abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132066704
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 13:26 schreef Ryon het volgende:

[..]

Met dat laatste ben ik het helemaal eens. De vraag is wiens wereld wel maatgevend is voor de NL student. Ik denk eigenlijk dat die niet bestaat. Natuurlijk bestaan er wel een veelvoud aan verschillende stereotype studenten, maar die zijn zo divers dat het erg lastig is om een Nederlandse student daaruit te distilleren.
Precies. En dat geldt ook voor de Amerikaanse student. Die elite instituten vind ik dan ook niet representatief.
pi_132068378
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat hangt ook af van met wie je in het dagelijks leven omgaat denk ik. In Nederland zijn verschillende groepen allemaal door elkaar heen gemixt, met het idee dat men elkaar wel opzoekt.

Hoewel de universiteit wel steeds vaker probeert die selectie voor studenten al te maken via allerlei programma's, alleen weet ik niet of de universiteit daar wel de aangewezen instantie voor is.
Klopt op de state universities wordt vooral veel gefeest. Beetje vergelijkbaar met de Nederlandse universiteiten :P Nah ok wel ietsje erger.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_132073181
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 14:27 schreef ssebass het volgende:

[..]

Klopt op de state universities wordt vooral veel gefeest. Beetje vergelijkbaar met de Nederlandse universiteiten :P Nah ok wel ietsje erger.
Ik heb een tijdje op de campus van Indiana University rondgelopen, en dat was idd een grote party school. Op donderdag- en vrijdagnacht zaten er MI meer studenten in de kroeg dan thuis achter de boeken. Bedroevend laag niveau ook. Maar een vriendinnetje dat aan Boston University (net onder ivy league) scoorde alleen maar A's. 18 uur per dag college + studeren. En na een 2 jaar MSc meer dan $30k in de schuld staan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_132074433
damn.. Als je 18 uur per dag studeert.. dan weet je op het laatst heel erg veel. Zo iemand kan dan ook onwijs veel verbanden leggen met al die kennis in z'n hoofd. Denk ik.
pi_132088990
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 09:49 schreef JohnSpek het volgende:
Geen zin om het topic te lezen, maar ik heb de afgelopen maanden in Amerika gestudeerd op Law school bij een net niet ivy league universiteit.

Het grootste verschil zit hem vreemd genoeg in de studenten. In Nederland zijn studenten in verhouding tot Amerikaanse studenten zo walgelijk lui dat ik er zelf van ben geschrokken.

Iedereen houdt zijn boeken bij, maakt samenvattingen, maakt alle opgaven die beschikbaar zijn, mailt met de professor. Het is zelfs zo erg dat leerlingen beurten in de klas krijgen en ze EXTRA wetenschappelijke artikelen uitdelen in de klas omdat ze deze hebben gevonden en graag wat erover zouden willen vertellen. Logisch, want de professor heeft relatief veel macht en mensen willen graag dat een professor als referentie kan dienen later.

Het mooiste vond ik de reactie van mijn vrienden in Nederland "Nerds". Dat is dus precies het verschil. Je bent hier geen nerd als je zo ijverig bent, je bent een kansloze stakker als je niet voor een A+ gaat en alles eruit halt.

Het niveau is er verder niet hoger, hoeveel het natuurlijk wel mooi is dat discussies ergens over gaan omdat studenten gewoon hun voorwerk hebben gedaan. Echter, Ik durf wel te zeggen dat het iets minder wetenschappelijk is omdat de professoren veel meer een eigen mening hebben en dus niet zoveel aan reflecteren doen. De professoren zijn daarentegen wel veel beter in het uitleggen/geven van les. Ze zijn gewoon wat socialer enzovoort.
Ik heb begrepen dat je in de USA meer tijd krijgt per vak. Concrete anekdote van iemand die aan de UCLA studeerde die werd afgeraden om een vijfde semestervak te nemen terwijl hij de studielast daarmee nog altijd lager vond dan aan zijn vorige universiteit. In bepaalde boeken staat uitgelegd voor welke periode in het Americaanse onderwijs ze zijn bedoeld, het is mij meerdere keren opgevallen dat wat bij ons (zelfde opleiding) 3 of 4 EC's waard is dat dat in de USA een van de pak hem beet 4 semestervakken is (dus pak hem beet 1/8ste van 60 EC's).
Mijn punt? Als het realistisch is om alles gedaan te krijgen dan wordt je allicht meer gemotiveerd om alles goed bij te houden, als je bij voorbaat al weet dat het kansloos is om alles bij te houden dan word je wellicht wat lakser. Wij krijgen 4 of 5 jaar de tijd, meer wil de overheid niet betalen met uitzondering van de geneeskundestudenten en farmaciestudenten. Dus een hoger tempo voor bepaalde opleidingen?

Dit gezegd hebbende, ik weet dat er ook opleidignen zijn in Nederland waarbij je inderdaad erg weinig hoeft te doen: 20 uur per week met de opleiding bezig zijn en met lof slagen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132167122
quote:
Aan de andere kant, studeren in Zweden en Finland is gewoon gratis en je mag ook meerdere studies doen. In België betaal je voor een tweede master 950 euro per jaar in plaats van 12.000 euro. Waarom kan dat niet in Nederland?
:') in Nederland is je 2e studie gratis. 0 euri's
pi_132179487
Wat voor paddo's heb jij gebruikt?
In Nederland betaal je je 9 van de 10 keer arm voor een tweede opleiding. Geld kloppen uit de zakken van de mensen die hun schouders er onder willen zetten.
#NoDAPL
pi_132188341
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:54 schreef datismijnmening het volgende:
Nee in Amerika is educatie juist dramatisch
Zo zo en dat weet jij heel zeker? Vertel... :{
pi_132188787
quote:
15s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 14:01 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Zo zo en dat weet jij heel zeker? Vertel... :{
Uhh ja. De private schools zijn misschien van goede kwaliteit, en de Ivy's scoren hoog, maar lang niet iedereen kan dat betalen. De public schools zijn echt een farce
-XOXO-
pi_132195727
Zoals vaak ligt de waarheid in het midden.
Ja, veel middelbare scholen - niet alleen publieke scholen - leveren een hele slechte kwaliteit, nog slechter dan de modale Nederlandse school.
Nee, het gaat niet enkel om geld. De kans is echter wel groter dat je goed onderwijs krijgt als je ouders veel geld hebben, dat kan natuurlijk gedeeltelijk worden verklaard door betere genen, een beter sociaal milieu, een betere wijk, een betere school (gekoppeld aan de wijk), wellicht speelt het ook mee dat een school een bepaald percentage kindere van rijke ouders wil hebben om voldoende geld te krijgen zo dat het de talenten voor weinig kosten of gratis naar school kan laten gaan. Als je voldoende uitblinkt dan heb je wel degelijk een kans om voor heel erg weinig geld of zelfs gratis naar een van de beste scholen van het land te gaan maar zo'n school kan natuurlijk niet alleen maar leerlingen aannemen wiens ouders niets kunnen betalen. Case and point: http://www.exeter.edu/admissions/109_7844.aspx
Een van de beste scholen van het land die veel toekomstige Ivy Leaguestudenten levert.

In the fall of 2007, Exeter announced that it would offer an Exeter education free to any accepted or current student whose family income is $75,000 or less. This new initiative, in conjunction with the strong middle income financial aid initiative begun in the late 1990s, means that 95 percent of families in the U.S. are at income levels that, depending on their circumstances, would allow them to be eligible for financial aid at Exeter. Read more about this financial aid initiative...

Financial aid is renewable each year the student remains at the Academy. Families are required to furnish information regarding their current financial circumstances each spring so that Exeter can conduct a review and make whatever adjustments are necessitated by changes in circumstances and in tuition. Questions? Please contact John Hutchins, director of financial aid.

Ik denk dat het probleem daar eerder is dat er te weinig goede scholen zijn dan dat zo'n school niet toegankelijk is. Daarnaast is het volgens mij een groot probleem dat je in de USA veel working poor hebt (in Nederland ook een toenemend probleem?), probeer in die omstandigheden het maar eens goed te doen op school als kind uit zo'n milieu.
Voor de universiteiten geldt dat de publieke universiteiten het in het algemeen veel slechter doen voor de bacheloropleidingen, al zijn er zeker wel enkele positieve uitzonderingen (Californië, Michigan, Texas, ...) maar op graduateniveau leveren publieke universiteiten al heel wat meer 'top'opleidingen.

Het is dus allemaal veel genaunceerder dan wat beide kampen willen doen geloven. In Nederland moet je ook maar het geluk hebben dat je naar een gymnasium mag en net als in de USA hangt dit ook in Nederland in belangrijke mate af van het nest waarin je geboren bent. Terwijl het gymnasium haar onderwijs aanpast aan de 16-25% beste leerlingen (de 16% is de cutoff van het CITO-toetsje waar de gymnasia zelf voor kiezen) is er slechts plaats voor 6% van de leerlingen. Ook bepaald niet ideaal! Zelfs als je er rekening mee houdt dat niet alle geschikte leerlingen voor het gymnasium kiezen. De OESO heeft een ranking gepubliceerd van de sociale mobiliteit: het percentage leerlingen wat 1 trede of meer daalt of stijgt op de sociaaleconomische ladder. Die blijkt in Nederland erg laag te zijn, dubbeltjes blijven dus doorgaans dubbeltjes en kwartjes blijven doorgaans kwartjes. In de USA is die nog lager maar ook Nederland doet het op dat punt slecht.
Een hele slechte kwaliteit van onderwijs zullen we niet snel hebben in Nederland als we voldoende gemotiveerd zijn maar een topkwaliteit zal je in Nederland niet vinden. Al met al is het huidige Nederlandse systeem beter maar het Nederlandse onderwijs kent ook genoeg problemen en ook die problemen hebben lang niet alleen maar met de begroting te maken, al speelt dat wel mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 15-10-2013 18:14:25 ]
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')