Die grote zwarten zijn vaak smaakloos, maar kleine zwarte met kleine pit zoals in Tunesie zijn wel ok. Ik houd van een olijf met een goede smaak, niet zo'n waterig dingetje waar geen echte smaak aan zit. Flauw eten heb ik sowieso niets mee! In welke vorm dan ook.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Had ik ook altijd, lustte alleen de groene.. Tot een vakantie een jaar of 5 geleden op Mallorca
Heb ze sindsdien nog maar 3x gegeten ofzo![]()
Hoe laat/vroeg is dat dan?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:19 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Men moet nog op voor het ochtendgebed, hè.
Moet wel, hij heeft de "link".quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
Is iedereeeeeen nu ineens maar achter Trigger aangesneld??
Ok, die dingen zijn gezond en worden in religieuze teksten genoemd.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:18 schreef Aloulou het volgende:
[..]
[..]
Vanuit Islamitische traditie worden deze vruchten wel als "speciaal" en rijk gezien, en "zegening", en ook uitspraken van Mohammed over bepaalde vruchten en goedheid ervan. Nomaden kunnen heel veel op dadels, echt ideaal voor droog klimaat en om toch met paar dadels belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen zodat je lichaam volgetankt is om een dag (of halve dag) door te gaan. Ook voedingskundigen in NL beamen dit, vaak raden ze oude dames met hoge bloeddruk aan om elke ochtend op een lege maag Turkse vijgen te eten bijv. Bloeddrukverlagend. Turkse vijgen geven ook veel ijzers, aan te raden te eten paar voordat je gaat sporten ook of iets arbeidsintensiefs doen.
Olijven natuurlijk in het M-Oosten, Palestina staat er vol met tot ver in Libanon & Syrie. Daarnaast ook de Maghreb-landen. Alle drie de vruchten komen terug in Islamitische tradities en/of uitspraken en Koran.
Nee, ik bedoel de zwarte nog maar 3x gegeten.. Probeer die Kalamata's eensquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:20 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Die grote zwarten zijn vaak smaakloos, maar kleine zwarte met kleine pit zoals in Tunesie zijn wel ok. Ik houd van een olijf met een goede smaak, niet zo'n waterig dingetje waar geen echte smaak aan zit. Flauw eten heb ik sowieso niets mee! In welke vorm dan ook.
Grieken wat? Olijvenhandel? Vroeg ik ook al..quote:
True, maar zo belangrijk is zijn vraag toch niet?quote:
Als ik aangeef "speciaal" bedoel ik niet dat het vanuit de religie "geeerbiedigd" moet worden, niet meer dan ander eten wat men sowieso vaak als "zegening" omschrijft. Toch vertelde mijn vader altijd trots dat de olijf en dadel bijv. door God ook in de Koran is genoemd (jaja!), hoe goed moet het dus wel niet zijn. Mijn familie heeft veel olijfbomen dus je snapt waar die trots vandaan komt. Net zoals olijfolie, en dadels. Laten we het erop houden dat deze specifiek vruchten wel expliciet terugkomen in tradities, maar nergens is het voor een individuele Moslim verplicht hen te "eerbiedigen" (whatever that may mean).quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:21 schreef IPA35 het volgende:
Ok, die dingen zijn gezond en worden in religieuze teksten genoemd.
Prima, maar dat betekent toch niet dat de vruchten an sich 'speciaal' zijn vanuit een religieus perspectief (en daarom geëerbiedigd moeten worden)?
Ik snap die trots wel.. Is sowieso je handel/je producten, die je zou perfect mogelijk wil afleveren én ze worden genoemd in de heilige teksten van je geloof..quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Als ik aangeef "speciaal" bedoel ik niet dat het vanuit de religie "geeerbiedigd" moet worden, niet meer dan ander eten wat men sowieso vaak als "zegening" omschrijft. Toch vertelde mijn vader altijd trots dat de olijf en dadel bijv. door God ook in de Koran is genoemd (jaja!), hoe goed moet het dus wel niet zijn. Mijn familie heeft veel olijfbomen dus je snapt waar die trots vandaan komt. Net zoals olijfolie, en dadels. Laten we het erop houden dat deze specifiek vruchten wel expliciet terugkomen in tradities, maar nergens is het voor een individuele Moslim verplicht hen te "eerbiedigen" (whatever that may mean).
Niet dat ik van plan was me te bekeren, maar dat zou toch wel een zware drempel zijnquote:
In religieuze teksten worden vaak allerlei dingen genoemd, nogal logisch omdat die vaak in verhalende vorm geschreven zijn. Als we alles wat in religieuze teksten genoemd worden zouden moeten aanschouwen als 'goed'/'speciaal'/'gezegend'... Ik vond dat een beetje verwonderlijk, nou ja bedankt voor de opheldering.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Als ik aangeef "speciaal" bedoel ik niet dat het vanuit de religie "geeerbiedigd" moet worden, niet meer dan ander eten wat men sowieso vaak als "zegening" omschrijft. Toch vertelde mijn vader altijd trots dat de olijf en dadel bijv. door God ook in de Koran is genoemd (jaja!), hoe goed moet het dus wel niet zijn. Mijn familie heeft veel olijfbomen dus je snapt waar die trots vandaan komt. Net zoals olijfolie, en dadels. Laten we het erop houden dat deze specifiek vruchten wel expliciet terugkomen in tradities, maar nergens is het voor een individuele Moslim verplicht hen te "eerbiedigen" (whatever that may mean).
Sowieso is het voorbeeld volgen van de Profeet (vzmh) in ieder opzicht, zoals het verbreken van het vasten met dadels in de maand Ramadan, natuurlijk van groot belang voor een moslim.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Als ik aangeef "speciaal" bedoel ik niet dat het vanuit de religie "geeerbiedigd" moet worden, niet meer dan ander eten wat men sowieso vaak als "zegening" omschrijft. Toch vertelde mijn vader altijd trots dat de olijf en dadel bijv. door God ook in de Koran is genoemd (jaja!), hoe goed moet het dus wel niet zijn. Mijn familie heeft veel olijfbomen dus je snapt waar die trots vandaan komt. Net zoals olijfolie, en dadels. Laten we het erop houden dat deze specifiek vruchten wel expliciet terugkomen in tradities, maar nergens is het voor een individuele Moslim verplicht hen te "eerbiedigen" (whatever that may mean).
Draai het eens omquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:27 schreef IPA35 het volgende:
[..]
In religieuze teksten worden vaak allerlei dingen genoemd, nogal logisch omdat die vaak in verhalende vorm geschreven zijn. Als we alles wat in religieuze teksten genoemd worden zouden moeten aanschouwen als 'goed'/'speciaal'/'gezegend'... Ik vond dat een beetje verwonderlijk, nou ja bedankt voor de opheldering.
Het zijn mooie producten, puur en natuur. In NL hetzelfde hoor met melk en kaas, prachtige producten en zeker als je boer bent ben je daar trots op. Mijn familie eet dus altijd de eigen olijven, olijfolie, dadels en zelf gebakken (traditioneel) brood van echte granen. Verschrikkelijk gezond en lekkerquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik snap die trots wel.. Is sowieso je handel/je producten, die je zou perfect mogelijk wil afleveren én ze worden genoemd in de heilige teksten van je geloof..
Die ken ik niet. Sowieso geen christelijke boeren (en er zijn er meer dan genoeg), maar ik vermoed dat voor hen hetzelfde geldt ja.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:29 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Het zijn mooie producten, puur en natuur. In NL hetzelfde hoor met melk en kaas, prachtige producten en zeker als je boer bent ben je daar trots op. Mijn familie eet dus altijd de eigen olijven, olijfolie, dadels en zelf gebakken (traditioneel) brood van echte granen. Verschrikkelijk gezond en lekker![]()
Ik weet niet hoe het in het Christendom zit maar ik vermoed dat voor Orthodoxen uit Oost-Europa en de Arabische wereld (Arabisch-Orthodoxe Christenen) hetzelfde geldt en waarschijnlik hebben zij ook tradities die dezelfde vruchten prijzen.
Zo hebben de joden bijvoorbeeld matzes.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die ken ik niet. Sowieso geen christelijke boeren (en er zijn er meer dan genoeg), maar ik vermoed dat voor hen hetzelfde geldt ja.
Dat snap ik...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Draai het eens omHardwerkende gelovige boeren die trots zijn op hun product én trots dat hun product in hun heilig schrift genoemd wordt
Ik snap je. Ik weet niet of je het interessant vindt maar in de Koran exegese is het zo dat men stelt dat als God bij iets zweert (zoals bij de maan of de olijf) dat het object waarbij Hij zweert dan de zin "kracht moet bijzetten". Zoals je in het NLs kan zweren op je kind, die je gelieft is en kracht moet bijzetten aan de waarheid die je vertelt. De Koran zweert in de eerder geciteerde soera (hoofdstuk) bij de vijg en dadel. En op andere plekken bij nog meer zaken. Vandaar dus de uitleg in theologische geschriften dat het gezegende zaken zijn, want Allah zweert erbij. God zweer ook bij de pen, de pen die de mens onderwijst (in poetisch-filosofische zin). Sommigen (uitzonderingen hoor) gaan zo ver dat ze daarom een pen niet zomaar ongebruikt weggooien. Ik vind het een mooie gedachte.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:27 schreef IPA35 het volgende:
[..]
In religieuze teksten worden vaak allerlei dingen genoemd, nogal logisch omdat die vaak in verhalende vorm geschreven zijn. Als we alles wat in religieuze teksten genoemd worden zouden moeten aanschouwen als 'goed'/'speciaal'/'gezegend'... Ik vond dat een beetje verwonderlijk, nou ja bedankt voor de opheldering.
Beetje erg down to earth ineens: maar ik gooi ook geen ongebruikte pen weg.. Waarom zou je dat doen?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:36 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik snap je. Ik weet niet of je het interessant vindt maar in de Koran exegese is het zo dat men stelt dat als God bij iets zweert (zoals bij de maan of de olijf) dat het object waarbij Hij zweert dan de zin "kracht moet bijzetten". Zoals je in het NLs kan zweren op je kind, die je gelieft is en kracht moet bijzetten aan de waarheid die je vertelt. De Koran zweert in de eerder geciteerde soera (hoofdstuk) bij de vijg en dadel. En op andere plekken bij nog meer zaken. Vandaar dus de uitleg in theologische geschriften dat het gezegende zaken zijn, want Allah zweert erbij. God zweer ook bij de pen, de pen die de mens onderwijst (in poetisch-filosofische zin). Sommigen (uitzonderingen hoor) gaan zo ver dat ze daarom een pen niet zomaar ongebruikt weggooien. Ik vind het een mooie gedachte.
En natuurlijk speelt mee dat het gaat om mensen die zelf dat soort vruchten zaaien en oogsten. Generatie op generatie.
Weet ik niet, principe is meer dat er mensen zijn die daarom extra "netjes" met een pen omgaan en eren omdat zij menen dat de pen toch zo belangrijk is in status dat God erop zweert. Wellicht leg ik het slecht uit voor de nuchtere nederlandse mindquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Beetje erg down to earth ineens: maar ik gooi ook geen ongebruikte pen weg.. Waarom zou je dat doen?
Begrijp me niet verkeerd, het symbool is idd mooi.
En wel meer ookquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:35 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Zo hebben de joden bijvoorbeeld matzes.
Kernwapens en bulldozers?quote:
Nee, je legt het wel goed uit hoor, maar die nuchtere Nederlandse mind heeft gewoon de neiging kanttekeningen te zettenquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:41 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Weet ik niet, principe is meer dat er mensen zijn die daarom extra "netjes" met een pen omgaan en eren omdat zij menen dat de pen toch zo belangrijk is in status dat God erop zweert. Wellicht leg ik het slecht uit voor de nuchtere nederlandse mind
Ik heb er familie wonen.. Maar ik persoonlijk ben niet pro (de regering van) Israël.quote:
Ze kunnen best leuk zijn hoor, ze zijn de regering nietquote:
Ik ben het ook in zekere mate met jou eens, dus dat er salafisten zijn die problemen leveren. Maar ik ben het alleen niet eens met jou, dat het een gevolg is van het bestaan van hun ideeën. Ik wil nog erbij duidelijk maken dat deze extreme ideeën sowieso weerlegt moeten worden en zeker niet geduld moeten worden.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:47 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je reactie gaat over totaal iets anders, nergens heb ik het over "sex voor huwelijk". Ik ben van mening dat de salafistische leer, als je dat definieert langs grondlegger Mohammed ibn Abdelwahhab, zeer intolerant is en gewelddadig op punten naar andere Moslims toe, laat staan "ongelovigen".
In elk land waar salafisten toenemen of bijv 12% van de samenleving vormen krijg je ellende door die intolerantie. Ik kan je ook wel praktijkvoorbeelden geven van salafistische geleerden en hun fatwas (religieuze oordelen) die geweld vergoeilijken, in de hand werken of regelrecht tot oproepen. En alles met een beroep op de "zuivere Islam". Kwam laatst van in het Westen onbekende Wahabitische geestelijke een Arabische fatwa tegen die oproept dat de sjieten in Syrie twee opties hebben: bekeren tot de Islam of het zwaard. Dit is geen grap en als je op de hoogte bent van extremen onder salafisten weet je dat dit met bron en al onderbouwd wordt en verkondigd op bepaalde plaatsen. Je hebt ook zachtere varianten, maar vrijwel allemaal gemeen dat het in deze tijd tot grote problemen leidt met andere groepen die niet zo denken. Ik ben niet zomaar tot mijn conclusie gekomen, heb een lange tijd en flinke periode van jaren - met bescheidenheid zeg ik dat - flink gelezen, gepraat, ontmoet etc.
Ja, salafisme vandaag de dag is versplintert in allerlei groepjes. En dat maakt een verschil. Maar de jihadisten die nu in Syrie kelen doorsnijden baseren zich op de eerste wahabisten en geleerden en niet door de Saudische koning aangestelde "paleisgeleerden" die het wat lichter maken omdat ze anders de koning in de voet schieten. Als je wil noem ik wat namen van de eerste wahabistische geleerden na Muhammed Abdelwahhab en google je hen en je zal schrikken als je hun brieven naleest. Onthoofden van zeker een sjiet in oorlog is "dichterbij Allah komen" (taqarrob ila Allah) en aangeraden "soennah" (traditie). Mohammed ibn Abdelwahhab heeft met zijn strijders flink huisgehouden, en ook Karbala bereikt en honderden gedoodt. Alles en iedereen (in algemene zin) waren "afgodendienaren" als ze zijn oproep "tot de zuivere Islam" niet aannamen en dat betekende dus dat je bevochten werd door ze. Ook de Ottomanen waren "afgodendienaren".
Sommige mensen hebben problemen om dit te benoemen onder het mom van "eenheid onder de Moslims broeder!", of "vuile was niet buiten houden". Maar ik denk dat na zoveel ellende wereldwijd het beestje best bij de naam genoemd mag worden, zonder in extremisme te vallen en op te roepen alle salafisten uit te moorden. Er zijn genoeg goede salafi's, maar de leer heeft zeer intolerante trekken die leiden tot geweld naar andersdenken en vooral andersdenkende mede-Moslims. Als je hieraan twijfelt denk ik dat je bij de huidige conflicten in de Moslimwereld en vooral extremistisch geweld, aanslagen, onthoofdingen etc in naam van Islam niet diep genoeg kijkt waar zulke gedachten vandaan komen.
quote:Amir ‘Abd Allah, as head of the Wahhabi state, was sent for execution to Istanbul, while most of the political leaders were treated well. The empire was far more harsh with the religious leaders that inspired the Wahhabi movement. The execution of Sulayman ibn ‘Abd Allah and other religious notables reflects the resentment of these extremist views. Religious leaders were thought to be uncompromising in their beliefs and therefore a much bigger threat than political leaders.[3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Abdullah_bin_Saudquote:In 1801, the tomb of Hussein bin Ali (Prophet Mohammad's grandson) in Karbala was destroyed by the army of Abdullah bin Saud, causing anger among the Shiite Muslims.[1] Additionally, many people in Islam's holiest cities of Makkah and Madinah were killed and Prophet Mohammad's Mosque was damaged by his army in the same year. As a result, the Ottoman authorities found themselves in a situation that they had to punish the Saudis for their crimes because the Ottomans were the then-official ruler of the Arabian Peninsula. The guardian of Islam's religious places was the Turkish-Ottoman Caliph in Constantinople, Mahmud II.[1] He ordered that an Egyptian force be sent to the Arabian Peninsula to defeat Abdullah bin Saud and his allies. In 1818, an Egyptian army led by Ibrahim Pasha (Mohammad Ali's son) completely destroyed Abdullah's forces and took their capital, Diriyah in Najd. Abdullah bin Saud was captured along with two of his Wahhabi supporters. They were then sent to prison in Constantinople. Abdullah and his two followers were publicly beheaded for their crimes against holy cities and mosques.[1]
He Whiskers eerst ging de discusse over Syrie, daarna over de strmoingen binnen de Islam en nu over olijven.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is dat zo?
En (gemene vraag wellicht) Kalamata-olijven dan?
Kan deze twee niet verenigen, als het niet een gevolg is van hun ideeen (die in die brieven van de vroege volgelingen en geleerden van Abdelwahhab zeer duidelijk terugkomen), waarvan is het volgens jou een gevolg?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 11:08 schreef Mathemaat het volgende:
Maar ik ben het alleen niet eens met jou, dat het een gevolg is van het bestaan van hun ideeën.
Ik ben overigens ook op de hoogte van het bestaan van die walgelijke brieven...
Ik denk dat salafisme tegenwoordig voor de leken heel aantrekkelijk is vanwege de onderprestatie van alle moslimlanden, denk maar aan de Jan-Salie-geest in Nederland. De politieke activisten maken hier simpelweg misbruik van om hun macht te verstevigen en als het salafisme niet was, dan hadden ze iets anders gebruikt. Ik zie daarom ook niet een ontzettend verschil met de gewelddadige opkomst van de communisten in 19e en 20e eeuwse Europa.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 13:53 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Kan deze twee niet verenigen, als het niet een gevolg is van hun ideeen (die in die brieven van de vroege volgelingen en geleerden van Abdelwahhab zeer duidelijk terugkomen), waarvan is het volgens jou een gevolg?
Vraag ik uit interesse, geen kritiek.
Kan genoeg zaken bedenken waarom salafisme aantrekkelijk is inderdaad. Geeft ook duidelijke antwoorden en een vrij zwart-wit wereldbeeld, geeft je een hele identiteit, daarnaast heb je allemaal sterk praktizerende broeders die ook uiterlijk graag eruit zien als Moslims. Groepsgevoel/broederschap is zeer sterk dus, alsmede het idee dat je als onderschijdende groep de echte "zuivere Islam" praktizeert. Een mooi (vaak geromantizeert) beeld van het "glorieuze verleden toen we nog op het rechte pad zaten en grote wereldrijken hadden", etc etc.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 15:21 schreef Mathemaat het volgende:
Ik denk dat salafisme tegenwoordig voor de leken heel aantrekkelijk is vanwege de onderprestatie van alle moslimlanden, denk maar aan de Jan-Salie-geest in Nederland. De politieke activisten maken hier simpelweg misbruik van om hun macht te verstevigen en als het salafisme niet was, dan hadden ze iets anders gebruikt. Ik zie daarom ook niet een ontzettend verschil met de gewelddadige opkomst van de communisten in 19e en 20e eeuwse Europa.
Om het algemeen te formuleren: het gaat slecht met het land; iemand komt met een radicaal idee om alles beter te maken; idee slaat aan en alles escaleert.
Je zou het bijna denken hequote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:23 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
He Whiskers eerst ging de discusse over Syrie, daarna over de strmoingen binnen de Islam en nu over olijven.![]()
.
Ik denk dat je weer een aparte topic moet openen.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En omdat er mensen zijn die graven aanbidden (zo veel zullen dat er toch niet zijn) moeten die graven dus maar vernield worden en dient de grafrust van de overledenen verstoord te worden. Ik vind het een bizarre gedachtengang.. Ik snap het niet bedoel ik. Zou je het me uit kunnen leggen?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:26 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Kijk voor de laatste keer Aloulou, ik huich alleen maar de vernietiging van graven toe, omdat de mensen soms die graven aanbidden(i.p.v. Allah). Ik juich niet toe als die wahabis aanslagen plegen in
mijn land. Jammer waarom de ISIS gewoon niet dtrijd tegen Assad en de Raafidah in Irak
(maliki en Sadr) in plaats van tegen de Koerden. En met raafidah bedoel ik niet onschuldige sjiieten maar haatbaardayyatollats zoals Sadr, Nasralat Khameini en hun puppet Maliki.
Het is islamitisch gezien (volgens het soennisme) verplicht om graven op grondhoogte te maken en ze mogen bovendien niet bedekt worden (met beton, marmer en zo). Dus eigenlijk mochten al die tombes in eerste plaatst niet gebouwd worden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En omdat er mensen zijn die graven aanbidden (zo veel zullen dat er toch niet zijn) moeten die graven dus maar vernield worden en dient de grafrust van de overledenen verstoord te worden. Ik vind het een bizarre gedachtengang.. Ik snap het niet bedoel ik. Zou je het me uit kunnen leggen?
Maar wellicht is dat meer iets voor het andere topic.. Dus ik reageer maar daar.. (Quote komt uit het Syrië-topic in NWS)
Ok, dank voor je uitleg! Dus omdat ze volgens een stroming in de islam (hoewel een grote stroming) eigenlijk niet gebouwd hadden mogen worden moet de grafrust van die overleden mensen nu dus maar verstoord worden? En hoe oud is dat soennitische gebod? Van voor of van na de bouw van die tombes?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:39 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is islamitisch gezien (volgens het soennisme) verplicht om graven op grondhoogte te maken en ze mogen bovendien niet bedekt worden (met beton, marmer en zo). Dus eigenlijk mochten al die tombes in eerste plaatst niet gebouwd worden.
Ik vind het zelf een gestoorde reden om tombes te vernietigen omdat ze vermoedelijk aanbeden zouden worden.
Dat eerste weet ik niet zo. De graven mochten in eerste plaatst niet gebouwd worden, of je ze dan maar moet vernietigen, weet ik niet.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, dank voor je uitleg! Dus omdat ze volgens een stroming in de islam (hoewel een grote stroming) eigenlijk niet gebouwd hadden mogen worden moet de grafrust van die overleden mensen nu dus maar verstoord worden? En hoe oud is dat soennitische gebod? Van voor of van na de bouw van die tombes?
Ja, ik snap dat dus ook niet..
Ok, nogmaals dank!quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:57 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Technisch gezien voor! Het staat namelijk in een overlevering van de profeet van God, als ik me niet vergis. Ik weet alleen niet wanneer het werd gesystematiseerd in een rechtenleer, dus dat er al paar tombes stonden, voordat een grote islamitische rechtsgeleerde zich erover liet. Het is zoiets als moslims geen levende wezens mogen afbeelden door tekeningen te maken of door te beeldhouwen en toch zijn de beelden van de Grieken/Romeinen tijdens de islamitische expansie gespaard gebleven.
Dat eerste weet ik niet zo. De graven mochten in eerste plaatst niet gebouwd worden, of je ze dan maar moet vernietigen, weet ik niet.
Je zou hem of haar wel op een geheime locatie moeten graven vanwege de grafrovers. Maar dit is inderdaad een optie.quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, nogmaals dank!
Zelfs áls je ze zou moeten vernietigen (wat ik zonde zou vinden ivm "geschiedenis"), zou dat dan niet met eerbied voor de doden moeten? Dus hen eerst netjes ergens herbegraven met in acht neming van de religieuze voorschriften, en daarna pas de graven vernietigen? Of gewoon laten staan, want de doden liggen er toch niet meer in?
Ja, dat weet ik. Er zijn veel overlappen, zoals het vasten en drie/vijf keer per dag bidden.quote:Overigens: "Het is zoiets als moslims geen levende wezens mogen afbeelden door tekeningen te maken of door te beeldhouwen en toch zijn de beelden van de Grieken/Romeinen tijdens de islamitische expansie gespaard gebleven."
Dat geldt officieel ook voor de Joden (want het staat in het Oude Testament) en voor de christenen; "Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is" (4e gebod van de 10 geboden).
Maar wel anders uitgevoerd (of soms zelfs helemaal niet meer uitgevoerd)quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:33 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Je zou hem of haar wel op een geheime locatie moeten graven vanwege de grafrovers. Maar dit is inderdaad een optie.
[..]
Ja, dat weet ik. Er zijn veel overlappen, zoals het vasten en drie/vijf keer per dag bidden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |