Daar heb je een punt, daar had ik niet aan gedacht. Maar dan lijkt me het standpunt van de Australiërs beter: alles buiten houden wat ook maar vaag verdacht is.quote:Op woensdag 5 februari 2014 05:58 schreef kets70 het volgende:
[..]
Als het gaat om GMOs (of andere planten die nieuwe eigenschappen introduceren) kan het ook nuttig zijn om de verspreiding van die eigenschap tegen te gaan, vanuit ecologisch oogpunt.
Boeren zijn niet zo heel veel slimmer dan burgers: ze hebben bijvoorbeeld de stofstormen in de VSvA in de jaren 30 veroorzaakt. En hoe dan ook is er een fabriek die Round-Up of soortgelijke spullen maakt en er aan verdient.quote:[..]
Ook voor de boeren, anders zouden ze het niet gebruiken. Bovendien is Round-Up allang van zijn patent af, dus ik vraag me af of dat nou zo veel geld oplevert.
quote:GM crops: European scientists descend on Africa to promote biotech
Delegation to meet Ghanaian, Ethiopian, Kenyan and Nigerian farm ministers as well as officials from the African Union
Africa is expected to be the next target of GM food companies, as European scientists and policymakers travel to Ethiopia to boost the prospect of growing more of the controversial crops on the continent.
Anne Glover, the chief scientific adviser to the European commission, and other prominent pro-GM researchers and policymakers from European countries including Germany, Hungary, Italy and Sweden will this week meet Ethiopian, Kenyan, Ghanaian and Nigerian farm ministers as well as officials from the African Union.
The British environment secretary, Owen Paterson, who said last year that the UK would be acting immorally if it did not make GM crop technologies available to poor countries, pulled out of the conference in Addis Ababa, organised by the European Academies Science Advisory Council (Easac).
According to an Easac spokeswoman, the meeting is intended to help EU and African scientists collaborate to allow the crops to be grown more easily on the continent. "EU policy on GM crops is massively important for Africa," she said. "A lot of countries are scared to do any research. They fear they will be punished by EU restrictions. They depend on the EU for their exports."
Critics, however, said the meeting was a thinly disguised attempt to promote GM farming at a governmental level, whether or not it was good for local farmers.
"The meeting has the appearance of giving the European stamp of approval on GM crops, even though the majority of EU citizens oppose GM in food," said a spokeswoman for GM Watch, a UK-based NGO.
The talks take place as industry data shows the planting of GM crops has practically halted in the US and as G8 countries, led by the US and Britain, press African states to liberalise their farming as part of the New Alliance for Food Security and Nutrition initiative.
The New Alliance is intended to accelerate African agricultural production, but farmers have widely criticised it as a new form of colonialism.
Olivier de Schutter, the UN special rapporteur on the right to food, has described Africa as the last frontier for large-scale commercial farming. "There's a struggle for land, for investment, for seed systems, and, first and foremost, there's a struggle for political influence," he said.
According to the International Service for the Acquisition of Agri-biotech Applications (Isaaa), South Africa grows GM food crops, and Burkina Faso and Sudan cotton. Seven other African countries – Cameroon, Egypt, Ghana, Kenya, Malawi, Nigeria and Uganda – have conducted GM field trials. The first drought-tolerant genetically modified maize is expected to be grown on the continent in 2017, it says.
Annual figures from Isaaa show that US farmers planted 70.1m hectares (173m acres) of GM crops in 2013, less than 1% more than in 2011 and 2012. Latin American and Asian farmers grow more than half of the world's GM crops, mostly for animal feed or cotton production.
The latest figures show that 77% of the world's GM crops are grown in three countries – 40% in the US, 23% in Brazil and 14% in Argentina – with plantings in Europe and Africa negligible, and concern growing worldwide about the emergence of herbicide-resistant "superweeds".
Die laatste alinea.quote:
Je weet niet of glysofaat giftig is of niet? Er zijn verhalen bekend van mensen die Roundup gebruikten in hun tuin op de tegels waar de katten overheen liepen die later hun pootjes gingen likken en zo ziek werden dat ze bijna dood gingen. Lijkt me al genoeg om het te bannen. En de Nederlandse politiek is nu gelukkig ook tot dat inzicht gekomen. Wees blij!quote:Op donderdag 13 maart 2014 01:17 schreef Kees22 het volgende:
Ja, dat weet ik niet hoor.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Glyfosaat
Glyfosaat zou snel inactief worden in de grond. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het ook snel afgebroken wordt.
Wikipedia is natuurlijk makkelijk te gebruiken door positivo's, maar misleidende informatie kan ook snel aangepast worden.
Glyfosaat is niet erg giftig, minder giftig dan caffeine. Daar is onderzoek naar gedaan. Lijkt me hel wat sterker dan een vaag verhaal over katten die hun pootjes likken - heb je daar enig bewijs voor?quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:34 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je weet niet of glysofaat giftig is of niet? Er zijn verhalen bekend van mensen die Roundup gebruikten in hun tuin op de tegels waar de katten overheen liepen die later hun pootjes gingen likken en zo ziek werden dat ze bijna dood gingen. Lijkt me al genoeg om het te bannen. En de Nederlandse politiek is nu gelukkig ook tot dat inzicht gekomen. Wees blij!
Afgelopen zomer had gemeente Arnhem met Roundup gesproeid. Een hele buurt heeft toen dode bijen verzameld. Rotspul.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:02 schreef kets70 het volgende:
[..]
Glyfosaat is niet erg giftig, minder giftig dan caffeine. Daar is onderzoek naar gedaan. Lijkt me hel wat sterker dan een vaag verhaal over katten die hun pootjes likken - heb je daar enig bewijs voor?
Waarom denk je dat de nederlandse overheid nu dat spul verbied voor consumenten?quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:02 schreef kets70 het volgende:
[..]
Glyfosaat is niet erg giftig, minder giftig dan caffeine. Daar is onderzoek naar gedaan. Lijkt me hel wat sterker dan een vaag verhaal over katten die hun pootjes likken - heb je daar enig bewijs voor?
Precies.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 00:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Afgelopen zomer had gemeente Arnhem met Roundup gesproeid. Een hele buurt heeft toen dode bijen verzameld. Rotspul.
Roundup is niet goed als het in water komt, waarschijnlijk komt dat door de surfactanten. Consumenten zijn over het algemeen niet zo goed in het volgen van voorschriften (of althans, er zijn er altijd wel een paar bij die het label niet lezen). Dat zou een reden kunnen zijn.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 01:01 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de nederlandse overheid nu dat spul verbied voor consumenten?
Je wilt dus zeggen dat er bij tuincentra nog giftiger spul te koop is als Round-Up?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 03:52 schreef kets70 het volgende:
[..]
Roundup is niet goed als het in water komt, waarschijnlijk komt dat door de surfactanten. Consumenten zijn over het algemeen niet zo goed in het volgen van voorschriften (of althans, er zijn er altijd wel een paar bij die het label niet lezen). Dat zou een reden kunnen zijn.
Een andere reden zou puur politiek kunnen zijn, net als met het verbod op genetisch gemodificeerde gewassen. Glyfosfaat is ook zo'n "lightning rod".
Verder weet ik het niet, en het interesseert me niet zo. Ik vind het niet erg als particulieren wat meer hun best moeten doen met wieden (zolang ze maar geen gfitiger spul gaan gebruiken).
In Nederland niet, over de grens wel.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:04 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je wilt dus zeggen dat er bij tuincentra nog giftiger spul te koop is als Round-Up?
Het komt, uiteindelijk, altijd in 't water terecht.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 03:52 schreef kets70 het volgende:
[..]
Roundup is niet goed als het in water komt, waarschijnlijk komt dat door de surfactanten.
Duitsland loopt anders mijlenver op ons voor wat betreft het biologisch eten.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:56 schreef Rorsach het volgende:
[..]
In Nederland niet, over de grens wel.
Nee, het bindt aan grond en wordt dan afgebroken (half-life 32 dagen).quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:30 schreef popolon het volgende:
[..]
Het komt, uiteindelijk, altijd in 't water terecht.
Totaal gelul van Tom Wiley. Is niet waar.quote:
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik las dat het snel inactief wordt in de grond. En dat het door de planten naar de wortels getransporteerd wordt en onderweg van alles verstoort.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:34 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je weet niet of glysofaat giftig is of niet? Er zijn verhalen bekend van mensen die Roundup gebruikten in hun tuin op de tegels waar de katten overheen liepen die later hun pootjes gingen likken en zo ziek werden dat ze bijna dood gingen. Lijkt me al genoeg om het te bannen. En de Nederlandse politiek is nu gelukkig ook tot dat inzicht gekomen. Wees blij!
Daar denken planten kennelijk anders over. En de opschriften op mijn pakje Clear-Up ook.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:02 schreef kets70 het volgende:
[..]
't Is inderdaad erg giftig voor planten. Maar dat is toch juist het idee? Giftig voor de target, niet giftig off-target.quote:Op zondag 16 maart 2014 23:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik las dat het snel inactief wordt in de grond. En dat het door de planten naar de wortels getransporteerd wordt en onderweg van alles verstoort.
(Welke halve zool gebruikt er nou ook gif op tegels?)
[..]
Daar denken planten kennelijk anders over. En de opschriften op mijn pakje Clear-Up ook.
Ja, dat is waar. Maar er staan toch nog wel wat andere waarschuwingen op het doosje. Zoals schadelijk voor het aquatisch milieu. En de logo's voor irriterend en milieugevaarlijk.quote:Op maandag 17 maart 2014 00:20 schreef kets70 het volgende:
[..]
't Is inderdaad erg giftig voor planten. Maar dat is toch juist het idee? Giftig voor de target, niet giftig off-target.
Is dat zo? Je kan kanker hebben zonder het te weten....quote:Op maandag 17 maart 2014 00:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Maar er staan toch nog wel wat andere waarschuwingen op het doosje. Zoals schadelijk voor het aquatisch milieu. En de logo's voor irriterend en milieugevaarlijk.
Ik geef toe: dat kan allemaal overdreven zijn.
Maar anderzijds: in mijn jeugd heb ik ook nog gewoon asbestgolfplaten op een dak gespijkerd. Zonder ademmasker of zo. Dat was dus onderdreven.
Dat soort informatie werkt twee kanten op, wil ik maar zeggen.
Aquatisch milieu: Roundup is daar gevaarlijk voor, heb je gelijk. Ligt aan de surfactanten. Clearup ken ik niet zo, maar dat zal wel hetzelfde verhaal zijn.quote:Op maandag 17 maart 2014 00:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Maar er staan toch nog wel wat andere waarschuwingen op het doosje. Zoals schadelijk voor het aquatisch milieu. En de logo's voor irriterend en milieugevaarlijk.
Ik geef toe: dat kan allemaal overdreven zijn.
Maar anderzijds: in mijn jeugd heb ik ook nog gewoon asbestgolfplaten op een dak gespijkerd. Zonder ademmasker of zo. Dat was dus onderdreven.
Dat soort informatie werkt twee kanten op, wil ik maar zeggen.
Er is voldoende bewijs dat al dat gif de bijensterfte veroorzaakt en dat poesjes ziek worden als ze roundup binnen krijgen lijkt me een gevalletje logisch nadenken.quote:Op maandag 17 maart 2014 05:00 schreef kets70 het volgende:
[..]
Aquatisch milieu: Roundup is daar gevaarlijk voor, heb je gelijk. Ligt aan de surfactanten. Clearup ken ik niet zo, maar dat zal wel hetzelfde verhaal zijn.
Irriterend: Betekent nog niet giftig. Als je zeep (een surfactant) inademt, krijg je ook irritaties. Sommige detergentia zijn ook niet zo goed op de huid. Dat is waarschijnlijk waar het hier om draait.
Milieugevaarlijk: dat is het zeker als je het niet goed gebuikt. Je doodt er de meeste planten mee, en het is niet goed in water.
Ik heb er geen echt probleem mee dat het niet in de schappen meer staat - er zijn altijd idioten die een beetje aankloten in hun tuintje, en dat wil je niet. Je kan er schade mee aanrichten, dus je moet er voorzichtig mee zijn. Maar dat betekent nog niet dat het daadwerkelijk schade bij mensen aanricht, zolang je het maar verantwoord gebruikt.
Maar we moeten het ook niet gaan overdrijven - het is echt niet het eind van de wereld als een boer roundup gebruikt zoals voorgeschreven. Maar ja, dan krijg je weer die verhalen over die arme poesjes die hun pootjes likken, of al die bijen die uit de lucht vallen. Zonder enig bewijs.
Dit gaat over neonics, niet over Roundup. Heeft niks met elkaar te maken.quote:Op maandag 17 maart 2014 12:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Er is voldoende bewijs dat al dat gif de bijensterfte veroorzaakt en dat poesjes ziek worden als ze roundup binnen krijgen lijkt me een gevalletje logisch nadenken.
http://www.bijensterfte.nl/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |