abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131730951
Gliese 581 is een ster waaromheen planeten cirkelen die misschien heel erg op de Aarde lijken en zodoende zou daar leven voor kunnen komen. Gliese 581c en Gliese 581d bevinden zich in de bewoonbare zone, maar zijn waarschijnlijk toch respectievelijk te heet en te koud. Echter bevindt zich tussen die twee planeten nog een planeet, al is dat nog niet meer zekerheid bevestigd: Gliese 581g

Stel dat Gliese 581g in vrijwel alle opzichten op de aarde lijkt en de juiste atmosfeer bevat, klimaat, water, leven, etc. Zouden wij op die planeet kunnen leven dan?

Want er is sowieso één groot verschil. Gliese 581 is een rode dwergster die veel zwakker is dan een gele dwergster zoals de zon. De bewoonbare zone bevindt zich veel dichter bij de ster, waardoor een omloop maar 37 dagen duurt. Ook is één zijde voortdurend naar de ster gekeerd. Op de nachtzijde zal het dus veel te koud zijn, op de dagzijde veel te heet. Daartussenin is het waarschijnlijk wel comfortabel. Maar waar ik naartoe wil: wanneer wij ons op Gliese 581g zouden vestigen, zal het altijd dag zijn. Wij mensen hebben dag en nacht nodig voor ons bioritme en ik denk dat het wisselen van de seizoenen ook essentieel voor ons is. Misschien zouden wij een poos op Gliese 581g kunnen overleven, maar ik denk niet dat wij daar voor langere tijd zouden kunnen leven. Of kunnen wij ons wel aanpassen?
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 01:13:27 #2
381517 Zapata
held op sokken
pi_131731014
ik denk dat wij prima zonder nacht kunnen leven.. gewoon gordijntjes dicht.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 01:13:55 #3
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_131731022
Aanpassen zou mogelijk zijn maar dan vermoedelijk wel in een langer tijdsbestek, cold turkey daarheen verkassen lijkt mij ietwat extreem. Verder vind ik het wel frappant dat je al over leven rept, het hangt van het al aanwezige leven af of wij daar ook zullen kunnen overleven gok ik. Reuzen en andere krachtpatsers zijn wellicht wat te hoog gegrepen :+

Verder blijft het natuurlijk speculeren. Dan zou ik zeggen dat het kunstmatig creëren van een atmosfeer door het verbranden van fossiele brandstoffen op een andere (wellicht meer op de aarde lijkende planeet) realistischer is.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 01:14:07 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_131731024
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 01:09 schreef Pulzzar het volgende:
Gliese 581 is een ster waaromheen planeten cirkelen die misschien heel erg op de Aarde lijken en zodoende zou daar leven voor kunnen komen. Gliese 581c en Gliese 581d bevinden zich in de bewoonbare zone, maar zijn waarschijnlijk toch respectievelijk te heet en te koud. Echter bevindt zich tussen die twee planeten nog een planeet, al is dat nog niet meer zekerheid bevestigd: Gliese 581g

Stel dat Gliese 581g in vrijwel alle opzichten op de aarde lijkt en de juiste atmosfeer bevat, klimaat, water, leven, etc. Zouden wij op die planeet kunnen leven dan?

Want er is sowieso één groot verschil. Gliese 581 is een rode dwergster die veel zwakker is dan een gele dwergster zoals de zon. De bewoonbare zone bevindt zich veel dichter bij de ster, waardoor een omloop maar 37 dagen duurt. Ook is één zijde voortdurend naar de ster gekeerd. Op de nachtzijde zal het dus veel te koud zijn, op de dagzijde veel te heet. Daartussenin is het waarschijnlijk wel comfortabel. Maar waar ik naartoe wil: wanneer wij ons op Gliese 581g zouden vestigen, zal het altijd dag zijn. Wij mensen hebben dag en nacht nodig voor ons bioritme en ik denk dat het wisselen van de seizoenen ook essentieel voor ons is. Misschien zouden wij een poos op Gliese 581g kunnen overleven, maar ik denk niet dat wij daar voor langere tijd zouden kunnen leven. Of kunnen wij ons wel aanpassen?
Evolutie.

En wij zouden op de 'twilight band' leven waar het tussen nacht en dag is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_131731036
De aarde is ook voor ons pas 500 miljoen jaar bewoonbaar geworden omdat er toen genoeg zuurstof was, dus waarschijnlijk is een planeet zoals Gliese niet bewoonbaar voor ons.
pi_131731250
Ik ben eerder benieuwd naar wat voor leven er aanwezig is.
If not now, then when.
pi_131731365
We zijn toch nog laaaaaaaaaaaange niet zover om ons ergens anders te vestigen. We kunnen net goed en wel wat "dingen buiten de dampkring schieten"..
pi_131732032
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 01:37 schreef Ammitau het volgende:
We zijn toch nog laaaaaaaaaaaange niet zover om ons ergens anders te vestigen. We kunnen net goed en wel wat "dingen buiten de dampkring schieten"..
Dat weet ik ook wel. :)

Het is meer dat ik bij docu's over Gliese 581g hoor van: "Maybe we have found our new home planet." Het lijkt mij voor mensen al heel moeilijk om te leven op een planeet waar geen dag en nacht is. Hie op aarde zijn vrijwel alle organismen het meest actief overdag of 's nachts. Dus als er al leven is, dan is dat alleen al om dat feit heel anders.

Maar geschikt voor leven wil ook om andere dingen niet persé zeggen dat het geschikt voor ons is. Als bijvoorbeeld de atmosfeer dikker of juist dunner is, kan buitenaards leven er prima gedijen, maar wij overleven dat niet.
pi_131749070
Ik vind dat idee van een bewoonbare zone nogal gemakkelijk eigenlijk. Zo schijnt bijvoorbeeld de aanwezigheid van Jupiter er voor te zorgen dat Aarde beschermd wordt tegen veel inslagen van asteroïden. Dat soort factoren maken het dus al veel complexer om te kunnen spreken van een leefbare zone enkel op basis van temperatuur. Ik denk dan ook dat leven behoorlijk zeldzaam is in het heelal.

[ Bericht 52% gewijzigd door Kowloon op 01-10-2013 18:46:07 ]
pi_131755509
Wij leven in symbiose met andere Aardse levensvormen, met planten, andere dieren, schimmels en vooral bacteriën. Die laatsten heb je nodig in je darmen, zij helpen je spijsvertering en zorgen voor verschillende vitamines. De eersten (planten) hebben we natuurlijk nodig voor de koolstof/zuurstof kringloop. En die planten hebben ook weer bacterien nodig, b.v. om stikstof te binden.

Het gaat er dus niet om of "wij" daar kunnen leven, maar er om of het hele ecosysteem waar we deel van uitmaken daar kan leven. Of we daar een voor ons geschikte biotoop kunnen opzetten en handhaven.
Met kringlopen die in balans zijn.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_131757236
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 18:38 schreef Kowloon het volgende:
Ik vind dat idee van een bewoonbare zone nogal gemakkelijk eigenlijk. Zo schijnt bijvoorbeeld de aanwezigheid van Jupiter er voor te zorgen dat Aarde beschermd wordt tegen veel inslagen van asteroïden. Dat soort factoren maken het dus al veel complexer om te kunnen spreken van een leefbare zone enkel op basis van temperatuur. Ik denk dan ook dat leven behoorlijk zeldzaam is in het heelal.
Of juist niet zeldzaam. Rode dwergsterren blijken veel stabieler te zijn en daardoor voor minder fluctuaties en dus vijandige straling te zorgen op planeten. Verder blijkt het vaak voor te komen dat er gasplaneten zijn die de kleinere planeten beschermen.

Verder blijken andere planeten mogelijk meer in de leefbare zone te zitten dan ons, wij blijken namelijk niet in het midden te zitten van die levensvatbare zone.

M.a.w. zo leefbaar is de Aarde misschien niet eens ten opzichte van andere zonnestelsels.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  woensdag 2 oktober 2013 @ 21:28:49 #12
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_131791517
Heeft die planeet niet 45% meer zwaartekracht dan de aarde? Lijkt me ook een factor om rekening mee te houden, alhoewel niet onoverkomelijk; stevig fitness-schema zou dit probleem aardig kunnen overbruggen lijkt me.
pi_131793335
Ik denk dat wij daar wel kunnen overleven, waarom:

1) Denk eens aan de astronauten in het ISS, die zien 16 keer per dag de zon op en onder gaan.

2) Denk aan mensen die rond de poolcirkel leven. Die kennen ook een ander ritme dan ons hier in Holland.

En een simpele oplossing op Gliese is natuurlijk gewoon het aardse ritme aanhouden bij het sluiten van ramen en dimmen van lampen in de basis o.i.d.
pi_131798407
Wat denk je van de bizarre windsnelheden in de twilightzone? Alles wat in die atmosfeer zit 'lucht' gaat van heet naar koud, dikke tornado's, alles.
pi_131799882
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 21:06 schreef barthol het volgende:
Wij leven in symbiose met andere Aardse levensvormen, met planten, andere dieren, schimmels en vooral bacteriën. Die laatsten heb je nodig in je darmen, zij helpen je spijsvertering en zorgen voor verschillende vitamines. De eersten (planten) hebben we natuurlijk nodig voor de koolstof/zuurstof kringloop. En die planten hebben ook weer bacterien nodig, b.v. om stikstof te binden.

Het gaat er dus niet om of "wij" daar kunnen leven, maar er om of het hele ecosysteem waar we deel van uitmaken daar kan leven. Of we daar een voor ons geschikte biotoop kunnen opzetten en handhaven.
Met kringlopen die in balans zijn.
Daar zeg je zowat. Je komt dan ook met vreemde bacteriën in aanraking waartegen je lichaam misschien niet bestand is.

Mocht het in de verre toekomst nodig zijn dat de mensheid op een andere planeet zoals Gliese 581g verder moet voortbestaan - en de technologie om zo'n 50 lichtjaar te reizen is aanwezig - zullen de eerste generaties mensen het sowieso heel moeilijk krijgen om überhaupt te kunnen overleven.
pi_131811226
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 00:53 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Daar zeg je zowat. Je komt dan ook met vreemde bacteriën in aanraking waartegen je lichaam misschien niet bestand is.
Als daar al leven is, dan ligt het voor de hand dat daar (iets vergelijkbaars) met aardse bacteriën een grote rol speelt in het ecosyteem. Als je daar van het aanwezige water en de aanwezige lucht gebruik maakt. Of je gaat voeden met alien equivalenten van onze planten. Dan zullen die alien bacteriën je lichaam m.i. zeker gaan overspoelen. Misschien je lichaam ook koloniseren.
quote:
Mocht het in de verre toekomst nodig zijn dat de mensheid op een andere planeet zoals Gliese 581g verder moet voortbestaan - en de technologie om zo'n 50 lichtjaar te reizen is aanwezig - zullen de eerste generaties mensen het sowieso heel moeilijk krijgen om überhaupt te kunnen overleven.
Ja dat denk ik ook. Mensen denken er vaak te simplistisch over. Hebben soms geen idee hoe afhankelijk we zijn van Systeem Aarde. Om te kunnen overleven heb je meer nodig dan alleen een goede temperatuur, zuurstof in de atmosfeer en aanwezigheid van water.

Mensen hebben allerlei elementen nodig die wij op Aarde uit ons voedsel halen, en die onderdeel van kringlopen waarin vele organismen een rol spelen bij de recycling.
We hebben bv ook stikstof, zwavel , fosfor en calcium nodig. En als sporenelementen zijn voor een goede botopbouw ook zink, koper, ijzer, magnesium, fluor, mangaan en boor nodig. En ook kalium en natrium heb je nodig om te kunnen leven.

En we hebben ook vitamines nodig die ons lichaam zelf niet kan maken.

Waar gaan die eventuele aardse kolonisten op Gliese 581g dat allemaal vandaan halen?
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  donderdag 3 oktober 2013 @ 15:29:27 #17
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_131811309
quote:
Mensen hebben allerlei elementen nodig die wij op Aarde uit ons voedsel halen, en die onderdeel van kringlopen waarin vele organismen een rol spelen bij de recycling.
We hebben bv ook stikstof, zwavel , fosfor en calcium nodig. En als sporenelementen zijn voor een goede botopbouw ook zink, koper, ijzer, magnesium, fluor, mangaan en boor nodig. En ook kalium en natrium heb je nodig om te kunnen leven.

En we hebben ook vitamines nodig die ons lichaam zelf niet kan maken.

Waar gaan die eventuele aardse kolonisten op Gliese 581g dat allemaal vandaan halen?
Wanneer je in staat bent die planeet te bereiken dan ben je technologisch zo ver dat dit formaliteiten zijn.

Overigens denk ik niet dat seizoenen zo van belang zijn. Zat gebieden ter wereld waar er niet bepaald sprake is van seizoenen en mensen alsnog prima gedeien. Dag/nacht is ook niet zo van belang > Zie poolgebieden. Tevens kan je zelf duisternis creeeren natuurlijk.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_131812322
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 15:29 schreef Dven het volgende:

[..]

Wanneer je in staat bent die planeet te bereiken dan ben je technologisch zo ver dat dit formaliteiten zijn.
Het zijn geen formaliteiten, het is essentieel om te kunnen overleven.
We zijn nu zelfs onhandig met het in balans houden van sommige Aardse kringlopen.

Ik denk opeens ook aan het fosforprobleem, een dreigend fosfortekort, en dat omdat we onze poep als afval behandelen en niet terug in de voedselketen brengen.

[ Bericht 13% gewijzigd door barthol op 03-10-2013 16:54:18 ]
  donderdag 3 oktober 2013 @ 17:32:45 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_131814609
Mensen leven ook boven en onder de poolcirkels, waar de zon soms niet onder gaat en soms niet op komt. Dus mensen hebben geen dag en nacht nodig.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_131852961
Ook al wordt het rond de poolgebieden een hele poos niet donker of licht; het betekent niet dat de hoeveelheid licht gedurende de hele dag hetzelfde is. Het bioritme is daar anders dan dichter bij de evenaar, maar er is wel een bioritme. Ook omdat er seizoenen zijn.

Gliese 581g kent geen seizoenen. Helemaal niet als de baan om de ster cirkelvormig is in plaats van ellipsvormig. De organismen die op de planeet zouden leven, moeten denk geen besef van tijd hebben. Tenzij er een maan ofzo om de planeet cirkelt.
pi_131968512
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 18:38 schreef Kowloon het volgende:
In de eerste instantie zijn Jupiter en de andere gasreuzen juist de oorzaak van een bombardement van asteroïden en meteoren op de jonge aarde dat miljoenen jaren duurde. Die planeten hadden nog geen stabiele omloop waardoor ze die rondzwevende asteroïden met hun zwaartekracht de ruimte door slingerden. Jupiters omloopsnelheid was twee keer die van Saturnus waardoor ze elkaar steeds op het zelfde punt passeerden en zo elkaars zwaartekracht en op een gegeven moment het hele systeem destabiliseerden. Asteroïden werden door de ruimte geslingerd en belandden op de jonge aarde. Maar zij brachten de ijskristallen en enzymen met zich mee die oorzaak zijn van het water en uiteindelijk het leven op aarde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')