Vervolgens kreeg ik een schema en had ik nog meer vragen:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met het risico uitgelachen te worden: ik zie door de bomen het bos ff niet meer..
Kan iemand met uitleggen waar dit nu precies over gaat (behalve verschillende stromingen binnen de islam obviously)? Misschien met een leuk schematje of wat
Hoe de islam in elkaar steekt, welke stroming waar voor staat, hoe het nu zit met de Wahabieten en de Sufi's etcquote:
Geen ideequote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:23 schreef Kola het volgende:
Waarom is dat plaatje in de balk boven anders dan in de OP?
Ik beantwoord de makkelijke vragen wel. Omdat het een transparante achtergrond heeft.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:23 schreef Kola het volgende:
Waarom is dat plaatje in de balk boven anders dan in de OP?
Waarom geeft dat blauwe dan licht en de rest niet?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:25 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik beantwoord de makkelijke vragen wel. Omdat het een transparante achtergrond heeft.
Kan het hier over de islam gaan ipv over plaatjes? Niet rot bedoelt, maar ik open dit topic met een reden natuurlijkquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:25 schreef Kola het volgende:
[..]
Waarom geeft dat blauwe dan licht en de rest niet?
Dank je.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:26 schreef Shockwave12 het volgende:
Ik ben geen expert, maar een beetje weet ik wel ;-)
Je ziet vanuit de oorspronkelijke 'islam' drie stromingen ontstaan, de soennieten, de sjiieten en de kwaharij stroming. De eerste twee hoor je vandaag de dag nog veel van, de laatste is uitgestorven.
Waarom heb je die twee eerste stromingen? Na de dood van oprichter Mohammed was er discussie wie hem moest opvolgen als leider. Sommigen vonden dat dat zijn neef Ali moest zijn, anderen dat dat zijn vriend Aboe Bakr moest zijn. Uit die twee kampen zijn de twee bekende stromingen ontstaan.
In deze twee hoofdstromingen zijn diverse deelstromen ontstaan, als gevolg van cultuur, omgeving en interpretaties. Dat varieert tussen hele gewelddadige stromingen (zoals terroristische groepen) en heel vredige stromingen (de soefi bijvoorbeeld).
Diskriminaziquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
En dan wel graag info door moslims zelf
Deze meneer, in 18xx, hield er nogal wat ideeën op na over hoe de moslims het tot die tijd fout deden, en hoe het wel hoorde. Hij was een soort revisionist.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:46 schreef Peunage het volgende:
[..]
Goede vraag. Er is niet echt een officieel iets of zo waar dit wordt vastgelegd. Over het algemeen zijn Wahhabieten volgers van de Hanbali wetsschool. Maar daarnaast houden ze er ideeën op na van ene meneer Mohammed Ibn Abd-Alwahhab.
Vaak worden ze ook als aparte school binnen het soennisme gezien.
Omdat er witte letters in staan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:25 schreef Kola het volgende:
[..]
Waarom geeft dat blauwe dan licht en de rest niet?
islam = islamquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
Wie wil mij wijzer maken mbt de wereld van de Islam?
Nou, ik neem aan dat die er vanuit de praktijk meer van weten dan anderen..quote:
Ga je weer over Abraham beginnen ?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
islam = islam
die hebben Mohammed als kingpin
Christendom kan je ook uitleggen in 80 stromingen, en die hebben Jezus als kingpin
Joden zijn de als het ware de voorgangers van het christendom
Weerleg het niet, geef jouw kijk er op.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:31 schreef De_Ilias het volgende:
Het is moeilijk om in tekst al deze onzin hierboven te weerleggen, kost mij tijd en vermoeide vingers!
Ja, maar mij gaat het nu juist wél om de verschillende stromingen..quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
islam = islam
die hebben Mohammed als kingpin
Christendom kan je ook uitleggen in 80 stromingen, en die hebben Jezus als kingpin
Joden zijn de als het ware de voorgangers van het christendom
Maar komt dus kennelijk wél voor onder al die verschillende (onder)stromingen, en dat aspect snap ik nog niet helemaal.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:29 schreef Shockwave12 het volgende:
De soefi staat trouwens een beetje los van de rest omdat de Islam over het algemeen een wetsgodsdienst is. Je moet je aan een serie geboden en verboden houden wil je iets bereiken in het hiernamaals. De soefi is juist niet zo van die wettische interpretatie en is veel meer van het innerlijk.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:31 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Ga je weer over Abraham beginnen ?
Ik ook niet. Want er schijnen dus zowel soennitische als sjiitische Soefi's te zijn. Ik ben er eerlijk nooit 1 tegengekomen, en ik ben in wat Arabische landen geweest.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar komt dus kennelijk wél voor onder al die verschillende (onder)stromingen, en dat aspect snap ik nog niet helemaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |