abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131962645
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 09:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Waarom niet op straat? Zijn er gemeentelijke schminkvoorschriften? Hoe "goed" moet je geschminkt zijn? Bij hoeveel procent blankheid in het gezicht gaat oom agent wenkbrauwfronsen? Heeft de PVV naast de Schiphol-kerstboom-quote ook al jurisprudentie verzameld over de zwartheid van de pietermannen? Is er al "kleurmeetapparatuur" beschikbaar voor de gemeentes? Het is nu "alle hens aan dek". Ons nationale cultuurgoed staat op het spel!!
Dan vraag je een vergunning aan en doe je het op straat.
Zo lang je andere maar niet gaat vertellen hoe ze hun eigen feestje moeten doen.
pi_131962668
Indertijd heb ik wat youtube Sinterklaasfilmpjes aan mijn Amerikaanse collega's laten zien, en die zaten minuten lang geschokt achter hun computer. Daar kon ik dan wel weer om lachen.

Hoe je het ook wendt of keert, het Sinterklaasfeest is toch een afspiegeling van de manier waarop wij Nederlanders historisch gezien denken over mensen die er anders uitzien. Lees eens de boekjes uit de jaren 40/50 over Sjors en Sjimmie - hetzelfde laken en pak.

Dan kunnen we wel krampachtig proberen te verbergen dat onze voorouders rascisten waren, maar het is MI heel normaal dat mensen indertijd zo gereageerd hebben. Verstand komt met de jaren, en het duurt wel even voordat zo iets er uit is.

Ondertussen denk ik wel dat we zo ver zijn dat we het rascisme achter ons kunnen laten. Het is daarom juist wel grappig om met een knipoog terug te kijken naar een periode waarin we niet beter wisten: dus, Zwarte Piet moet blijven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_131962675
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 09:49 schreef MPC60 het volgende:

[..]

Ik zie echt niet in waarom het zou moeten veranderen.
Misschien omdat we in het jaar 2013 leven en niet in het jaar 1913.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:08:27 #154
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_131962856
quote:

[..]

Waarom niet op straat? Zijn er gemeentelijke schminkvoorschriften? Hoe "goed" moet je geschminkt zijn? Bij hoeveel procent blankheid in het gezicht gaat oom agent wenkbrauwfronsen? Heeft de PVV naast de Schiphol-kerstboom-quote ook al jurisprudentie verzameld over de zwartheid van de pietermannen? Is er al "kleurmeetapparatuur" beschikbaar voor de gemeentes? Het is nu "alle hens aan dek". Ons nationale cultuurgoed staat op het spel!!
Er is wel een norm voor de viering hoor ;) http://sargasso.nl/wvdd/n(...)-instituut-nen-0512/

edit: pdf doet het niet, NEN 0512 pdf ff googlen :)
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:15:13 #155
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_131962970
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 09:29 schreef Fides het volgende:
Nouja, de grootste jankert ben jij momenteel. Al pagina's lang doen alsof de wereld vergaat omdat meneer Gario bij P&W 2 minuut 20 krijgt om zijn mening te verkondigen. Aansteller.
Tsja, gaat me niet om die 20 minuten, gaat me erom dat die jankbek processen aanspant en hoorzittingen regelt omdat iemand zijn moeder zwarte piet noemt.
En inderdaad: daar kan ik me druk om maken.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_131962988
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 09:56 schreef Godtje het volgende:

[..]

Dan vraag je een vergunning aan en doe je het op straat.
Zo lang je andere maar niet gaat vertellen hoe ze hun eigen feestje moeten doen.
Ik maak me niet druk om Zwarte Piet.
Ik zou 't leuker hebben gevonden als die zwarte bij P en W iets had georganiseerd in de vorm van een zwarte sint en een blanke (of gele) piet. Hou 't een beetje humoristisch en ga niet zo verzuurd de "racisme"-vlag hijsen, of zitten miepen bij P en W.
Dan kunnen al die mensen die zich druk maken om een afwijkende sint en piet worden beschouwd als zeikers.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:16:46 #157
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_131962996
Toen ik kind was kreeg ik ook altijd het idee van Sinterklaas dat zwarte mensen alleen maar knechten waren die mij snoep uitdeelden. Toen ik 10 was ging ik ook naar een zwarte persoon toe die voor het eerst in onze straat kwam; raar dacht ik; ik was nog niet eens jarig geweest. Toen ik naar hem toeliep en ik m'n hand opstak snapte die niet wat ik bedoelde. Het bleek de dommepiet te zijn.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:20:02 #158
28167 matthijst
pi_131963059
quote:
Waarom niet op straat? Zijn er gemeentelijke schminkvoorschriften? Hoe "goed" moet je geschminkt zijn?

Ons nationale cultuurgoed staat op het spel!!
Wat jij niet wilt snappen is dat het vooral gaat om het feit dat 1 jankerdje iets voor 17 miljoen mensen aan wil laten passen. En om de manier waarop: racisme er met de haren bijslepen. Gewoon een kansloze stakker is het, die Quinsy. Een attention whore.

Als ze dit een beetje normaal hadden aangepakt had niemand er een probleem van gemaakt, maar nee, meneer de neger moet verontwaardigd gaan zitten doen en er slavernij bullshit bij halen, blackface blabla....

Heb je die kneus gezien gisteren, bij P&W? Kwam werkelijk geen zinnig woord uit; te blaten over het woord allochtoon dat van een of ander gesteente kwam ofzo, en het Bosman arrest erbij halen. Geen idee waarom. 't is een labiel figuur, niet de snuggerste en hij krijgt veel te veel aandacht. Kerel is al 3 jaar bezig. Enige dat hij hoeft te doen is zijn feitjes oplepelen, en zelfs dat kan die kneus niet. Triest is het.

Dat is het probleem, niet dat zwarte piet ook zonder volledig zwart hoofd gewoon een zwarte piet kan zijn.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:23:03 #159
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_131963136
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:20 schreef matthijst het volgende:

[..]

Wat jij niet wilt snappen is dat het vooral gaat om het feit dat 1 jankerdje iets voor 17 miljoen mensen aan wil laten passen. En om de manier waarop: racisme er met de haren bijslepen. Gewoon een kansloze stakker is het, die Quinsy. Een attention whore.

Als ze dit een beetje normaal hadden aangepakt had niemand er een probleem van gemaakt, maar nee, meneer de neger moet verontwaardigd gaan zitten doen en er slavernij bullshit bij halen, blackface blabla....

Heb je die kneus gezien gisteren, bij P&W? Kwam werkelijk geen zinnig woord uit; te blaten over het woord allochtoon dat van een of ander gesteente kwam ofzo, en het Bosman arrest erbij halen. Geen idee waarom. 't is een labiel figuur, niet de snuggerste en hij krijgt veel te veel aandacht.
Dat is het probleem, niet dat zwarte piet ook zonder volledig zwart hoofd gewoon een zwarte piet kan zijn.
Die man heeft zelf niet door dat ie zichzelf voor schut zet. Daarom mag ie ook bij P&W komen om dat nog even te onderstrepen...
pi_131963143
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 09:29 schreef MPC60 het volgende:
Hoi ik kom uit een donker gezin en donkere familie en ik heb hier werkelijk waar nog nooit iemand over horen klagen.... wij vieren ook gewoon sinterklaas met zwarte piet. Niets leukers dan vol spanning wachten tot er een mafkees veel te hard op het raam klopt.

Soms noemen mensen je zwarte piet, andere noemen anderen ook wel eens kaaskop of kutmarokkaan. Grow some balls.
Dat is net het probleem.
We leven in een tijd waarin iedereen het recht op beledigd zijn aan het opeisen is.
Voor elk dier, ding of mens is wel een belangenvereniging opgericht om er maar voor te zorgen dat niemand het risico loopt zich per ongeluk toch beledigd te gaan voelen.
Want oh wee als je je tenen een keertje stoot :')
pi_131963218
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:20 schreef matthijst het volgende:

[..]

Heb je die kneus gezien gisteren, bij P&W? Kwam werkelijk geen zinnig woord uit; te blaten over het woord allochtoon dat van een of ander gesteente kwam ofzo, en het Bosman arrest erbij halen. Geen idee waarom. 't is een labiel figuur, niet de snuggerste en hij krijgt veel te veel aandacht. Kerel is al 3 jaar bezig. Enige dat hij hoeft te doen is zijn feitjes oplepelen, en zelfs dat kan die kneus niet. Triest is het.

eh dus het probleem is, dat een debiel protesteert tegen zwate piet, en niet dat nederland een racistische traditie heeft?

okee... aardig staaltje van fliparound..
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:26:41 #162
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_131963231
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:26 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

eh dus het probleem is, dat een debiel protesteert tegen zwate piet, en niet dat nederland een racistische traditie heeft?

En blanke pieten? Maakt dat verschil?
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:30:17 #163
28167 matthijst
pi_131963317
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:26 schreef pokkerdepok het volgende:
Eh dus het probleem is, dat een debiel protesteert tegen zwate piet, en niet dat nederland een racistische traditie heeft?

Het probleem is dat een debiel doet alsof het 1 groot racistich feest is. De NL-versie van een KKK-meeting. En als je dan als Nederlander zegt dat je dat nooit zo ervaren hebt, en dat hetzelfde geldt voor 98% van de rest van Nederland. Dan ligt het aan jou, want "kijk maar op wikipedia".

Ik zeg niet dat er in NL geen racisme is (overigens is racisme niemand vreemd, dus ook die verontwaardigde zwarte op tv niet, maar goed, dat zal hij ongetwijfeld ontkennen). Ik zeg alleen dat ik het bezopen vindt om zwarte piet aan te willen passen door te doen alsof heel Nederland daar een soort openbare fuck-de-niggers-dag heeft.

NB: Quinsy gaat het niet alleen om de zwarte schmink, maar ook om de gouden oorbellen en de outfit. Dus als er een blanke in zo'n outfit zou lopen was het ook niet goed.
pi_131963347
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:26 schreef xzaz het volgende:

[..]

En blanke pieten? Maakt dat verschil?
blanke piet klinkt ook wel een beetje racistisch.
pieten moeten gewoon van alles kunnen zijn. net als normale mensen.
pi_131963364
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:31 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

Paarse mensen? :?
pi_131963370
quote:

[..]

Daarbij is ook geen mens zwart. bruin heb ik ze gezien... maar zwart?
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:36:37 #167
28167 matthijst
pi_131963465
Oh, het pak mag nog wel:

quote:
Piet2014 heet niet langer Zwarte Piet maar gewoon Piet, en heeft geen blackface of andere karikaturale raciale kenmerken. Dus zonder creoolse oorbellen, compleet zwart- of bruingeschminkt gezicht, rode lippen en een kroeshaarpruik. Piet2014 heeft roetvegen en draagt het traditionele pietenpak.
pi_131963497
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:30 schreef matthijst het volgende:

[..]

Het probleem is dat een debiel doet alsof het 1 groot racistich feest is. De NL-versie van een KKK-meeting. En als je dan als Nederlander zegt dat je dat nooit zo ervaren hebt, en dat hetzelfde geldt voor 98% van de rest van Nederland. Dan ligt het aan jou, want "kijk maar op wikipedia".

Ik zeg niet dat er in NL geen racisme is (overigens is racisme niemand vreemd, dus ook die verontwaardigde zwarte op tv niet, maar goed, dat zal hij ongetwijfeld ontkennen). Ik zeg alleen dat ik het bezopen vindt om zwarte piet aan te willen passen door te doen alsof heel Nederland daar een soort openbare fuck-de-niggers-dag heeft.

NB: Quinsy gaat het niet alleen om de zwarte schmink, maar ook om de gouden oorbellen en de outfit. Dus als er een blanke in zo'n outfit zou lopen was het ook niet goed.
die man ervaart dat nou eenmaal zo. hij is zelf een neger, en voelt zich beledigd dat een land dat vroeger slaven naar suriname bracht, iets waar we ons wel degelijk voor moeten schamen als land, nog steeds een kinderfeest heeft waar de zwartgeschinkte pieten achter de grote kindervriend aanhuppelen alsof het een stel onderdaigen delielen zijn.

snap ik best. alleen nederlanders zien het probleem niet, omdat het vanaf kinds af aan als iets normaals is. elke buitenlander weet niet waar ie moet kijken, als ze met deze rare traditie worden geconfronteerd. dan kan je wel zeggen dat het moet kunnen omdat wij het normaal vinden en er niets kwaads mee bedoelen, maar toen vroeger amerikaanse entertainers zichzelf zwart schminkten en zo optraden, bedoelden ze er ook niets kwaads mee. maar dan was het nog steeds wel beledigend voor zwarte mensen, snap je?
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:39:07 #169
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_131963519
quote:

[..]

Ik blijf van mening dat kinderen niet discrimineren wanneer ze daar op jonge leeftijd daar niet mee in aanraking komen, voor kinderen is zwarte-piet zwarte-piet. Een karikatuur van een knecht die alleen maar goed doet. En juist hier is de excentrieke uitstraling van deze karikatuur van toepassing. Als iedereen zwarte-piet is waarom is zwarte-piet wat maakt zwarte-piet dan nog zo bijzonder?

Pas na de geschiedenislessen op de middelbare school begint men zwarte-piet te bediscussiëren als; is het moreel wel verantwoordelijk. Als kind is deze vraag niet eens aan de orde, deze is pas aan de orde wanneer wij mensen met een andere huidskleur (wit, zwart of paars) als minderwaardig zien.
pi_131963560
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:33 schreef Godtje het volgende:

[..]

Daarbij is ook geen mens zwart. bruin heb ik ze gezien... maar zwart?
dat maakt het niet beter hoor... eerder nog denigerender. zwartjes, zo noemden ze ze vroeger, donkere mensen. of nikkers, negers, negro, negre.... allemaal afgeleid van het spaanse negre, wat zwart betekend.
pi_131963571
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 16:25 schreef Godtje het volgende:
Eindelijk negers die werken en dan mag je dat niet laten zien. :{
Ze konden geen negers vinden die wilden werken, dus hebben ze maar wat blankmensen zwartgemaakt :').
Get it and Bet it
pi_131963601
quote:
12s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:41 schreef SteveBudin het volgende:

[..]

Ze konden geen negers vinden die wilden werken, dus hebben ze maar wat blankmensen zwartgemaakt :').
Werkweigerende slaven. Het moet niet gekker worden! Die zouden de zweep moeten krijgen.
pi_131963603
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:39 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ik blijf van mening dat kinderen niet discrimineren wanneer ze daar op jonge leeftijd daar niet mee in aanraking komen, voor kinderen is zwarte-piet zwarte-piet. Een karikatuur van een knecht die alleen maar goed doet. En juist hier is de excentrieke uitstraling van deze karikatuur van toepassing. Als iedereen zwarte-piet is waarom is zwarte-piet wat maakt zwarte-piet dan nog zo bijzonder?

Pas na de geschiedenislessen op de middelbare school begint men zwarte-piet te bediscussiëren als; is het moreel wel verantwoordelijk. Als kind is deze vraag niet eens aan de orde, deze is pas aan de orde wanneer wij mensen met een andere huidskleur (wit, zwart of paars) als minderwaardig zien.
dat is waar, voor kinderen maakt het niets uit.
kan je ze net zo goed paars verven, maakt voor kinderen ook niets uit. en dat zwarte piet traditie is, maakt voor hen ook niets uit.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:44:18 #174
28167 matthijst
pi_131963637
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:37 schreef pokkerdepok het volgende:
Maar dan was het nog steeds wel beledigend voor zwarte mensen, snap je?
Ik snap het prima, maar men vangt meer vliegen met stroop dan met azijn :)
Dus daarom snap ik niet waarom die dude het allemaal zo lomp brengt; dit had je prima kunnen oplossen door het op een rustiger manier aan te kaarten, in plaats van met die racismeshit te komen.
Maar goed, dan had hij geen publiciteit gehad en geen 15 minutes of fame. Al zal hij daar nu wel spijt van hebben, want hij stond behoorlijk voor lul op TV.

Ik blijf het allemaal gejank om niks vinden, en heb het vermoeden dat hij zichzelf als een of andere grote Nederlandse voorvechter tegen onrecht ziet ofzo. In zijn biografietje die ergens te lezen stond hamert hij ook op alle lezingen die hij heeft gegeven, dus hij kickt in ieder geval op de publiciteit. Maar goed, 't is 2013, dus je kan er ook best wat andere pieten bij hebben. Alleen wat lastig voor de kids; want een witte piet met twee vegen op zijn wang is gewoon "Hoi, ome Henk" :D
pi_131963696
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:36 schreef matthijst het volgende:
Oh, het pak mag nog wel:

[..]

Huh? Piet2014? Heb je een bron?
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:48:18 #176
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_131963716
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:42 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat is waar, voor kinderen maakt het niets uit.
kan je ze net zo goed paars verven, maakt voor kinderen ook niets uit. en dat zwarte piet traditie is, maakt voor hen ook niets uit.
Nee, want met paarse verf krijg je het zelfde verhaal. Namelijk dat het discriminerend is voor een bevolkingsgroep in Afrika die zichzelf paars verft bij een ritueel om de sterfte van een familielid. En dit is waar traditie in beeld komt. 150 jaar gelden is dit ontstaan en door de jaren heen gebleven. Als deze traditie had gestaan voor slavernij en het onderdrukken van een bevolkingsgroep had ik je een punt gegeven, maar dat is met zwarte-piet zeker niet het geval. Het is een karikatuur uit die tijd.
pi_131963731
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:44 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ik snap het prima, maar men vangt meer vliegen met stroop dan met azijn :)
Dus daarom snap ik niet waarom die dude het allemaal zo lomp brengt; dit had je prima kunnen oplossen door het op een rustiger manier aan te kaarten, in plaats van met die racismeshit te komen.
Maar goed, dan had hij geen publiciteit gehad en geen 15 minutes of fame. Al zal hij daar nu wel spijt van hebben, want hij stond behoorlijk voor lul op TV.

Ik blijf het allemaal gejank om niks vinden, en heb het vermoeden dat hij zichzelf als een of andere grote Nederlandse voorvechter tegen onrecht ziet ofzo. In zijn biografietje die ergens te lezen stond hamert hij ook op alle lezingen die hij heeft gegeven, dus hij kickt in ieder geval op de publiciteit. Maar goed, 't is 2013, dus je kan er ook best wat andere pieten bij hebben. Alleen wat lastig voor de kids; want een witte piet met twee vegen op zijn wang is gewoon "Hoi, ome Henk" :D
beetje creatief schminken, moet je ome henk toch wel onherkenbaar kunnen maken.

en tja, elk issue heeft kennelijk een paar anti- extremisten nodig voordat mensen echt de moeite gaan nemen om er werkelijk over te gaan nadenken. het wordt namelijk altijd een compromis, de oplossing.
en als niemand aan het andere uiterste gaat staan schreeuwen, dan veranderd er erg weinig.
pi_131963794
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:48 schreef xzaz het volgende:

[..]

Nee, want met paarse verf krijg je het zelfde verhaal. Namelijk dat het discriminerend is voor een bevolkingsgroep in Afrika die zichzelf paars verft bij een ritueel om de sterfte van een familielid. En dit is waar traditie in beeld komt. 150 jaar gelden is dit ontstaan en door de jaren heen gebleven. Als deze traditie had gestaan voor slavernij en het onderdrukken van een bevolkingsgroep had ik je een punt gegeven, maar dat is met zwarte-piet zeker niet het geval. Het is een karikatuur uit die tijd.
een karikatuur, dat is toch genoeg? en zeker wel gelinkt met slavernij en de ondergeschiktheid van donkere mensen, in de ogen van blanke europeanen (nederlanders)

nederland heeft ook indonesie lang bezet en onderdrunkt, zou wat wezen, als sinterklaas met een stelletje geel geverfde spleetogen kwam opdagen... zou het dna raar zijn als nederlandse indos daar bezwaar tegen hadden?
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:59:38 #179
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_131963959
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:52 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

een karikatuur, dat is toch genoeg? en zeker wel gelinkt met slavernij en de ondergeschiktheid van donkere mensen, in de ogen van blanke europeanen (nederlanders)
Ik zou echt interpunctie gebruiken als ik jouw was maar dat terzijde. Neen, een karikatuur is niet genoeg. En ja, het komt voort uit alle punten die je inbrengt maar zelfs dat verzekerd niet het doel van de huidige-zwarte piet. Daarnaast is er niks te veranderen. Wanneer zwarte-piet witte-piet wordt veranderd dat niets aan wat zwarte-piet is behalve de huidskleur.

Dat mensen met een donkere huidskleur dat lastig vinden kan ik begrijpen, maar zo kan ik inbrengen dat een heilige weer wit moet zijn en dat dat impliceert dat alle witte mensen heiligen zijn die zwarte mensen als slaven hebben. Je kan zo doorredeneren tot je een ons weegt.
quote:
nederland heeft ook indonesie lang bezet en onderdrunkt, zou wat wezen, als sinterklaas met een stelletje geel geverfde spleetogen kwam opdagen... zou het dna raar zijn als nederlandse indos daar bezwaar tegen hadden?
Dat zal inderdaad raar wezen, simpel om het feit dat de traditie niet zo is ontstaan. Maar dan nog, zouden deze 'geel geverfde spleetogen' pedagogisch bij de kinderen overkomen als slaven, of als een feest?

Ben je zelf getint of zo?
pi_131964150
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:59 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ik zou echt interpunctie gebruiken als ik jouw was maar dat terzijde. Neen, een karikatuur is niet genoeg. En ja, het komt voort uit alle punten die je inbrengt maar zelfs dat verzekerd niet het doel van de huidige-zwarte piet. Daarnaast is er niks te veranderen. Wanneer zwarte-piet witte-piet wordt veranderd dat niets aan wat zwarte-piet is behalve de huidskleur.

Dat mensen met een donkere huidskleur dat lastig vinden kan ik begrijpen, maar zo kan ik inbrengen dat een heilige weer wit moet zijn en dat dat impliceert dat alle witte mensen heiligen zijn die zwarte mensen als slaven hebben. Je kan zo doorredeneren tot je een ons weegt.

[..]

Dat zal inderdaad raar wezen, simpel om het feit dat de traditie niet zo is ontstaan. Maar dan nog, zouden deze 'geel geverfde spleetogen' pedagogisch bij de kinderen overkomen als slaven, of als een feest?

Ben je zelf getint of zo?
interpunctie, daar doe ik niet aan, sorrie.

je kan natuurlijk ook het hele beeld van een piet afschaffen en vervangen door iets anders, maar ik denk dat als je gewoon de zwarte huidskleur weghaald, er niemand meer over valt. dan kan je toch nog een deel van je traditie behouden.

en sinterklaas kan ook best zwart of geel zijn, toch? of zou jij tegen de surinaamse buurman zeggen dat ie geen sinterklaas mag spelen als ie dat wil, omdat ie een neger is?

en nee, voor kinderen maakt het niets uit. daar gaat het ook niet om. je kan ook de pieten een KKK- pakje aantrekken en met brandende kruizen laten rondlopen, vinden de kindertjes het net zo prachtig.

maat het wat uit of ik zelf getint ben of niet? rare vraag.
maar nee, ik ben gewoon blank.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:14:14 #181
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_131964354
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 11:07 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

interpunctie, daar doe ik niet aan, sorrie.
Moet je eens doen!
quote:
je kan natuurlijk ook het hele beeld van een piet afschaffen en vervangen door iets anders, maar ik denk dat als je gewoon de zwarte huidskleur weghaald, er niemand meer over valt. dan kan je toch nog een deel van je traditie behouden.
Jij denkt dat wanneer je de zwarte huidskleur weghaalt er niemand meer over valt? De kortzichtigheid.
quote:
en sinterklaas kan ook best zwart of geel zijn, toch? of zou jij tegen de surinaamse buurman zeggen dat ie geen sinterklaas mag spelen als ie dat wil, omdat ie een neger is?
Nogmaals een traditie veranderen doe je niet zomaar daarvoor moeten echt hele goede redenen zijn. En een daarvan is niet 'omdat men het discriminerend vind'. Dan zou ik een clubje op kunnen richten die santa discriminerend vind omdat dat een blanke man is die altijd zo vriendelijk is!
quote:
en nee, voor kinderen maakt het niets uit. daar gaat het ook niet om. je kan ook de pieten een KKK- pakje aantrekken en met brandende kruizen laten rondlopen, vinden de kindertjes het net zo prachtig.
Je gaat voorbij aan traditie.
quote:
maat het wat uit of ik zelf getint ben of niet? rare vraag.
maar nee, ik ben gewoon blank.
Geen rare vraag om het simpele feit dat we niet face-to-face communiceren ;)
pi_131964356
Ik ken eigenlijk weinig blanke mensen die zwarten als inferieur zien. Okay, af en toe op TV zie je wel eens naziskins of fanatieke PVV aanhangers, maar ik denk niet dat die sinterklaasvieringen gebruiken om kinderen te overtuigen van hun mening.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2013 11:14:53 ]
pi_131964369
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 11:07 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

Maar nogmaals: waarom zou je dat willen ?
Zelfs als je aanneemt dat zwarte piet begonnen is als negervernederaar - NU is hij dat niet. Zwarte Piet is nu een symbool voor kindvriendelijkheid, gulheid, hardwerkend, acrobatisch, loyaal & nog een hele zooi andere positieve eigenschappen. Niet echt een negatief stereotype.
pi_131964423
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 11:14 schreef xzaz het volgende:
Nogmaals een traditie veranderen doe je niet zomaar daarvoor moeten echt hele goede redenen zijn.
Ik vind 140 jaar op papier en 80 jaar in de praktijk eigenlijk te kort om het een "traditie" te noemen ;)
Als je dat doet is over zwarte piet klagen OOK een traditie - dat doet men immers ook al sinds de jaren 60 ;)
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:19:04 #185
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_131964446
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 11:17 schreef Grouch het volgende:

[..]

Ik vind 140 jaar op papier en 80 jaar in de praktijk eigenlijk te kort om het een "traditie" te noemen ;)
Als je dat doet is over zwarte piet klagen OOK een traditie - dat doet men immers ook al sinds de jaren 60 ;)
Goed, punt; laten we zwarte-piet een gewoonte noemen, Sinterklaasfeest een traditie.
pi_131964581
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 11:14 schreef xzaz het volgende:

[..]

Moet je eens doen!

[..]
nah.. punt is einde van de zin, beetje overdreven om dan ook nog een hoofdletter te doen. :)
quote:
Jij denkt dat wanneer je de zwarte huidskleur weghaalt er niemand meer over valt? De kortzichtigheid.

[..]
denk het niet nee. zou moeten blijken, natuurlijk. ze dachten eerst ook dat als je zwarte piet aardig maakt, dat het dan goed zou zijn, maar toch niet.

in ieder geval is deze redenatie geen reden om dan maar helemaal niets te doen, eerder een reden om dat gehele pieten gedoe weg te doen.
quote:
Nogmaals een traditie veranderen doe je niet zomaar daarvoor moeten echt hele goede redenen zijn. En een daarvan is niet 'omdat men het discriminerend vind'. Dan zou ik een clubje op kunnen richten die santa discriminerend vind omdat dat een blanke man is die altijd zo vriendelijk is!

[..]
als jij dat vind, dan moet je dat zeker doen. als genoeg mensen het met je eens zijn, dan gaat dat ook lukken!
quote:
Je gaat voorbij aan traditie.

[..]
ik wou maar even zeggen dat het niet uitmaakt of kinderen het leuk vinden of niet.
en of iets traditie is, is ook niet per se een reden om er meer waarde aan te hechten. het is een kinderfeest, niet een feest voor nostalisch ingestelde volwassenen.
quote:
Geen rare vraag om het simpele feit dat we niet face-to-face communiceren ;)
okee, nou gewoon wit dus, geen eigenbelang in het spel hier.
pi_131964673
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 11:14 schreef Grouch het volgende:

[..]

Maar nogmaals: waarom zou je dat willen ?
Zelfs als je aanneemt dat zwarte piet begonnen is als negervernederaar - NU is hij dat niet. Zwarte Piet is nu een symbool voor kindvriendelijkheid, gulheid, hardwerkend, acrobatisch, loyaal & nog een hele zooi andere positieve eigenschappen. Niet echt een negatief stereotype.
niet iedereen ervaart dat zo, als positief. kan me ook best voorstellen dat je als surinamer of antilliaan, zwarte piet nou niet als leuk stereotype ziet. enigsinds dom rondhuppelende saltomakende hulpjes in uniforme rare pakjes met grote rode lippen...
en waar zijn de echte neger pieten? moet een echte neger piet ook geschminkt worden?
pi_131964749
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 11:28 schreef pokkerdepok het volgende:

moet een echte neger piet ook geschminkt worden?
Ja. Anders zou Zwarte Piet een karikatuur van zwarte mensen zijn.
pi_131965012
Ik heb trouwens nooit geweten dat het dragen van gouden oorbellen een teken van slavernij was. Dan hadden ze gulle meesters,
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 12:15:28 #190
28167 matthijst
pi_131965970
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:47 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Huh? Piet2014? Heb je een bron?
https://www.facebook.com/(...)isme/300743070069678
pi_131966221
Het is gewoon discriminatie en daarmee is de kous af. Ik ben dus VOOOR de afschaffing van de zwarte piet, maak er dan maar blanke piet van.
pi_131966265
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:40 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat maakt het niet beter hoor... eerder nog denigerender. zwartjes, zo noemden ze ze vroeger, donkere mensen. of nikkers, negers, negro, negre.... allemaal afgeleid van het spaanse negre, wat zwart betekend.
Je vergeet zwartjoekels.

Ik vind het allemaal niet kunnen jongons. Sinterklaas hoort vredelievend en mooi te zijn.
pi_131966311
Ik wil vanaf nu een niggah Pete. Blackface. Slavenketting. Zweepslagen van een roomblanke Sint. Gewoon. Om zoveel mogelijk mensen te kwetsen.
pi_131966340
quote:
15s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:27 schreef Letsstaytogether het volgende:

[..]

Je vergeet zwartjoekels.

Ik vind het allemaal niet kunnen jongons. Sinterklaas hoort vredelievend en mooi te zijn.
Vredelievend ? Sinterklaas ?
Sinterklaas is een wreker. Iemand die moordenaars en criminelen bestraft voor hun daden en onschuldigen beschermt.

Sinterklaas is Batman.
pi_131966399
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:24 schreef Letsstaytogether het volgende:
Het is gewoon discriminatie en daarmee is de kous af. Ik ben dus VOOOR de afschaffing van de zwarte piet, maak er dan maar blanke piet van.
Krijg je weer gezeik dat het racistisch is dat er geen zwarten bij zitten.
pi_131966406
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:29 schreef Grouch het volgende:

[..]

Vredelievend ? Sinterklaas ?
Sinterklaas is een wreker. Iemand die moordenaars en criminelen bestraft voor hun daden en onschuldigen beschermt.

Sinterklaas is Batman.
NOU EN TIS GEWOON DISCRIMINATIE

Ik moest overigens nooit wat hebben van Sinterklaas omdat ik altijd wel stout was geweest en dan bang was dat hij boos zou zijn, maar ik kreeg alsnog cadeautjes. Eigenlijk apart dat ik er alsnog in geloofde. :+
pi_131966425
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:31 schreef Letsstaytogether het volgende:

[..]

NOU EN TIS GEWOON DISCRIMINATIE
Tegen welke groep ? Zoals al eerder aangegeven is zwarte piet een moor. Geen neger.
En Marokkanen hoor je hierover niet klagen.
pi_131966460
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:31 schreef Specularium het volgende:

[..]

Het moet inderdaad wel verantwoord multiculti zijn.
Ook een vrouwenquotum er tegenaan nu we toch bezig zijn?
pi_131966472
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:34 schreef karton2 het volgende:

[..]

Het moet inderdaad wel verantwoord multiculti zijn.
Ook een vrouwenquotum er tegenaan nu we toch bezig zijn?
Wel met hoofddoek dan he.
pi_131966482
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:31 schreef Specularium het volgende:

[..]

Hahaha :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')