abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131949185
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:42 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Maar wel anders uitgevoerd (of soms zelfs helemaal niet meer uitgevoerd) ;)

Christenen hebben bijv. ook geen spijswetten, en de Joden deels overlappende en deels andere meen ik (ivm voedselcombinaties enzo).
Moslims hebben spijswetten die er voornamelijk tussenin zit. We mogen geen bloed zoals de Joden, maar we hoeven niet het geslachte dier helemaal te draineren van bloed en mogen wel bloedrijke organen eten, zoals de lever en milt.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:55:25 #252
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131949315
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:51 schreef expans het volgende:
Meeste moslims hebben er totaal geen moeite mee, vinden het denk ik juist iets belangrijks om te kunnen bezoeken. Daar dan eventueel bidden ter nagedachtenis van die persoon en klaar.

Alleen sommige van die extremisten zien overal iets in, net als die gasten die toevallig één zin lezen en alleen op dat focussen. Terwijl er dan bv later word uitgelegd hoe je ook met andere dingen rekening moet houden.
Ik ben het helemaal eens met de meeste moslims.

En extremisten snap ik sowieso niet, van welk geloof dan ook..
Ik ga bovendien uit van God/Allah/Jahweh als een liefhebbende vader, die streng is/kan zijn als het nodig is, en niet van een vertoornde boze god die je gunstig moet stemmen zoals in mijn ogen de zwaar gereformeerden doen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:58:32 #253
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131949480
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:52 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Moslims hebben spijswetten die er voornamelijk tussenin zit. We mogen geen bloed zoals de Joden, maar we hoeven niet het geslachte dier helemaal te draineren van bloed en mogen wel bloedrijke organen eten, zoals de lever en milt.
Ok, dank.

Maar ik doelde op voedselcombinaties die heel erg streng niet mogen (zuivel en vlees in één maaltijd???)
Zo streng dat de Joden dan ook 2 keukens in hun huis hebben, 2 volledige serviezen, bestekken etc.
pi_131949622
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ok, dank.

Maar ik doelde op voedselcombinaties die heel erg streng niet mogen (zuivel en vlees in één maaltijd???)
Zo streng dat de Joden dan ook 2 keukens in hun huis hebben, 2 volledige serviezen, bestekken etc.
Ja, die hebben we niet :P
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:03:48 #255
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131949724
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:01 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ja, die hebben we niet :P
Maakt het leven een stuk eenvoudiger ;)

Maar nog niet zo eenvoudig als voor de christenen :P
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:13:07 #256
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_131950142
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 19:39 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Het is islamitisch gezien (volgens het soennisme) verplicht om graven op grondhoogte te maken en ze mogen bovendien niet bedekt worden (met beton, marmer en zo). Dus eigenlijk mochten al die tombes in eerste plaatst niet gebouwd worden.

Ik vind het zelf een gestoorde reden om tombes te vernietigen omdat ze vermoedelijk aanbeden zouden worden.
Veel Sunni-Islamgeleerden zijn het erover eens dat als graven echt teveel worden aanbeden, ze eventueel vernietigd moeten worden.

En er zijn zoveel hadiths van onze Profeet(vzmh) waarin hij zegd dat graven aanbidden
(de dode aanbidden) verboden is.
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:13:50 #257
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131950163
Maar goed: terug naar het graven/tombes kapot slaan (afgezien van het feit dat veel moslims dat toch al niet nodig zouden vinden kennelijk): daar zouden dus veel "nettere" oplossingen voor mogelijk zijn, mét
inachthouding van van de religieuze gebruiken/voorschriften?

Waarom gebeurt dat dan niet?
Machtsvertoon? Angst aanjagen?
Goede moslims zijn bange moslims?
Wat???
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:17:37 #258
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131950318
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:13 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Veel Sunni-Islamgeleerden zijn het erover eens dat als graven echt teveel worden aanbeden, ze eventueel vernietigd moeten worden.

En er zijn zoveel hadiths van onze Profeet(vzmh) waarin hij zegd dat graven aanbidden
En wat is "te veel aanbeden"? En hoe weet je dat het "aanbidden" is en niet gewoon grafbezoek en een gebed voor de overledene? Dat iemand een belangrijk historisch figuur is of een voorvader en je het graf bezoekt en daar bidt wil toch helemaal niet zeggen dat je "dus" de overledene aanbidt? Dat je herdenkt en bidt voor de overledene lijkt mij meer voor de hand liggen.

En wat betreft mijn oplossing dan? De overledenen elders (geheim) herbegraven en een tombe/graf netjes afbreken of zelfs laten staan omdat de overledene er toch niet meer in ligt?
pi_131950384
quote:

[..]

Bron!
quote:
En er zijn zoveel hadiths van onze Profeet(vzmh) waarin hij zegt dat graven aanbidden
Eentje is al genoeg, maar dat maakt het niet gelijk verplicht om ze te gaan slopen.
pi_131950528
quote:

[..]

Hou nou eens op met je onzin man. Je gaat al zo lang door over dat 'aanbidden', maar kom eens met bewijs dat iedereen of een groot deel van de mensen die graven bezoeken die ook aanbidden. Ik heb het je al eerder uitgelegd, bewijs eerst je stelling en ga er dan over discussiëren. Hoe kun je mensen nou ergens van beschuldigen, terwijl zij het ontkennen, en op basis daar van besluiten dat je iets gaat vernietigen.

Als wat jij zei over soennitische geleerden waar was, zou er nu geen graf van de profeet Mohammed meer zijn, of wel? Gezien het in een soennitisch land ligt.
pi_131950623
quote:
8s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:22 schreef Peunage het volgende:
eens op met je onzin man. Je gaat al zo lang door over dat 'aanbidden', maar kom eens met bewijs dat iedereen of een groot deel van de mensen die graven bezoeken die ook aanbidden. Ik heb het je al eerder uitgelegd, bewijs eerst je stelling en ga er dan over discussiëren. Hoe kun je mensen nou ergens van beschuldigen, terwijl zij het ontkennen, en op basis daar van besluiten dat je iets gaat vernietigen.

Als wat jij zei over soennitische geleerden waar was, zou er nu geen graf van de profeet Mohammed meer zijn, of wel? Gezien het in een soennitisch land ligt.
Achter het graf van de profeet van God zit een verhaaltje achter. Het is niet zo dat het is gebouwd om hem te vereren. :{w
pi_131950672
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:24 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Achter het graf van de profeet van God zit een verhaaltje achter. Het niet zo dat het is gebouw om hem te vereren. :{w
Het wordt massaal bezocht, en mensen doen er gebeden(du3aa'). Dus dat voldoet denk ik wel aan de eisen die Baklava stelt aan 'aanbidding'.
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:26:10 #263
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131950700
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:24 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Achter het graf van de profeet van God zit een verhaaltje achter. Het is niet zo dat het is gebouwd om hem te vereren. :{w
Geen enkel graf is dat. Wel om te herdenken. En dat moet ook kunnen lijkt me.
pi_131950726
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:26 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Geen enkel graf is dat. Wel om te herdenken. En dat moet ook kunnen lijkt me.
De piramides zijn niet gebouwd om slechts te herdenken. Er zijn behoorlijk wat graven gebouwd, die als verering zijn bedoeld.
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:27:41 #265
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131950766
quote:
8s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:25 schreef Peunage het volgende:

[..]

Het wordt massaal bezocht, en mensen doen er gebeden(du3aa'). Dus dat voldoet denk ik wel aan de eisen die Baklava stelt aan 'aanbidding'.
Ja, maar dat moet toch gewoon kunnen???? Een overleden persoon herdenken en voor hem/haar bidden??

Dat het een voorouder of een belangrijk historisch of religieus figuur is maakt toch niet dat je "dus" de persoon ineens aanbidt?
pi_131950835
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 19:39 schreef Mathemaat het volgende:
Het is islamitisch gezien (volgens het soennisme) verplicht om graven op grondhoogte te maken en ze mogen bovendien niet bedekt worden (met beton, marmer en zo). Dus eigenlijk mochten al die tombes in eerste plaatst niet gebouwd worden.

Ik vind het zelf een gestoorde reden om tombes te vernietigen omdat ze vermoedelijk aanbeden zouden worden.
Is daar consensus over zonder enige toelichting of uitzondering? En de consensus vooral, dus dat er maar 1 interpretatie is binnen de orthodoxe soennitische rechtsscholen en haar meest toonaangevende geleerden.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:29:04 #267
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131950845
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:26 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

De piramides zijn niet gebouwd om slechts te herdenken. Er zijn behoorlijk wat graven gebouwd, die al verering zijn bedoeld.
Ik dacht ook aan de piramides toen ik het schreef, en ook nog wel aan andere graven (Taj Mahal bijv), maar die zijn volgens mij bedoeld om te imponeren en te herdenken, niet om vereerd te worden. Is een nuanceverschil.
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:32:26 #268
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_131951000
quote:
8s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:25 schreef Peunage het volgende:

[..]

Ze bidden echter tot Allah en niet tot onze profeet(vzmh) zelf.
pi_131951038
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:32 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Oh ja? Hoe weet jij dat zo zeker?
En hoe weet jij dat het bij andere graven anders is? Ben je er geweest?

Een groot deel van de bezoekers zijn sjiieten.
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:33:29 #270
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131951060
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:32 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat?
En hoe weet je dat dat bij andere graven niet zo is?

Kun je gedachten lezen?
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:41:50 #271
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_131951450
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:33 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat?
En hoe weet je dat dat bij andere graven niet zo is?

Kun je gedachten lezen?
Kijk oke je mag wel bij een graf bidden, maar alleen als je tot Allah(swt) bidt. Tot iemand anders bidden is shirk(afgoderij) en dan ben je geen Moslim meer.

Begrijp je het nu.
Geldt ook voor jou Peunage }:|
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:44:27 #272
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131951569
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:41 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Kijk oke je mag wel bij een graf bidden, maar alleen als je tot Allah(swt) bidt. Tot iemand anders bidden is shirk(afgoderij) en dan ben je geen Moslim meer.

Begrijp je het nu.
Ja, natuurlijk begrijp ik DAT.

Ik begrijp alleen niet hoe jij (of een islamitisch/soennitisch geleerde) bepaalt of die mensen bidden tot Allah of de doden vereren..
pi_131951679
quote:
8s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:22 schreef Peunage het volgende:

[..]

Hou nou eens op met je onzin man. Je gaat al zo lang door over dat 'aanbidden', maar kom eens met bewijs dat iedereen of een groot deel van de mensen die graven bezoeken die ook aanbidden. Ik heb het je al eerder uitgelegd, bewijs eerst je stelling en ga er dan over discussiëren. Hoe kun je mensen nou ergens van beschuldigen, terwijl zij het ontkennen, en op basis daar van besluiten dat je iets gaat vernietigen.

Het is weer eenzijdig zwart-wit denken, geen enkele soenniet kan claimen dat in de soennitische orthodoxie ondubbelzinnig elke vorm van het verhogen van een graf 100% wordt afgewezen en consensus daarover is.

Wat denken mensen nou? Dat alle Islamitische rijken die graven over het hoofd hebben gezien en nu in 1970 tot 2013 een groepje Moslims het opeens inziet: "eey man! Die graven zijn ze vergeten te vernietigen!! Stagirallah!".

Als je in de soennitische jurisprudentie duikt is het zoveel genuanceerder, en bepaalde graven zijn al eeuwen geleden getekend met het aanduiden ervan omdat daar een belangrijk persoon begraven lag die men bezocht etc. oude metgezellen/vrienden van Mohammed die tot ver in het Oosten of Westen zijn geraken, daar begraven en wat inderdaad wordt gezien als een groots en trots is voor de lokale bevolking. Tientallen voorbeelden te noemen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:50:49 #274
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_131951841
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:44 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk begrijp ik DAT.

Ik begrijp alleen niet hoe jij (of een islamitisch/soennitisch geleerde) bepaalt of die mensen bidden tot Allah of de doden vereren..
Kijk oke dat heb ik perongeluk zo gezegd, nu goed. :)
pi_131951862
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:41 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Begrijp je het nu.
Ja en? Dat is geen antwoord op mijn vraag. Waarom ben jij er zo zeker van dat mensen die, laten we nou eerlijk zijn want hier gaat het om, Najaf en Karbala bezoeken niet tot God/Allah bidden? Ik ben er persoonlijk vaak geweest. Ik heb niet gezien dat mensen iemand anders dan Allah aanbidden. Echt niet.

Het is ook gewoon een belachelijk idee. Eenheid(taw7eed)(van de schepper), is 1 van de 5 pilaren bij sjiieten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')