Verzorgingsstaat exit?quote:Kabinet wil participatiesamenleving - NOS Nieuws
De klassieke verzorgingsstaat verandert langzaam in een participatiesamenleving. Dat zei koning Willem-Alexander in zijn eerste Troonrede. "Van iedereen die dat kan, wordt gevraagd verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar eigen leven", voegde hij eraan toe.
Volgens de koning zijn er voorzichtige signalen dat het einde van de economische crisis in de wereld in zicht is. Hij zei dat daardoor ook voor Nederland perspectief is op herstel.
Hij erkende wel dat de Nederlandse economie kampt met specifieke problemen, zoals de schuldenlast van de overheid en de huishoudens. Hij benadrukte dat alle Nederlanders samen 11 miljard euro aan rente betalen over de overheidsschuld. "Zonder ingrijpen blijft het overheidstekort te hoog", aldus de Troonrede.
De koning zei ook dat de gevolgen van de economische crisis steeds voelbaarder worden. Hij wees naar de werkloosheid en het aantal faillissementen, de waardedaling van de huizen, de pensioenen die onder druk staan en de achterblijvende koopkracht.
Volgens hem kosten de noodzakelijke hervormingen tijd en doorzettingsvermogen. De koning benadrukte dat voorzieningen betaalbaar moeten blijven en dat er solidariteit moet zijn tussen generaties.
Willem-Alexander bedankte in zijn eerste Troonrede zijn moeder, prinses Beatrix. "Zij heeft zich 33 jaar met veel plichtsbesef ingezet voor het koninkrijk en blijft voor mij een belangrijke inspiratiebron", zei hij.
De koning zei ook dat de gevoelens van verbondenheid na het overlijden van zijn broer prins Friso de koninklijke familie tot steun waren.
In de Ridderzaal zat koningin Máxima naast Willem-Alexander. Prinses Beatrix, tot dit voorjaar staatshoofd, was niet in de Ridderzaal aanwezig.
Bron: nos.nl
quote:Op maandag 23 september 2013 18:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
... Jammer dat het plan om uitkeringen te normaliseren (aanpassen aan het prijspeil in het buitenland) voorlopig is mislukt...
dat hebben ze in duitsland ook gedaan... een uitkering is daar maar 383 euro; ja dáár ben ik tegenquote:Op maandag 23 september 2013 18:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij vindt dat de Nederlandse uitkeringen naar beneden moeten omdat er wildvreemden van komen profiteren, wildvreemden wier economie nog niet zo groot is als de onze?
Dat wil jij Nederlandse uitkeringstrekkers aandoen? Of begrijp ik je verkeerd?
De werklozen zouden het vermoedelijk met een volwaardig loon niet minder geweldig vinden. Dat de boer dan zijn verkoopprijzen moet verhogen, tja, niet alsof dit soort valse subsidie en afbreuk van werknemersrechten echt beter is...quote:Op maandag 23 september 2013 18:20 schreef arjan1112 het volgende:
Las net een stukje boeren zijn niet in staat om boerenknechten te betalen, maar wel als het wajongers en bijstanders zijn..
schijnt goed te werken; de werklozen vinden het geweldig en de boer hoeft niet meer alleen te werken..
mja..
Precies, daarom bijstand afschaffen en mensen gewoon lekker laten werken. De markt reguleert zichzelf.quote:Op maandag 23 september 2013 18:20 schreef arjan1112 het volgende:
Las net een stukje boeren zijn niet in staat om boerenknechten te betalen, maar wel als het wajongers en bijstanders zijn..
schijnt goed te werken; de werklozen vinden het geweldig en de boer hoeft niet meer alleen te werken..
mja..
Volgens mij iets hoger en de levenskosten liggen veel lager in Duitsland, maar toch.quote:Op maandag 23 september 2013 18:21 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
dat hebben ze in duitsland ook gedaan... een uitkering is daar maar 383 euro; ja dáár ben ik tegen
nee dan komen ze niet want te duurquote:Op maandag 23 september 2013 18:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Precies, daarom bijstand afschaffen en mensen gewoon lekker laten werken. De markt reguleert zichzelf.
Die 382 euro is voor iedereen, maar daarbovenop betaalt de overheid ook de kosten van huur en verwarming voor je, dus dat hoef je niet zelf van je uitkering te betalen.quote:Op maandag 23 september 2013 18:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Volgens mij iets hoger en de levenskosten liggen veel lager in Duitsland, maar toch.
Is dat écht alleen voor de MOElanders gedaan? Is de uitkering echt zo verlaagd? Was die hoger in 2001 (voor de euro)?
Duitsland draait super, in een kapseizend continent. Waar het precies aan ligt, is moeilijk vast te stellen, maar het is een feit.quote:Op maandag 23 september 2013 18:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Die 382 euro is voor iedereen, maar daarbovenop betaalt de overheid ook de kosten van huur en verwarming voor je, dus dat hoef je niet zelf van je uitkering te betalen.
Maar ja, het doet het in de media natuurlijk wel lekker goed om Nederlanders bang te maken voor het Duitse model, door steeds alleen het bedrag van 382 euro te noemen zonder erbij te zeggen dat je daarvan ook veel minder zelf hoeft te betalen dan in Nederland.
Salarissen zijn altijd onderhandelbaar. Desnoods ga je 4 dagen per week in een "Polencontainer". Doen zoveel arbeiders. Scheelt reiskosten en -tijd.quote:Op maandag 23 september 2013 18:33 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
nee dan komen ze niet want te duur
dan krijgt je baas 4 jaar cel.quote:Op maandag 23 september 2013 18:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Salarissen zijn altijd onderhandelbaar. Desnoods ga je 4 dagen per week in een "Polencontainer". Doen zoveel arbeiders. Scheelt reiskosten en -tijd.
Als je het door de markt wil laten oplossen is iets als minimumloon uiteraard het eerste wat sneuvelt. Werknemersprotectionisme gaat maar ten koste van job creators.quote:Op maandag 23 september 2013 18:38 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
dan krijgt je baas 4 jaar cel.
je gaat uit van de status quo. Schaf de bijstand af, breng de taks vlak op 30% en gooi de markt open.quote:Op maandag 23 september 2013 18:38 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
dan krijgt je baas 4 jaar cel.
dan word nederland een soort rusland ofzoquote:Op maandag 23 september 2013 18:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
je gaat uit van de status quo. Schaf de bijstand af, breng de taks vlak op 30% en gooi de markt open.
Radicale problemen vragen om radicale veranderingen.
Of je moet 75% belasting betalen om alle sukkels en onfortuinlijken te onderhouden wel prima, dat kan ook, zeg het maar.
Goed plan. Duitse economie groeit niet voor niets.quote:Op maandag 23 september 2013 18:21 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
dat hebben ze in duitsland ook gedaan... een uitkering is daar maar 383 euro; ja dáár ben ik tegen
Zijn Tsjechie, Letland, Estland, achterlijke onleefbare landen??quote:Op maandag 23 september 2013 18:43 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
dan word nederland een soort rusland ofzo
doe dan zoals in duitsland maar, als ik moet kiezen
Er moeten daardoor idd wel allerlei bureaucratische regeltjes zijn over wat voor soort woning nou gepast is, en dat moet weer door ambtenaren gecontroleerd worden.quote:Op maandag 23 september 2013 18:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Of gratis Warmmiete nou zo'n goed opvoedend plan is, weet ik niet.
Ik kies voor die eerste optie.quote:Op maandag 23 september 2013 18:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
je gaat uit van de status quo. Schaf de bijstand af, breng de taks vlak op 30% en gooi de markt open.
Radicale problemen vragen om radicale veranderingen.
Of je moet 75% belasting betalen om alle sukkels en onfortuinlijken te onderhouden wel prima, dat kan ook, zeg het maar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |