abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131621327
Bron

quote:
Elk uur flitstrein naar Brussel

UTRECHT -
Het aantal treinen dat dagelijks rijdt tussen Nederland en België gaat fors omhoog. Reizigers kunnen kiezen tussen hogesnelheidstreinen, intercity's en stoptreinen. Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met dit alternatief dat NS biedt voor de mislukte Fyrahogesnelheidstrein naar Brussel.

De NS behoudt daarmee het recht (de concessie) om de hogesnelheidslijn uit te baten. NS gaat nauwer samenwerken met Thalys en Eurostar. Tussen Amsterdam, Brussel, Parijs, Lille en Londen gaan hogesnelheidstreinen rijden.
Verder komt de oude Beneluxtrein terug, zodat Den Haag en Breda een rechtstreekse treinverbinding hebben met Brussel. Die trein gaat vanaf 7 oktober tien keer per dag rijden vanaf Den Haag en rijdt eind 2014 zestien keer per dag van Amsterdam.
De hogesnelheidslijn V250 van Fyra-bouwer AnsaldoBreda bleek begin in januari niet veilig en zowel de NS als de Belgische vervoerder NMBS zetten de trein aan de kant. In juni besloten ze er helemaal mee te stoppen. NS moest vervolgens wel een volwaardig alternatief bieden, anders zou het de concessie kunnen verliezen.
Het kabinet concludeert nu op voorstel van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) dat het NS-voorstel voldoet aan de eisen van het kabinet.
De hoofdpunten van het plan:
- Elk uur een hogesnelheidstrein met Thalys of Eurostar van Amsterdam naar Brussel;
- Aantal dagelijkse verbindingen over HSL van 41 naar 130;
- Naast Antwerpen, Brussel en Parijs worden luchthaven Zaventem, Lille en Londen via HSL bereikbaar;
- Meer steden verbonden via HSL;
- Ook Den Haag en Breda worden via HSL aan Belgische bestemmingen gekoppeld;
- Uitbreiding werkgelegenheid spoorpersoneel;
- Meer keuzevrijheid voor de reizigers en treinen op basis van beproefde technologie;
Zo! Londen direct bereikbaar per hogesnelheidslijn met prima materieel! En de Beneluxtrein weer terug als alternatief.
Zouden ze er dan toch van hebben geleerd? :)
pi_131621513
Eerst zien, dan geloven.
pi_131621680
Slechte zaak, HSL zou naar een andere vervoerder dan NS moeten gaan na het Fyra-debacle. Maar goed, dat zou wel heel daadkrachtig optreden zijn van de enige aandeelhouder van NS.
pi_131621935
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:39 schreef Kowloon het volgende:
Slechte zaak, HSL zou naar een andere vervoerder dan NS moeten gaan na het Fyra-debacle. Maar goed, dat zou wel heel daadkrachtig optreden zijn van de enige aandeelhouder van NS.
Ehhh, anders lees je even het artikel en de TT?
pi_131622050
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:48 schreef Flounder het volgende:

[..]

Ehhh, anders lees je even het artikel en de TT?
quote:
De NS behoudt daarmee het recht (de concessie) om de hogesnelheidslijn uit te baten.
pi_131622173
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:53 schreef Kowloon het volgende:

[..]

[..]

Ja ok, het wordt een soort allianci.
Maar geen treinen van de NS zelf, :)
pi_131622516
Benieuwd of London (net als Parijs) ook voor 29 euro voor een enkeltje mogelijk wordt.
pi_131629546
De afstand naar Londen, met de trein is langer dan naar Parijs. Zal wel niet dus.
pi_131631512
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:59 schreef Flounder het volgende:

[..]

Ja ok, het wordt een soort allianci.
Maar geen treinen van de NS zelf, :)
Volgens mij is de Benelux trein van de NS zelf. Daarnaast nog het boemeltje van Roosendaal richting België en ze hebben aandelen in de Thalys.

Belachelijk overigens dat ze alsnog de concessie behouden, riekt in mijn optiek naar belangenverstrengeling tussen de NS en het IOM. Klinkt logisch gezien het feit dat de NS een 100% staatsbedrijf is. Echter, gezien de concurrentie van Arriva op het traject Den Haag-Brussel is dit in naar mijn mening een poging om concurrentie te dwarsbomen.
pi_131632678
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 21:26 schreef Flounder het volgende:
De afstand naar Londen, met de trein is langer dan naar Parijs. Zal wel niet dus.
nou naar Berlijn kan je ook voor 29 euro, nog minder dacht ik ?
pi_131632864
quote:
13s.gif Op vrijdag 27 september 2013 22:07 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Volgens mij is de Benelux trein van de NS zelf. Daarnaast nog het boemeltje van Roosendaal richting België en ze hebben aandelen in de Thalys.

Belachelijk overigens dat ze alsnog de concessie behouden, riekt in mijn optiek naar belangenverstrengeling tussen de NS en het IOM. Klinkt logisch gezien het feit dat de NS een 100% staatsbedrijf is. Echter, gezien de concurrentie van Arriva op het traject Den Haag-Brussel is dit in naar mijn mening een poging om concurrentie te dwarsbomen.
De Beneluxtrein en die boemel zijn geen hogesnelheidslijnen natuurlijk.
pi_131632881
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 22:48 schreef Flounder het volgende:

[..]

De Beneluxtrein en die boemel zijn geen hogesnelheidslijnen natuurlijk.
`
Klopt, maar wel NS materieel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')