abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132073939
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 10:04 schreef jogy het volgende:

[..]

Toch is het wel een valkuil voor dit soort ideeën. Als alleen het bewustzijn geldt en alles op een kosmische en tijdloze schaal van illusies niet meer is dan bewustzijn dat reageert op zichzelf dan is het ook makkelijk om te vervallen in een soort van positief nihilisme. Dit maakt het uiteindelijk niet meer of minder waar trouwens maar het is wel een potentieel schadelijk iets, gezien vanaf het menselijk perspectief zoals we het beleven.
Zen zou je kunnen omschrijven als een positief nihilisme, al vang je het daarmee bij lange na niet. No-mind is daar 'een ideaal', en is in principe een negatieve uiting, maar heeft een positieve connotatie. No-mind is 'emptiness', no-mind is Mind, no-mind is Unconsious. Die laatste termen zou je in christelijke termen met God kunnen vertalen, maar het concept God is te beperkt om de lading te dekken. Elk concept eigenlijk.

Toch proberen mensen altijd te conceptualiseren, want dat is hoe we zijn. Analyserend en differentiërend gaan wij door het leven. En dat is okay, want ook dát komt uit the Unconsious. Dat conceptualiseren zien we overal terug, van religies en geloofsovertuigingen, maar het beste voorbeeld is toch wel het wetenschappelijke instituut. En die kan dat heel goed, wat dan ook de reden is dat ik er zo dol op ben.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 17:49:59 #127
224960 highender
Travellin' Light
pi_132074257
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 17:36 schreef b4kl4p het volgende:
Zelfs de grootste materialisten zijn te achterlijk om eraan te denken dat de tijd oneindig is, en dus roepen ze "Niets"

Hier dan het argument om aan een materialist uit te leggen dat reïncarnatie zelfs vanuit hun oogpunt bestaat:

Stel je voor dat alles uit moleculen (en kleiner, maar voor het gemak nemen we moleculen) in een bepaalde structuur bestaat. Het is niet anders dan een gigantische matrix met informatie.

Aangezien de tijd oneindig is, is de kans dat diezelfde structuur ooit nog eens ergens voorkomt praktisch gelijk aan 1.

Dus je zult dit exacte leven nog eens meemaken, en ook nog eens net een tikje anders tot in den oneindigheid.

De enige voorwaarde is dus dat het universum oneindig blijft bestaan en de tijd oneindig is. :)
Een bekende gedachtegang, echter indien jij niet op meerdere plaatsen gelijktijdig kan 'zijn' dan blijft de ervaring een tijdelijk fenomeen, of je nu één keer geboren wordt en dood gaat, of tot in het oneindige, dan is er nog steeds niets na de dood.
pi_132075635
Zoals ik het zie is er niets na de dood.
Maar dat weet ik pas wanneer ik zelf dood ga.
Zonder wrijving geen glans
pi_132075781
Ik ben in mijn vorig leven doodgeschoten :'( , dus ik zal ook wel een leven hierna hebben
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_132079109
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 17:49 schreef highender het volgende:

[..]

Een bekende gedachtegang, echter indien jij niet op meerdere plaatsen gelijktijdig kan 'zijn' dan blijft de ervaring een tijdelijk fenomeen, of je nu één keer geboren wordt en dood gaat, of tot in het oneindige, dan is er nog steeds niets na de dood.
Beetje het teleportatie idee. Waarbij een machine jouw configuratie ergens anders opbouwt. Als je daar op die andere plek bent, ben je dan nog jezelf?

Maar inderdaad, het afscheid moeten nemen van jezelf lijkt me gewoon eigenlijk helemaal niets. Ik zou, hoewel ik best een hekel heb aan aspecten van mijzelf, best nog even door willen.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_132092691
Mocht er al iets bestaan als reïncarnatie, dan zou echt het allerlaatste wat ik zou hopen wel zijn dat ik weer in deze wereld terecht zou komen. Je zou maar oneindig levens krijgen op deze planeet.. :r Nee, laat mij dan maar heel ergens anders terecht komen!!!!
pi_132092991

[ Bericht 14% gewijzigd door zxc629 op 12-10-2013 07:52:09 ]
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 06:48:06 #133
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_132093026
Toen kennissen in florida op vakantie waren geweest, vertelden ze dingen over de vakantie en ik zag mezelf daar helemaal lopen tussen die amerikaanse huizen met zon, palmbomen en de armere gedeeltes van miami. Redelijk gedetailleerd, ik ben alleen nooit (in dit leven dan) in Amerika geweest _O-
pi_132141128
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 06:48 schreef kristalhelder het volgende:
Toen kennissen in florida op vakantie waren geweest, vertelden ze dingen over de vakantie en ik zag mezelf daar helemaal lopen tussen die amerikaanse huizen met zon, palmbomen en de armere gedeeltes van miami. Redelijk gedetailleerd, ik ben alleen nooit (in dit leven dan) in Amerika geweest _O-
Maar je hebt vast een tv en een dvd, een computer met internet.
Je hoeft er niet geweest te zijn om te weten hoe het er in Florida uitziet, bovendien kunnen we de rest erbij verzinnen, zo fantasievol zijn we wel :)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_132147153
Ik verwijs graag naar het boek 'proof of heaven' van Eben Alexander. Eben Alexander is een arts die voorheen ook nooit geloofde in dit soort dingen, maar dat veranderde toen hij zelf een BDE onderging. En geen hallucinaties of DMT, zijn neocortex lag plat dus dat sluit die verschijnselen al bij voorbaat uit.

Lees het boek en maak er dan zelf van wat je wilt :)
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_132179693
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 03:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik verwijs graag naar het boek 'proof of heaven' van Eben Alexander. Eben Alexander is een arts die voorheen ook nooit geloofde in dit soort dingen, maar dat veranderde toen hij zelf een BDE onderging. En geen hallucinaties of DMT, zijn neocortex lag plat dus dat sluit die verschijnselen al bij voorbaat uit.

Lees het boek en maak er dan zelf van wat je wilt :)
En wat maak je er van?
pi_132179708
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 03:48 schreef Ammitau het volgende:

[..]

En wat maak je er van?
Wat je zelf wilt, dat staat er toch?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:24:20 #138
325253 MrMofo
perspicere
pi_132183795
Ik hoop op niks een eeuwigheid niets zou ik wel lekker vinden.
This is not about heroes, nor is it about deeds, or lands or anything about glory, honor, might, majesty, dominion or power... except war. Above all I am not concerned with poetry, my subject is war, and the pity of war. The poetry is in the pity...
pi_132185369
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 11:24 schreef MrMofo het volgende:
Ik hoop op niks een eeuwigheid niets zou ik wel lekker vinden.
Nee, dat zou je dus niet lekker vinden.
Conscience do cost.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:13:43 #140
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132186797
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 03:52 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Ik zag eens een man die vertelde dat hij een UFO piloot was en dat hij op zijn thuisplaneet heel veel goud en zilver had liggen.

Maak er zelf van wat je wilt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_132187034
Het berust allemaal op een taalkundig misverstand.
Er wordt een onjuiste analogie getrokken tussen de zinnen:
Ik ben ziek
Ik ben dood

Beide zinnen zijn volgens dezelfde grammaticale regels gevormd, maar de 2e zin is onzin
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_132188504
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 13:20 schreef Oud_student het volgende:
Het berust allemaal op een taalkundig misverstand.
Er wordt een onjuiste analogie getrokken tussen de zinnen:
Ik ben ziek
Ik ben dood

Beide zinnen zijn volgens dezelfde grammaticale regels gevormd, maar de 2e zin is onzin
Omdat een mens niet kan bestaan en niet-bestaan, maar een zin als: Ik ben sterfelijk, is semantisch wel juist omdat mensen sterfelijke wezens zijn.
pi_132191857
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 14:06 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Omdat een mens niet kan bestaan en niet-bestaan, maar een zin als: Ik ben sterfelijk, is semantisch wel juist omdat mensen sterfelijke wezens zijn.
Tenzij Schrodingers kat, want dan kan het wel.
pi_132203332
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 03:52 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Geloof je in de waarheid van die BDE? Dat er dus meer is.
pi_132204715
Ik sluit een vorm van bewustzijn na het sterven van het lichaam niet uit, maar 'Proof of Heaven' vind ik vrij ongeloofwaardig. Het is eigenlijk het typische hemel en hel plaatje dat Eben beschrijft. Oftewel, a sort of wishful thinking en dan neig ik nogal snel naar het idee dat er wel degelijk hersenactiviteit gaande was bij Eben tijdens zijn coma, waarbij zijn fantasie op hol sloeg. Feitelijk was hij niet echt dood. Dat de hersenactiviteit niet gemeten kon worden kan ook simpelweg verklaart worden door gebrekkige kennis en apparatuur in de medische wereld. Terwijl hij beweert in zijn boek dat hij in "the afterlife" toegang had tot alles wat er maar te weten valt over het bestaan, de mens en het universum, heeft hij geen enkele praktische kennis meegebracht uit deze ervaring.
pi_132204929
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 21:21 schreef Cockwhale het volgende:
Ik sluit een vorm van bewustzijn na het sterven van het lichaam niet uit, maar 'Proof of Heaven' vind ik vrij ongeloofwaardig. Het is eigenlijk het typische hemel en hel plaatje dat Eben beschrijft. Oftewel, a sort of wishful thinking en dan neig ik nogal snel naar het idee dat er wel degelijk hersenactiviteit gaande was bij Eben tijdens zijn coma. Feitelijk was hij niet echt dood. Dat de hersenactiviteit niet gemeten kon worden kan ook simpelweg verklaart worden door gebrekkige kennis en apparatuur in de medische wereld.
Bewustzijn in de zin van ervaren zonder prikkels?

Dus een zwart gat tot in den eeuwigheid? Enige wat je meemaakt is verveling en tijd? Ouch...
pi_132205024
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 21:24 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Bewustzijn in de zin van ervaren zonder prikkels?

Dus een zwart gat tot in den eeuwigheid? Enige wat je meemaakt is verveling en tijd? Ouch...
Dit concludeer je uit..? Ik doe geen enkele uitspraken over hoe een bewustzijn na de dood zich mogelijk manifesteert.
pi_132205084
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 21:25 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Dit concludeer je uit..? Ik doe geen enkele uitspraken over hoe een bewustzijn na de dood zich mogelijk manifesteert.
Dat zeg je toch net. :?
pi_132205144
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 21:26 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Dat zeg je toch net. :?
Waar dan?
pi_132205730
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 21:27 schreef Cockwhale het volgende:

[..]