abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131814902
Die staatssecretaris houdt een soort van fantasie voor: je bent een beetje zwak, maar alles gaat je verder soepeltjes af. Dan komt er iemand even de ramen of de tuin doen , en dan doe je wat terug . Simpel toch?

Maar daar krijg je tegenwoordig echt geen hulp meer voor toegewezen.

De praktijk is dat als iemand thuishulp krijgt, dat dat gebeurt omdat hij tot het huishouden al nauwelijks in staat is. Dat betekent dat alle andere dingen ook veel meer tijd en energie kosten.
Mensen die tegenwoordig nog in aanmerking komen voor hulp, hebben alleen al een behoorlijke klus om de dagelijkse rommeltjes nog bij te houden (wassen, aankleden, eten koken, beetje opruimen etc.) Die zijn vaak 's avonds om 8 uur al zo moe dat ze naar hun bed toe schuiven (en overdag moeten ze ook nog vaak rusten). Alles kost gewoon veel meer moeite

Dat kan die staatssecretaris ook wel weten. Maar die wil alleen maar een bezuiniging over de schutting gooien. Afgedekt met kulargumenten.
En een aantal gemeentes zijn blijkbaar zo stom dat ze denken dat het zou kunnen werken.
pi_131815003
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:45 schreef tong80 het volgende:

[..]

_O_

:P
Ik wou dat ik een beetje van dat collectieve verantwoordelijkheidsgevoel had. Ver te zoeken momenteel..
“When there is no desire, all things are at peace.”
  Trouwste user 2022 donderdag 3 oktober 2013 @ 17:51:48 #78
7889 tong80
Spleenheup
pi_131815044
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:50 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Ik wou dat ik een beetje van dat collectieve verantwoordelijkheidsgevoel had. Ver te zoeken momenteel..
Ik ook, maar het moet niet indringend worden opgelegd.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_131815058
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:51 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik ook, maar het moet niet indringend worden opgelegd.

Das waar! :P
pi_131815180
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:50 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Het collectief is ook niet heilig hoor.
pi_131815202
Goed plan maar alleen onder de volgende voorwaarden: Tijd voor Tijd.

Ik heb bijv. een uur thuishulp nodig. Dit kan ik afkopen door een uur vrijwilligerswerk te doen. Dus geen premie, nee, een uurtje van mij voor een uurtje zorg. Anders is het een waardeloos iets. Geld is een ruilmiddel, dit is een ruilmiddel voor werkzaamheden. Dus niet 'en' betalen en vervolgens nog extra ervoor moeten werken.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_131815213
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het collectief is ook niet heilig hoor.
Er is ook helemaal geen collectief, slechts gedwongen samenwerking of participatie, zo noemen ze het ook wel.
pi_131815249
quote:
10s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:57 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Er is ook helemaal geen collectief, slechts gedwongen samenwerking of paticipatie, zo noemen ze het ook wel.
Inderdaad.
pi_131815282
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:57 schreef kawotski het volgende:
Goed plan maar alleen onder de volgende voorwaarden: Tijd voor Tijd.

Ik heb bijv. een uur thuishulp nodig. Dit kan ik afkopen door een uur vrijwilligerswerk te doen. Dus geen premie, nee, een uurtje van mij voor een uurtje zorg. Anders is het een waardeloos iets. Geld is een ruilmiddel, dit is een ruilmiddel voor werkzaamheden. Dus niet 'en' betalen en vervolgens nog extra ervoor moeten werken.
Is je verzorgster zo lekker ?
pi_131815349
Het wordt trouwens knap druk in het vrijwilligers werk.

Scholieren op maatschappelijke stage, of in aso traject, moeders in de klas, vaders op het veld en de straat, uitkeringsgerechtigden verplicht vrijwillig (zodat er weer andere uitkeringsgerechtigden bijkomen), alternatief gestraften, vrijwillige vrijwilligers (die heb je ook nog)... En dan nu die zorgontvangers erbij.

De samenleving zonder winstoogmerk is dichter bij dan ik dacht....

En dan heb je nog wat aso's die voor werk betaald willen worden (dat zullen dan wel degenen zijn die iedereen opdrachten geven) :D
pi_131815733
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 18:02 schreef novel het volgende:

Scholieren op maatschappelijke stage, of in aso traject, moeders in de klas, vaders op het veld en de straat, uitkeringsgerechtigden verplicht vrijwillig (zodat er weer andere uitkeringsgerechtigden bijkomen), alternatief gestraften, vrijwillige vrijwilligers (die heb je ook nog)... En dan nu die zorgontvangers erbij.

En dan heb je nog wat aso's die voor werk betaald willen worden (dat zullen dan wel degenen zijn die iedereen opdrachten geven) :D
_O- _O- _O-

Klopt nog ook, bijna!
pi_131819963
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 15:45 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Solidariteit en vriendelijkheid is bij ons in Nederland bijna vreemd geworden. Stoot iemand maar eens aan in de supermarkt en grote kans dat je kwaad word aangekeken. Ambulance broeders worden in elkaar gebeukt en een gemiddelde medewerker van de wegenwacht kan zijn lol op met al die zuurpruimen die alleen maar lopen te klagen.

Straks (of nu al) worden dus de 50+ers weg met passie voor de zorg wegbezuinigd en word er een werkloze ongemotiveerde vlerk voor in de plaats gezet. Daar schieten we wat mee op zeker?

Nee solidariteit is anno 2013 in Nederland een utopie geworden. Willen we massaal weer die solidariteit uit de jaren 50 to 80 terug, moet er eerst een oorlog of nationle ramp vooraf gaan wil je die zaamhorigheid weer terug hebben. Dan pas zie ik het ovenstaande in de OP wel zitten.

Nu is het gewoon veel te veel Ikke Ikke Ikke in deze maatschappij. We werken of verlangen allemaal weer naar het eind van de maand toe voor het salaris/uitkeringsstrookje. Dan krijg je van die ongemotiveerde klokkenkijkers in de zorg. Nee daar zitten de hulpbehoevenden op te wachten. :')
En nu worden hulpbehoevenden en ouderen zelfs weggezet als profiteurs.. Hoe diep zijn we gezonken?
pi_131823557
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 20:25 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

En nu worden hulpbehoevenden en ouderen zelfs weggezet als profiteurs.. Hoe diep zijn we gezonken?
Je zal jezelf maar veertig, vijftig jaar het vuur uit de schenen hebben gelopen en mede daardoor op je zeventigste lichamelijk in een dusdanige toestand verkeren dat je op de nodige zorg bent aangewezen.

En dan komen er een stel gewezen corpsballetjes je even vertellen dat je "maar iets terug moet doen voor de maatschappij omdat we toch maar voor je zorgen en je niet als een afgedankt stuk afval in een kist donderen zoals we met alle ouderen, gehandicapten en chronisch zieken zouden moeten doen, gewoon opruimen die onrendabelen". Van die figuren die op het moment dat ze afzwaaien alleen een dikke eeltlaag op hun ellebogen en hun tong hebben.

Dat is meer dan alleen maar een keiharde trap in je rug.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_131823694
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 20:25 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat is volgens mij ook heel het idee achter dit verzoek.
Dat we eindelijk afstappen van "Ik heb er toch recht op".

Nee, we kunnen het met z'n allen niet meer betalen dus wat minder zorg zal wel moeten.
Gemiddeld genomen zorgen we heel goed voor de rijkste groep Nederlanders (de ouderen).
En zorgen we ook heel goed voor de mensen die zorgbehoevend zijn.
De vraag is of die mensen eenzelfde inkomen verdienen als mensen die wel in staat zijn 2 keer modaal te verdienen..

Ik gun het iedereen, maar van welk geld?
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 oktober 2013 @ 10:27:52 #90
7889 tong80
Spleenheup
pi_131836437
quote:

:D

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 11:29:01 #91
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_131837985
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 11:31 schreef tong80 het volgende:
Het trieste is ook dat veel ouderen al vrijwilligerswerk doen.
Dit lijkt iedere politicus vergeten te zijn, of wellicht niet eens te weten.

Kijk maar eens in een willekeurige zorginstelling... al die oudere dames die je daar koffie ziet rondbrengen, de plantjes verzorgen, met de (nog) oudere mensen in hun rolstoel gaan wandelen, dat zijn verdomme voor 90% vrijwilligers die werken voor de kat z'n kut.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 11:36:32 #92
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_131838185
quote:

:D

In de instelling waar ik werk (ja, ook als vrijwilliger) wordt, op twee betaalde krachten na, de gehele sociaal-juridische dienstverlening gerund door vrijwilligers - studentjes en werkloze juristen (het zijn niet allemaal corpsballetjes :P ). Om het CV op te krikken, jazeker (anders eindig je namelijk als werkloze, ook al zo'n tak van waardeloze 'üntermenschen', die eigenlijk natuurlijk geruimd zou moeten worden ;) ), maar vooral ook omdat ze het hart op de goede plek hebben zitten - we helpen namelijk psychiatrische patiënten en daklozen.

Verdomd lastig werk, overigens.

[ Bericht 3% gewijzigd door HetKlusKonijn op 04-10-2013 11:44:11 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 11:38:09 #93
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_131838238
quote:

[..]

Te ziek voor woorden inderdaad :r
Krekker is de bom!
pi_131838264
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:38 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Te ziek voor woorden inderdaad :r
Want?

Soms zijn dat ook gewoon profiteurs hoor.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 11:40:31 #95
256666 leeell
I know you're lonely
pi_131838292
prima.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_131838332
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:39 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Want?

Dan nog slaat het nergens op om dat door te trekken naar iedereen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 11:43:16 #97
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_131838365
Hartstikke mooi wanneer mensen trouwens vrijwilligers werk doen zodra ze hiertoe in staat zijn. Maar dat dwingende toontje vind ik echt schandalig.

Een dergelijke aanpak zie je steeds vaker en de aanpak zorgt naar mijn idee alleen maar voor een slechtere maatschappij omdat je een soort sfeer creëert van: "als je het niet op die manier doet, verdien je het om vies aangekeken te worden".

Je krijgt echt een door de overheid bepaald lijstje op basis waarvan burgers elkaar gaan beoordelen of hun medeburgers wel gegoede burgers zijn: "oké de persoon is geen donor, staat niet officieel ingeschreven als vrijwilliger, de persoon rookt, ah deze burger is minder waard"

Dat deze burger in het verleden zich vele malen harder heeft ingezet voor de maatschappij dan anderen of dat deze burger de handen vol heeft aan zorg voor bepaalde familieleden, of dat deze burger altijd iedereen die het vraagt helpt, alleen niet officieel als vrijwilliger bij een vereniging of iets dergelijks, tsja, dat zijn zaken die niet in het vingerwijslijstje van de overheid zijn opgenomen, dus deze burgers mogen vies aangekeken worden, want het zijn profiteurs die niet bijdragen aan de maatschappij.
Krekker is de bom!
pi_131838407
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dan nog slaat het nergens op om dat door te trekken naar iedereen.
Correct, maar wordt dat gedaan dan?
pi_131838449
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 11:43 schreef Tomatenboer het volgende:
Inderdaad, Nederland individualiseert, en steeds meer komt men met het dogma dat 'men iets terug moet doen' voor "gratis geld". :r

Waarbij vergeten wordt dat velen jarenlang belasting hebben betaald, zorg een basisrecht is, en bovendien dat we als samenleving met z'n allen gediend zijn met deze voorzieningen, en niet alleen de "begunstigden".

Verder een behoorlijk wereldvreemd plan dit. Mensen krijgen niet voor niets zorg aan huis. Hoe worden deze mensen geacht een tegenprestatie te leveren? De genoemde voorbeelden lijken me niet direct representatief voor de meeste zorgontvangers. :')

Ook behoorlijk kortzichtig dat tegenwoordig alles wordt afgemeten aan de bekrompen visie van een bijdrage leveren aan de samenleving in de vorm van het verrichten van een activiteit met (economisch) nut, in plaats van dat men beseft dat mensen ook waardevol genoeg kunnen zijn als men helaas niet meer in staat is een bijdrage te leveren aan de samenleving met direct (economisch) nut. Maar vele mensen zijn dan nog weldegelijk waardevol in familieverband, vriendenkring of in de plaatselijke gemeenschap, ookal is dat dan niet altijd direct in (economisch) nut uit te drukken.

Die neoliberale visie heeft vele mensen (onbewust?) in hun greep.
Ik vind het helemaal niet zo raar dat je iets moet terug doen voor 'gratis geld', zelfs als je daar zelf aan hebt bijgedragen. Er zal heus wel gekeken worden naar wat een persoon kan.

Het werkt ook stimulerend. En als je al belangrijk bent voor vrienden of de plaatselijke gemeenschap dan kan je dat -neem ik aan- aandragen als je vrijwilligerswerk.

We zijn een beetje doorgeslagen in het "ik heb recht op dit en als ik er niets voor hoef te doen dan doe ik dat ook zeker niet!". Het is individualisme ten top, en persoonlijk mis ik de gemeenschappen van vroeger wel waarbij je bij een zieke overbuurvrouw even langsgaat om het tuintje bij te harken omdat ze dat zelf even niet kan. Het zijn andere tijden, maar we hebben daar heus nog wel de tijd voor. Alleen niet de mentaliteit.
pi_131838521
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:39 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Want?

Wat ik nu zie is betaalde banen vervangen door vrijwilligers waar je niet op kan bouwen i.v.m handicap etc etc(en wat in Deventer al met thuiszorg aan de hand is met hun katheters willen laten vervangen door mensen in de bijstand) Wat ik doodeng vind want ze weten totaal niet waar ze het over hebben.

Pedagogisch werk in ziekenhuizen bij kinderen in doodtrieste situaties is ook al bijna verdwenen, terwijl ouders tegenwoordig bijna allemaal beiden werken en nog meerdere kinderen thuis hebben en dus niet de hele dag bij hun zieke kind kunnen zitten. En zo gaat het ook vaak met familieleden
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')