Wie ik?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:18 schreef Clashy het volgende:
Je bent er één vergeten, van recent: seleffiyah.
quote:Salafisten en Wahabieten kan ik niet heel veel over vertellen, dit zijn een soort neo-Soennieten die terug willen naar de roots. Zij kunnen behoren tot alle vier de wetscholen.
Zijn dat salafisten?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:18 schreef Clashy het volgende:
Je bent er één vergeten, van recent: seleffiyah.
Nee, ik had het tegen ts, doelend op het schema.quote:
Dat dacht ik ook wel. Maar dat last ik toen later weer.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:22 schreef Clashy het volgende:
[..]
Nee, ik had het tegen ts, doelend op het schema.
Daar ben ik het niet mee eens. De hedendaagse groep 'selef' scharen zichzelf niet onder (een van) de vier wetsscholen.
Ja dat zijn salafisten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zijn dat salafisten?
Als jij meer info hebt: graag!
Ik heb het schema niet gemaaktquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:22 schreef Clashy het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. De hedendaagse groep 'selef' scharen zichzelf niet onder (een van) de vier wetsscholen.
Sommige wel, sommige niet. Er is in ieder geval niet echt zoiets als een Wahhabi/Salafi school die je onder het soennisme kunt plaatsen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:22 schreef Clashy het volgende:
[..]
Tsja, maar die zegt weer dat wahabistenbieten niet bestaan..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:24 schreef IPA35 het volgende:
Ik zou zeggen vraag het De_Ilias.
Die is niet te beroerd eea toe te lichten.
Hij is het niet eens met de naamsaanduiding.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tsja, maar die zegt weer dat wahabisten niet bestaan..
Maar ik kan hem eens dm-en
Senousi is een soefi order (tariqah), soennieten gewoon. Senousi is een bekende grote clan in Zuid en West Libie (Tripoli), ook paar in Zuid-Tunesie en Soedan. Ookal had Khadafi inderdaad de Senousi monarchie afgezet zat er ook een bekende Senousi jarenlang in zijn regering, nu vastgezet door de rebellen in Libie nadat hij was gevlucht naar Niger en uiteindelijk opgepakt. Was volgens mij hoofd van de Libische veiligheidsdienst onder Khadafi, heel veel doden op zijn naam.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:50 schreef Baklava95 het volgende:
Hebben julie ook gehoord van de Senussie order in Libie, dat was khawarij(ibadi) subsekte.
Daar behoorde de koninklijke familie van Libie onder voordat die Ghadafi aan de macht kwam.
http://en.wikipedia.org/wiki/Senussi
Je doet het weerquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:27 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Hij is het niet eens met de naamsaanduiding.
Volgens mij vinden Salafisten de aanduiding 'Wahabiet' shirk.
Shirk of sjirk (Arabisch: شرك) is het islamitische concept van het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders; afgoderij.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je doet het weer![]()
Maar shrik is dus afgoderij?
Daar had ik het gevonden jaquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:29 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Shirk of sjirk (Arabisch: شرك) is het islamitische concept van het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders; afgoderij.
In soera De Vrouwen 48 wordt expliciet duidelijk gemaakt dat shirk een grote zonde is:
Het is waar, God vergeeft niet dat men iets met Hem vereenzelvigt, maar al hetgeen daarbuiten zal Hij, aan wie Hij wil, vergeven. Wie iets met God vereenzelvigt, begaat waarlijk een zeer grote zonde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shirk
Ik denk dat jij bid3a bedoelde?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:29 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Shirk of sjirk (Arabisch: شرك) is het islamitische concept van het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders; afgoderij.
In soera De Vrouwen 48 wordt expliciet duidelijk gemaakt dat shirk een grote zonde is:
Het is waar, God vergeeft niet dat men iets met Hem vereenzelvigt, maar al hetgeen daarbuiten zal Hij, aan wie Hij wil, vergeven. Wie iets met God vereenzelvigt, begaat waarlijk een zeer grote zonde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shirk
Al-Wahhaab was een man. Zij willen niet vernoemd worden naar een man omdat dit zou impliceren dat ze hem volgen ipv God; shirk.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:32 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik denk dat jij bid3a bedoelde?
Bid3a = vernieuwing. En volgens salafisten/wahhabieten is bid3a gelijk aan shirk.
"Elke bid3a is een misleiding, en elke misleiding leidt naar het vuur". Zoiets was het.
Op die fiets.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:34 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Al-Wahhaab was een man. Zij willen niet vernoemd worden naar een man omdat dit zou impliceren dat ze hem volgen ipv God; shirk.
Zo was het volgens mij.quote:
Klinkt als nonsens?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
En hier lees ik weer iets anders:
"Doorgaans wordt met kafir iemand bedoeld die het bestaan van God ontkent, ook wel shirk genaamd."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam
Kan best, maar hoe moet ik dat weten?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:36 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Zo was het volgens mij.
En echt hou eens op met dat boze gezichtje. Nu denk ik elke keer dat ik iets verkeerds zeg.
[..]
Klinkt als nonsens?
Shirk is een belangrijk iets. Moslims smullen ervan om andere sektes dan die van hun eigen daarvan te betichten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kan best, maar hoe moet ik dat weten?
Is best nog verwarrend allemaal
Even iets heel anders: hoezo die cijfers ipv letters?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:42 schreef Peunage het volgende:
Hmmm, even puur taalkundig. Shirk komt van het woord Sharakah. En Sharakah betekent zoiets als partnership. Dus dat iemand ergens een gelijke partner in is. Shirk is wanneer je iemand anders gelijkstelt met God/Allah. Dat is taalkundig.
Iemand die niet in het bestaan van een god gelooft, of die het ontkent, heet in het Arabisch een mul7id/mulhid(harde h weer voor IPA)
Arabisch kent meer letters dan het Latijnse alfabet. En sommige cijfers lijken op sommige arabisch letters.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Even iets heel anders: hoezo die cijfers ipv letters?
Ah, ok. Dank voor de uitleg.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:44 schreef Peunage het volgende:
[..]
Arabisch kent meer letters dan het Latijnse alfabet. En sommige cijfers lijken op sommige arabisch letters.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |