Dat zou wellicht helpen, want ik ken al die termen gewoon niet. Daarom dit topic, daarom mijn vragen..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:19 schreef De_Ilias het volgende:
We zouden eigenlijk een Arabische term lijstje moeten maken. Gewoon op alfabetische volgorde.
Owh shit, topic gemist..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:22 schreef Cogito_Ergo_Sum_ het volgende:
Hier wat vragen van mij, benieuwd of jullie ze kunnen beantwoorden.
F&L / [Centraal] Vragen over de Islam #12
Dit is beter zo.quote:
Sowieso is dat stukje wat De_Illias typte hierboven voor de wat meer doorgewinterden, dus we gaan er niet van uit dat je het snapt. Anders ben je echt geniaal slimquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat zou wellicht helpen, want ik ken al die termen gewoon niet. Daarom dit topic, daarom mijn vragen..
Maar als je dan arabisch (? of een andere taal?) gaat husselen in je post dan snap ik het echt niet meer.
Snap dat je je best doet en ben blij dat je me wil helpen, maar dit gaat mijn pet te boven. Ben ook al "oud" dus niet opgegroeid met "taalvermenging" op school..
Deze termen zal je niet op het schoolplein tegenkomen, Alou zal wel begrijpen waar ik het over heb. Sommige termen zijn namelijk meer vakkundige termen die je niet 1 2 3 zult horen op straat. Hoe dan ook ik denk dat het best is om een soort lijstje op te stellen, als hier echt animo voor is zal ik mijn best doen om morgen een lijstje te maken zodat die in de TS kan komen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat zou wellicht helpen, want ik ken al die termen gewoon niet. Daarom dit topic, daarom mijn vragen..
Maar als je dan arabisch (? of een andere taal?) gaat husselen in je post dan snap ik het echt niet meer.
Snap dat je je best doet en ben blij dat je me wil helpen, maar dit gaat mijn pet te boven. Ben ook al "oud" dus niet opgegroeid met "taalvermenging" op school..
In de OP hoop ikquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:25 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Deze termen zal je niet op het schoolplein tegenkomen, Alou zal wel begrijpen waar ik het over heb. Sommige termen zijn namelijk meer vakkundige termen die je niet 1 2 3 zult horen op straat. Hoe dan ook ik denk dat het best is om een soort lijstje op te stellen, als hier echt animo voor is zal ik mijn best doen om morgen een lijstje te maken zodat die in de TS kan komen.
Je hebt gelijk, aan allen is het de taak om niet-NLse termen te vertalen tussen haakjes ofzo. Zo kan 99% van de meelezers ook wat snappen wordt het geen privegesprek.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar ook in de tijd van Ibn Taymiyya (geleerde die honderden jaren geleden leefde) waren er al soefi orders en met de namen die ze vandaag nog steeds hebben. Dat is niets nieuws vergeleken bij zijn tijd, noch zijn de praktijken van een deel van hen nieuw. En natuurlijk verschilt de praktische invulling van soefisme per gebied (cultuur he verschilt) en tijd. Ook vandaag de dag is dat nog zo dat verschil in praktische invulling ervan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:15 schreef De_Ilias het volgende:
Soefisme was in de tijden van bijvoorbeeld Imaam Adhahabie en Ibno taymiyah gewoon een term voor mensen die veel Zuhd hadden in de dunya, daarom zie je Imaam Shaafiie en andere ook spreken over "sufisme" en dat ontkent niemand niet, ook de Salafiyien ontkennen dat niet. Tegenwoordig zijn zij die zichzelf Sufies noemen vaak mensen van een bepaalde taariqa zoals Nqashabandi, tijaanie en anderen.
Om.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Overigens, geheel offtopic, wat is Arabisch voor "moeder"?
Ik dacht serieus "Uhm" oid maar dat is Egyptisch misschien?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:31 schreef Peunage het volgende:
[..]
Om.
Zo spreek je het uit.
Mijn moeder = Ommi.
Mama = mama
Om de discussie hier enigszins te kunnen volgen? En Berbers praten Berbers lijkt mequote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef arjan1112 het volgende:
Wat heb je aan Arabisch de meeste marokanen praten berber en turken turks dus je hebt er geen fuck aan, behalve als je in Egypte wil gaan wonen ofzo
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef arjan1112 het volgende:
Wat heb je aan Arabisch de meeste marokanen praten berber en turken turks dus je hebt er geen fuck aan, behalve als je in Egypte wil gaan wonen ofzo
Of je moet gewoon je bek houden als je onwaarheden gaat bazelen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef arjan1112 het volgende:
Wat heb je aan Arabisch de meeste marokanen praten berber
Nee, voor zover ik weet is dat ook geen Egyptisch. Yom of Yammah kan wel. Maar dat is wanneer iemand z'n moeder roept.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik dacht serieus "Uhm" oid maar dat is Egyptisch misschien?
Ja of de rest van de Arabisch wereld arjan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef arjan1112 het volgende:
[..]quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:30 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, aan allen is het de taak om niet-NLse termen te vertalen tussen haakjes ofzo. Zo kan 99% van de meelezers ook wat snappen wordt het geen privegesprek.
Dat denken de Turkse Alevieten volgens mij zelf ookquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef De_Coulance het volgende:
Stuk van IPA gelezen, hij weet meer dan ik.
Wel gek dat Bram Vermeulen op het NOS journaal zei dat Turkse Alevieten dezelfde religie hebben Assad.
Ik snap die soefi's nog steeds niet. Ze zijn toleranter, maar komen in elke stroming voor en worden daar "gedoogd"?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
[..]
Maar ook in de tijd van Ibn Taymiyya (geleerde die honderden jaren geleden leefde) waren er al soefi orders en met de namen die ze vandaag nog steeds hebben. Dat is niets nieuws vergeleken bij zijn tijd, noch zijn de praktijken van een deel van hen nieuw. En natuurlijk verschilt de praktische invulling van soefisme per gebied (cultuur he verschilt) en tijd. Ook vandaag de dag is dat nog zo dat verschil in praktische invulling ervan.
Domme uitspraak dit, met het Arabisch hoef je niet meer te wachten op CNN vertalingen en andere nieuws.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:33 schreef arjan1112 het volgende:
Gebaseerd op mijn matige kennis van de Islam en mijn wat bredere kennis van het Christendom, is de situatie tussen Christenen en Joden niet echt vergelijkbaar met het conflict tussen Soennieten en Sjiïten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
Maar goed: correct me etc..
Maar wat is nu het grote verschil tussen de 2 grote stromingen? Alleen wie de opvolger had moeten zijn?? Dat kan toch niet de reden zijn van dat onderlinge gemoord in o.a. irak? of ben ik nu echt heel dom??
(Al kennen de Joden en de Christenen wellicht een soortgelijk conflict mbt de messias)
Dis is overigens op geen enkele wijze vervelend of provocerend bedoelt, ik snap het gewoon nog steeds niet![]()
Misschien had hij het van hen gehoord.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:39 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Dat denken de Turkse Alevieten volgens mij zelf ook...
Bij één van mijn vorige werkgevers werkte een Turkse Alawiet, en het enige wat ik daarvan hen meegekregen (Alawiet zijn), is dat hij zich al heel tolerant beschouwde en bijna niet als moslim.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef De_Coulance het volgende:
Stuk van IPA gelezen, hij weet meer dan ik.
Wel gek dat Bram Vermeulen op het NOS journaal zei dat Turkse Alevieten dezelfde religie hebben Assad.
Met twee grote stromingen doel je op Soennieten in het algemeen en Twaalver Sj'iten zoals we ze kennen uit Iran.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
Maar wat is nu het grote verschil tussen de 2 grote stromingen? Alleen wie de opvolger had moeten zijn?? Dat kan toch niet de reden zijn van dat onderlinge gemoord in o.a. irak? of ben ik nu echt heel dom??
(Al kennen de Joden en de Christenen wellicht een soortgelijk conflict mbt de messias)
Dis is overigens op geen enkele wijze vervelend of provocerend bedoelt, ik snap het gewoon nog steeds niet![]()
En dat terwijl soefisme enorm groot was in die gebieden en ze ook onder leiding van die imams vochten tegen de Russen.quote:Moscow (AsiaNews / Agencies) - On the night of July 3rd unidentified men opened fire on the car of one of the moderate Muslim religious leaders in Dagestan, killing him. According to investigators, Sufi Imam Ilyas Ilyasov (76 years) was attacked by two men, who then fled. His driver was injured in the attack in Makhachkala. Ilyasov's death is being treated as manslaughter. The Sufi leader was known for its strongly critical positions towards the expansion of the radical current of Islam Salafism in Dagestan and throughout the North Caucasus.
Ilyasov's murder is just the latest in a series of attacks against the moderate religious leaders in this volatile republic in the Russian Caucasus. In July, a rabbi in Derbent was seriously injured in shooting attack. In March, an imam was killed in the village of Gubden. As of January 2012, 11 Muslim clerics have been killed.
Ik wil mijn antwoord ook hier even plaatsen, misschien handig voor anderen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dat is Aleviet, geen Alawiet.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bij één van mijn vorige werkgevers werkte een Turkse Alawiet, en het enige wat ik daarvan hen meegekregen (Alawiet zijn), is dat hij zich al heel tolerant beschouwde en bijna niet als moslim.
Ik denk dat hij een Aleviet was. In het Turks worden beide groepen wel eens Alevi genoemd.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bij één van mijn vorige werkgevers werkte een Turkse Alawiet, en het enige wat ik daarvan hen meegekregen (Alawiet zijn), is dat hij zich al heel tolerant beschouwde en bijna niet als moslim.
Mijn ervaring is dat de meeste Nederlandse Marokkanen geen Arabisch spreken. Maar ik kan het mis hebben.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:43 schreef De_Coulance het volgende:
Arjan heeft het over de meeste NL moslims denk ik. Maar best veel Marokkanen (en heel zelden een Turk) spreken Arabisch.
Misschien snap ik het daarom ook nietquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:41 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Met twee grote stromingen doel je op Soennieten in het algemeen en Twaalver Sj'iten zoals we ze kennen uit Iran.
De opvolging inderdaad, de Sj'itische afkeer voor de eerste drie Rashidun Kaliefen en hun uit elkaar gegroeide opvattingen. Ze bidden ook iets anders en zo.
Maar in feite zijn de verschillen voor ons buitenstaanders helemaal niet zo groot.
Ah, ok. Wat is het verschil dan/ waar staan ze voor?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:42 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Dat is Aleviet, geen Alawiet.
Oh boy.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, ok. Wat is het verschil dan/ waar staan ze voor?
Jawel, graag wélquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:43 schreef Peunage het volgende:
Laten we niet over Aleviet en Alawiet beginnen
[..]
Mijn ervaring is dat de meeste Nederlandse Marokkanen geen Arabisch spreken. Maar ik kan het mis hebben.
Niet deze vraag ajb.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, ok. Wat is het verschil dan/ waar staan ze voor?
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:44 schreef De_Coulance het volgende:
Een Turkse/Koerdische Aleviet is dus iets heel anders dan Syrische Alawieten (Assad o.a.) Whiskers.
Dat is me inmiddels duidelijkquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:44 schreef De_Coulance het volgende:
Een Turkse/Koerdische Aleviet is dus iets heel anders dan Syrische Alawieten (Assad o.a.) Whiskers.
Is het zo'n rare vraag dan?quote:
Alawieten(Syrië) zijn onderdeel van het Sjiisme(zie plaatje in de OP). Alevieten(Turkije) moet een Aleviet even uitleggenquote:
Nee nee nee, maar voor de gemiddelde Arabier/moslim is dit al lastigquote:
Wat is er mis mee? Serieus? Ik heb gewoon geen idee. Sorry als ik iets "doms" vraag..quote:
Misschien wil je ook weten hoe de Islam (dus direct vanuit de Koran) kijkt naar al die groeperingen en sekten. Dit zijn de verzen die dat behandelen:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe de islam in elkaar steekt, welke stroming waar voor staat, hoe het nu zit met de Wahabieten en de Sufi's etc
quote:Hij verordineert voor jullie van de godsdienst wat Hij aan Noah had opgedragen en wat Wij aan jou (Mohammed) geopenbaard hebben en wat Wij aan Abraham, Mozes en Jezus hadden opgedragen: Houdt de godsdienst in stand en splitst jullie daarin niet op in groepen. De veelgodendienaars vinden het moeilijk waartoe jij hen oproept. God kiest voor Zich wie Hij wil en leidt tot Zich wie zich tot Hem wendt. Zij splitsten zich uit onderlinge nijd pas nadat tot hen de kennis was gekomen in groepen op. (42:13-16)
Deze gemeenschap van jullie is één gemeenschap en Ik ben jullie Heer; vreest Mij dus. Maar zij splitsten zich onderling op in groepen; elke partij was blij over wat zij hadden. Laat hen nog maar enige tijd in hun waan. (23:52-54)
Zij die hun godsdienst opsplitsen en tot sekten zijn geworden, met hen heb jij (Mohammed) niets gemeen. Hun zaak wordt naar God verwezen; Hij zal hun dan meedelen wat zij deden. (6:159)
Deze gemeenschap van jullie is één gemeenschap en Ik ben jullie Heer; dient Mij dus. Maar zij splitsten zich onderling op; allen keren zij naar Ons terug. (21:92-93)
En richt je aangezicht naar de godsdienst als een aanhanger van het zuivere geloof, de van God afkomstige aanleg die Hij de mensen ingeschapen heeft. Gods schepping is niet te veranderen. Dat is de juiste godsdienst, maar de meeste mensen weten het niet. Wendt jullie schuldbewust tot Hem en vreest Hem en verricht het gebed en behoort niet tot de veelgodendienaars, tot hen die hun godsdienst opsplitsen en tot groepen zijn geworden; elke groep is blij over wat zij hebben. (30:30-32)
En houdt samen vast aan Gods band en splitst jullie niet op in groepen. Denkt aan Gods genade aan jullie toen jullie vijanden waren en Hij jullie harten tot elkaar bracht en jullie door Zijn genade broeders werden; toen jullie op de rand van de groeve van het vuur waren en Hij jullie ervan redde. Zo maakt God voor jullie Zijn tekenen duidelijk. Misschien zullen jullie je de goede richting laten wijzen. Laat er uit jullie een gemeenschap voortkomen [van mensen] die oproepen tot het goede, het behoorlijke gebieden en het verwerpelijke verbieden. Zij zijn het die het welgaat. (3:102-104)
Weest niet zoals zij die zich in groepen opsplitsten en van mening verschilden nadat de duidelijke bewijzen tot hen waren gekomen. Zij zijn het voor wie er een geweldige bestraffing is. (3:105)
Marokkanen in Marokko spreken en begrijpen wel Arabisch, maar de Nederlandse absoluut niet! De Nederlandse Marokkanen kunnen meestal alleen berbers en dialect Marokkaans.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:43 schreef Peunage het volgende:
Laten we niet over Aleviet en Alawiet beginnen
[..]
Mijn ervaring is dat de meeste Nederlandse Marokkanen geen Arabisch spreken. Maar ik kan het mis hebben.
Lees een boek.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:47 schreef De_Coulance het volgende:
IPA, leg jij even het verschil uit tussen Alevieten en Alawieten (inclusief de delicate zaak van Zaza(semi Koerdische) Alevieten uit Tunceli.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |