Bronquote:
Elk uur flitstrein naar Brussel
UTRECHT -
Het aantal treinen dat dagelijks rijdt tussen Nederland en België gaat fors omhoog. Reizigers kunnen kiezen tussen hogesnelheidstreinen, intercity's en stoptreinen. Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met dit alternatief dat NS biedt voor de mislukte Fyrahogesnelheidstrein naar Brussel.
De NS behoudt daarmee het recht (de concessie) om de hogesnelheidslijn uit te baten. NS gaat nauwer samenwerken met Thalys en Eurostar. Tussen Amsterdam, Brussel, Parijs, Lille en Londen gaan hogesnelheidstreinen rijden.
Verder komt de oude Beneluxtrein terug, zodat Den Haag en Breda een rechtstreekse treinverbinding hebben met Brussel. Die trein gaat vanaf 7 oktober tien keer per dag rijden vanaf Den Haag en rijdt eind 2014 zestien keer per dag van Amsterdam.
De hogesnelheidslijn V250 van Fyra-bouwer AnsaldoBreda bleek begin in januari niet veilig en zowel de NS als de Belgische vervoerder NMBS zetten de trein aan de kant. In juni besloten ze er helemaal mee te stoppen. NS moest vervolgens wel een volwaardig alternatief bieden, anders zou het de concessie kunnen verliezen.
Het kabinet concludeert nu op voorstel van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) dat het NS-voorstel voldoet aan de eisen van het kabinet.
De hoofdpunten van het plan:
- Elk uur een hogesnelheidstrein met Thalys of Eurostar van Amsterdam naar Brussel;
- Aantal dagelijkse verbindingen over HSL van 41 naar 130;
- Naast Antwerpen, Brussel en Parijs worden luchthaven Zaventem, Lille en Londen via HSL bereikbaar;
- Meer steden verbonden via HSL;
- Ook Den Haag en Breda worden via HSL aan Belgische bestemmingen gekoppeld;
- Uitbreiding werkgelegenheid spoorpersoneel;
- Meer keuzevrijheid voor de reizigers en treinen op basis van beproefde technologie;
Zo! Londen direct bereikbaar per hogesnelheidslijn met prima materieel! En de Beneluxtrein weer terug als alternatief.
Zouden ze er dan toch van hebben geleerd?