Een minimumloon iig. Welke er al is in Nederland en welke, volgens mij iig, voldoende is om (veel beter) rond te komen (dan bijstand). Dus daar hoeft niets aan verandertquote:Op woensdag 25 september 2013 16:49 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Maw jij wilt een situatie waarin iedereen een basisloon krijgt?
Minimumloon krijg je als je werkt.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Een minimumloon iig. Welke er al is in Nederland en welke, volgens mij iig, voldoende is om (veel beter) rond te komen (dan bijstand). Dus daar hoeft niets aan verandert
In Duitsland hebben ze geen minimumloon en daar gaat ook niemand dood van de honger.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:51 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Een minimumloon iig. Welke er al is in Nederland en welke, volgens mij iig, voldoende is om (veel beter) rond te komen (dan bijstand). Dus daar hoeft niets aan verandert
[edit]
Net ff gekeken: Het wettelijk minimumloon in 2013 is ¤ 1.469,40 bruto per maand. Voldoende om van te leven.
twitter:JosHeymans twitterde op woensdag 25-09-2013 om 16:18:42Het valt Kamerleden op dat de coach van Van Miltenburg haar souffleert vanuit de coulissen van de plenaire zaal. #apb reageer retweet
Ik vind een minimumloon geen ramp zolang het geen politiek middel wordt. Dat dreigt het wel te worden als bijvoorbeeld FNV hun zijn krijgt en jeugdloon wil afschaffen. Dat zou een ramp zijn voor scholieren en studenten.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:55 schreef remlof het volgende:
[..]
In Duitsland hebben ze geen minimumloon en daar gaat ook niemand dood van de honger.
Niet dat ik niet voor een minimumloon ben trouwens.
Klopt, die groep mensen is er. Maar dat is dan ook meteen de reden waarom ik er voor ben om profiteurs hard aan te pakken, alsmede fraude. Daarnaast is deze groep mensen veelal op zoek naar comfort. Iets wat je met enkel bijstand niet kan betalen. Bijklussen is zwart werken, wat illegaal is en kortingen op je uitkeringen oplevert indien je gepakt wordt. De wettelijke mogelijkheden zijn er dus al, enkel de handhaving moet beter (de pakkans dus).quote:Op woensdag 25 september 2013 16:54 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Minimumloon krijg je als je werkt.
Het probleem met een basisloon is, als je daarvan kan leven, is dat je een grote groep mensen krijgt die dat genoeg vinden. Opzich niet erg, tevredenheid, maar ik schat in dat zeker 15-20% van de bevolking dat geld gewoon gebruikt om te leven, af en toe wat bijklust voor een vakantie en verder niks doet. Je gaat dan de hele werk-vrije tijd verhouding aanpassen, door vrije tijd vanuit de regering een grote waarde te geven.
Uiteindelijk is iedereen vrij om te doen wat hij wilt, maar met een basissalaris gaat een groep in de samenleving doen wat hij of zij wilt met het geld van de overheid (=van andere burgers). Dat lijkt me zowel sociaal niet wenselijk als financieel onhaalbaar en mag ik ook het woord oneerlijk gebruiken?
Overigens nog afgezien van politieke en maatschappelijke haalbaarheid.
En in de VS hebben velen met 2 of 3 banen niet genoeg inkomen om rond te komen. Big fucking deal hoe het in het buitenland geregeld wordt. Daar woon ik nietquote:Op woensdag 25 september 2013 16:55 schreef remlof het volgende:
[..]
In Duitsland hebben ze geen minimumloon en daar gaat ook niemand dood van de honger.
Niet dat ik niet voor een minimumloon ben trouwens.
Bijklussen is niet per definitie zwart. Maar goed, dan is wat jij zegt dus niets meer dan een verhoging van bijstand?quote:Op woensdag 25 september 2013 16:59 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Klopt, die groep mensen is er. Maar dat is dan ook meteen de reden waarom ik er voor ben om profiteurs hard aan te pakken, alsmede fraude. Daarnaast is deze groep mensen veelal op zoek naar comfort. Iets wat je met enkel bijstand niet kan betalen. Bijklussen is zwart werken, wat illegaal is en kortingen op je uitkeringen oplevert indien je gepakt wordt. De wettelijke mogelijkheden zijn er dus al, enkel de handhaving moet beter (de pakkans dus).
Daarbij ben ik helemaal niet voor een "basissalaris". Enkel voor een (in het geval van de bijstand) minimum uitkering waarbij er geen rekeningen onbetaald hoeven te blijven (van de basisbehoeften dus). Dat heeft meteen ook als consequentie dat alle toeslagen en voorzieningen voor bijstandstrekkers verdwijnen (zoals gratis vakantie, computer, etc). Muv hulp voor werk uiteraard. Het is immers niet voor niets een uitkering op het bestaansminimum
Graag.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:01 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Duitsland heeft bijv. ook geen HRA, hier ook maar meteen afschaffen?
Met afschaffing van de extra voorzieningen, ja. Niet enkel de bijstand verhogenquote:Op woensdag 25 september 2013 17:01 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Bijklussen is niet per definitie zwart. Maar goed, dan is wat jij zegt dus niets meer dan een verhoging van bijstand?
An sich eens, maar dan kan uiteraard niet in 1 keerquote:[..]
Graag.
Ok. Maar dan ga je het dus feitelijk "op maat" aanbieden, met meer geld voor iemand met gehandicapte dochter etc. en minder voor iemand die toevallig in een afbetaald huis (gekregen van ouders oid) woont?quote:Op woensdag 25 september 2013 17:02 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Met afschaffing van de extra voorzieningen, ja. Niet enkel de bijstand verhogen.
Nu is het namelijk zo dat een bijstandstrekker, die alle voorzieningen weet te vinden en daar gebruik van maakt, meer geld per maand overhoudt dan iemand met een minimuminkomen uit arbeid. Dat klopt natuurlijk niet.
De huidige regeling is dat iemand met een eigen huis de bijstand als hypothecaire lening krijgt, tot de waarde van zijn/haar huis. Alles daarboven is gift. Lening hoeft, volgens mij maar dat weet ik niet zeker, pas terugbetaald te worden op het moment dat daar een inkomen voor is. Maw: regeling bestaat al en is imo goed.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:03 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Ok. Maar dan ga je het dus feitelijk "op maat" aanbieden, met meer geld voor iemand met gehandicapte dochter etc. en minder voor iemand die toevallig in een afbetaald huis (gekregen van ouders oid) woont?
Ik heb idd nooit gesnapt waarom de PvdA de draaipartij wordt genoemd en het CDA niet... Ze draaien nog sneller dan de gemiddelde orkaan.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:08 schreef borisz het volgende:
Buma heeft zelf de belastingen met negen miljard verhoogt in Rutte I
Op extra verdiend geld. Maw: overwerken etc. Als ik de heren zo goed hoor (zowel voor als tegenstanders), gaat de gemiddelde Nederlander er niets van merken.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:09 schreef superworm het volgende:
Hahahaha, geniaal. Hogere belastingdruk dan een communistische heilstaat
Hij vergeleek dan ook onze hoogste schaal met de hoogste schaal in Cuba.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:10 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Op extra verdiend geld. Maw: overwerken etc. Als ik de heren zo goed hoor (zowel voor als tegenstanders), gaat de gemiddelde Nederlander er niets van merken.
De peilingen zijn nog steeds niet in het voordeel van het CDA.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:09 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik heb idd nooit gesnapt waarom de PvdA de draaipartij wordt genoemd en het CDA niet... Ze draaien nog sneller dan de gemiddelde orkaan.
We mogen hopen dat Balkenende en Verhagen het eeuwig hebben verpest. CDA op 30 of 40 zetels zou horror zijn.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:11 schreef borisz het volgende:
[..]
De peilingen zijn nog steeds niet in het voordeel van het CDA.
Nee, had doelde op die 59% waar hij net mee kwam. En da's enkel op extra verdiend geld.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:11 schreef superworm het volgende:
[..]
Hij vergeleek dan ook onze hoogste schaal met de hoogste schaal in Cuba.
Omdat de PvdA nu in het verdomhoekje zit, zoals meestal met regeringspartijen. Daar moeten de peilen op geschoten worden. Het is politiek niet zo interessant om nu de vleugellamme CDA op de hak te nemen.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:09 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik heb idd nooit gesnapt waarom de PvdA de draaipartij wordt genoemd en het CDA niet... Ze draaien nog sneller dan de gemiddelde orkaan.
Zo worden ze al genoemd sinds Paars2. Respectievelijk door Fortuyn en Wilders. Het roeptoeter volk op internet heeft dat netjes overgenomen.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:13 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Omdat de PvdA nu in het verdomhoekje zit, zoals meestal met regeringspartijen. Daar moeten de peilen op geschoten worden. Het is politiek niet zo interessant om nu de vleugellamme CDA op de hak te nemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |