelastign van het KDV meeneemt dan maakt de staat er zelfs winst op....
Alle bedragen zijn grove schattingen hoor!
Als je de kosten en baten van een subsidie of toeslag berekent, dan kun je simpelweg niet alleen maar de kosten berekenen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 15:57 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
zulke berekeningen zijn altijd fantastisch
Misschien is hij de hoofdpersoon uit dit topic?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 15:05 schreef Leandra het volgende:
Klopt, die ¤ 40,= per maand is absurd, dat lijkt me een kwartaalbedrag en dan valt het verbruik voor een 4-persoons huishouden nog mee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |