abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 oktober 2013 @ 21:50:35 #26
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_131792754
Hebben julie ook gehoord van de Senussie order in Libie, dat was khawarij(ibadi) subsekte.

Daar behoorde de koninklijke familie van Libie onder voordat die Ghadafi aan de macht kwam.

http://en.wikipedia.org/wiki/Senussi
  woensdag 2 oktober 2013 @ 21:51:36 #27
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_131792807
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 19:44 schreef IPA35 het volgende:
Hier nog een gereviseerde versie van mijn stuk, nu met wat summiere informatie over de Isma'ilieten en dergelijke. Kan iemand het even op juistheid beoordelen, dank u!

----------------------------

Deze tekst is bedoeld om de lezer een inzicht te geven in de verschillende stromingen en sektes van de Islamitische religie.

Een beetje kennis van de vroege islam is daarvoor wel op zijn plaats.
Ik heb het geprobeerd zo kort mogelijk te houden!

Na de dood van de Profeet kregen we allereerst de welbekende scheiding tussen Soennieten en Sji’iten. Laten we voor het gemak zeggen dat die eerste geloven dat de opvolger van de Profeet, dus de leider van de Ummah (gemeenschap) in principe iedereen kan zijn en deze mensen verkozen dan ook Abu Bakr als Kalief (de leider dus). Anderen vonden echter dat de opvolgers iemand moest zijn uit de familie van de Profeet (de zogenaamde Ahl-e Bayt, oftewel mensen van het huis), namelijk Ali ibn Abi Talib, de schoonzoon en het neefje van Mohammed.
Mohammed zou bij een vijver (of moeras, water in ieder geval) bij het plaatsje Ghadir Khumm (vlakbij het hedendaagse Al-Juhfah) Ali als zijn opvolger hebben aangewezen. Althans dit blijkt uit een hadith die de Sji’iten volgen. In het verlengde hiervan is het belangrijk op de merken dat voor (Imamiyya) Sji’iten de Ahl-e Bayt naast de Koran van essentieel belang zijn. Zij zijn volgens hen door God min of meer aangesteld om de gelovigen te leiden.

Deze (proto-)Sji’iten kregen dus later hun zin toen Ali de vierde (en laatste) Kalief werd van het Rashidun Kalifaat. De Sji’iten erkennen de eerste drie Kaliefen (Abu Bakr, Umar en Uthman) dus niet als legitieme leiders en accepteren hun ‘innovaties’ dus ook niet zoals het verbieden van het tijdelijk huwelijk (mu’tah).

Ali kwam overigens aan de macht nadat Uthman, zijn voorganger, eerst in zijn huis was belegerd en daarna vermoord werd door een woedende menigte. Ali wilde in eerste instantie geen kalief worden maar accepteerde het uiteindelijk toch. Een groep mensen die eerst zijn kalifaat ondersteunden en hier later op terugkwamen heten de Kharidjieten, dit zijn de voorlopers van de huidige Ibadi’s die vooral in Oman leven. De Ibadi’s zijn dus de derde hoofdgroep van de moslims en zij zijn een conservatieve groep die vooral overeenkomt met de Soennieten maar ik heb niet zoveel kennis van hen verder.

De Sji’iten zien Ali als hun eerste Imam (ook weer leider van de gemeenschap). Er ontstond een burgeroorlog tussen hem en de gouverneur van het recent veroverde Syrië genaamd Muahwiya. Uiteindelijk werd Ali tijdens het bidden vermoord door toedoen van de opstandige gouverneur. Muahwiya werd toen Kalief nadat de tweede Imam (de zoon van Ali, Hassan) de macht opgaf. Hassan had kort het kalifaat bekleed en deed dit om tot vrede met Muahwiya te komen. Deze werd toen de eerste kalief der Ommayaden dynastie. Hassan werd hierna volgens de Sji’itische overlevering vermoord door zijn vrouw op instigatie van Muahwiya de Eerste.

Even tussendoor, naast deze drie hoofdgroepen zijn er ook nog de Koranisten. Deze mensen accepteren alleen de Koran als religieuze bron en dus niet de hadith (vertellingen over het leven van de Profeet) en dergelijke. De andere drie stromingen maken allemaal gebruik van de hadith als aanvulling op en uitleg van de bepalingen in de Koran.

Er zijn dus een viertal hoofdgroepen:

-Soennieten

-Sji’iten

-Ibadi’s

-Koranisten

Dus, deze Ommayaden worden naar mijn weten door zowel Soennieten en Sji’iten niet zo gewaardeerd, *ahum*. De opvolging van Muahwiya I door zijn zoon Yazid was een heet hangijzer destijds. De mensen waren bang dat er sprake zou zijn van een erfelijke dynastie en Yazid was in het algemeen niet populair. In ieder geval kwamen een aantal hooggeplaatste Arabieren in opstand tegen Muahwiya en zijn zoon Yazid. Het broertje van Hassan, en dus de jongere zoon van Ali en de kleinzoon van de Profeet, Hussein ging uiteindelijk met een klein groepje volgelingen en familie onderweg naar Kufa (een legerkamp dat uitgeroeide tot stad in het huidige Irak) om zijn plaats als Kalief op te eisen. Onderweg bij het plaatsje Kerbala werden zij echter aangevallen door Yazid (zijn vader was inmiddels overleden en hij was nu de Kalief) en zijn leger; na een kort gevecht werden zij bruut vermoord. De (Twaalver) Sji’iten herdenken dit met Ashura. De opvolging van het Imamaat door Hussein is overigens de enige keer dat dit (binnen de Twaalver leer) van broer op broer overging.

Wat er daarna volgde is niet geheel relevant voor dit stuk maar laten we even naar de Soennieten kijken, die zijn onderverdeeld in een viertal wetscholen:

-Hanafi

-Maliki

-Hanbali

-Shafi’i

Deze verschillen niet erg sterk van elkaar en zij zien zichzelf niet als aparte sektes. Zo geloven die eerste twee dat besnijdenis optioneel is en die laatste twee dat het verplicht is en zo.

Los daarvan bestaan er nog talloze Soefistische ordes die een esoterische (batin) interpretatie van de Islam aanhangen. Dit in tegenstelling tot de exoterische (zahir) interpretatie die bijna alle moslims aanhangen. Ik vereenvoudig het nu wel heel sterk overigens en er zijn ook weer Sji'itische Soefi's.

Salafisten en Wahabieten kan ik niet heel veel over vertellen, dit zijn een soort neo-Soennieten die terug willen naar de roots. Zij kunnen behoren tot alle vier de wetscholen.

Ik hoop dat ik daarmee de Soennieten voldoende behandeld heb, dit is namelijk het saaiste onderdeel.

Terug naar Irak, de opvolgers van Hussein (de Imams) leefde hier namelijk (onder Ommayaden/Abbasiden heerschappij, vaak zelf onder huisarrest).
Hier begon de Sji’itische hoofdstroming vorm te krijgen en op te splitsen.

De bekendste zijn de Twaalvers (Imamiyya) die de twaalf welbekende imams aanhangen.
Naar mijn weten geloven ze dat de twaalf imams gemaakt zijn van God’s licht maar zij geloven wel dat het gewone mensen zijn (die door God geleid worden). De Twaalfde Imam is de Mahdi volgens hen (Soennieten weten niet wie de Mahdi is) die in Occulatie (dus dat hij zich ging verbergen) ging na de dood van zijn vader Imam Al-Askari.
De Mahdi is een legendarisch figuur die een rol gaat spelen bij de Eindtijd overigens, ook Jesus/Isa zal hierbij een grote rol spelen. Bijna alle moslims geloven in het concept van de Mahdi.
De voornoemde Occulatie is weer onder te verdelen in een Kleine en een Grote Occulatie. Met de Kleine Occulatie wordt de periode bedoeld dat Imam Mahdi contact onderhield met zijn volgelingen door middel van een viertal Saf’ir. Dit waren allemaal vertrouwelingen van zijn vader Imam Al-Askari. Dit waren er geen vier tegelijkertijd, maar zij volgenden elkaar op. Na de dood van de laatste van deze tussenpersonen verdween het contact tussen de Imam en zijn volgelingen in zijn geheel en dit wordt de Grote Occulatie genoemd, die tot op de dag van vandaag voortduurt.

Dan zijn er nog de Vijfers (Zaidi’s) en de Isma'ilieten.
Die eerste wonen vooral in Yemen. Zij geloven in feite dat iedere nakomeling van Hassan of Hussein Imam kan zijn mits hij aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze imams zijn dan wel van een mindere status. Vandaar dat de benaming Vijfers niet helemaal klopt omdat zij meerdere imams in die tweede betekenenis erkennen waaronder de vierde, vijfde en zesde Twaalver Imams (Al-Abidin, Al-Baqir en Ja’far Al-Sadiq.

De Isma'ilieten (soms ook Zeveners genaamd) worden zo genoemd omdat zij denken dat hun zevende imam Isma’il is die in Occulatie is gegaan (Twaalvers denken dat hij al dood was en hangen dus zijn jongere broertje aan als zevende imam). De enige Isma'ilitische groepen die nog bestaan zijn de Mustaali's en de Nizari’s.

Even een korte geschiedenis, na de dood van Isma’il zou zijn zoon Mohammed volgens de daadwerkelijk Zeveners in occulatie zijn gegaan en voor hen hield de lijn van succesie hier dus op. Mohammed was voor hen de achtste en laatste Imam. De Mustaali Isma’ilieten tellen Ali niet mee als hun eerste Imam, ik denk dat de Zeveners dit ook deden dan maar dat kan ik niet hard maken. De religie werd echter verspreid door de zogenaamde Da’i en de vierde Da’i riep zichzelf uit tot Imam, deze vierde Da’i verklaarde zijn drie voorgangers verborgen Imams te zijn geweest. Hij claimde dat zij nakomelingen van de voornoemde Mohammed waren. Voor de meeste Isma’ilieten gaat de lijn van succesie hier dus verder. Deze elfde imam greep vervolgens de macht in Egypte en omstreken en stichte de Fatimiden dynastie. Vanaf toen waren de Isma’ilitische imams tevens Kalief van het Fatimidenrijk. De elfde imam was dus de eerste kalief en de achttiende imam dus de achtste en laatste kalief. Overigens verdween de zesde kalief Al-Hakim op mysterieuze wijze, maar daar kom ik nog op terug. Na de dood van de 18e imam Al-Mustansir Billah splitste de groepering zich op in de Mustaali’s en de Nizari’s. Die eerste erkende Ahmad Al-Musta’li en de Nizari’s erkennen zijn broertje Nizar. De Mustaali’s zijn ook weer onder te verdelen in subgroepen maar de enge vandaag de dag nog bestaande groep tellen door tot hun 21e imam At-Tayyib Abu'l-Qasim. Zij geloven dat hij in occulatie is. De bekendste Mustaali groep zijn de Bohra’s in India die ook weer in vele subsektes zijn gesplitst. De grootste van hen de Dahwoodi-Bohra’s worden nu weer geleid door een Da’i. De Nizari’s tellen dus door tot hun huidige 49e imam, de Agha Khan IV.

Van de Isma’ilieten zijn ook de Druzen afgesplitst. Daar waar de Isma’ilieten in zijn algemeen ook geloven in een esoterische interpretatie van de Koran, initiatie in geheime batin kennis en er een neoplatonisch wereldbeeld op na houden zijn de Druzen min of meer een religie op zich. Zij geloven onder andere in reïncarnatie en in manifestaties van God of althans het Goddelijke in gedaante van de mens. Zij geloven dat imam/kalief Al-Hakim de hoogste manifestatie van God is en dat hij zal wederkeren aan het eind der tijden waarna iedereen Druus zal worden. In 1048 hebben de Druzen besloten geen bekeerlingen meer toe te laten omdat zij na de verdwijning van Al-Hakim (die hen min of meer steunde) keihard werden vervolgd.

Terug naar de welbekende Twaalvers.

Nu, tijdens het leven van de twaalf imams hadden zij allemaal volgelingen, discipelen en leerlingen die hun openbaringen en vertellingen opschreven. In deze tijd was de Sji’itische theologie nog niet gefixeerd! Zo was de natuur van de Imams een belangrijk vraagstuk.
Verscheidene van deze discipelen riepen dan ook de goddelijkheid van de imams ui. Zo ontstonden er allerlei kleine sektes in Irak (vooral Kufa!) van deze zogenaamde ghulat (extremisten, enkelvoud ghali). Zo had je tijdens het leven van de zesde imam Al-Jafari figuren als Muffadal ibn Umar Al-Ja’fi die dit deden. Van zijn hand zouden een aantal belangrijke bronteksten over de leerstellingen van deze ghulat afkomen (wat overigens waarschijnlijk niet zo is, maar foutief aan hem zijn toegeschreven). Zo had je ook ene Abu Khattab, ene Mohammed ibn Sinan en zo.

Deze mensen verzamelden vaak eerst een klein groepje volgelingen om zich heen en vaak pleegden zij dan uiteindelijk de zogenaamde Nida’ waarbij zij hun ideeën (de goddelijkheid van de imams) publiekelijk verkondigden. Dit was een zeer gevaarlijk iets omdat de Soennitische autoriteiten hier absoluut niet op zaten te wachten. Meestal stierven zij dan een marteldood (hoewel de ghulat zelf dachten dat dit allemaal een docetische illusie was).

Wat deze figuren allemaal opschreven heeft allemaal weinig te maken met wat de meeste onder ons onder Islamitisch verstaan, maar goed, als de geschiedenis iets anders was gelopen hingen de Twaalvers nu hun leer aan. Ook hier weer een grote rol voor de 'batin', de esoterische interpretatie van de Koran. De laatste jaren zijn veel van deze geschriften gepubliceerd maar vertalingen in talen anders dan het Arabisch zijn erg schaars.

Deze vele ghulat sektes hadden géén een en dezelfde leer, deze was juist zeer divers. Zo geloofden sommige is 'hulul' (incarnatie van God/het Goddelijke in vleesvorm zoals vele Christenen blijkbaar denken over Jesus), sommigen juist weer niet. Maar in hoofdlijnen kunnen we stellen dat de meesten van hen wel geloofden in een bepaalde vorm van manifestaties van God in menselijk gedaante (o.a. de Imams), de pre-existentie van de ziel, reïncarnatie en een strikt primordiaal onderscheid tussen ‘gelovigen’ en ‘ongelovigen’ (misleidende woorden omdat het weinig met daadwerkelijk geloof te maken had) wat dan weer strikte geheimhouding (taqiyya/kitman) noodzakelijk maakt. Niet alle ghulat geloofden overigens in al die dingen, maar de meesten wel.

Misschien wel de bekendste van deze ghulat was Mohammed ibn Nusayr, die leefde tijdens het leven van de tiende en elfde imam. Ook hij pleegde Nida’ en werd geëxcommuniceerd door Imam Al-Askari. Hij werd opgevolgd als leider van zijn kleine clubje door een tweetal mannen (niet tezamen, maar na elkaar) die uiteindelijk een man genaamd Al-Husayn Al-Khasibi wisten te bekeren. Deze man wordt gezien als de stichter van de Nusayriyya sekte, de enige nog bestaande van de originele ghulat sektes die hun oorsprong vinden in Kufa. Zij accepteren ook de geschriften van voorgaande ghulat als legitiem en hebben deze gecanoniseerd in hun eigen leer. Deze sekte wist te overleven door te verhuizen naar Syrië waar de bevolking langs de kust bekeerd werd (inmiddels hebben ze al 500 jaar geen bekeerlingen toegelaten, althans dat is het laatst traceerbare geval) waar zij vandaag de dag bekend staan onder de naam Alawieten.

Wat? Alevieten? Nee, dat is een soort van neo-ghulat sekte die samen met de Bektashi orde zijn afgeleid van de leer van ene Haji Bektash Veli, een mysticus uit de 13e eeuw die in Oost-Anatolië opereerde.

Ook kennen we nog de Ahmadiyya, deze mensen geloven onder andere dat Jesus na zijn kruisiging ontsnapte naar Kasjmir waar hij nog lange tijd leraar werd (een of andere Hindoe sekte heeft een vergelijkbare leer over Jesus). Zij geloven dat Mirza Ghulam Ahmad de Mahdi was, of in elk geval een profeet die de Koran heeft geherinterpreteerd. Deze beweging is ook twee gesplitst in twee subgroepen.

Ter verduidelijking:

[ afbeelding ]
Oke IPA35 hoe weet je zoveel over dit onderwerp.

Omdat je en Assad avatar was dacht ik niet dat je zo'n verstand van zaken had.
pi_131792849
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:25 schreef aboehari het volgende:

[..]

Ah oke! En Mutazilieten zijn ook geen stroming of sekte. Dat waren een groep filosofen en theologen die sterk beïnvloed waren door de Griekse filosofen. Hun belangrijkste (en meest controversiële) standpunt was dat de koran geschapen is, terwijl de orthodoxe islam zei dat de koran eeuwig is. Controversieel want iets wat geschapen is kan worden aangepast

Zij werden uiteindelijk gesloopt door een Perzische theoloog/filosoof genaamd Alghazali, die hun keihard aanviel in zijn 11e eeuwse 'De Verwarring van de Filosofen'. Daarna nam hun invloed af, terwijl het Soefisme juist aan inloed won
En toch hebben zij een grote invloed gehad op het mainstream (Twaalver) Sji'isme.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_131792921
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:51 schreef Baklava95 het volgende:
Oke IPA35 hoe weet je zoveel over dit onderwerp.
Internet.

En dan heb ik nog het meeste van Wikipedia _O- .
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  woensdag 2 oktober 2013 @ 21:55:24 #30
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_131793037
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:53 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Internet.

O oke. ik dacht al hoe kan een Assad-aanhanger zo slim zijn. _O- _O- _O-

En wikipedia is niet altijd betrouwbaar he. >:) >:) 8-) 8-) _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
pi_131793081
Baklava, jij voldoet echter wel aan mijn vooroordelen voorlopig.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_131793102
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:53 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Internet.

Heb je het wel gelezen of gewoon gekopieerd?
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_131793135
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:55 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

O oke. ik dacht al hoe kan een Assad-aanhanger zo slim zijn. _O- _O- _O-

En wikipedia is niet altijd betrouwbaar he. >:) >:) 8-) 8-) _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Maar ik ben dan ook in staat de juistheid van mijn bronnen in te schatten. Mijn tekstje bevat maar summiere informatie. Wat is er fout aan dan volgens jou?

Zeg maar...
Ik zal mijn beweringen vervolgens verdedigen.
pi_131793188
quote:
9s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:56 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Heb je het wel gelezen of gewoon gekopieerd?
Ik heb alles zelf geschreven mi mang.
Soms zocht ik even de exacte naam van bepaalde personen op (zoals de Isma'ilitische Imams).
pi_131793283
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:57 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik heb alles zelf geschreven mi mang.
Soms zocht ik even de exacte naam van bepaalde personen op (zoals de Isma'ilitische Imams).
Cool.

Maar je bent toch gewoon een blonde Johan of heb je nog wat exotische genen? :P
  woensdag 2 oktober 2013 @ 21:59:04 #36
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131793295
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:56 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Maar ik ben dan ook in staat de juistheid van mijn bronnen in te schatten. Mijn tekstje bevat maar summiere informatie. Wat is er fout aan dan volgens jou?

Zeg maar...
Ik zal mijn beweringen vervolgens verdedigen.
Maar wel heel veel.. ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_131793327
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:58 schreef De_Coulance het volgende:
of heb je nog wat exotische genen? :P
Vlaams blijkbaar, honderden jaren terug :') .
pi_131793457
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:59 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Vlaams blijkbaar, honderden jaren terug :') .
Telt niet.
pi_131793649
quote:
16s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:01 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Telt niet.
:(
WIJ waren het die het kapitaal, de expertise, de kunde en de wilskracht meenamen naar het Noorden.
WIJ hebben de Gouden Eeuw gestart, WIJ!!111!11!11! Denk jij dat die onderontwikkelde Hollandsche kaasboeren zelf op al die ideeën zijn gekomen soms?!
  woensdag 2 oktober 2013 @ 22:04:15 #40
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131793699
Lol, ik wist wel van de drie abrahimische godsdiensten maar had er nooit (echt) bij stilgestaan dat dat impliceert dat deze godsdiensten dezelfde God aanbidden, en dus zelf eigenlijk weer een soort stromingen/sektes zijn... :D :@ :X
pi_131793986
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:03 schreef IPA35 het volgende:

[..]

:(
WIJ waren het die het kapitaal, de expertise, de kunde en de wilskracht meenamen naar het Noorden.
WIJ hebben de Gouden Eeuw gestart, WIJ!!111!11!11! Denk jij dat die onderontwikkelde Hollandsche kaasboeren zelf op al die ideeën zijn gekomen soms?!
Ik kan als allochtoon geen gemene dingen over Hollanders zeggen, anders moet ik naar mijn eigen land enzo. :@
pi_131794021
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:08 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Ik kan als allochtoon geen gemene dingen over Hollanders zeggen, anders moet ik naar mijn eigen land enzo. :@
Hollanders zijn stom. Bam. Gedaan. :{w
pi_131794065
quote:
8s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:09 schreef Peunage het volgende:

[..]

GA DAN LEKKER TERUG HE HE BRUINE!!!!!
pi_131794073
quote:
8s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:09 schreef Peunage het volgende:

[..]

De domste en minst ontwikkelde van alle Nederlanders.
pi_131794098
Freaking duitsers en hun effectiviteit _O_

Edit: Ho, verkeerd topic.
pi_131794158
quote:
8s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:10 schreef Peunage het volgende:
Freaking duitsers en hun effectiviteit _O_
Duitsland...
Zoals Nederland had kunnen zijn zonder kansloze leiders als Kwark Rutte en Diederikje Samson die denken dat extreme belastingen heffen de economie ten goede komt.
pi_131794222
quote:
8s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:09 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

GA DAN LEKKER TERUG HE HE BRUINE!!!!!
Doe niet stoer :')
pi_131794244
Ah, zemmel!
  woensdag 2 oktober 2013 @ 22:14:46 #49
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131794400
Uhhh, heren.. Dit is geen SC ;)
pi_131794609
Je bent er één vergeten, van recent: seleffiyah.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')