Je hoeft geen actuele literatuur te lezen, deze is van ondermaats niveau heden ten dage. Kan prima van 10 of 100 jaar geleden, literatuur dateert nooit in tegenstelling tot film!quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:11 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Welke websites zijn aan te bevelen om op de hoogte te raken van de actuele literatuur?
Maar jij begon zelf over een achterhaalde canonquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:19 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
Je hoeft geen actuele literatuur te lezen, deze is van ondermaats niveau heden ten dage. Kan prima van 10 of 100 jaar geleden, literatuur dateert nooit in tegenstelling tot film!
Ja dit spreekt mij aan! Jammer dat het engels-talig is, ik wil graag mijn Nederlands verbeteren maar dat komt dan wel bij andere boeken, ik ga HYPERION denk ik kopen, klinkt tof.quote:
Ik bedoel dat de canon bepaalde keuzes uit het verleden zou moeten herzien en bepaalde boeken op de voorgrond stellen, bedoelde ik. Maar heb je wel van die bijlages in de grote kranten.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:21 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Maar jij begon zelf over een achterhaalde canon. Als er een nieuwe Brett Easton Ellis is gaat dat nu volledig langs mij heen.
Je moet Herman Brusselmans gaan lezen!!!quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:26 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Ja dit spreekt mij aan! Jammer dat het engels-talig is, ik wil graag mijn Nederlands verbeteren maar dat komt dan wel bij andere boeken, ik ga HYPERION denk ik kopen, klinkt tof.
gwoon veel topics leze op fok, alleen maar topliteratuur hier en goed voor je nederlandsquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:26 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Ja dit spreekt mij aan! Jammer dat het engels-talig is, ik wil graag mijn Nederlands verbeteren maar dat komt dan wel bij andere boeken, ik ga HYPERION denk ik kopen, klinkt tof.
En je begon zo goed...quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 15:47 schreef hakunamatafaka het volgende:
Het feit dat er te weinig literatuur gelezen wordt, is ook te danken aan het huidige onderwijssysteem. Er wordt welhaast geen aandacht aan literatuur besteed. En doen ze dat wel dan is het vaak eenzijdig en baseren ze zich op de enigszins achterhaalde canon. Een boek als 'De aanslag' is hier een goed voorbeeld van. Zo blijft nog steeds het vertekende beeld in stand bij tieners/adolescenten dat Literatuur iets oubollig is, gelardeerd met een overkill aan wollige bijzinnen en doordrenkt met archaïsch taalgebruik. Ze beseffen niet dat literatuur in vele vormen voorkomt. Zo heb je bijvoorbeeld ook nihilistische literatuur, cynische literatuur, humoristische literatuur en rauwe literatuur. Of zelfs een combinatie van dat allen alles. Vaak zijn die boeken doordrenkt met zelfspot, zwarte humor en galgenhumor, hebben een goed cadans en lezen daardoor erg gemakkelijk weg. En dit is slechts één vorm wat die toevallig mijn voorkeur geniet. Je hebt het in alle soorten en maten en voor elk individu op deze wereld is er wel een bepaald soort literatuur wat hij/zij kan waarderen, vergelijk het met films.
Op televisie, een groot medium dat welhaast de gehele bevolking bereikt, wordt er ook nauwelijks aandacht aan besteed. Je hebt slechts op zondag het programma 'Boeken' van Wim Brandts, maar dat is dan ook alles, naast een klein itempje hier en daar bij Dwdd of Pauw en Witteman.
Nu wil ik niet overkomen als een elitaire moralist die jullie opdraagt literatuur te lezen. Verre van zelfs. Maar ik denk dat het te weinig aandacht krijgt en dat wanneer een groot deel van de bevolking daadwerkelijk aan een onconventioneel literair boek begint, hij deze op zeker kan waarderen. Maar in onze huidige westerse samenleving wordt zoiets niet gestimuleerd, belemmerd door externe prikkelingen zoals Facebook en Twitter en dankzij de andere voorbeelden die ik aanhaalde. Op deze manier wordt literatuur te weinig aan het licht gebracht en dit is zonde.
Dus ik stel jullie voor om er aan te beginnen. Vind je het niets, dan gooi je het weg en ga je weer triviale statussen op Facebook posten. Vind je het wel wat, gooi jeFacebook account Facebook-account dan weg en start een boekenclub! Verenig je met andere literaire mensen en bespreek de levendig en mooie, humoristische verhalen uit het herkenbare bestaan die de literaire boeken met zich meebrengen! Ik wens een ieder veel succes.
Zijn boeken bestaan voor 99% uit romans zag ik net. Ik heb zelf helemaal niks met romantische / drama films (behalve the notebook). Ik krijg hier altijd zo'nquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:29 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
Je moet Herman Brusselmans gaan lezen!!!
Roman betekent niet romantischquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:37 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Zijn boeken bestaan voor 99% uit romans zag ik net. Ik heb zelf helemaal niks met romantische / drama films (behalve the notebook). Ik krijg hier altijd zo'ngevoel bij, of heb ik het helemaal bij het verkeerde eind?
Herman Brusselmans schrijft zo'n beetje het tegenovergestelde van wat hier staat. Veel lompe humor, veel seks, veel gedachtengangen en vooral veel humor.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:37 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Zijn boeken bestaan voor 99% uit romans zag ik net. Ik heb zelf helemaal niks met romantische / drama films (behalve the notebook). Ik krijg hier altijd zo'ngevoel bij, of heb ik het helemaal bij het verkeerde eind?
Oeps, aantal te overziene snelheidsfoutjes. Behalve Facebook-account, daar was ik me niet van bewust dat het zo gespeld diende te worden. Maar bedankt voor het redigeren van mijn tekst!quote:
Ah oké, thx.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:41 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
Roman betekent niet romantisch, hehe. Die boeken die jou werden aangeraden zijn ook allemaal romans. http://nl.wikipedia.org/wiki/Roman_(literatuur)
je hoeft niet per se Nederlandse literatuur te lezen. Ik vind Nederlandse films ook kut, maar dat betekent niet dat ik geen films kijk voor de de rest.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 19:58 schreef Fir3fly het volgende:
Bij mij komt het gebrek aan het lezen van literatuur vooral door het feit dat Nederlandse literatuur gewoonweg kut is.
slechte grap dit.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 20:13 schreef hofferin het volgende:
Ik ben 18. En heb denk ik betere, moelilijkere , boeken gelezen dan jij ts dit is een domme klacht die je alleen baseerd op je vriendenkring dus misschien is het een goed idee om je wereld wat te ver breiden en niet iedereen over de zelfde kam te strijken. Ik lees graag Plato, Nietzsche , copernicus en ook litraire vermaak boeken van Hermans, Reve , celine cremer en andere grote, net als de meeste mensen die ik ken. Dus je observatie klopt niet.
Je hoeft me niet aan te vallen hoor, ik vind het mooi dat je leest.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 20:13 schreef hofferin het volgende:
Ik ben 18. En heb denk ik betere, moelilijkere , boeken gelezen dan jij ts dit is een domme klacht die je alleen baseerd op je vriendenkring dus misschien is het een goed idee om je wereld wat te ver breiden en niet iedereen over de zelfde kam te strijken. Ik lees graag Plato, Nietzsche , copernicus en ook litraire vermaak boeken van Hermans, Reve , celine cremer en andere grote, net als de meeste mensen die ik ken. Dus je observatie klopt niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |