abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131831335
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Had ik ook altijd, lustte alleen de groene.. Tot een vakantie een jaar of 5 geleden op Mallorca :D

Heb ze sindsdien nog maar 3x gegeten ofzo :@
Die grote zwarten zijn vaak smaakloos, maar kleine zwarte met kleine pit zoals in Tunesie zijn wel ok. Ik houd van een olijf met een goede smaak, niet zo'n waterig dingetje waar geen echte smaak aan zit. Flauw eten heb ik sowieso niets mee! In welke vorm dan ook.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:20:39 #202
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831343
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:19 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Men moet nog op voor het ochtendgebed, hè.
Hoe laat/vroeg is dat dan?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_131831364
Grieken dan?
pi_131831366
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
Is iedereeeeeen nu ineens maar achter Trigger aangesneld??
Moet wel, hij heeft de "link".
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:21:32 #205
365082 IPA35
Patriarch
pi_131831376
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:18 schreef Aloulou het volgende:

[..]

[..]

Vanuit Islamitische traditie worden deze vruchten wel als "speciaal" en rijk gezien, en "zegening", en ook uitspraken van Mohammed over bepaalde vruchten en goedheid ervan. Nomaden kunnen heel veel op dadels, echt ideaal voor droog klimaat en om toch met paar dadels belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen zodat je lichaam volgetankt is om een dag (of halve dag) door te gaan. Ook voedingskundigen in NL beamen dit, vaak raden ze oude dames met hoge bloeddruk aan om elke ochtend op een lege maag Turkse vijgen te eten bijv. Bloeddrukverlagend. Turkse vijgen geven ook veel ijzers, aan te raden te eten paar voordat je gaat sporten ook of iets arbeidsintensiefs doen.

Olijven natuurlijk in het M-Oosten, Palestina staat er vol met tot ver in Libanon & Syrie. Daarnaast ook de Maghreb-landen. Alle drie de vruchten komen terug in Islamitische tradities en/of uitspraken en Koran.
Ok, die dingen zijn gezond en worden in religieuze teksten genoemd.
Prima, maar dat betekent toch niet dat de vruchten an sich 'speciaal' zijn vanuit een religieus perspectief (en daarom geëerbiedigd moeten worden)?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:21:48 #206
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831384
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:20 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Die grote zwarten zijn vaak smaakloos, maar kleine zwarte met kleine pit zoals in Tunesie zijn wel ok. Ik houd van een olijf met een goede smaak, niet zo'n waterig dingetje waar geen echte smaak aan zit. Flauw eten heb ik sowieso niets mee! In welke vorm dan ook.
Nee, ik bedoel de zwarte nog maar 3x gegeten.. Probeer die Kalamata's eens :Y Zeer smaakvol
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:22:17 #207
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831394
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:21 schreef xaban06 het volgende:
Grieken dan?
Grieken wat? Olijvenhandel? Vroeg ik ook al..
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:22:41 #208
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831411
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:21 schreef Tevik het volgende:

[..]

Moet wel, hij heeft de "link".
True, maar zo belangrijk is zijn vraag toch niet?
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:23:54 #209
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831448
We doen het best goed trouwens, topic per dag zowat? ^O^
pi_131831459
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:21 schreef IPA35 het volgende:
Ok, die dingen zijn gezond en worden in religieuze teksten genoemd.
Prima, maar dat betekent toch niet dat de vruchten an sich 'speciaal' zijn vanuit een religieus perspectief (en daarom geëerbiedigd moeten worden)?
Als ik aangeef "speciaal" bedoel ik niet dat het vanuit de religie "geeerbiedigd" moet worden, niet meer dan ander eten wat men sowieso vaak als "zegening" omschrijft. Toch vertelde mijn vader altijd trots dat de olijf en dadel bijv. door God ook in de Koran is genoemd (jaja!), hoe goed moet het dus wel niet zijn. Mijn familie heeft veel olijfbomen dus je snapt waar die trots vandaan komt. Net zoals olijfolie, en dadels. Laten we het erop houden dat deze specifiek vruchten wel expliciet terugkomen in tradities, maar nergens is het voor een individuele Moslim verplicht hen te "eerbiedigen" (whatever that may mean).
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_131831498
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:20 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hoe laat/vroeg is dat dan?
0600-0700
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:25:46 #212
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831510
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:24 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Als ik aangeef "speciaal" bedoel ik niet dat het vanuit de religie "geeerbiedigd" moet worden, niet meer dan ander eten wat men sowieso vaak als "zegening" omschrijft. Toch vertelde mijn vader altijd trots dat de olijf en dadel bijv. door God ook in de Koran is genoemd (jaja!), hoe goed moet het dus wel niet zijn. Mijn familie heeft veel olijfbomen dus je snapt waar die trots vandaan komt. Net zoals olijfolie, en dadels. Laten we het erop houden dat deze specifiek vruchten wel expliciet terugkomen in tradities, maar nergens is het voor een individuele Moslim verplicht hen te "eerbiedigen" (whatever that may mean).
Ik snap die trots wel.. Is sowieso je handel/je producten, die je zou perfect mogelijk wil afleveren én ze worden genoemd in de heilige teksten van je geloof..
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:26:53 #213
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831549
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:25 schreef Tevik het volgende:

[..]

0600-0700
Niet dat ik van plan was me te bekeren, maar dat zou toch wel een zware drempel zijn :@
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:27:41 #214
365082 IPA35
Patriarch
pi_131831575
quote:

[..]

In religieuze teksten worden vaak allerlei dingen genoemd, nogal logisch omdat die vaak in verhalende vorm geschreven zijn. Als we alles wat in religieuze teksten genoemd worden zouden moeten aanschouwen als 'goed'/'speciaal'/'gezegend'... Ik vond dat een beetje verwonderlijk, nou ja bedankt voor de opheldering.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_131831591
quote:

[..]

Sowieso is het voorbeeld volgen van de Profeet (vzmh) in ieder opzicht, zoals het verbreken van het vasten met dadels in de maand Ramadan, natuurlijk van groot belang voor een moslim.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:29:20 #216
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831610
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:27 schreef IPA35 het volgende:

[..]

In religieuze teksten worden vaak allerlei dingen genoemd, nogal logisch omdat die vaak in verhalende vorm geschreven zijn. Als we alles wat in religieuze teksten genoemd worden zouden moeten aanschouwen als 'goed'/'speciaal'/'gezegend'... Ik vond dat een beetje verwonderlijk, nou ja bedankt voor de opheldering.
Draai het eens om ;) Hardwerkende gelovige boeren die trots zijn op hun product én trots dat hun product in hun heilig schrift genoemd wordt ;)
pi_131831611
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik snap die trots wel.. Is sowieso je handel/je producten, die je zou perfect mogelijk wil afleveren én ze worden genoemd in de heilige teksten van je geloof..
Het zijn mooie producten, puur en natuur. In NL hetzelfde hoor met melk en kaas, prachtige producten en zeker als je boer bent ben je daar trots op. Mijn familie eet dus altijd de eigen olijven, olijfolie, dadels en zelf gebakken (traditioneel) brood van echte granen. Verschrikkelijk gezond en lekker :Y

Ik weet niet hoe het in het Christendom zit maar ik vermoed dat voor Orthodoxen uit Oost-Europa en de Arabische wereld (Arabisch-Orthodoxe Christenen) hetzelfde geldt en waarschijnlik hebben zij ook tradities die dezelfde vruchten prijzen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:31:40 #218
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831660
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:29 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Het zijn mooie producten, puur en natuur. In NL hetzelfde hoor met melk en kaas, prachtige producten en zeker als je boer bent ben je daar trots op. Mijn familie eet dus altijd de eigen olijven, olijfolie, dadels en zelf gebakken (traditioneel) brood van echte granen. Verschrikkelijk gezond en lekker :Y

Ik weet niet hoe het in het Christendom zit maar ik vermoed dat voor Orthodoxen uit Oost-Europa en de Arabische wereld (Arabisch-Orthodoxe Christenen) hetzelfde geldt en waarschijnlik hebben zij ook tradities die dezelfde vruchten prijzen.
Die ken ik niet. Sowieso geen christelijke boeren (en er zijn er meer dan genoeg), maar ik vermoed dat voor hen hetzelfde geldt ja.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:33:31 #219
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831710
We zijn ook allemaal gewoon mensen he, laten we dat niet vergeten ;)
pi_131831756
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:31 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Die ken ik niet. Sowieso geen christelijke boeren (en er zijn er meer dan genoeg), maar ik vermoed dat voor hen hetzelfde geldt ja.
Zo hebben de joden bijvoorbeeld matzes.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:36:02 #221
365082 IPA35
Patriarch
pi_131831767
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Draai het eens om ;) Hardwerkende gelovige boeren die trots zijn op hun product én trots dat hun product in hun heilig schrift genoemd wordt ;)
Dat snap ik...
pi_131831769
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:27 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik snap je. Ik weet niet of je het interessant vindt maar in de Koran exegese is het zo dat men stelt dat als God bij iets zweert (zoals bij de maan of de olijf) dat het object waarbij Hij zweert dan de zin "kracht moet bijzetten". Zoals je in het NLs kan zweren op je kind, die je gelieft is en kracht moet bijzetten aan de waarheid die je vertelt. De Koran zweert in de eerder geciteerde soera (hoofdstuk) bij de vijg en dadel. En op andere plekken bij nog meer zaken. Vandaar dus de uitleg in theologische geschriften dat het gezegende zaken zijn, want Allah zweert erbij. God zweer ook bij de pen, de pen die de mens onderwijst (in poetisch-filosofische zin). Sommigen (uitzonderingen hoor) gaan zo ver dat ze daarom een pen niet zomaar ongebruikt weggooien. Ik vind het een mooie gedachte.

En natuurlijk speelt mee dat het gaat om mensen die zelf dat soort vruchten zaaien en oogsten. Generatie op generatie.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:39:11 #223
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831820
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:36 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik snap je. Ik weet niet of je het interessant vindt maar in de Koran exegese is het zo dat men stelt dat als God bij iets zweert (zoals bij de maan of de olijf) dat het object waarbij Hij zweert dan de zin "kracht moet bijzetten". Zoals je in het NLs kan zweren op je kind, die je gelieft is en kracht moet bijzetten aan de waarheid die je vertelt. De Koran zweert in de eerder geciteerde soera (hoofdstuk) bij de vijg en dadel. En op andere plekken bij nog meer zaken. Vandaar dus de uitleg in theologische geschriften dat het gezegende zaken zijn, want Allah zweert erbij. God zweer ook bij de pen, de pen die de mens onderwijst (in poetisch-filosofische zin). Sommigen (uitzonderingen hoor) gaan zo ver dat ze daarom een pen niet zomaar ongebruikt weggooien. Ik vind het een mooie gedachte.

En natuurlijk speelt mee dat het gaat om mensen die zelf dat soort vruchten zaaien en oogsten. Generatie op generatie.
Beetje erg down to earth ineens: maar ik gooi ook geen ongebruikte pen weg.. Waarom zou je dat doen?

Begrijp me niet verkeerd, het symbool is idd mooi.
pi_131831878
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:39 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Beetje erg down to earth ineens: maar ik gooi ook geen ongebruikte pen weg.. Waarom zou je dat doen?

Begrijp me niet verkeerd, het symbool is idd mooi.
Weet ik niet, principe is meer dat er mensen zijn die daarom extra "netjes" met een pen omgaan en eren omdat zij menen dat de pen toch zo belangrijk is in status dat God erop zweert. Wellicht leg ik het slecht uit voor de nuchtere nederlandse mind :D
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:42:11 #225
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131831886
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:35 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Zo hebben de joden bijvoorbeeld matzes.
En wel meer ook ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties