Evolutie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 01:09 schreef Pulzzar het volgende:
Gliese 581 is een ster waaromheen planeten cirkelen die misschien heel erg op de Aarde lijken en zodoende zou daar leven voor kunnen komen. Gliese 581c en Gliese 581d bevinden zich in de bewoonbare zone, maar zijn waarschijnlijk toch respectievelijk te heet en te koud. Echter bevindt zich tussen die twee planeten nog een planeet, al is dat nog niet meer zekerheid bevestigd: Gliese 581g
Stel dat Gliese 581g in vrijwel alle opzichten op de aarde lijkt en de juiste atmosfeer bevat, klimaat, water, leven, etc. Zouden wij op die planeet kunnen leven dan?
Want er is sowieso één groot verschil. Gliese 581 is een rode dwergster die veel zwakker is dan een gele dwergster zoals de zon. De bewoonbare zone bevindt zich veel dichter bij de ster, waardoor een omloop maar 37 dagen duurt. Ook is één zijde voortdurend naar de ster gekeerd. Op de nachtzijde zal het dus veel te koud zijn, op de dagzijde veel te heet. Daartussenin is het waarschijnlijk wel comfortabel. Maar waar ik naartoe wil: wanneer wij ons op Gliese 581g zouden vestigen, zal het altijd dag zijn. Wij mensen hebben dag en nacht nodig voor ons bioritme en ik denk dat het wisselen van de seizoenen ook essentieel voor ons is. Misschien zouden wij een poos op Gliese 581g kunnen overleven, maar ik denk niet dat wij daar voor langere tijd zouden kunnen leven. Of kunnen wij ons wel aanpassen?
Dat weet ik ook wel.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 01:37 schreef Ammitau het volgende:
We zijn toch nog laaaaaaaaaaaange niet zover om ons ergens anders te vestigen. We kunnen net goed en wel wat "dingen buiten de dampkring schieten"..
Of juist niet zeldzaam. Rode dwergsterren blijken veel stabieler te zijn en daardoor voor minder fluctuaties en dus vijandige straling te zorgen op planeten. Verder blijkt het vaak voor te komen dat er gasplaneten zijn die de kleinere planeten beschermen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:38 schreef Kowloon het volgende:
Ik vind dat idee van een bewoonbare zone nogal gemakkelijk eigenlijk. Zo schijnt bijvoorbeeld de aanwezigheid van Jupiter er voor te zorgen dat Aarde beschermd wordt tegen veel inslagen van asteroïden. Dat soort factoren maken het dus al veel complexer om te kunnen spreken van een leefbare zone enkel op basis van temperatuur. Ik denk dan ook dat leven behoorlijk zeldzaam is in het heelal.
Daar zeg je zowat. Je komt dan ook met vreemde bacteriën in aanraking waartegen je lichaam misschien niet bestand is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:06 schreef barthol het volgende:
Wij leven in symbiose met andere Aardse levensvormen, met planten, andere dieren, schimmels en vooral bacteriën. Die laatsten heb je nodig in je darmen, zij helpen je spijsvertering en zorgen voor verschillende vitamines. De eersten (planten) hebben we natuurlijk nodig voor de koolstof/zuurstof kringloop. En die planten hebben ook weer bacterien nodig, b.v. om stikstof te binden.
Het gaat er dus niet om of "wij" daar kunnen leven, maar er om of het hele ecosysteem waar we deel van uitmaken daar kan leven. Of we daar een voor ons geschikte biotoop kunnen opzetten en handhaven.
Met kringlopen die in balans zijn.
Als daar al leven is, dan ligt het voor de hand dat daar (iets vergelijkbaars) met aardse bacteriën een grote rol speelt in het ecosyteem. Als je daar van het aanwezige water en de aanwezige lucht gebruik maakt. Of je gaat voeden met alien equivalenten van onze planten. Dan zullen die alien bacteriën je lichaam m.i. zeker gaan overspoelen. Misschien je lichaam ook koloniseren.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 00:53 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Daar zeg je zowat. Je komt dan ook met vreemde bacteriën in aanraking waartegen je lichaam misschien niet bestand is.
Ja dat denk ik ook. Mensen denken er vaak te simplistisch over. Hebben soms geen idee hoe afhankelijk we zijn van Systeem Aarde. Om te kunnen overleven heb je meer nodig dan alleen een goede temperatuur, zuurstof in de atmosfeer en aanwezigheid van water.quote:Mocht het in de verre toekomst nodig zijn dat de mensheid op een andere planeet zoals Gliese 581g verder moet voortbestaan - en de technologie om zo'n 50 lichtjaar te reizen is aanwezig - zullen de eerste generaties mensen het sowieso heel moeilijk krijgen om überhaupt te kunnen overleven.
Wanneer je in staat bent die planeet te bereiken dan ben je technologisch zo ver dat dit formaliteiten zijn.quote:Mensen hebben allerlei elementen nodig die wij op Aarde uit ons voedsel halen, en die onderdeel van kringlopen waarin vele organismen een rol spelen bij de recycling.
We hebben bv ook stikstof, zwavel , fosfor en calcium nodig. En als sporenelementen zijn voor een goede botopbouw ook zink, koper, ijzer, magnesium, fluor, mangaan en boor nodig. En ook kalium en natrium heb je nodig om te kunnen leven.
En we hebben ook vitamines nodig die ons lichaam zelf niet kan maken.
Waar gaan die eventuele aardse kolonisten op Gliese 581g dat allemaal vandaan halen?
Het zijn geen formaliteiten, het is essentieel om te kunnen overleven.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 15:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Wanneer je in staat bent die planeet te bereiken dan ben je technologisch zo ver dat dit formaliteiten zijn.
In de eerste instantie zijn Jupiter en de andere gasreuzen juist de oorzaak van een bombardement van asteroïden en meteoren op de jonge aarde dat miljoenen jaren duurde. Die planeten hadden nog geen stabiele omloop waardoor ze die rondzwevende asteroïden met hun zwaartekracht de ruimte door slingerden. Jupiters omloopsnelheid was twee keer die van Saturnus waardoor ze elkaar steeds op het zelfde punt passeerden en zo elkaars zwaartekracht en op een gegeven moment het hele systeem destabiliseerden. Asteroïden werden door de ruimte geslingerd en belandden op de jonge aarde. Maar zij brachten de ijskristallen en enzymen met zich mee die oorzaak zijn van het water en uiteindelijk het leven op aarde.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:38 schreef Kowloon het volgende:
Ik vind dat idee van een bewoonbare zone nogal gemakkelijk eigenlijk. Zo schijnt bijvoorbeeld de aanwezigheid van Jupiter er voor te zorgen dat Aarde beschermd wordt tegen veel inslagen van asteroïden. Dat soort factoren maken het dus al veel complexer om te kunnen spreken van een leefbare zone enkel op basis van temperatuur. Ik denk dan ook dat leven behoorlijk zeldzaam is in het heelal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |