Die grote zwarten zijn vaak smaakloos, maar kleine zwarte met kleine pit zoals in Tunesie zijn wel ok. Ik houd van een olijf met een goede smaak, niet zo'n waterig dingetje waar geen echte smaak aan zit. Flauw eten heb ik sowieso niets mee! In welke vorm dan ook.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Had ik ook altijd, lustte alleen de groene.. Tot een vakantie een jaar of 5 geleden op Mallorca
Heb ze sindsdien nog maar 3x gegeten ofzo![]()
Hoe laat/vroeg is dat dan?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:19 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Men moet nog op voor het ochtendgebed, hè.
Moet wel, hij heeft de "link".quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
Is iedereeeeeen nu ineens maar achter Trigger aangesneld??
Ok, die dingen zijn gezond en worden in religieuze teksten genoemd.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:18 schreef Aloulou het volgende:
[..]
[..]
Vanuit Islamitische traditie worden deze vruchten wel als "speciaal" en rijk gezien, en "zegening", en ook uitspraken van Mohammed over bepaalde vruchten en goedheid ervan. Nomaden kunnen heel veel op dadels, echt ideaal voor droog klimaat en om toch met paar dadels belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen zodat je lichaam volgetankt is om een dag (of halve dag) door te gaan. Ook voedingskundigen in NL beamen dit, vaak raden ze oude dames met hoge bloeddruk aan om elke ochtend op een lege maag Turkse vijgen te eten bijv. Bloeddrukverlagend. Turkse vijgen geven ook veel ijzers, aan te raden te eten paar voordat je gaat sporten ook of iets arbeidsintensiefs doen.
Olijven natuurlijk in het M-Oosten, Palestina staat er vol met tot ver in Libanon & Syrie. Daarnaast ook de Maghreb-landen. Alle drie de vruchten komen terug in Islamitische tradities en/of uitspraken en Koran.
Nee, ik bedoel de zwarte nog maar 3x gegeten.. Probeer die Kalamata's eensquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:20 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Die grote zwarten zijn vaak smaakloos, maar kleine zwarte met kleine pit zoals in Tunesie zijn wel ok. Ik houd van een olijf met een goede smaak, niet zo'n waterig dingetje waar geen echte smaak aan zit. Flauw eten heb ik sowieso niets mee! In welke vorm dan ook.
Grieken wat? Olijvenhandel? Vroeg ik ook al..quote:
True, maar zo belangrijk is zijn vraag toch niet?quote:
Als ik aangeef "speciaal" bedoel ik niet dat het vanuit de religie "geeerbiedigd" moet worden, niet meer dan ander eten wat men sowieso vaak als "zegening" omschrijft. Toch vertelde mijn vader altijd trots dat de olijf en dadel bijv. door God ook in de Koran is genoemd (jaja!), hoe goed moet het dus wel niet zijn. Mijn familie heeft veel olijfbomen dus je snapt waar die trots vandaan komt. Net zoals olijfolie, en dadels. Laten we het erop houden dat deze specifiek vruchten wel expliciet terugkomen in tradities, maar nergens is het voor een individuele Moslim verplicht hen te "eerbiedigen" (whatever that may mean).quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:21 schreef IPA35 het volgende:
Ok, die dingen zijn gezond en worden in religieuze teksten genoemd.
Prima, maar dat betekent toch niet dat de vruchten an sich 'speciaal' zijn vanuit een religieus perspectief (en daarom geëerbiedigd moeten worden)?
Ik snap die trots wel.. Is sowieso je handel/je producten, die je zou perfect mogelijk wil afleveren én ze worden genoemd in de heilige teksten van je geloof..quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Als ik aangeef "speciaal" bedoel ik niet dat het vanuit de religie "geeerbiedigd" moet worden, niet meer dan ander eten wat men sowieso vaak als "zegening" omschrijft. Toch vertelde mijn vader altijd trots dat de olijf en dadel bijv. door God ook in de Koran is genoemd (jaja!), hoe goed moet het dus wel niet zijn. Mijn familie heeft veel olijfbomen dus je snapt waar die trots vandaan komt. Net zoals olijfolie, en dadels. Laten we het erop houden dat deze specifiek vruchten wel expliciet terugkomen in tradities, maar nergens is het voor een individuele Moslim verplicht hen te "eerbiedigen" (whatever that may mean).
Niet dat ik van plan was me te bekeren, maar dat zou toch wel een zware drempel zijnquote:
In religieuze teksten worden vaak allerlei dingen genoemd, nogal logisch omdat die vaak in verhalende vorm geschreven zijn. Als we alles wat in religieuze teksten genoemd worden zouden moeten aanschouwen als 'goed'/'speciaal'/'gezegend'... Ik vond dat een beetje verwonderlijk, nou ja bedankt voor de opheldering.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Als ik aangeef "speciaal" bedoel ik niet dat het vanuit de religie "geeerbiedigd" moet worden, niet meer dan ander eten wat men sowieso vaak als "zegening" omschrijft. Toch vertelde mijn vader altijd trots dat de olijf en dadel bijv. door God ook in de Koran is genoemd (jaja!), hoe goed moet het dus wel niet zijn. Mijn familie heeft veel olijfbomen dus je snapt waar die trots vandaan komt. Net zoals olijfolie, en dadels. Laten we het erop houden dat deze specifiek vruchten wel expliciet terugkomen in tradities, maar nergens is het voor een individuele Moslim verplicht hen te "eerbiedigen" (whatever that may mean).
Sowieso is het voorbeeld volgen van de Profeet (vzmh) in ieder opzicht, zoals het verbreken van het vasten met dadels in de maand Ramadan, natuurlijk van groot belang voor een moslim.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Als ik aangeef "speciaal" bedoel ik niet dat het vanuit de religie "geeerbiedigd" moet worden, niet meer dan ander eten wat men sowieso vaak als "zegening" omschrijft. Toch vertelde mijn vader altijd trots dat de olijf en dadel bijv. door God ook in de Koran is genoemd (jaja!), hoe goed moet het dus wel niet zijn. Mijn familie heeft veel olijfbomen dus je snapt waar die trots vandaan komt. Net zoals olijfolie, en dadels. Laten we het erop houden dat deze specifiek vruchten wel expliciet terugkomen in tradities, maar nergens is het voor een individuele Moslim verplicht hen te "eerbiedigen" (whatever that may mean).
Draai het eens omquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:27 schreef IPA35 het volgende:
[..]
In religieuze teksten worden vaak allerlei dingen genoemd, nogal logisch omdat die vaak in verhalende vorm geschreven zijn. Als we alles wat in religieuze teksten genoemd worden zouden moeten aanschouwen als 'goed'/'speciaal'/'gezegend'... Ik vond dat een beetje verwonderlijk, nou ja bedankt voor de opheldering.
Het zijn mooie producten, puur en natuur. In NL hetzelfde hoor met melk en kaas, prachtige producten en zeker als je boer bent ben je daar trots op. Mijn familie eet dus altijd de eigen olijven, olijfolie, dadels en zelf gebakken (traditioneel) brood van echte granen. Verschrikkelijk gezond en lekkerquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik snap die trots wel.. Is sowieso je handel/je producten, die je zou perfect mogelijk wil afleveren én ze worden genoemd in de heilige teksten van je geloof..
Die ken ik niet. Sowieso geen christelijke boeren (en er zijn er meer dan genoeg), maar ik vermoed dat voor hen hetzelfde geldt ja.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:29 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Het zijn mooie producten, puur en natuur. In NL hetzelfde hoor met melk en kaas, prachtige producten en zeker als je boer bent ben je daar trots op. Mijn familie eet dus altijd de eigen olijven, olijfolie, dadels en zelf gebakken (traditioneel) brood van echte granen. Verschrikkelijk gezond en lekker![]()
Ik weet niet hoe het in het Christendom zit maar ik vermoed dat voor Orthodoxen uit Oost-Europa en de Arabische wereld (Arabisch-Orthodoxe Christenen) hetzelfde geldt en waarschijnlik hebben zij ook tradities die dezelfde vruchten prijzen.
Zo hebben de joden bijvoorbeeld matzes.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die ken ik niet. Sowieso geen christelijke boeren (en er zijn er meer dan genoeg), maar ik vermoed dat voor hen hetzelfde geldt ja.
Dat snap ik...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Draai het eens omHardwerkende gelovige boeren die trots zijn op hun product én trots dat hun product in hun heilig schrift genoemd wordt
Ik snap je. Ik weet niet of je het interessant vindt maar in de Koran exegese is het zo dat men stelt dat als God bij iets zweert (zoals bij de maan of de olijf) dat het object waarbij Hij zweert dan de zin "kracht moet bijzetten". Zoals je in het NLs kan zweren op je kind, die je gelieft is en kracht moet bijzetten aan de waarheid die je vertelt. De Koran zweert in de eerder geciteerde soera (hoofdstuk) bij de vijg en dadel. En op andere plekken bij nog meer zaken. Vandaar dus de uitleg in theologische geschriften dat het gezegende zaken zijn, want Allah zweert erbij. God zweer ook bij de pen, de pen die de mens onderwijst (in poetisch-filosofische zin). Sommigen (uitzonderingen hoor) gaan zo ver dat ze daarom een pen niet zomaar ongebruikt weggooien. Ik vind het een mooie gedachte.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:27 schreef IPA35 het volgende:
[..]
In religieuze teksten worden vaak allerlei dingen genoemd, nogal logisch omdat die vaak in verhalende vorm geschreven zijn. Als we alles wat in religieuze teksten genoemd worden zouden moeten aanschouwen als 'goed'/'speciaal'/'gezegend'... Ik vond dat een beetje verwonderlijk, nou ja bedankt voor de opheldering.
Beetje erg down to earth ineens: maar ik gooi ook geen ongebruikte pen weg.. Waarom zou je dat doen?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:36 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik snap je. Ik weet niet of je het interessant vindt maar in de Koran exegese is het zo dat men stelt dat als God bij iets zweert (zoals bij de maan of de olijf) dat het object waarbij Hij zweert dan de zin "kracht moet bijzetten". Zoals je in het NLs kan zweren op je kind, die je gelieft is en kracht moet bijzetten aan de waarheid die je vertelt. De Koran zweert in de eerder geciteerde soera (hoofdstuk) bij de vijg en dadel. En op andere plekken bij nog meer zaken. Vandaar dus de uitleg in theologische geschriften dat het gezegende zaken zijn, want Allah zweert erbij. God zweer ook bij de pen, de pen die de mens onderwijst (in poetisch-filosofische zin). Sommigen (uitzonderingen hoor) gaan zo ver dat ze daarom een pen niet zomaar ongebruikt weggooien. Ik vind het een mooie gedachte.
En natuurlijk speelt mee dat het gaat om mensen die zelf dat soort vruchten zaaien en oogsten. Generatie op generatie.
Weet ik niet, principe is meer dat er mensen zijn die daarom extra "netjes" met een pen omgaan en eren omdat zij menen dat de pen toch zo belangrijk is in status dat God erop zweert. Wellicht leg ik het slecht uit voor de nuchtere nederlandse mindquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Beetje erg down to earth ineens: maar ik gooi ook geen ongebruikte pen weg.. Waarom zou je dat doen?
Begrijp me niet verkeerd, het symbool is idd mooi.
En wel meer ookquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:35 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Zo hebben de joden bijvoorbeeld matzes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |