Flounder | vrijdag 27 september 2013 @ 16:23 |
Bron
quote: Elk uur flitstrein naar Brussel
UTRECHT - Het aantal treinen dat dagelijks rijdt tussen Nederland en België gaat fors omhoog. Reizigers kunnen kiezen tussen hogesnelheidstreinen, intercity's en stoptreinen. Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met dit alternatief dat NS biedt voor de mislukte Fyrahogesnelheidstrein naar Brussel.
De NS behoudt daarmee het recht (de concessie) om de hogesnelheidslijn uit te baten. NS gaat nauwer samenwerken met Thalys en Eurostar. Tussen Amsterdam, Brussel, Parijs, Lille en Londen gaan hogesnelheidstreinen rijden. Verder komt de oude Beneluxtrein terug, zodat Den Haag en Breda een rechtstreekse treinverbinding hebben met Brussel. Die trein gaat vanaf 7 oktober tien keer per dag rijden vanaf Den Haag en rijdt eind 2014 zestien keer per dag van Amsterdam. De hogesnelheidslijn V250 van Fyra-bouwer AnsaldoBreda bleek begin in januari niet veilig en zowel de NS als de Belgische vervoerder NMBS zetten de trein aan de kant. In juni besloten ze er helemaal mee te stoppen. NS moest vervolgens wel een volwaardig alternatief bieden, anders zou het de concessie kunnen verliezen. Het kabinet concludeert nu op voorstel van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) dat het NS-voorstel voldoet aan de eisen van het kabinet. De hoofdpunten van het plan: - Elk uur een hogesnelheidstrein met Thalys of Eurostar van Amsterdam naar Brussel; - Aantal dagelijkse verbindingen over HSL van 41 naar 130; - Naast Antwerpen, Brussel en Parijs worden luchthaven Zaventem, Lille en Londen via HSL bereikbaar; - Meer steden verbonden via HSL; - Ook Den Haag en Breda worden via HSL aan Belgische bestemmingen gekoppeld; - Uitbreiding werkgelegenheid spoorpersoneel; - Meer keuzevrijheid voor de reizigers en treinen op basis van beproefde technologie; Zo! Londen direct bereikbaar per hogesnelheidslijn met prima materieel! En de Beneluxtrein weer terug als alternatief. Zouden ze er dan toch van hebben geleerd?  |
#ANONIEM | vrijdag 27 september 2013 @ 16:31 |
Eerst zien, dan geloven. |
Kowloon | vrijdag 27 september 2013 @ 16:39 |
Slechte zaak, HSL zou naar een andere vervoerder dan NS moeten gaan na het Fyra-debacle. Maar goed, dat zou wel heel daadkrachtig optreden zijn van de enige aandeelhouder van NS. |
Flounder | vrijdag 27 september 2013 @ 16:48 |
quote: Op vrijdag 27 september 2013 16:39 schreef Kowloon het volgende:Slechte zaak, HSL zou naar een andere vervoerder dan NS moeten gaan na het Fyra-debacle. Maar goed, dat zou wel heel daadkrachtig optreden zijn van de enige aandeelhouder van NS. Ehhh, anders lees je even het artikel en de TT? |
Kowloon | vrijdag 27 september 2013 @ 16:53 |
quote:
quote: De NS behoudt daarmee het recht (de concessie) om de hogesnelheidslijn uit te baten.
|
Flounder | vrijdag 27 september 2013 @ 16:59 |
quote: Ja ok, het wordt een soort allianci. Maar geen treinen van de NS zelf,  |
ilovethexbox | vrijdag 27 september 2013 @ 17:16 |
Benieuwd of London (net als Parijs) ook voor 29 euro voor een enkeltje mogelijk wordt. |
Flounder | vrijdag 27 september 2013 @ 21:26 |
De afstand naar Londen, met de trein is langer dan naar Parijs. Zal wel niet dus. |
ArnosL | vrijdag 27 september 2013 @ 22:07 |
quote: Volgens mij is de Benelux trein van de NS zelf. Daarnaast nog het boemeltje van Roosendaal richting België en ze hebben aandelen in de Thalys.
Belachelijk overigens dat ze alsnog de concessie behouden, riekt in mijn optiek naar belangenverstrengeling tussen de NS en het IOM. Klinkt logisch gezien het feit dat de NS een 100% staatsbedrijf is. Echter, gezien de concurrentie van Arriva op het traject Den Haag-Brussel is dit in naar mijn mening een poging om concurrentie te dwarsbomen. |
macca728 | vrijdag 27 september 2013 @ 22:43 |
quote: nou naar Berlijn kan je ook voor 29 euro, nog minder dacht ik ? |
Flounder | vrijdag 27 september 2013 @ 22:48 |
quote: Op vrijdag 27 september 2013 22:07 schreef ArnosL het volgende:[..] Volgens mij is de Benelux trein van de NS zelf. Daarnaast nog het boemeltje van Roosendaal richting België en ze hebben aandelen in de Thalys. Belachelijk overigens dat ze alsnog de concessie behouden, riekt in mijn optiek naar belangenverstrengeling tussen de NS en het IOM. Klinkt logisch gezien het feit dat de NS een 100% staatsbedrijf is. Echter, gezien de concurrentie van Arriva op het traject Den Haag-Brussel is dit in naar mijn mening een poging om concurrentie te dwarsbomen. De Beneluxtrein en die boemel zijn geen hogesnelheidslijnen natuurlijk. |
ArnosL | vrijdag 27 september 2013 @ 22:48 |
quote: ` Klopt, maar wel NS materieel. |