abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 10:43:37 #151
249559 crew  Lavenderr
pi_131836765
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 10:07 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik ben op FB vriendjes geworden met degene die het stuk geschreven heeft. Maar nog geen antwoord gehad op een mailtje dat ik gestuurd heb.

Ik denk niet dat de familie Van Vloten dit forum 'in de gaten houdt'. Ik denk dat ze niet eens op de hoogte zijn van het artikel in de Paravisie.

Iemand al iets gehoord over de 'documentaire' over het Ronde Huis?
Je kunt ook gewoon het blad kopen.
En er heeft hier al een nazaat van de fam van Vloten gepost. Maar dat is al weer een hele tijd geleden.
pi_131837292
Nadat ik toen was afgehaakt bij deel 3, heb ik vorige week weer de draad opgepakt met het lezen van deze reeks. Bij mij komt steeds 1 vraag naar boven. Wie wil de familie van Vloten pijn doen en waarom? Ik bedoel het zijn ernstige beschuldigingen die niet hard gemaakt kunnen worden.

Ondertussen roept werk groep 1 dat we niet meer naar F.v.V moeten kijken. Maar naar wie dan wel? En waarom?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_131837929
Septer loopt al tijden te roepen dat we 'in de verkeerde richting' zoeken. Mijn vraag is dan: wat zoeken we? Mijn zoektocht is begonnen bij Frank van Vloten, toch de 'hoofdrolspeler' in het grootste deel van de sage van het Ronde Huis. Nu terugkrabbelen en roepen dat FvV toch niet zo'n belangrijke pion in het geheel is, is jezelf indekken tegen de mogelijkheid dat de geschiedenis toch anders oordeelt over iemand dan je tot die tijd hebt aangenomen.

Maar goed, als je naar een andere grootindustrieel gaat kijken, dan strijk je die familie weer tegen de haren in. Misschien is het belangwekkender om jezelf af te vragen welke 'machtige familie' er baat bij had om Pangermaanse idealen erop na te houden...
pi_131838048
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 10:43 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon het blad kopen.
En er heeft hier al een nazaat van de fam van Vloten gepost. Maar dat is al weer een hele tijd geleden.
Ik denk niet dat ze zich er zo in verdiepen. Het probleem wat de familie Van Vloten heeft is uniek. Wat ze ook doen, het zal altijd de nadruk leggen op het rare verhaal dat over Frank rondgaat. Ondernemen ze stappen tegen de WGRH, dan komt dat in het nieuws, en de complotdenkers zullen dat op hun manier uitleggen. Ondernemen ze niets, dan leggen de complotdenkers dat ook op hun manier uit. Met aandacht eraan geven gaat het fenomeen niet weg. Je moet de complotdenkers 'uitschakelen'. Dat is onbegonnen werk, want ook daar komen weer complottheorieën over in de wereld, ergo: vicieuze cirkel. Dan kan ik mij voorstellen dat je besluit om er dan helemaal geen aandacht aan te geven.
pi_131838399
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:04 schreef dimmak het volgende:
Bij mij komt steeds 1 vraag naar boven. En waarom?
Zelf denk ik weleens na over de optie dat de eigenaar van landgoed "De Vennen" eens ging buurten bij de eigenaar van landgoed "De Roostee" en samen, bij een goed glas wijn, dit hele verhaal hebben verzonnen om hun landgoederen een bepaalde historische context te geven. Er gingen misschien al kleine verhaaltjes rond geduurde de jaren 60/70 waar ze kennis van hadden. Daar hebben ze samen op verder geborduurd..
Het is maar een idee, uit mijn complot-denkende geest ontsproten.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:23:46 #156
411241 interbellum
solis-sacerdotibus
pi_131841280
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 07:12 schreef lxhkrd het volgende:
En daar begint het een beetje om te draaien hier; om meningen. En niet meer om HRH.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Daarom verwees ik ook naar deel twee van dit forum, als je dat leest valt het gelijk op dat iedereen op Ryan na ..samen werken en dingen delen met elkaar.
Nu heeft iedereen zijn mening al vaststaan en hullen ze zich in geheimzinnigheid, zonder informatie te delen.
de kleine dingen die nog uitgezocht kunnen worden vind niemand de moeite waard
dus blijft er over : elkaar een beetje overtroeven en afzeiken
.
All empty souls tend to extreme opinions.
W.B. Yeats
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:00:57 #157
249559 crew  Lavenderr
pi_131842636
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:23 schreef interbellum het volgende:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in.
Daarom verwees ik ook naar deel twee van dit forum, als je dat leest valt het gelijk op dat iedereen op Ryan na ..samen werken en dingen delen met elkaar.
Nu heeft iedereen zijn mening al vaststaan en hullen ze zich in geheimzinnigheid, zonder informatie te delen.
de kleine dingen die nog uitgezocht kunnen worden vind niemand de moeite waard
dus blijft er over : elkaar een beetje overtroeven en afzeiken
.
Het is eerder geheimzinnig doen of cryptische hints neerzetten.
Dat was in het begin niet zo, daar heb je gelijk in. Iedereen zette zijn bevindingen gewoon neer.
pi_131843612
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 12:03 schreef interbellum het volgende:

[..]

Als je zin hebt in koffie !
Ben je van harte welkom 3 minuten fietsen van "de Witte Klap".
ben ik ook welkom?

Zaterdag is Vierhouten overigens een vesting vanwege de wilddagen, dus de auto mag niet mee.
Als iemand zin heeft, bij mij is ook koffie (Nunspeet centrum, gratis parkeren), wel even van tevoren melden graag, ik wil nog wel FF naar 4Houten met vriendin
pi_131844270
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:30 schreef gerhardius het volgende:

[..]

ben ik ook welkom?

Zaterdag is Vierhouten overigens een vesting vanwege de wilddagen, dus de auto mag niet mee.
Als iemand zin heeft, bij mij is ook koffie (Nunspeet centrum, gratis parkeren), wel even van tevoren melden graag, ik wil nog wel FF naar 4Houten met vriendin
De kom van Vierhouten is zaterdag en zondag van ongeveer 12.00 tot 18.00 uur volledig afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer en fietsers. Wat wel bereikbaar is, is de hoek Plaggeweg/Samoza/Roostee. Het dorp is vanaf ongeveer hotel "De Mallejan" afgesloten.
Ik zit precies midden in de Driehoek van het dorp, dus ik kan helemaal nergens heen. Wordt dan toch maar lekker veel wild eten dit weekend. Ik overleef het wel ! : )
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 18:01:58 #160
411241 interbellum
solis-sacerdotibus
pi_131849735
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:44 schreef lxhkrd het volgende:
bij een goed glas wijn,
en een chocolaatje (van een niet nader te noemen merk)
W.B. Yeats
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 18:13:57 #161
411241 interbellum
solis-sacerdotibus
pi_131849991
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 14:30 schreef gerhardius het volgende:
ben ik ook welkom?
Altijd!!

Misschien zien we elkaar wel op de wilddagen.
Ik zal voor de gelegenheid mijn rode tabberd aandoen.
En om eens gek te doen, laat ik mijn zwarte paard in de stal staan en kom ik op mijn schimmel.
Mijn donker getinte vrouw laat ik ook maar thuis.
Daar krijg je alleen maar verhalen van.
Stel je voor dat ze over honderd jaar nog over me praten, ik moet er niet aan denken.
Prettig weekend allemaal.
W.B. Yeats
pi_131850796
Heb een proefnummer van Skepter (blad Skepsis) aangevraagd, plofte vanmiddag op mijn deurmat.

Auteur Agnes Tieben heeft duidelijk met Fok! meegelezen, de bevindingen en verwikkelingen op Fok!, die zij ook aanhaalt, zijn een belangrijke input voor haar artikel geweest.

DN en zijn bijdrage aan G-Geschiedenis worden ook aangehaald.

Helaas heb ik ook een storend aantal fouten gezien, zowel feitelijk als in de stijl. Agnes heeft geen feitelijk onderzoek gedaan, zich enkel gebaseerd op de bronnen in het publieke domein (dus geen archiefwerk).

Voor de rest vind ik het een adequaat artikel geheel in lijn met de doelstellingen van Skepsis (waar ik niet noodzakelijkerwijs altijd achter sta).
Ockhams scheermes: Wanneer er verschillende hypotheses zijn die een verschijnsel in gelijke mate kunnen verklaren, wordt vanuit dit principe aangeraden om die hypothese te kiezen welke de minste aannames bevat en de minste entiteiten veronderstelt.
pi_131850864
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 18:50 schreef Ponytram het volgende:
Heb een proefnummer van Skepter (blad Skepsis) aangevraagd, plofte vanmiddag op mijn deurmat.

Auteur Agnes Tieben heeft duidelijk met Fok! meegelezen, de bevindingen en verwikkelingen op Fok!, die zij ook aanhaalt, zijn een belangrijke input voor haar artikel geweest.

Helaas heb ik ook een storend aantal fouten gezien, zowel feitelijk als in de stijl. Agnes heeft geen feitelijk onderzoek gedaan, zich enkel gebaseerd op de bronnen in het publieke domein (dus geen archiefwerk).

Voor de rest vind ik het een adequaat artikel geheel in lijn met de doelstellingen van Skepsis (waar ik niet noodzakelijkerwijs altijd achter sta).
Ik had niet anders verwacht dat ze wrs op dezelfde lijn zit als de sceptici hier.
I´m back.
pi_131851011
De kans is groot dat meerderen hier van dit forum morgen naar de Wilddagen gaan. Ik noteer alvast Interbellum, Toppie, ikzelf , .....??

Hoe herkennen we elkaar? Interbellum heeft een wit paard (?), Toppie zit met een homp vlees in zijn handen en ik zet mijn Alfabier petje wel op. En de rest?
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 19:05:41 #165
249559 crew  Lavenderr
pi_131851091
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 18:50 schreef Ponytram het volgende:

Zal ook een exemplaar aanschaffen. Wil het artikel graag lezen.
pi_131851104
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 19:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zal ook een exemplaar aanschaffen. Wil het artikel graag lezen.
Bij de Appie kun je hem niet krijgen?
I´m back.
  Moderator vrijdag 4 oktober 2013 @ 19:08:30 #167
249559 crew  Lavenderr
pi_131851149
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 19:06 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Bij de Appie kun je hem niet krijgen?
Ben ik nog niet geweest. Ga morgen wel op zoek.
pi_131851177
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 19:08 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ben ik nog niet geweest. Ga morgen wel op zoek.
Ik wilde wel kijken, maar ben het vergeten, misschien volgende week even langs de Primera hier in het dorp.
I´m back.
pi_131851560
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 19:01 schreef gerhardius het volgende:
De kans is groot dat meerderen hier van dit forum morgen naar de Wilddagen gaan. Ik noteer alvast Interbellum, Toppie, ikzelf , .....??

Hoe herkennen we elkaar? Interbellum heeft een wit paard (?), Toppie zit met een homp vlees in zijn handen en ik zet mijn Alfabier petje wel op. En de rest?
Ik ben onherkenbaar, nl. niet aanwezig wegens winkelen met mijn kroost en vrouw.

Anders was ik er geweest; herkendbaar door onopvallendheid.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_131852712
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 19:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik wilde wel kijken, maar ben het vergeten, misschien volgende week even langs de Primera hier in het dorp.
Wie offert zich op *O* om geheel wederrechterlijk en subversief het artikel te scannen en je-weet-wel-verder.
Vorige keer heb ik het al gedaan
pi_131857584
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 19:01 schreef gerhardius het volgende:

Zondag wel aanwezig, herkenningspunt de jonge gast met een baard ;)
pi_131858869
btw, ik was bezig met een wikipagina over FA Molijn, die ook veel voor Nunspeet heeft betekend in het begin van de 20e eeuw, oa verffabriek, melkfabriek, complete villabuurt, tramlein, electra, noem maar op. Bovendien buurman van Frank, hij bezat grond tot over het spoor.

Deze nette, brave man, is in 1912 ook gecremeerd. ZIjn lichaam is naar Bremen gebracht voor de crematie, zijn urn is begraven in Nunspeet.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 00:58:53 #173
411241 interbellum
solis-sacerdotibus
pi_131865014
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 22:19 schreef gerhardius het volgende:
btw, ik was bezig met een wikipagina over FA Molijn, die ook veel voor Nunspeet heeft betekend in het begin van de 20e eeuw, oa verffabriek, melkfabriek, complete villabuurt, tramlein, electra, noem maar op. Bovendien buurman van Frank, hij bezat grond tot over het spoor.Deze nette, brave man, is in 1912 ook gecremeerd. ZIjn lichaam is naar Bremen gebracht voor de crematie, zijn urn is begraven in Nunspeet.
Kan je wat meer over deze man vertellen?.
Ik weet eigenlijk alleen dat er een straat naar hem vernoemd is.
W.B. Yeats
pi_131867387
Op wiki staat nu het volgende:

Francois Adriaan Molijn (Rotterdam, 25 maart 1853 - Nunspeet, 1 augustus 1912) was een Nederlandse ondernemer. Hij is vooral bekend geworden als de stichter van de Veluvine verffabriek in Nunspeet, thans gevestigd in Breda. Molijn heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van Nunspeet.

Leven
François Adriaan werd geboren als zoon van François Adriaan Molijn en Elizabeth Buijsman. Molijn was afkomstig uit een geslacht van vernisstokers, dat al in het midden van de 19e eeuw in Rotterdam actief was met de productie van verf en vernis. Op 17 jarige leeftijd werd hij opgenomen in de firma van zijn vader, Molijn & Co. Molijn huwde op 9 december 1880 met Adriana de Groot (1857-1882). Zij kregen in 1882 een zoon Pieter Cornelis, Adriana overleed twee weken na de geboorte van haar zoon. In 1884 hertrouwde Molijn met de oudere zus van Adriana, Diderica Cornelia (1854-1925) met wie hij in 1894 ging wonen in de Villa Grote Bunte te Nunspeet. Het echtpaar bleef kinderloos.
Diderica Cornelia was nauw bij de Veluvine betrokken en heeft na de dood van Molijn het bedrijf mede bestuurd. Zij was ook nauw betrokken met het dorp Nunspeet, wat blijkt uit de oprichting in 1921 van het dorpshuis "Molijn -De Groot".

Idealen
Met de oprichting van de verffabriek Veluvine in 1895 in het toen nog overwegend agrarische dorp Nunspeet wilde Molijn zijn idealen verwezenlijken. Hij zorgde voor goede sociale omstandigheden voor zijn medewerkers. Zo was bij de oprichting al sprake van werknemersparticipatie en werd in 1897 een ziekenkas opgericht. De statuten vermelden "de bouw en exploitatie van gezonde woningen, een personeelsvereniging en was- bad- en andere inrichtingen". De bouw vond deels plaats op de 141 percelen grond die Molijn in 1894 verwierf bij de aankoop van de Grote Bunte. Deze aankoop betrof het gebied thans Bovenweg, Boterdijk, de Laan, Belvederebos tot voorbij de spoorlijn (boedel Erven Lagerweij, later Ronde Huis). Molijn's lijfspreuk was "arbeid is niet het doel van ons leven, maar een middel om tot een gelukkig en nuttig bestaan te geraken".

Betekenis voor Nunspeet
Molijn is voor Nunspeet van grote betekenis geweest. Zo heeft hij de aanzet gegeven tot de groei van het dorp door de aanleg van de Groote Weg, de huidige F.A. Molijnlaan met vele villa's. Ook was hij initiator van de tramlijn van Nunspeet naar Hattem in 1908 en zorgde hij dat Nunspeet de beschikking kreeg over elektra voor haar bewoners. Naast een verffabriek werden door Molijn een stoom-zuivelfabriek, de latere productielocatie van Nestle, en een stoomwasserij opgericht.

Trivia
Uit de nalatenschap van het echtpaar Molijn-De Groot werden vele jaren allerhande sociale en maatschappelijke projecten gefinancierd. Zo maakten tot 2012 jaarlijks alle basisschoolkinderen (groep 8) uit de gemeente Nunspeet een bezoek aan het Rijksmuseum.

[ Bericht 3% gewijzigd door gerhardius op 05-10-2013 09:07:43 ]
pi_131867508
Vooruitstrevend man...
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')