Ik beweer absoluut geen kenner te zijn van de Islamitische religie of haar (seculiere) geschiedenis. Maar ik kan het wel over grote en kleine occulaties gaan hebben en Mu'tazili's en weet ik wat maar dat schiet het doel voorbij.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:52 schreef Peunage het volgende:
[..]
Snel doorheen gescand. Dit is het min of meer. Er zijn nog wat details hier en daar die missen, maar daar is niet iedereen het over eens. Zoals de manier waar op de volgers gekozen zijn en zo. Maar dat is een bron van discussie en geen vaststaand feit. Zie bijvoorbeeld wikipedia over Saqifah Bani Saidah.
Ha nee.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:58 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
IPA, je hebt een paar foutjes.
Sorry bro. Er hoorde nog een smiley achter. Ik weet echt helemaal niks van Soefisme. Er schijnen blijkbaar ook sjiitische soefis te zijnquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:43 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Gaat tijd worden dat wij jouw in traditioneel mainstream soennisme gaan onderwijzen bro![]()
Soefisme / tasawwuf is een geaccepteerde tak die jarenlang (en nog steeds) wordt geaccepteerd en deels onderwezen op de meest fameuze soennitische Islamuniversiteiten als Azhar in Egypt, Zitouna in Tunis, al-Qarawiyyin in Marokko, Al-Fath in Damascus en ook in Zuid-Oost Azie (Pakistan&India).
Soefisme (met het andere Arabische woord ervoor dan) komt notabene terug in allerlei standaard juridische-soennitische (fiqh)teksten van honderden jaren geleden die nog steeds gememorizeert worden. Men propageert: 1) basistheologie kennen/je geloof (aqidah), 2) manier/regels kennen voor goed leven (fiqh) 3) hoge mate van overgave aan God bereiken/perrsoonlijke weg naar God (tassawuf/tariqah/soefisme).
Zoals Kabbalisme een traditioneel-orthodoxe joodse wetenschap is en was gefocussed op spiritualiteit, is ook een vorm van "universal sufism" in de moderne tijd gaan ontstaan. Net zoals Madonna aan "universal Kabbalah" doet, terwijl orthodoxe rabbijnen de Kabbalah voorstaan binnen de joodse orthodoxie.
[..]
Een Calvijn inderdaad.
Zij zijn saaiquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:01 schreef Cogito_Ergo_Sum_ het volgende:
Zijn de Soennieten niet interessant genoeg, tssk.
Dat is erg aardig van jequote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:58 schreef De_Ilias het volgende:
Hoe dan ook, als je kennis wilt nemen van de Islaam als religie raad ik je aan om niet te beginnen met de sektes. Begin met het leren van de geloofsgetuigenis en wat het inhoudt. (shahada) De Basis van de Islaam, als je dit leert ga je ook leren om met objectiviteit te kunnen kijken naar andere sektes. Elke sekte beweert namelijk van zichzelf dat ze op de juiste pad zitten. Maar de waarheid is 1 en niet 2, en de profeet Mohammed (Vrede Zij Met Hem = VZMH) heeft ons verteld over de sektes en de opsplitsing in zijn gemeenschap!
Hier zijn boeken over geschreven, sommige zijn ook vertaald naar het Nederlands. Zelf heb ik nog een aantal boeken hier liggen die gaan over "Basis kennis" en "basis" fundamenten over deze prachtige religie. Omdat ik zelf nauwelijks Nederlandse boeken lees ( Arabisch heeft voorsprong uiteraard) wil ik ze best wel opsturen naar iemand die ook werkelijk de intentie heeft om ze te lezen. Het zijn op zich goede vertalingen en ik heb liever dat iemand ze leest dan dat ze thuis op de plank liggen.
Nee het is prima zo. Zo objectief als maar kan.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:59 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik beweer absoluut geen kenner te zijn van de Islamitische religie of haar (seculiere) geschiedenis. Maar ik kan het wel over grote en kleine occulaties gaan hebben en Mu'tazili's en weet ik wat maar dat schiet het doel voorbij.
Vind je?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:02 schreef Peunage het volgende:
[..]
Nee het is prima zo. Zo objectief als maar kan.
Als je me uitmaakt voor wannabe Arabist kun je een wannabe Arabist krijgen ook!quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:04 schreef De_Ilias het volgende:
I'm impressed, ik zie nu pas dat IPA35 die dude was met Bashar al Asad als avatar! Ik dacht al wie is dit nou?
haha lol, toen ik sprak over Wannabe Arabisten had ik het echt niet over jou hoor!quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:04 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Als je me uitmaakt voor wannabe Arabist kun je een wannabe Arabist krijgen ook!
Ja ik ken er minimaal 1.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:06 schreef De_Ilias het volgende:
Sommige "sjonnies" zie je nooit reageren in Syrie topic en als ze reageren weten ze beter dan wie dan ook hoe de Arabische wereld in elkaar zit, dat zijn naar mijn inzien "wanab" Arabisten.
Ben nu ik nu legitiem genoeg om een mening te mogen hebbenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:06 schreef De_Ilias het volgende:
Sommige "sjonnies" zie je nooit reageren in Syrie topic en als ze reageren weten ze beter dan wie dan ook hoe de Arabische wereld in elkaar zit, dat zijn naar mijn inzien "wanab" Arabisten.
Wat is er fout dan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:58 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
IPA, je hebt een paar foutjes. Maar verder prima, hoor.![]()
Nee, sjieten noemen soefisme "irfan". Van het Arabische woord "3arafa" (kennen) neem ik aan. Ook dat wordt door sommige sjieten als "kennis van het hart" gezien, dus de spirituele kant naast de theologische/je geloof kennen en de geboden (wettische kant). Khomeini was zeer bekend met "irfan", maar bij soennieten heeft soefisme in de geschiedenis een gigantische rol gespeeld en is eeuwenlang door de grote Islam-universiteiten onderwezen in het curriculum. Dit valt niet te ontkennen, ook als je het afwijst. Daarnaast zijn er ook inderdaad extreme soefi's geweest die buiten de orthodoxie vielen, zoals hele rare uitspraken en/of praktijken erop nahouden. Maar dat geldt voor alle groepen en zijn ze zeker niet de enige in geweest in de geschiedenis.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:01 schreef Peunage het volgende:
[..]
Sorry bro. Er hoorde nog een smiley achter. Ik weet echt helemaal niks van Soefisme. Er schijnen blijkbaar ook sjiitische soefis te zijn
Wat mij nog bij is gebleven, is dat je ergens zegt dat hz. Hussein (a.s) de kleinzoon is van hz. Ali (r.a). Hz. Hussein (a.s) is echter de kleinzoon van De profeet (vzmh) en de zoon van Hz. Ali (a.r).quote:
Wat mis ik? Ik zie een tweekoppige adelaar?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:04 schreef De_Ilias het volgende:
I'm impressed, ik zie nu pas dat IPA35 die dude was met Bashar al Asad als avatar! Ik dacht al wie is dit nou?
Hassan zat er toch nog tussen?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Wat mij nog bij is gebleven, is dat je ergens zegt dat hz. Hussein (a.s) de kleinzoon is van hz. Ali (r.a). Hz. Hussein (a.s) is echter de kleinzoon van De profeet (vzmh) en de zoon van Hz. Ali (a.r).
Oh ja, vergeten. Ik wilde dat nog in de tekst opnemen.quote:De Shi'iten geloven dat Hz. Ali (r.a) de opvolger van de Profeet (vzmh) zou moeten zijn omdat de Profeet (vzmh) dat heeft gezegd. Google maar even op 'Ghadir Khumm'.
Wat is de shia?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:05 schreef expans het volgende:
En Wahabbieten zijn dus zo extreem dat ze de gemiddelde Soenniet al als ongelovig kunnen bestempelen ookal hangen ze eventueel dezelfde school aan.
Alles wat belangrijk was en een bedevaartsoorf kan zijn (of is) moet weg. Daarom is er nu ook een shia militie aanwezig die de Sayyidah Zainab moskee beschermt. Als deze wahabbieten al zo gevaarlijk zijn ten opzichte van de 'normale' soenniet kun je je al voorstellen wat ze zouden doen met gebouwen van 'ongelovigen'.
Ik reageer daar ook he, maar stel toch deze vraagquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:06 schreef De_Ilias het volgende:
Sji'iten.quote:
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Nee, sjieten noemen soefisme "irfan". Van het Arabische woord "3arafa" (kennen) neem ik aan. Ook dat wordt door sommige sjieten als "kennis van het hart" gezien, dus de spirituele kant naast de theologische/je geloof kennen en de geboden (wettische kant). Khomeini was zeer bekend met "irfan", maar bij soennieten heeft soefisme in de geschiedenis een gigantische rol gespeeld en is eeuwenlang door de grote Islam-universiteiten onderwezen in het curriculum. Dit valt niet te ontkennen, ook als je het afwijst. Daarnaast zijn er ook inderdaad extreme soefi's geweest die buiten de orthodoxie vielen, zoals hele rare uitspraken en/of praktijken erop nahouden. Maar dat geldt voor alle groepen en zijn ze zeker niet de enige in geweest in de geschiedenis.
Deze man.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Nee, sjieten noemen soefisme "irfan". Van het Arabische woord "3arafa" (kennen) neem ik aan. Ook dat wordt door sommige sjieten als "kennis van het hart" gezien, dus de spirituele kant naast de theologische/je geloof kennen en de geboden (wettische kant). Khomeini was zeer bekend met "irfan", maar bij soennieten heeft soefisme in de geschiedenis een gigantische rol gespeeld en is eeuwenlang door de grote Islam-universiteiten onderwezen in het curriculum. Dit valt niet te ontkennen, ook als je het afwijst. Daarnaast zijn er ook inderdaad extreme soefi's geweest die buiten de orthodoxie vielen, zoals hele rare uitspraken en/of praktijken erop nahouden. Maar dat geldt voor alle groepen en zijn ze zeker niet de enige in geweest in de geschiedenis.
Ja. Maar Je noemde Hz. hussein (a.s) de kleinzoon van Hz. Ali (r.a).quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:08 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Hassan zat er toch nog tussen?
[..]
Oh ja, vergeten. Ik wilde dat nog in de tekst opnemen.
Ik niet meer nu vrees ikquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef IPA35 het volgende:
Op woensdag 2 oktober 2013 00:06 schreef De_Ilias het volgende:
Ben nu ik nu legitiem genoeg om een mening te mogen hebben ?
quote:The al-Ajyad castle stood on a hill overlooking the grand Mosque and was built in 1780 by the ruling Ottomans to keep the Wahhabi Islamic sect out of Mecca. Carel Bertram, a historian of Ottoman art at the University of Texas described the demolition as a “very sectarian move”. Denouncing Saudi plans as an “erasure of the past” she said the demolition was part of a wider effort by Saudi Arabia’s dominant Wahhabi elite to expunge the Islamic world of any remaining element of cultural and religious diversity. “It is a way for the Wahhabi sect to show that there is no form of Islam—on the ground, in the past, or in people’s memories—other than their own”.
Motivated by religious zealotry the Saudi authorities carried out enormous demolition campaigns in Mecca and the nearby port city of Medina after coming to power in the 1920s, and again in the 1970s. In 1924, they demolished the majority of historical mosques and monuments in Mecca and Medina. Despite protests from other Muslim countries and UNESCO they even destroyed the Prophet Mohammed’s house in Mecca and hundreds of mausoleums belonging to his companions. The al-Ajyad castle survived those decades of mass demolition, until now.
This latest act of cultural vandalism by Riyadh follows a similar pattern of destruction by Saudi-funded charities and aid agencies in the Balkans, not to mention the bombing of the Bamiyan Buddhas by the Saudi-backed Taliban. In Bosnia and Kosovo “humanitarian” agencies funded and financed by the Saudi royal family are demolishing Ottoman-era mosques and other monuments to promote their Wahhabi vision of Islam.
Ah, ik voel me steeds dommerquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:10 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Sji'iten.
Meestal worden daar Twaalvers/Imami's mee bedoeld.
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:11 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ja. Maar Je noemde Hz. hussein (a.s) de kleinzoon van Hz. Ali (r.a).
En de volgende keer iets respectvoller praten, niet met termen als "die Ali" smijten, anders weet ik je wel te vinden.
Soefisme was in de tijden van bijvoorbeeld Imaam Adhahabie en Ibno taymiyah gewoon een term voor mensen die veel Zuhd hadden in de dunya, daarom zie je Imaam Shaafiie en andere ook spreken over "sufisme" en dat ontkent niemand niet, ook de Salafiyien ontkennen dat niet. Tegenwoordig zijn zij die zichzelf Sufies noemen vaak mensen van een bepaalde taariqa zoals Nqashabandi, tijaanie en anderen. Mijn opa was een die-hard Marokkaanse tijaanie (met de tulband en de masba7a om zn nek), (als je wilt kan ik je de zwart wit foto wel een x inscannen). Maar hun hebben echt duidelijke problemen en extremisme in hun daden. Zoals het kussen van de voeten van hun shayhk, tawaaf om de graven van de vrome en nog meer dwalingen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Zoals ik zij, zijn er nog vragen?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, ik voel me steeds dommer![]()
Maar ik stel het enorm op prijs dat jullie eea uit willen leggen![]()
En dat geldt zeker voor jou, met je uitgebreide uitleg
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:13 schreef expans het volgende:
Hier een voorbeeld van Wahabisme uit een of ander random artikel van google.
Gaat me niet perse om het Ottomaans kasteel btw maar dat was me nog bijgebleven dus makkelijker om te googlen.
[..]
LOL! Dit is Nederland, wat ga jij mij vragen om een mening te mogen hebben. Zeg wat je wilt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ben nu ik nu legitiem genoeg om een mening te mogen hebben?
Doe mijn best, maar het was dan ook een oprechte vraag (vragen)quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:11 schreef Peunage het volgende:
Kudos voor Whiskers dat ze het nog aan het volgens is![]()
![]()
![]()
Ik kan dit echt niet volgen hoorquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:15 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Soefisme was in de tijden van bijvoorbeeld Imaam Adhahabie en Ibno taymiyah gewoon een term voor mensen die veel Zuhd hadden in de dunya, daarom zie je Imaam Shaafiie en andere ook spreken over "sufisme" en dat ontkent niemand niet, ook de Salafiyien ontkennen dat niet. Tegenwoordig zijn zij die zichzelf Sufies noemen vaak mensen van een bepaalde taariqa zoals Nqashabandi, tijaanie en anderen. Mijn opa was een die-hard Marokkaanse tijaanie (met de tulband en de masba7a om zn nek), (als je wilt kan ik je de zwart wit foto wel een x inscannen). Maar hun hebben echt duidelijke problemen en extremisme in hun daden. Zoals het kussen van de voeten van hun shayhk, tawaaf om de graven van de vrome en nog meer dwalingen.
Gierig.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik kan dit echt niet volgen hoor
Ontelbare, maar mijn hoofd duizelt van alle infoquote:
Ik bedoelde de hele tekst, maar gaf een voorbeeld door een zin te bolden.quote:
Sorry sorry sorry. Vergeet wat ik zei.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik bedoelde de hele tekst, maar gaf een voorbeeld door een zin te bolden.
Toch dank
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |