De Islam kan haar zuivere karakter niet verliezen, je kan er alleen zelf van gaan afwijken, wat je weer kan herstellen door naar de "Islam" terug te keren en niet door een groepering/sekte op te richten.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:57 schreef Baklava95 het volgende:
Later kwamen er allemaal culturele invloeden naar de Islam toe, waardoor de Islam haar zuivere karakter verloor.
* Whiskers2009 stelt die op prijs.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:58 schreef Baklava95 het volgende:
Wat vind Whiskers2009 van mijn aanvulling.
Ja ik bedoelde ook eigenlijk dat de Islam ging afwijken van haar zuivere karakter.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 12:05 schreef Tevik het volgende:
[..]
De Islam kan haar zuivere karakter niet verliezen, je kan er alleen zelf van gaan afwijken, wat je weer kan herstellen door naar de "Islam" terug te keren en niet door een groepering/sekte op te richten.
Volgens de Koran is het opsplitsen van de godsdienst (Islam) in groeperingen/sekten een grote zonde, en het maakt die groeperingen/sekten onzuiver, niet de Islam.
Ik heb wel een baard en soms mors ik soep erop. Wil je het aanraken?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 17:41 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Baklava heb jij een baard?
Tussen de laatste generatie "vrome voorgangers" en Ibn Taymiyya zit uit mijn hoofd zeker 400 jaar.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:57 schreef Baklava95 het volgende:
De eerste islam hervormer die terug wou naar de Quran en de Sunnah was de Koerdische islamgeleerde Ibn Tayimma....
Zijn opvolger verscheen pas in de 18e eeuw in Najd. zijn naam was Muhammed ibn abdul Wahab...
Zij vorm van de islam was gewoon de zuivere islam.
Was inderdaad leuk geweest als de betreffenden er bij hadden gezet 'dit is vanuit het oogpunt van X'.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 18:52 schreef Triggershot het volgende:
Toch wel dat de 'zuivere' Islam vanuit een sektarisch perspectief wordt beschreven door sommigen hiero.
Maar die tegenspraak is toch ook wel interessant en verhelderend. Voor mij in ieder geval wel.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:49 schreef Peunage het volgende:
[..]
Was inderdaad leuk geweest als de betreffenden er bij hadden gezet 'dit is vanuit het oogpunt van X'.
Nu is het geen gigantisch probleem, maar als iedereen zijn view hier als absolute waarheid presenteerde was het al gauw een chaos geworden.
Neem nou het graven-aanbid punt. Voor sommigen zijn een paar steentjes om een graf al bid3a/vernieuwing en dus verboden. Voor anderen is gravenaanbidding pas wanneer je bid voor een graf.
Welke bedoel je?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar die tegenspraak is toch ook wel interessant en verhelderend. Voor mij in ieder geval wel.
In het algemeen. De één stelt iets en de ander nuanceert dat of spreekt het tegen.quote:
Dat is natuurlijk zo, maar juist daarom is het ook wel verhelderend en interessant om jullie onder elkaar te zien "discussiëren" over e.e.a..quote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:59 schreef Aloulou het volgende:
Kortgezegd zijn er twee groepen die touwtrekken om de soennitische interpretatie: salafisten (tegenstanders noemen hen wahabisten/wahabieten) vs traditionele soennieten waaronder flink deel positief tegenover soefisme staat. Beide groepen menen de echte "soennitische theologie" te vertegenwoordigen, dat maakt het voor veel dus nogal verwarrend. Maar dat is het eigenlijk niet, net zoals soennieten en sjieten beiden menen de juiste Islam te vertegenwoordigen maar toch tegenstrijdig aan elkaar uitleggen op bepaalde punten. Zoals altijd met religies, de boel versplintert met de tijd. En zie dan maar de weg te vinden tussen al die bomen![]()
![]()
![]()
Ah oké. Ja, een stukje nuance is natuurlijk mooi. Nou kunnen we nog heel lang proberen religieuze nuance(kijk op bepaalde zaken, interpretaties) te brengen op elkaar, maar een stukje historische nuance is ook fijn.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
In het algemeen. De één stelt iets en de ander nuanceert dat of spreekt het tegen.
Dat is afschuwelijk en ook gewoonweg niet te begrijpen (voor mij). Dat is domweg vernietiging van geschiedenis en cultuurhistorie. Om maar niet te spreken over grafschennis.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 20:07 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ah oké. Ja, een stukje nuance is natuurlijk mooi. Nou kunnen we nog heel lang proberen religieuze nuance(kijk op bepaalde zaken, interpretaties) te brengen op elkaar, maar een stukje historische nuance is ook fijn.
Het effect van die extreme angst voor afgoderij is zelf ook extreem natuurlijk.
http://en.wikipedia.org/w(...)s#Islam_in_the_Hejaz
Ze hebben op een bepaald punt veel graven, mausoleums, en andere belangrijke plekken verwoest. Het kwam zelfs zo ver dat ze de graf en tombe van de profeet van de Islam wilden vernietigen, maar door hevige protesten toch niet gedaan.
Zo zie ik het (misschien dat het helpt):quote:Op woensdag 2 oktober 2013 02:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Hier begon het allemaal mee:
[..]
Vervolgens kreeg ik een schema en had ik nog meer vragen:
[ afbeelding ]
Toen werd het een discussie die niet meer over het originele onderwerp ging, en daarom open ik dit topic.
Wie wil mij wijzer maken mbt de wereld van de Islam?
Ja en nee. Althans: ja, maar dat was grotendeels wel duidelijk inmiddels. Het is wel zeer bruikbaar voor een eerste schifting en de rode draad inderdaad.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 20:19 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Zo zie ik het (misschien dat het helpt):
Islam kun je zien als het gevolg van een gekozen kenmethode met paar restricties (dit woord licht ik verder op toe) die werkt op de islamitische tradities. Onder islamitische tradities kun je bijvoorbeeld het volgende begrijpen: de Koran, de traditie van de profeet, de traditie van zijn volgers, de traditie van de volgers van de volgers, de consensus enzovoort. In het meest algemene (en dus wat de bovenstaande voorbeelden gemeen hebben) bestaat een islamitische traditie uit twee onderdelen: een overleveringsketen dat helemaal tot de profeet toegaat of iemand dichtbij (zoals de getuigen in de rechtbank en ze kunnen elkaar opvolgen, A getuigt dat B getuigen heeft dat C getuigen heeft dat hij gezien of gehoord heeft dat) en een tekst (het verhaal van de traditie zelf).
Nu is het crux van het verhaal: het gekozen kenmethode met paar extra restricties. Het gekozen kenmethode beantwoord algemene vragen zoals: wat is kennis? hoe verkrijg ik waarheden? In andere woorden wat/wie zijn mijn getuigen voor waarheden. De paar restricties zijn bijvoorbeeld: God bestaat en de koran bestaat (je zou ook dit kunnen vervangen met de profetische traditie).
Oke en nu? Nou, het is nu heel simpel geworden. Je hebt een groepje (soennisme; de traditionalisten), dat zegt dat je alle bronnen van alle metgezellen van de profeet moet accepteren, zolang de keten acceptabel is. Je hebt andere groepjes die hier niet mee eens zijn, bijvoorbeeld de sjiieten en de ibadieten, die vinden dat je niet van alle metgezellen moet accepteren. Het gekozen kenmethode op de gekozen bronnen en de gekozen bronnen zelf zorgen voor verdere theologische en rechtenleer verschillen.
Helpt dit?
Ten eerste ik beschuldig het mainstream soennnisme niet van dwaling. Ik ben alleen tegen extreme soefis die afgedwaald zijn en hun eigen scheicks (saints) aanbidden.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:46 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Tussen de laatste generatie "vrome voorgangers" en Ibn Taymiyya zit uit mijn hoofd zeker 400 jaar.
Toen kwam Ibn Taymiyya, en vanaf Ibn Taymiyya tot Ibn Abdelwahhab zit circa 500 jaar.
Van de 1400 heeft de wereldwijde Islamitische gemeenschap zeker 900 jaar in "afgoderij", "innovaties" en "dwaling" geleefd?
Beetje Calvijn-Islam is dit, herinterpretatie die pas eeuwen later is ontstaan. Alle eeuwenoude Islamitische instituten die beroemd zijn geworden in de loop van de geschiedenis leren jouw stellingen niet. Alle instellingen die de grote meerderheid van de soennitische orthodoxie vertegenwoordigden eeuwenlang. Allemaal fout![]()
De eerste wahabieten (dus naaste volgelingen van Muhammed ibn Abdelwahhab) hebben gigantische slachtingen aangericht op het schiereiland. Dit staat in hun eigen boek, " Onwaan al-Majd (fi tarikh al-Najd)", door de wahabitische volgeling en historicus Ibn Bishr gretig vastgelegd tot in de details, hoeveel mannen gevangengenomen (mede-Moslims), hoeveel vermoord etc. Helaas is het boek naar mijn weten niet volledig naar het Engels (laat staan Nederlands) vertaald. Als je het echte jihadi-salafisme wilt leren kennen moet je ook naar deze vorm van wahabisme kijken, niet naar de salafi-light versie die loyaal zijn aan de Saudische koning en waar staatsgeleerden(religieuze leiders) de koning naar de mond praten, anders worden ze ontslagen en gevangen gezet namelijk.
Ik beschuldig je nergens van en stel je inspanningen me verder te helpen zeer op prijs, net als die van alle anderenquote:Op donderdag 3 oktober 2013 20:23 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ten eerste ik beschuldig het mainstream soennnisme niet van dwaling. Ik ben alleen tegen extreme soefis die afgedwaald zijn en hun eigen scheicks (saints) aanbidden.
Ik zeg hier ook niet dat ik een volgeling ben van Ibn tayimma of ibn Abdulwahhab.
Ik geef slechts objectieve informatie over het salafisme, om het voor Whiskers didelijk te maken.
Waarom beschuldig jij mij van Takfirisme. Ik heb nooit gezegd dat ik een wahabi ben
(dat zijn alleen arabieren en berbers) en toch beschuldigt iedereen me hiervan.![]()
![]()
Ik had het tegen Aloulou niet tegen jou. Heb ik vekeerd gequote of zo.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 20:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik beschuldig je nergens van en stel je inspanningen me verder te helpen zeer op prijs, net als die van alle anderen
Trek je niets aan. Hij staat bekend om zijn wahabi-salafi-haat.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 20:23 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ten eerste ik beschuldig het mainstream soennnisme niet van dwaling. Ik ben alleen tegen extreme soefis die afgedwaald zijn en hun eigen scheicks (saints) aanbidden.
Ik zeg hier ook niet dat ik een volgeling ben van Ibn tayimma of ibn Abdulwahhab.
Ik geef slechts objectieve informatie over het salafisme, om het voor Whiskers didelijk te maken.
Waarom beschuldig jij mij van Takfirisme. Ik heb nooit gezegd dat ik een wahabi ben
(dat zijn alleen arabieren en berbers) en toch beschuldigt iedereen me hiervan.![]()
![]()
Nee. Mag alleen Aloulou op je reageren dan?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 20:26 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik had het tegen Aloulou niet tegen jou. Heb ik vekeerd gequote of zo.
Ze probeert gewoon een aardige Nederlander te zijn. Ga niet de achterdochtige allochtoon uithangen XDquote:Op donderdag 3 oktober 2013 20:26 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik had het tegen Aloulou niet tegen jou. Heb ik vekeerd gequote of zo.
Pas op hoor, of hij kat jou ook af omdat je Aloulou niet bent..quote:Op donderdag 3 oktober 2013 20:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Trek je niets aan. Hij staat bekend om zijn wahabi-salafi-haat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |