Sinister-D- | zondag 22 september 2013 @ 16:11 |
![]() ![]() Marina Bay, Singapore track data Lap data Lap length - 5.065km (3.147 miles) Race laps - 61 Race distance - 308.828km (191.897 miles) Pole position - Right-hand side of the track Lap record* - 147.976 (168.871 kph) by Fernando Alonso, 2010 Fastest lap - 144.381 (174.687 kph) by Sebastian Vettel, 2011 Maximum speed - 296kph (183.926 mph) DRS zone/s (race) - Pit straight and straight to turn seven Distance from grid to turn one - 200m Car performance Full throttle - 48% Longest flat-out section - 832m Downforce level - Maximum Gear changes per lap - 80 Fuel use per lap - 2.3kg Time penalty per lap of fuel - 0.092s Strategy Quickest complete pit stop in 2012 - 29.117s by Red Bull (see full list) 2013 prime tyre** - Medium (2012: Soft) 2013 option tyre** - Super-soft (2012: Super soft) *Fastest lap set during a Grand Prix **Pirellis compounds are softer than those used in 2012 Data sources: FIA, Williams, Mercedes ![]() ![]() ![]() ![]() BBC Geeft geen live uitzending dit weekend ![]() Kwalificatie BBC 1 | zaterdag 21 september | 18u15 Race BBC 1 | zondag 22 september | 18u00 Sport1 FP2: vrijdag 20 september, 15:25 FP3 : zaterdag 21 september, 11:55 Kwalificatie: zaterdag 21 september, 14:55 Kwalificatie HH : zondag 22 september, 13:00 Race: zondag 22 september, 13:30 RTL (DE) Zaterdag: 13:30 Formel 1: Freies Training 14:30 Formel 1: Qualifying Zondag: 12:45 Formel 1: Countdown 14:00 Formel 1: Das Rennen 16:00 Formel 1: Siegerehrung und Highlights Streams vrijdag 15.30 FP2 zaterdag 12.00 FP3 Zaterdag 15.00 Kwalificatie Zondag 14.00 Race Sfeerimpressie Polelap 2012 met Lewis Hamilton ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Game on!! | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 16:12 |
kimi en Alonso vrienden | |
zoem | zondag 22 september 2013 @ 16:12 |
Eindelijk een passende TT ![]() | |
JohnB52 | zondag 22 september 2013 @ 16:12 |
Rennen! | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:12 |
Dat rennen ![]() | |
WEST | zondag 22 september 2013 @ 16:12 |
Sport1 hield z'n bek dus je kon goed luisteren ![]() | |
Sinister-D- | zondag 22 september 2013 @ 16:12 |
Alonso die tussen iedereen gaat instaan en met zijn rug naar Vettel ![]() Lekker psychologische oorlogsvoering ![]() | |
Sinister-D- | zondag 22 september 2013 @ 16:12 |
![]() ![]() | |
Montov | zondag 22 september 2013 @ 16:13 |
Webber had water problemen, en dat ging de laatste 5 ronden steeds minder. | |
Sinister-D- | zondag 22 september 2013 @ 16:13 |
Zo, 'k ben ermee weg ![]() | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:13 |
Als de race nou één ronde langer had geduurd... was Giedo Pic voorbij gegaan in het WK. | |
WEST | zondag 22 september 2013 @ 16:14 |
Loopt die vettel nou te janken op het podium ![]() ![]() | |
Montov | zondag 22 september 2013 @ 16:14 |
Eerste helft was heel saai, gelukkig kreeg je verschillende strategieen op het eind dankzij de SC waardoor er nog leuke gevechten waren. Er moet iets gebeuren zodat dat vaker gebeurd. Saaie eenstoppers worden nu meer de norm waardoor er weinig variatie mogelijk is. | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:16 |
Éenstoppers waren niet gebeurd. | |
Gebraden_Wombat | zondag 22 september 2013 @ 16:18 |
Echt ik wil die Duitser die er doorheenlult wurgen. | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:18 |
Boe geroep... altijd weer... | |
WEST | zondag 22 september 2013 @ 16:18 |
![]() | |
Tarado | zondag 22 september 2013 @ 16:18 |
Was weer verdomd weinig aan, het einde was nog aardig maar toen was het podium nagenoeg beslist | |
JohnB52 | zondag 22 september 2013 @ 16:18 |
Fijn, versta er echt geen zak van zo | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:19 |
Je moet ook geen RTL kijken... enkel als het echt niet anders kan. | |
WEST | zondag 22 september 2013 @ 16:19 |
op Sport1 zijn ze stil jongens. ![]() | |
Libris | zondag 22 september 2013 @ 16:19 |
Cheers for Fernando | |
_Administr8or_ | zondag 22 september 2013 @ 16:19 |
Mee eens, daar stoor ik mee echt aan hier ![]() | |
SiGNe | zondag 22 september 2013 @ 16:20 |
RTL kijken, Stream luisteren en tijdens reclames de stream kijken, best of both worlds. (overigens ook betere beeldkwaliteit dan BBC, da's namelijk 576i itt. RTL's 720p) | |
Gebraden_Wombat | zondag 22 september 2013 @ 16:20 |
Het kan echt niet anders. Ik ben in Duitsland met alleen analoge tv en een internetverbinding via mijn telefoon met GPRS-snelheid. | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:20 |
Nu ben ik wel erg benieuwd waarom Massa een prutstrategie kreeg en Alonso een perfecte... | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:21 |
Dat ja ![]() Helaas was dat voor mij niet echt een optie vandaag. | |
SiGNe | zondag 22 september 2013 @ 16:22 |
Voor mij ook helaas niet, TV geeft alleen ruis vandaag (ook analoog) | |
Gebraden_Wombat | zondag 22 september 2013 @ 16:22 |
Massa had meer slijtage. Het oorspronkelijke plan was voor hem ook geen extra stop. | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:22 |
Boeeeeeeeeeeee...Mijn analoge TV heeft dus geen RTL heb ik net ondekt ![]() | |
WEST | zondag 22 september 2013 @ 16:23 |
Ik ga maar eens kijken hoe Ajax hopelijk gehakt maakt van die ledlampen. Tot de volgende keer maar weer. ![]() | |
SiGNe | zondag 22 september 2013 @ 16:23 |
Had Massa niet een nieuwe vleugel die nog even voor Alonso getest moest worden of was dat alleen in de FP? | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:24 |
3D uitzending van voetbal, Lolwtf? | |
_Administr8or_ | zondag 22 september 2013 @ 16:24 |
Dat boe geroep bij Vettel is belachelijk ![]() De rest is gewoon te langzaam, wat moet Vettel doen? Wachten? | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:25 |
Ja, meer acties zoals gisteren. Rosberg voorbij laten bij de start bijv. | |
_Administr8or_ | zondag 22 september 2013 @ 16:27 |
Dat Rosberg in de race maar gewoon wat sneller gaat rijden. ![]() | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:28 |
Ik haat die saaie races die er nu zijn sinds de oude banden terug zijn. | |
Peterselieman | zondag 22 september 2013 @ 16:35 |
Alonso heeft achter Hamilton slim zijn banden gespaard en had daarna op de ver weg gelopen Vettel niemand meer voor zich, waardoor hij zonder zijn rubbers te veel te forceren naar de finish kon rijden. | |
Fir3fly | zondag 22 september 2013 @ 16:35 |
Oude banden? Onzin. Het is exact hetzelfde als vorig jaar. Op een gegeven moment hebben alle teams door hoe de banden werken en dan kun je dus qua strategie weinig variëren. | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:36 |
Die banden van de eerste paar races, dat maakte het spannend. Sinds die oude banden terug zijn is het enkel Vettel, Vettel, Vettel. | |
Fir3fly | zondag 22 september 2013 @ 16:38 |
Zijn exact dezelfde banden. Welke 'oude' banden heb je het in vredesnaam over? | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:39 |
Nu rijden ze met de banden van vorig jaar, niet op de hoogte? | |
Gebraden_Wombat | zondag 22 september 2013 @ 16:39 |
Ja ik snap het ook niet. Hun gedachtegang gaat ongeveer zo: "Mijn favoriet wint niet. Mijn favoriet wint steeds niet omdat Vettel steeds wint. Ik heb de intelligentie van een koe. Boeeee!" | |
Peterselieman | zondag 22 september 2013 @ 16:41 |
Wat Vettel doet is erg knap, alleen maakt hij het hierdoor saai. Dat is niet zijn probleem maar van de rest van de teams die dan maar beter hun best moeten doen om het beste pakket te krijgen | |
SiGNe | zondag 22 september 2013 @ 16:43 |
Vorig jaar reden ze op singapore op medium en hard, nu op soft en medium. Vorig jaar sleten de banden te weinig en als je de marbles deze race zag was dat dit keer absoluut niet het geval. | |
Fir3fly | zondag 22 september 2013 @ 16:43 |
Nee hoor. Ze gebruiken de compounds van 2013 met een constructie gebaseerd op de banden van vorig jaar. | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:45 |
Dit zijn 2012 banden met enkele 2013 eigenschappen. Aan het begin van het seizoen was de rangorde compleet anders, toen deze banden terugkwamen was het gewoon weer Red Bull. | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 16:45 |
Man of the match: Kimi ![]() Vettel: ![]() Webber en Grosjean: ![]() Godzijdank is dat contract al getekend: Ricardo! ![]() ![]() | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 16:46 |
En Lotus het enige team wat beiden weet te managen. | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 16:46 |
Ow en Horner keek wel erg zo van: Kut, waarom hebben we Kimi laten lopen ![]() | |
Comp_Lex | zondag 22 september 2013 @ 16:47 |
De hele F1 is verneukt door de Schumacher-achtige dominantie van Vettel. Ik ben op de helft van de race gestopt met kijken. | |
Fir3fly | zondag 22 september 2013 @ 16:47 |
Andersom. | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 16:47 |
Overigens gaat Ferrari/Alonso nog een boete krijgen? Dat is lang geleden dat iemand op de sidepod gezeten heeft. Volgens mij hebben ze dat toen verboden. Ik weet ff niet meer wie dat toen was. | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 16:48 |
Schumi Fisico weet ik nog. Is dat daarna nog een keer gebeurd? Volgens mij wel, maar ik weet niet meer wie met wie. Iemand? ![]() | |
Peterselieman | zondag 22 september 2013 @ 16:50 |
Schumacher die Häkkinen een lift gaf in Spanje in ik geloof 1999 | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 16:51 |
Toch Hakkinen? Ik twijfelde welke eerder was. Was dat dan de laatste? Volgens mij is het verboden. Ik lees nog niks over boetes of iets, maar ik gok dat die wel gaat komen. | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 16:52 |
Dit is de laatste, Alonso en Webber maar dan andersom. | |
Peterselieman | zondag 22 september 2013 @ 16:54 |
moet mij corrigeren. Was 2001 | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 16:55 |
Volgens mij heb ik die race compleet gemist!? Staat me niets van bij. Ik wist met Fisico en met Mika nog. Verder meen ik me echt te herinneren dat dat dus niet meer mag. ![]() | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 16:56 |
Overigens wel sportief van Vettel dat ie aan Kimi vroeg hoe het met zn rug was. Dat vond ik dan wel weer best okay van die kutmof. Dus kudos daarvoor. ![]() | |
ButtonenLiverpoolfan | zondag 22 september 2013 @ 16:58 |
Dit is veel te vaak gebeurd | |
Gebraden_Wombat | zondag 22 september 2013 @ 16:58 |
Vettel en Alonso lijken tegenwoordig ook vriendelijker tegenover elkaar dan vroeger. Waarschijnlijk omdat Vettel toch zo ver voorligt dat het allemaal weinig meer uitmaakt ![]() | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 17:01 |
Ah, daarom stond Alonso met de rug naar hem toe. ![]() | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 17:01 |
Vroeger ja, maar ik heb het de laatste 10 jaar niet meer gezien. Ja die ene keer dan wat ik kennelijk gemist heb. | |
ButtonenLiverpoolfan | zondag 22 september 2013 @ 17:09 |
Dat is een paar keer vorig jaar gebeurd hoor. 1x op Silverstone volgens mij. Barcelona ook denk ik | |
Gebraden_Wombat | zondag 22 september 2013 @ 17:56 |
Op het podium schudden ze tussendoor nog eens handen terwijl dat niet verplicht of gewenst was op dit moment. Dat doe je niet als je een hekel aan elkaar hebt. | |
Sinister-D- | zondag 22 september 2013 @ 18:00 |
zo mooi was dat ![]() ![]() | |
Sinister-D- | zondag 22 september 2013 @ 18:04 |
dan let je misschien niet goed op Alonso z'n houding tov van Vettel, althans als de camera erbij is ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Sinister-D- op 22-09-2013 18:25:07 ] | |
ColtZ40 | zondag 22 september 2013 @ 18:25 |
Whehe. ![]() | |
OEM | zondag 22 september 2013 @ 18:31 |
| |
Weltschmerz | zondag 22 september 2013 @ 18:32 |
Beetje klein is het wel. Vorig jaar wilde hij zich er ook zo graag op voor laten staan dat die Ferrari van hem zo kut was en dat het allemaal zijn verdienste was, iets wat de pers ook maar wat graag vertelde. Maar voor het team is het natuurlijk niet leuk. Dan kan Vettel ook weer flauw doen en zeggen dat Massa liet zien dat die Ferrari behoorlijk snel was. Dan wordt het zo'n kinderachtig gedoe. | |
Peterselieman | zondag 22 september 2013 @ 18:35 |
belachelijk om daar een waarschuwing voor te geven | |
Gebraden_Wombat | zondag 22 september 2013 @ 18:37 |
http://www.f1fanatic.co.u(...)er-lift-from-alonso/Pfffft. | |
wimderon | zondag 22 september 2013 @ 18:41 |
Fabeltje. Laatst op Autosport-forum nog uitgezocht. http://forums.autosport.c(...)ability-at-red-bull/ Het verschil in verloren punten door mechanische problemen is zelfs zeer duidelijk in het nadeel (!) van Vettel. | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 18:55 |
Omdat Vettel altijf voorop rijdt, en Webber niet. 1x25 is even veel als 5x5. Volgens dat artikel heeft Webber ook de meeste pech gehad dit jaar, teamorders qorden ook meegenomen. | |
Gebraden_Wombat | zondag 22 september 2013 @ 18:59 |
Welja. Waarom ook de moeite nemen de link te lezen als je ook gewoon meteen dom kunt blaten.
| |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 19:01 |
Ik heb het gelezen, en daaruit de resultaten van dit jaar alleen genomen. | |
Dos37 | zondag 22 september 2013 @ 19:32 |
Godsamme wat een paardelullen daar ![]() | |
Tarado | zondag 22 september 2013 @ 19:33 |
Duur ritje | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 19:51 |
Nou dat dacht ik dus al dat dat nog een staartje ging krijgen. | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 19:56 |
Hier de "avoiding action" die Lewis moest nemen (op 1:12). Lewis deed daar 70 en moest maar liefst heel even zn stuur wat rechter zetten en bruusk afremmen tot 55. ![]() ![]() ![]() Die 2de weet ik niet wie dat was, maar als dat Kimi was dan viel dat ook reuze mee want die reed net zo langzaam als Alfonso. ![]() | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 19:57 |
die waarschuwing niet, wel die 10 plaatsen terug op de grid, wat een blunder | |
sasquatsch | zondag 22 september 2013 @ 20:34 |
Nee hoor. Dat hebben ze juist ingevoerd omdat voorheen waarschuwingen niet bestraft werden en iedereen vrolijk die waarschuwingen negeerden. Nu worden ze wel bestraft en zien we er opeens een flink stuk minder (in mijn beleving). Tuurlijk is het vervelend dat je hiervoor bestraft wordt, maar als de waarschuwing terecht is, is de straf dat ook. | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 20:37 |
F1 is een baby klasse geworden, als je elkaar al bijna raakt krijg je al een waarschuwing of andere straf, in andere klassen is dat niet. | |
sasquatsch | zondag 22 september 2013 @ 20:44 |
In andere klassen is het nog erger. Daar krijg je al een waarschuwing als je je lijn verdedigt (zoals in de IndyCar). Als je daar later dan diegene die achter je rijdt van je lijn afgaat wordt het gezien als blokken en krijg je een waarschuwing. Als het meerdere keren gebeurt moet je je plek opgeven of je krijgt een drive through. Dat is in de F1 toch beter (al is het niet meer zoals vroeger). | |
Weltschmerz | zondag 22 september 2013 @ 20:46 |
Die lift geven mag volgens mij al jaren niet meer. Het is ook nergens goed voor, het ziet er leuk uit maar als er een keer iets misgaat ziet het er ineens heel onsmakelijk uit. Dan vind ik het wel logisch dat het verboden is en er dus ook een sanctie op staat. | |
Geralt | zondag 22 september 2013 @ 20:47 |
Eens, maar een grid penalty van 10 plaatsen is wel erg streng. ![]() | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 20:48 |
Na Duitsland 2011 zijn er ook geen waarschuwingen gegeven, zo oud is die regel nog niet. | |
Weltschmerz | zondag 22 september 2013 @ 21:00 |
Ik vind het wel meevallen eigenlijk, 10 plaatsen winnen is niet meer zo bijzonder als een aantal jaar geleden, de kwalificatie is gewoon minder bepalend geworden. Bovendien is het voor meerdere incidenten, en zijn dit van die dingen waarvan je weet dat het niet mag en alle rust besluit om toch te doen. Dan heb ik meer moeite met gridpenalties omdat een coureur zich verremt en iemand raakt. | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 21:06 |
Webber zijn laatste jaar, he doesn't give a fuck, RB wel vanwege het kampioenschap | |
Weltschmerz | zondag 22 september 2013 @ 21:07 |
Een teamplayer is het nooit geweest. | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 21:08 |
moet je ook niet zijn als coureur | |
Weltschmerz | zondag 22 september 2013 @ 21:22 |
Het is een lastige spagaat als je de mindere van je teamgenoot bent, maar de meesten gaan daar toch een heel stuk beter mee om dan onze onsympathieke Australiër. | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 21:27 |
hij is nooit onsympathiek geweest, maar als je hem naait pakt die je ook terug. | |
Weltschmerz | zondag 22 september 2013 @ 21:28 |
yeah, right. | |
SiGNe | zondag 22 september 2013 @ 21:36 |
Vreemd dat Alonso geen grote straf kreeg, hij was degene die voor Webber stopte en zo een "gevaarlijke" situatie creëerde. En echt veilig is het natuurlijk ook niet, er hoeft maar een klein iets te gebeuren en Webber ligt op het asfalt maar da's niet echt 10 plaatsen gridstraf waard. En ok, het is de 3e overtreding van Webber maar dat is ook geen 10 plaatsen gridstraf waard. | |
Nattekat | zondag 22 september 2013 @ 21:37 |
Ze kregen beiden een waarschuwing, omdat dit de 3e van Webber was krijgt hij die straf. | |
SiGNe | zondag 22 september 2013 @ 21:41 |
10 plaatsen is een te zware straf, doe dan 5 plaatsen of een drive-through | |
WEST | zondag 22 september 2013 @ 21:51 |
jaja ik weet het. ![]() ![]() ![]() | |
iAvani | zondag 22 september 2013 @ 22:54 |
Ergens de mogelijkheid om een samenvatting terug te kijken? (Engels / NL) | |
Beach | zondag 22 september 2013 @ 22:59 |
gewoon downloaden | |
#ANONIEM | zondag 22 september 2013 @ 23:26 |
Hoe kun je nou na de race nog een drive-through opleggen? | |
Peterselieman | zondag 22 september 2013 @ 23:27 |
wel een tijdstraf die gelijk staat aan of ietsje zwaarder is dan een drive-through is wel mogelijk | |
#ANONIEM | zondag 22 september 2013 @ 23:30 |
Absoluut wel. Je rijdt in dienst van een team. F1 is geen individuele sport. Heb je die BBC-docu over Hunt vs Lauda gezien? Daarin kwam het even heel duidelijk naar voren. Lauda lag bijna dood te gaan in een ziekenhuis en ondertussen was Ferrari vooral bezig om een vervanger te vinden. "Enzo only cared about the championship - drivers are very replaceable". Oftewel: het doel van een F1 team is om kampioen te worden, de coureur is daarbij slechts een van de onderdelen. | |
#ANONIEM | zondag 22 september 2013 @ 23:31 |
Tuurlijk. Het slaat alleen nergens op als je toch al uitgevallen bent. | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 23:33 |
nee hoor, als coureur wil jij kampioen worden en voor welk team of met welke teamgenoot dat zal zijn boeit niet, elke topsporter is gewoon een ras egoïst ! | |
#ANONIEM | zondag 22 september 2013 @ 23:36 |
Ja, je kunt wel simpelweg blijven herhalen wat je eerder zei, maar ik heb hierboven beargumenteerd waarom dat niet klopt. Ga er eens inhoudelijk op in. Wat jij als individu wilt doet er niet toe. Het teambelang hoort voorop te staan. Als je dat te vaak negeert, kun je op zoek naar een ander team. [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2013 23:37:32 ] | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 23:37 |
Omdat er anders geen rijdersklassement zou zijn als F1 geen individuele sport was! | |
#ANONIEM | zondag 22 september 2013 @ 23:38 |
De rijderstitel is een ondergeschikte titel. De constructeurstitel ziet men als belangrijker. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2013 23:38:50 ] | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 23:39 |
nee, ik niet, ze laten ook altijd eerst de rijdersstanden zien en optioneel het team klassement. | |
SiGNe | zondag 22 september 2013 @ 23:41 |
Hoe kan je een gridstraf uitdelen na de race? Gewoon de volgende race inlossen | |
#ANONIEM | zondag 22 september 2013 @ 23:43 |
Ik niet, zegt ie. En wie ben jij dan wel? ![]() | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 23:43 |
ik snap niet dat je voor bepaalde overtredingen een boete krijgt en nu een waarschuwing grid penalty | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 23:44 |
je vader en je had allang op bed moeten liggen, want je moet morgen weer vroeg op voor school! | |
#ANONIEM | zondag 22 september 2013 @ 23:45 |
Ja natuurlijk los je een gridstraf pas bij de volgende race in. Met een drive-through zou dat echter nogal raar zijn, aangezien het nogal uitmaakt wanneer je die precies ondergaat. In het begin van de race is een drive-through veel erger dan 10 plaatsen grid-penalty. | |
#ANONIEM | zondag 22 september 2013 @ 23:46 |
Och, och. Je argumenten zijn echt op he? Dan maar beledigend worden... Staat je netjes. Het is een feit dat de constructeurstitel door de meeste teams gezien wordt als belangrijker dan de rijderstitel. Dat jij daar anders over denkt doet daar bijzonder weinig aan af. [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2013 23:48:30 ] | |
iAvani | zondag 22 september 2013 @ 23:50 |
Ik kan alleen de hele race vinden. Wil liever alleen de samenvatting ![]() | |
bloodymary1 | zondag 22 september 2013 @ 23:51 |
Waar had Webber eigenlijk die andere twee waarschuwingen voor gekregen? | |
bloodymary1 | zondag 22 september 2013 @ 23:54 |
Dat is zeker zo. Maar veel mensen kijken er nu eenmaal met een bepaalde jongensboekachtige blik naar, alsof het een soort helden zijn waarvan de meest meedogenloze wint. Maar buiten de race om is het natuurlijk ook gewoon een serieuze baan, waarin je samenwerkt met de engineers, de beste coureur is dan degene die het beste de data door kan geven. | |
THEFXR | zondag 22 september 2013 @ 23:56 |
en de kijkende klant/ F1 fan betaald er tenslotte voor. | |
sasquatsch | zondag 22 september 2013 @ 23:59 |
Voor het team niet, voor de coureur wel. De coureur vindt het rijderskampioenschap belangrijk, het team de constructeurstitel. Dat is een spagaat waar je als coureur mee te maken hebt. Zeker als je feitelijk (op basis van de stand of op basis van de pikorde binnen het team) de nummer twee bent. De ene coureur kan daar beter mee overweg dan de ander. Maar je moet wel egoistisch zijn om kampioen te worden. | |
Geralt | maandag 23 september 2013 @ 06:15 |
Zie Vettel in de 21 affaire bijvoorbeeld ![]() | |
Breaker.Faker | maandag 23 september 2013 @ 13:46 |
De formule 1 flitsen staan weer online op Sport1. Altijd leuk om weer naar te kijken hoe Sport1 elke keer op de domste manier de formule1 uitzend. http://www.sport1.nl/nieu(...)dist-en-negeert.html http://video.sport1.nl/main/clips/34572/kimi-buitenom-bij-button dit stukje laat weer zien dat Sport1 het gewoon niet kan. Wat een stelletje zeikers zijn dat zeg Ronald en Albers bij mekaar. | |
bloodymary1 | maandag 23 september 2013 @ 14:11 |
Ja, Sport1 is en blijft triest. Ik heb vorig jaar speciaal voor de F1 een abonnement genomen, maar kijk er nauwelijks naar. Als een race ook op de BBC komt, dan kijk ik de BBC en dit weekend kon in zowel de race als de quali niet live kijken en heb toen ook beide op de BBC gekeken, met leuke voor- en nabeschouwingen en een samenvatting die bijna even lang duurt als de quali en race zelf, alleen de hele saaie stukken er uit. | |
opreis | maandag 23 september 2013 @ 15:11 |
Gister de race niet live kunnen zien, tot 22:00 gewacht tot ik hem kon downloaden en uiteindelijk om 23:00 kunnen kijken met de oude rtl 7 style reclameblokjes er tussen door. Vettel/RB gewoon te goed, paar keer denk je dat hij het misschien zwaar gaat krijgen, in het begin met rosberg heel even en met die safety car maar dan rijdt hij gewoon secondes per rondje bij ze weg. Jammer voor Grojean wel, had verder een sterk weekend. Mercedes misschien verkeerde tactische keuze gemaakt alhoewel het te bezien valt of zij even lang op die banden hadden kunnen blijven rijden als Alonso(heeft ie ooit last gehad van 'de cliff' uberhaupt?) en Raikonen. En had ik toch weer mooi voorspeld dat Alonso binnen 3 seconde voorbij massa zou zijn ![]() En toch wel sneue 'fans' weer die boe roepen naar vettel, dan moet de rest maar beter rijden als ze het spannend willen hebben. | |
sasquatsch | maandag 23 september 2013 @ 15:28 |
Is maar hoe je het bekijkt. Het rubber is hetzelfde als de banden van begin dit seizoen, alleen is de stalen binnenconstructie van de banden vervangen door de kevlar constructie van vorig jaar. Hierdoor zijn de eigenschappen van de band met betrekking tot (vervorming van) het loopvlak en de temperatuur huishouding van de banden meer zoals ze vorig jaar waren.Net zoals dat de banden weer symmetrisch zijn ten opzichte van de asymetrische stalen constructie Hier heeft Red Bull dus duidelijk baat bij gehad want met de stalen constructie hadden ze nogal wat problemen aan het begin van het seizoen. Het was ook niet voor niets dat Red Bull vanaf het begin van de problemen met de banden aan het zeuren was om de oude banden van 2012 weer terug te krijgen, terwijl verplicht opvolgen van de aanwijzingen van Pirelli met betrekking tot de bandenspanning en het verbieden van het omwisselen de problemen ook opgelost zou hebben. | |
Marks | maandag 23 september 2013 @ 16:42 |
Vond het wel weer meevallen, wat is dankzij Albers. Ga anders gewoon een ander topic openen waar je steeds kan klagen over sport 1. De BBC maakt er een te overdreven show van de laatste tijd. En de Formule 1 regie doet de F1 zelf ook geen goed, want ik heb toch echt nergens gezien hoe vd Garde Bottas inhaalde en hoe hij later weer terug werd gepakt. Dat zijn sowieso al 2 inhaalacties die gewoon, zelfs niet in de herhaling (!??!) te zien zijn geweest. Zo zag de race er dus volgens mij, vooral de eerste helft, saaier uit dan hij eigenlijk was. Oja, vuur mag natuurlijk ook niet, dus toen de Red Bull van Webber echt vlammen kreeg ipv vleugels werd ook dat beeld snel weggeschakeld ![]() En het blijft gewoon doorgaan: met de nieuwe banden zijn de races er niet beter op geworden. Het einde was leuk, maar de rest was wel heeeel tam. Het blijft dan ook belachelijk dat ze de banden hebben veranderd, iets wat Albers bijvoorbeeld ook vond en haarfijn kon beargumenteren. Het lag immers aan de teams zelf dat de banden op Silverstone ontploften, ze deden dingen die buiten de richtlijnen van Pirelli omgingen. Daarmee namen ze risico, als het goed gaat ben je extra snel ermee, maar als het fout gaat dan heb je het gewoon zelf gedaan. Klaar. En wat Vettel liet zien was kampioenswaardig, zo mag je kampioen worden, in plaats van dat het de laatste race gebeurd door erlangs gelaten te worden door je maat waardoor je exact genoeg punten hebt (Schumi vorig jaar ![]() [ Bericht 21% gewijzigd door Marks op 23-09-2013 16:50:27 ] | |
Fir3fly | maandag 23 september 2013 @ 16:55 |
Kan allemaal nog makkelijker. Gewoon fatsoenlijke banden zoals nu en bijtanken weer toestaan. | |
sasquatsch | maandag 23 september 2013 @ 17:08 |
Bijtanken ben ik op tegen want sinds dat verbod op bijtanken zijn de races er een stuk leuker op geworden (uitzonderingen daargelaten). Al in 2010 waren er veel meer inhaalacties (dus zonder DRS) dan in de 15 jaar ervoor. | |
Fir3fly | maandag 23 september 2013 @ 21:08 |
Heeft daar niet zoveel mee te maken. Teams zaten dicht bij elkaar, min of meer bij toeval. | |
M.Melandri | maandag 23 september 2013 @ 21:14 |
Klopt, komt onder andere door de engine freeze. F1 is veel te veel de kant van de endurance op gegaan. | |
Fir3fly | maandag 23 september 2013 @ 21:34 |
Vind ik ook jammer inderdaad. Gaan ze nu in MotoGP ook doen ![]() Maar in ieder geval volgend jaar nieuwe, interessante motoren ![]() | |
Nattekat | maandag 23 september 2013 @ 21:37 |
Nee... Het kippenvelgeluid verdwijnt compleet. (In het jaar van mijn eerste f1 race op circuit ![]() | |
sasquatsch | maandag 23 september 2013 @ 23:14 |
Vandaar dat het aantal inhaalacties op de baan sinds het bijtanken drastisch is verminderd en sinds het verbod erop weer is vermeerderd. | |
sasquatsch | maandag 23 september 2013 @ 23:15 |
Valt wel mee. Ik heb de oude turbo era meegemaakt en het geluid van die turbomotoren was nog steeds indrukwekkend. | |
Fir3fly | maandag 23 september 2013 @ 23:26 |
![]() | |
sasquatsch | maandag 23 september 2013 @ 23:32 |
Het is gewoon een feit dat er in de periode met bijtanken meer in de pits werd ingehaald dan op de baan en er ervoor en erna meer op de baan werd ingehaald. En de periode van bijtanken liep van halverwege de jaren '90 tot 2010. En het is waar dat het veld nu competitiever is, maar dat was in 2009 ook al zo en toch werd er in 2010 meer ingehaald en waren de races spannender dan in 2009. De enige verklaring die ik zo heb is het verbod op bijtanken (iets wat toen ook door Olav Mol is gezegd). | |
Geralt | maandag 23 september 2013 @ 23:36 |
Ja ik heb dat dus gemist, maar als ik achter mijn Lancia Delta stond en iemand anders reed volgas weg dan klonk dat toch behoorlijk gaaf dat geblaas. Die auto hoorde je op een kilometer afstand nog gewoon doorschakelen. ![]() Geen idee wat ik in de F1 moet verwachten, maar de enige sportauto met turbo die ik gehad heb klonk gewoon gaaf ![]() | |
Fir3fly | maandag 23 september 2013 @ 23:39 |
Maar in 2011 waren de races helemaal niet spannend. Zelfs niet met behulp van DRS. Het probleem dat je nu hebt is dat strategie alleen met de banden kan en zo richting het einde van het seizoen zijn er maar een zeer beperkt aantal strategieën bruikbaar. Zonder safetycar in Singapore was iedereen gewoon weer voor 2 stops gegaan. De combinatie deze banden + bijtanken + DRS levert veel meer spektakel op. Zonder dat de banden half aan flarden vliegen. | |
sasquatsch | maandag 23 september 2013 @ 23:41 |
Ik waag het te betwijfelen omdat er dan weer veel meer in de pits ingehaald wordt En dus niet op de baan. | |
M.Melandri | maandag 23 september 2013 @ 23:43 |
Dat kan ook mooi zijn, remember bijv Schumi zijn 4 stopper in Frankrijk, dat was strategisch grandioos en Schumacher die het perfect uitvoerde met een paar ultra snelle laps toen zijn tank bijna leeg was. In de race gaan ze nu amper tot de limiet. Dit is gewoon puur racen, elke ronde voluit. | |
Fir3fly | maandag 23 september 2013 @ 23:47 |
Op de baan wordt ook vrij weinig ingehaald. Het ligt allemaal aan de banden, de coureurs kunnen nooit voluit gaan. Behalve dus in de laatste 10 ronden. Met bijtanken kun je bijvoorbeeld iemand met een klein beetje benzine en zachte banden wegsturen om een achterstand goed te maken ofzo. | |
Fir3fly | maandag 23 september 2013 @ 23:51 |
Hoe die auto door die chicane's glijdt ![]() ![]() | |
sasquatsch | maandag 23 september 2013 @ 23:54 |
Dat is een keuze die de coureur en/of het team maakt. Met deze banden kun je ook voluit gaan zoals Alonso in Spanje liet zien. Maak je een extra pitstop en ga je voluit, of probeer je een extra pitstop uit te sparen en ga je niet voluit. | |
M.Melandri | maandag 23 september 2013 @ 23:58 |
Hij ging helemaal niet voluit, dan ben je echt geen 6sec langzamer dan de poletijd, hij koos voor een hogere pace dat is wat anders. Tegenwoordig is het gewoon pacen, en met bijtanken waren ze aan het racen, dat is het verschil. | |
Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 00:04 |
Dat laatste deed Alonso in Singapore en dat heeft hem de tweede plaats opgeleverd ![]() | |
Marks | dinsdag 24 september 2013 @ 00:28 |
Helleuwh. De eerste races van 2011 staan in mijn geheugen gegrift als wellicht de mooiste reeks OOIT. Melbourne begon tam, daarna werd het iedere race beter (barcelona, gevecht down the wire vettel vs hamilton .6 sec verschil) Monaco met een top 3, waarvan nr 3 het snelst was en nr 1 het langzaamst (vettel) en dus naar elkaar schoof, tot een crash voor code rood zorgde... En als klapstuk Canada, de race van 4 uur. In Belgie werkelijk geniale inhaalacties gezien, in tegenstelling tot dit jaar. Bedankt nieuwe banden... O.A. Vettel volgas in Blanchimont langs Rosberg.... Op Monza gaan Vettel en Alonso wiel tegen wiel met 300 kmh.... en de rest nog ![]() 2011 ![]() Mooi trouwens hoe ik bijna niets van hierboven terug kan vinden op youtube, je moet me dus maar geloven ![]() | |
Fir3fly | dinsdag 24 september 2013 @ 01:12 |
Maar alleen door de safetycar. | |
Sinister-D- | dinsdag 24 september 2013 @ 06:57 |
Ik ga er vanuit dat de teams een SC-periode meenemen in hun strategie als ze in Singapore zijn ![]() | |
sasquatsch | dinsdag 24 september 2013 @ 08:32 |
Zelfs met bijtanken zouden ze aan het pacen zijn. Bijtanken verandert niets aan de karakteristiek van de banden. Daar zit het probleem, niet in het verbod op biijtanken. Ik vergelijk weer met 2010, toen ze nog reden op Bridgestones. Toen gingen ze voor zover ik weet wel voluit en werd er niet bijgetankt. Helaas wil de FOM er een kunstmatig spektakel van maken door snel slijtende banden te introduceren, waardoor de coureurs meestal niet meer voluit gaan. Ik had liever banden zoals de Bridgestones gezien. | |
Tarado | dinsdag 24 september 2013 @ 08:40 |
Ik weet niet of wij als kijkers dat allemaal zo merken of ze voluit gaan of niet, uiteindelijk is het altijd zo snel als het materiaal het toelaat, met daarin verschillende tactische mogelijkheden. Grootste probleem momenteel is de dominantie van RBR/Vettel, het is aan de andere teams/rijders daar wat aan te doen. | |
Marks | dinsdag 24 september 2013 @ 09:51 |
De vraag is in hoeverre het een probleem is. Voor mij is het dat sowieso niet en wel hierom: Mensen hebben het, ook hier, vaak over dat vroeger alles beter was in de F1. Daarbij worden ook oude coureurs genoemd, die zo geniaal waren. Ook Senna. Hoe die met iets van 40 seconden voorsprong in Monaco zich vergaloppeerde en de muur in ging. Dat was mooi. En Vettel, die ook 30 seconden wint, is niet mooi. In zekere zin laat hij dingen zien die Senna destijds ook liet zien. Op de frontpage staat een special over de eerste winst van Senna en de reactie eronder zegt het ook [F1 Historie] Senna's eerste overwinning Had ik Senna maar zien rijden. Natuurlijk, dat had ik ook graag gewild, maar ik ben zelf ook ''blij'' dat ik Vettel heb mogen zien. Hij is de Senna van nu, qua prestaties. Of misschien staat hij daar zelfs al boven... Het probleem voor mij is dat de races de laatste tijd minder spannend en leuk zijn, al ging de tweede helft van Singapore wel goed. In 2011 was Vettel zo mogelijk nog dominanter, maar bijna elke race was echt fantastisch om te zien. Dan maar geen spannend kampioenschap, de mooie races zijn dan belangrijker. Hopelijk gaat dat dit seizoen ook nog gebeuren. | |
Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 10:16 |
ja, maar dan moet je zo slim zijn om ervan te kunnen profiteren | |
Tarado | dinsdag 24 september 2013 @ 10:54 |
Het maakt mij niet zoveel uit wie er uiteindelijk kampioen wordt maar een spannend kampioenschap helpt zeker bij mijn kijkplezier, als je op zaterdag al weet wie er zondag gaat winnen vind ik het toch wat minder. | |
sasquatsch | dinsdag 24 september 2013 @ 11:01 |
| |
Tarado | dinsdag 24 september 2013 @ 11:02 |
ook dat ![]() | |
Tarado | dinsdag 24 september 2013 @ 11:46 |
![]() | |
Mexicanobakker | dinsdag 24 september 2013 @ 12:14 |
Staat natuurlijk in vergelijking. Een race wordt spannender als er ook gevochten wordt om het kampioenschap. Het is niet gek dat 1992 over het algemeen als een saai seizoen wordt gezien, en 1997, 1999, 2003 of 2008 als een leuk seizoen. Je weet niet vooraf wie er wint en daardoor wordt het kampioenschap meteen spannender. | |
sasquatsch | dinsdag 24 september 2013 @ 12:18 |
Natuurlijk heeft het relatie met elkaar. Maar ik vind het beter als de races spannend zijn en toch elke keer dezelfde coureur wint, dan dat het kampioenschap spannend is. | |
Weltschmerz | dinsdag 24 september 2013 @ 12:28 |
De rijders met name. Webber mag dan een ontzettende eikel zijn die wordt overschat en niet alleen door anderen, een prutser is het zeker niet. En Webber is wel binnen bereik, om het zacht uit te drukken. Hamilton is te wisselvallig en komt niet los van Rosberg, Alonso laat het vaak liggen op de cruciale momenten en Raikkonen is gewoon niet snel genoeg. Presteren die net zo consistent, zijn ze ook op hun best als het er echt om gaat en maken ze qua snelheid ook telkens weer het verschil, dan hadden we de afgelopen jaren 4 ipv 2 echt spannende wk's gezien. Ik vind Vettel goed, erg goed. Maar 4 op een rij is ook voor hem teveel eer. | |
Tarado | dinsdag 24 september 2013 @ 12:52 |
Jij wil er altijd een rijders contest van maken en in het geval van Webber heb je wel gelijk maar die anderen hebben toch ook met het materiaal te maken wat ze krijgen, ik ben het dus ook niet eens met jou wat dat betreft. | |
Mexicanobakker | dinsdag 24 september 2013 @ 13:20 |
Liever dat dan elke race een andere coureur die lichtjaren voor ligt ja. | |
Fir3fly | dinsdag 24 september 2013 @ 13:38 |
Dan zijn we het daar in ieder geval over eens. | |
Marks | dinsdag 24 september 2013 @ 21:56 |
En nog weer even azijnpissen op de F1 organisatie: Waarom duurde de gele vlag situatie zo be-la-che-lijk lang ![]() Het is gewoon hopen dat de laatste races weer knalwerk geven, want ik heb vandaag weer een NASCAR race op een road course gezien en wederom was deze even vermakelijk als de meest vermakelijke F1 races. En dat is volgens mij zo goed als altijd het geval bij NASCAR op road courses. De F1 zou zich moeten afvragen wat het daarvan kan leren. Uiteraard is het niet helemaal te vergelijken met F1, maar qua entertainment zijn die races top of the bill. ![]() Om even 1 ding te noemen: de race daar duurde ook gewoon 2 uur. Maar banden sparen? | |
Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 22:00 |
een NASCAR-bolide is een tank op wielen. Die dingen zijn een tikkie lastiger te besturen dan een F1-auto. en bij ieder blaadje op de baan wordt er al een full course yellow gegeven, zodat er pitsstops kunnen volgen. Dat de safety car in de F1 zolang in de baan bleef komt door het teruggeven van een rondje aan achterblijvers. Met die Marussia's duurt het even voordat ze weer aangesloten zijn. Een rondje eerder naar binnen had in dit geval ook gewoon gekund. | |
Marks | dinsdag 24 september 2013 @ 22:05 |
Kijk, F1 hoeft natuurlijk absoluut niet een Nascar te worden. Maar enkele fundamentele elementen zijn bijvoorbeeld meer vermogen ten opzichte van downforce bij een Nascar bak. Dit kan men zo bij de F1 toepassen. Gewoon weer 950 pk, en minder downforce, feitelijk pleit ik dus voor de F1 wagens zoals deze 10 jaar terug waren. En met de banden, wel meerdere keuzes geven, maar verder geen verplichtingen. Dat levert dan als het goed is verschillende strategieën op, meer dan nu het geval is. | |
Googolplexian | woensdag 25 september 2013 @ 01:35 |
Ehhh ... pardon? | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 09:30 |
op de gewone circuits glijden de NASCAR-auto's veel meer dan F1-bolides zouden doen. | |
Marks | woensdag 25 september 2013 @ 13:03 |
Ja, dat is meer het idee van F1 wagens uit de jaren 80 qua glijden enzo. | |
Gebraden_Wombat | woensdag 25 september 2013 @ 15:09 |
![]() Moderne Formule 1-wagens hebben veel minder downforce door strenge regels die de diffuser beperken en een veel minder groot vleugeloppervlak. | |
Marks | woensdag 25 september 2013 @ 15:27 |
De wagens van toen hadden een belachelijke 200 pk meer dan nu(!) Inmiddels is er dus zoveel downforce, dat het gebrek aan vermogen wordt gecompenseerd en de rondetijden, met uitzondering van circuits als monza, sneller zijn dan toen. Dus ze hebben nu meer downforce. En ook de engine mapping etc. is in mijn ogen doorgeslagen. Ook dat wist Albers mooi uit te leggen tijdens de kwali volgens mij zaterdag, bij het onboard meerijden met Button. Hoe bij het terugschakelen de motor precies genoeg tussengas geeft, zodat er geen onbalans optreedt. ´´Vroeger´´ moest de coureur dat zelf nog doen met heel- toe schakelen. De engine mapping is inmiddels ook zo dat het eigenlijk hetzelfde is als rondrijden met traction control ![]() | |
M.Melandri | woensdag 25 september 2013 @ 16:44 |
Wat een flauwekul, ze zijn helemaal niet sneller dan in 2004. Vergelijk de kwalificatietijden maar eens, en dan moet je ook nog rekening houden met het feit dat ze in 2004 met racebrandstof kwalificeerden dus ze konden nog een stuk sneller. Die auto's in 2004 hadden meer downforce en meer power, alleen het nadeel van de gegroefde banden. | |
Marks | woensdag 25 september 2013 @ 17:06 |
Nee, het gaat mij om de verhouding downforce/vermogen. Als je vergelijkt met de 2e vrije trainingen, welke volgens mij nog het best te vergelijken is met nu qua format, zie ik even dat op albert park en hongarije, het verschil rond een seconde was van de snelste tijd, in het voordeel van 2004. Met dus 200 pk meer. Er is dus veel meer grip, waardoor dat verschil in vermogen grotendeels gecompeneerd wordt. Natuurlijk, ze haalden op het rechte stuk bij kemmel 330 zonder kers en drs, waar ze nu amper 320 halen met alle toeters en bellen. En maleisie scheelt 2 seconden. | |
M.Melandri | woensdag 25 september 2013 @ 17:13 |
Je zegt net dat de rondetijden tegenwoordig sneller zijn, dat is onzin. Enige nadeel in 2004 waren de gegroefde banden, waardoor ze wat verloren op tractie, maar qua downforce waren ze superieur aan de auto's van nu. Moet je bij 1:24 eens zien hoe hij het stadion in vliegt, die auto's zaten gewoon aan het asfalt geplakt omdat ze zoveel downforce hadden. | |
Geralt | woensdag 25 september 2013 @ 20:28 |
Dat plakken aan het asfalt was nog veel eerder hoor en veel beter ook ![]() | |
Bluurgh | woensdag 25 september 2013 @ 22:04 |
Williams 1992, met active suspension enzo, soms in de kwalificatie ruim 2 seconden voorsprong op het eerstvolgende team ![]() | |
Nieuwschierig | woensdag 25 september 2013 @ 22:16 |
De Williams vlogen over de curbs zonder dat de wielen loskwamen van de grond. Als de Ferrari's dat probeerden sprongen ze 15 cm omhoog. ![]() | |
Geralt | woensdag 25 september 2013 @ 22:40 |
Ik had het meer over ground effect ![]() Mogen ze van mij wel weer invoeren. | |
sasquatsch | woensdag 25 september 2013 @ 22:50 |
Eind jaren '70, begin jaren '80 was dat. Oorspronkelijk wilden ze dat voor 2014 ook weer invoeren, maar hier waren de teams op tegen. dat zou teveel verandering met zich meebrengen. Ze gingen liever voor een evolutie van de huidige aerodynamische regelgeving. | |
Fir3fly | woensdag 25 september 2013 @ 22:50 |
Ah Marks is er ook weer met z'n 'vroeger was alles beter' en 'vielen er maar wat meer dooien' mentaliteit. Altijd geinig. | |
Googolplexian | donderdag 26 september 2013 @ 02:06 |
Dus? edited to simplify : Het gaat toch om rijden op de limiet van de grip? | |
Weltschmerz | donderdag 26 september 2013 @ 09:50 |
Maak daar maar 20 of 30 jaar van. Wel ben ik het met je eens: Veel vermogen, veel mechanische grip. Voordelen: - Lagere bochtensnelheid, dus veiliger - Meer glijden, dus beter te zien dat ze op de limiet zitten - Een 'bredere limiet', volgens mij krijg je dan dat als je te hard een bocht neemt, je eerst snelheid verliest, en niet meteen eraf vliegt. Meer speelruimte dus, waardoor we ze meer zien spelen. - Minder vuile wind, dus geen kunstgrepen als DRS nodig. | |
Tarado | vrijdag 27 september 2013 @ 18:22 |
| |
Fir3fly | vrijdag 27 september 2013 @ 18:26 |
Wat een zeikerd zeg. Waarom zijn er toch zoveel mensen die twijfelen aan Vettel's talent? Wat moet hij doen om te bewijzen dat hij toch echt de beste coureur in het veld is? Beetje afgunst, denk ik. | |
Tarado | vrijdag 27 september 2013 @ 18:34 |
Ik vind het wel meevallen, hij komt tenminste met argumenten en een no no is hij natuurlijk niet | |
Fir3fly | vrijdag 27 september 2013 @ 18:35 |
Hij roept wat maar kan het niet onderbouwen. Volgende keer moet ie maar eens een geluidsopname maken. | |
Tarado | vrijdag 27 september 2013 @ 18:36 |
![]() | |
Fir3fly | vrijdag 27 september 2013 @ 18:38 |
Hoeveel duizenden mensen waren er op dat circuit tijdens de race? Hoeveel mensen hebben dat geluid niet gehoord? Kom op zeg, dit is een gevalletje confirmation bias. De informatie is compleet onbetrouwbaar en niet onderbouwd en toch neem je het serieus. | |
Tarado | vrijdag 27 september 2013 @ 18:43 |
Wie zegt dat? Ik vond het gewoon leuk om te plaatsen, dat betekent toch niet dat ik het er mee eens ben, jij reageert wat overdreven. | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 19:46 |
het is interessant, maar stel dat er TC was dan had dat wel gevonden moeten worden lijkt me | |
sasquatsch | vrijdag 27 september 2013 @ 20:10 |
Hij wil gewoon een verklaring hebben over hoe dat mogelijk is en waarom de motor van Vettel anders klonk dan bijvoorbeeld Webber. Doet me denken aan 1994 toen Senna langs de zijlijn luisterde naar de Benetton en ervan overtuigd was dat er traction contol inzat. Waar hij achteraf gelijk in bleek te hebben, maar toen was het voor hem te laat. | |
Beach | vrijdag 27 september 2013 @ 21:12 |
laat maar weet het niet meer precies ![]() | |
THEFXR | vrijdag 27 september 2013 @ 22:19 |
ik hoop dat ze vettel er mee pakken, die andere vuile duitser kwam er mee weg! | |
LWD-Godius | vrijdag 27 september 2013 @ 22:49 |
Ik kan me nog herinneren dat Mark Webber in Canada een hele vreemde burnout maakte bij het uitkomen van de hairpin, toen hij tegen Van der Garde aanbotste volgens mij. Toen werd er ook al gespeculeerd over een mogelijke TC-systeem op de RBR. | |
Fir3fly | vrijdag 27 september 2013 @ 22:59 |
Control ECU. Kan dus niet. | |
sasquatsch | vrijdag 27 september 2013 @ 23:04 |
Die ECU bevat ook de verschillende engine mappings, dus is per team verschillend. De vraag is hoeveel controle er op is. | |
Fir3fly | vrijdag 27 september 2013 @ 23:37 |
Meer dan genoeg. | |
THEFXR | vrijdag 27 september 2013 @ 23:44 |
Webber was 1 sec sneller dan vettel bij top gear. | |
Marks | zaterdag 28 september 2013 @ 01:43 |
Een f1 auto besturen is totaal anders dan een normale auto. Daarbij zijn al die tijden natuurlijk met een knipoog. | |
THEFXR | zaterdag 28 september 2013 @ 02:42 |
het is precies dezelfde auto, dus de coureur maakt het verschil. en die tijden met een knipoog is een subjectieve veronderstelling | |
Tarado | zaterdag 28 september 2013 @ 08:53 |
Omstandigheden? | |
rockstah | zaterdag 28 september 2013 @ 11:04 |
Ze hebben de coureurs die ze het meest mogen ook terug laten komen, Webber heeft dan ook een herkansing gehad en Vettel niet. In zijn eerste ronde was hij nergens. Daarnaast was het vrij duidelijk dat ze hem boven Vettel wilden hebben dus het zou me niets verbazen dat ze hem langer hebben laten oefenen of iets dergelijks. Zo hebben ze ook Hamilton terug gehaald op een droge dag omdat ze hem vooraan wouden hebben. | |
Weltschmerz | zaterdag 28 september 2013 @ 11:26 |
Talentje voor de Toyota Yaris Cup? | |
Tarado | zaterdag 28 september 2013 @ 12:03 |
Daarom, het zegt ook helemaal niks, voor zover die tijden al kloppen | |
THEFXR | zaterdag 28 september 2013 @ 12:21 |
tov van dat Vettel 2.5 sec voor heeft op Webber, wil ik best geloven dat het niet dezelfde F1 auto's zijn. | |
opreis | zaterdag 28 september 2013 @ 13:01 |
Ben helemaal geen expert mbt het mechanische gedeelte van F1 auto's maar Webber is al meerdere malen dit seizoen verteld dat hij verder achter degene die voorhem rijdt te gaan rijden omdat de turbilente lucht slecht voor zn eigen auto was (volgens mij iets met remmen die te heet werden? weet echt niet meer). Het scheelt natuurlijk ook dat Vettel vaak in 'clean air' rijdt en je weet ook niet of de auto's dezelfde afstelling hebben. En natuurlijk reed webber ook in een auto die uiteindelijk de finish niet haalde, je weet niet hoelang dat defect al speelde bij de auto en hoe dat de preformance beinvloedde. | |
Gebraden_Wombat | zaterdag 28 september 2013 @ 14:50 |
Eerst was het 2 seconden, nu is het al 2,5 seconden geworden ![]() Wat ook indrukwekkend was is het weglopen van Vettel na de start. Maar als je naar de tijden kijkt dan zie je dat hij niet een paar rondjes supersnel rijdt en dan weer langzamer. Hij pakt gewoon het tempo van die eerste stint meteen op terwijl degenen achter hem eerst nog een paar rondjes moeten "inkomen". | |
Tarado | zaterdag 28 september 2013 @ 15:46 |
Ook dat zou kunnen maar als je vooraan rijdt zijn de omstandigheden sowieso de meest gunstige, zeker bij die RBR scheelt dat nogal. | |
Sinister-D- | zaterdag 28 september 2013 @ 17:57 |
De RBR wagens hadden beide in Spa ook al een ander soort motor/uitlaat geluid dan de andere Renault-aangedreven wagens. Was goed te horen op het stuk tussen Rivage en Pouhon. Ik zei nog al lachend tegen m'n kameraad dat die wel eens TC konden hebben, zo'n soort ''gepruttel'' kwam er uit de uitlaten van beide wagens. Niet serieus op ingegaan verder omdat ik ervan uit ben gegaan dat dat komt door de constructie van de uitlaat. [ Bericht 0% gewijzigd door Sinister-D- op 28-09-2013 20:28:22 ] | |
Sinister-D- | zaterdag 28 september 2013 @ 18:14 |
En dan deze nog ![]() ![]() ![]() Ze hebben het toch verbeterd ![]() http://www.heart.co.uk/sh(...)d-beckham-singapore/ | |
Beach | zaterdag 28 september 2013 @ 20:25 |
Wie is die ouwe vent dan | |
Beach | zaterdag 28 september 2013 @ 20:26 |
| |
sasquatsch | zaterdag 28 september 2013 @ 20:27 |
Die heb ik vandaag nog gezien. ![]() | |
Nieuwschierig | zaterdag 28 september 2013 @ 21:53 |
Hoe waar dan? ![]() | |
sasquatsch | zaterdag 28 september 2013 @ 22:16 |
In de bioscoop. ![]() Ik ben vandaag naar de voorpremiere van Rush geweest. | |
Nieuwschierig | zaterdag 28 september 2013 @ 22:20 |
Oh... ![]() Happy for you ![]() | |
Gramulanion | zaterdag 28 september 2013 @ 22:27 |
![]() | |
Geralt | zaterdag 28 september 2013 @ 22:58 |
WTF! Ik ben jaloers ![]() Heb je hem ook nog gesproken? Of alleen gezien? ![]() Tevens of het een mooie film was. Dat was mijn vraag ![]() | |
sasquatsch | zaterdag 28 september 2013 @ 23:03 |
Ik zag hem op het witte doek. ![]() En ja, de film is een aanrader. | |
Geralt | zaterdag 28 september 2013 @ 23:04 |
![]() Ik dacht dat je hem in de bios gezien had of iets. En dan niet op het doek ![]() Aanrader voor elke F1 fan denk ik wel of niet? ![]() Ik ga hem ook in mn favo bios kijken binnenkort. Biertje erbij, portie bittergarnituur en ju ![]() | |
sasquatsch | zaterdag 28 september 2013 @ 23:10 |
Niet alleen voor de F1 fan. Maar voor de fan (zeker als je van de geschiedenis houdt) een absolute must. | |
Geralt | zaterdag 28 september 2013 @ 23:10 |
Mooi. Ik ben beniwued ![]() | |
Geralt | zaterdag 28 september 2013 @ 23:11 |
En benieuwd ook trouwens ![]() | |
Geralt | zaterdag 28 september 2013 @ 23:16 |
https://abonneren.film1sp(...)_campaign=najaar2013 Sport1 en film1 voor ¤7,50 per maand 3 maanden lang. Daarna 24,95 per maand. Opzegtermijn 1 maand. Ik ga even kijken of dat legit is en dan de laatste 3 maanden maar de helft betalen van nu en dan opzeggen plus nog 3 maanden film1 erbij ![]() Ik dacht ik zeg het ff voor de mensen die sport1 nog hebben. Zo te zien bij alle kabelaars etc actie geldig. | |
Geralt | zaterdag 28 september 2013 @ 23:19 |
Juist ja. De vaste klanten worden weer genaaid. ![]() ![]() Niet interessant dus voor als je al 1 van beide hebt. Dan moet je 5 euro extra dokken ipv nieuwe abonnees die slechts 7,50 dokken ipv dan dus 20 euro als vaste klant. Homo's ![]() | |
sasquatsch | zaterdag 28 september 2013 @ 23:42 |
Mijn Rush review | |
Geralt | zaterdag 28 september 2013 @ 23:44 |
Gelezen. Ik heb er al zin in. ![]() | |
Marks | zondag 29 september 2013 @ 00:00 |
Ben benieuwd, ga hem ook zeker zijn. Mijn vraag alleen, heb je ook ´´The Dale Earnhardt Story´´ wel eens gezien? Tot nu toe is dat mijn favo racefilm, bijna eng echt zijn sommige acteurs daar ook waaronder Earnhardt zelf. Hij staat helemaal op youtube, mocht je zin hebben. Is wel een aanrader dus, misschien wel mooier als je het een en ander van NASCAR weet misschien... | |
sasquatsch | zondag 29 september 2013 @ 00:00 |
Kan ik niet, maar zal ik zeker een keer gaan kijken. | |
Geralt | zondag 29 september 2013 @ 00:02 |
Die kende ik ook niet. Even meepikken morgen ![]() | |
Beach | zondag 29 september 2013 @ 00:55 |
Driven is ook wel een hele goede racefilm. Zelfs Montoya zit erin. | |
Sinister-D- | zondag 29 september 2013 @ 12:27 |
uhm wat? ![]() | |
Bluurgh | zondag 29 september 2013 @ 12:28 |
![]() | |
bloodymary1 | zondag 29 september 2013 @ 12:42 |
Dat is toch die slechte film met Sylvester Stallone? ![]() | |
Weltschmerz | zondag 29 september 2013 @ 12:50 |
McDriven? | |
Tarado | zondag 29 september 2013 @ 13:20 |
Ik twijfelde nog om te gaan, toch maar doen dus, na dit weekend toch wel beperkt qua tijden en locaties zie ik. | |
sasquatsch | zondag 29 september 2013 @ 13:40 |
Zou ik zeker doen. Las vandaag zelfs een review van een niet autosport fan en zelfs die vond het een goede film.
| |
Marks | maandag 30 september 2013 @ 14:34 |
Barrichello misschien dit jaar al terug in de F1 'Barrichello kan op Interlagos voor Sauber racen' | |
JohnB52 | maandag 30 september 2013 @ 14:51 |
http://mobile.f1today.nl/(...)aardevolle-aanwinst/ Behalve voor Ferrari. | |
Sinister-D- | maandag 30 september 2013 @ 17:56 |
Wat een triest bericht ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Sinister-D- op 30-09-2013 18:23:22 ] | |
sasquatsch | maandag 30 september 2013 @ 18:01 |
We zullen zien. | |
Peterselieman | maandag 30 september 2013 @ 19:28 |
het is geen koekenbakker die wat roept. In de F1-wereld laat men nooit het achterste puntje van de tong zien, zeker niet als het nog niet rond is. Over het algemeen geld wel dat waar rook is ook vuur is. | |
Sinister-D- | maandag 30 september 2013 @ 19:41 |
Ben ik volledig met je eens. Maar het hele bericht oogt zo triest, om de reden wat ik al zei. ''Ik krijg hem niet te pakken, dus hij onderhandelt met een F1 team, aangezien hij wie weet erna zei!!'' | |
Geralt | maandag 30 september 2013 @ 20:32 |
http://blogs.estadao.com.br/livio-oricchio/ Hier kun je lezen wat deze (al dan niet) koekenbakker allemaal roept. Ik spreek geen Braziliaans, dus ik heb geen idee wat ie roept ![]() | |
sasquatsch | maandag 30 september 2013 @ 20:49 |
Het is geen Braziliaans, maar Portugees. En hier is de vertaling: http://translate.google.nl/translate?act=url&hl=nl&ie=UTF8&prev=_t&sl=auto&tl=nl&u=http://blogs.estadao.com.br/livio-oricchio/&sandbox=0&usg=ALkJrhiluqzcYBaZE6hLsCfmqjYMVxUCQw | |
Geralt | maandag 30 september 2013 @ 20:52 |
Het is een Braziliaan las ik ergens. Braziliaans en Portugees zijn 2 dingen hoor. Ze verstaan elkaar best goed, maar toch klinkt het heel anders. Zelfs voor een leek. Vergelijk het een beetje met Venloos en Maastrichts dialect. Die verstaan elkaar ook, maar het klinkt heel anders. | |
ColtZ40 | maandag 30 september 2013 @ 20:55 |
Klinkt allebei niet. ![]() | |
Sinister-D- | maandag 30 september 2013 @ 20:57 |
Junke ![]() ![]() | |
sasquatsch | maandag 30 september 2013 @ 20:58 |
Go, dat kan ik lezen. ![]() | |
sasquatsch | maandag 30 september 2013 @ 20:59 |
Het is een Portugees dialect, maar nog steeds Portugees (al zal het waarschijnlijk anders klinken dan in Portugal). | |
ColtZ40 | maandag 30 september 2013 @ 21:00 |
Wa zedde gij? | |
Sinister-D- | maandag 30 september 2013 @ 21:03 |
Das Belgisch, heeft ook weer weinig te maken met Limburg. Behalve dan dat ik voorstander ben dat ze de 2 Limburgen bij elkaar voegen en er een belastings voordelig land van maken zoals Luxemburg. Maargoed, dat heeft niet meer veel met de discussie te maken ![]() En Sasq heeft gelijk met het Portugees in Brazilië ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Sinister-D- op 30-09-2013 21:14:11 ] | |
sasquatsch | maandag 30 september 2013 @ 21:05 |
Ik heb er familie wonen. ![]() | |
Geralt | maandag 30 september 2013 @ 21:40 |
Dat zeg ik toch ![]() Ja het is Portugees, maar het klinkt heel anders. Net als die 2 Limburgse dialecten die ik noemde. Allebei Limburgs, maar het klinkt heel anders en ze verstaan elkaar best goed. | |
sasquatsch | dinsdag 1 oktober 2013 @ 16:17 |
Volgens het Italiaanse blad AutoSprint zou het wel eens kunnen komen door de engine mapping die zij gebruiken. Daarmee krijgen ze ondanks de inspanningen van de FIA toch weer een geblazen diffuser effect voor elkaar. Ook hebben zij een video met het geluid van Vettel in Singapore. Met de regels voor volgend jaar zou dit niet meer kunnen. | |
Sinister-D- | dinsdag 1 oktober 2013 @ 16:56 |
Dat zeiden ze voor dit jaar ook ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door Sinister-D- op 01-10-2013 18:31:55 ] | |
sasquatsch | dinsdag 1 oktober 2013 @ 16:58 |
Alleen is er volgend jaar slechts één uitlaat, die omhoog moet wijzen en boven de diffuser moet uitkomen. Lijkt me een stuk lastiger dan. ![]() | |
Sinister-D- | dinsdag 1 oktober 2013 @ 17:01 |
Ik dacht dat de uitlaat achter de diffuser ging uitkomen? | |
Peterselieman | dinsdag 1 oktober 2013 @ 17:03 |
dat dacht ik ook ja. | |
sasquatsch | dinsdag 1 oktober 2013 @ 17:27 |
Dat bedoel ik ook. Boven de diffuser langs en er achter uitkomend, zoals te zien is in dit plaatje van Scarbs. Dat maakt het nog moeilijker om de uitlaat voor een geblazen diffuser te gebruiken. Dat is het sterke punt van Red Bull dit jaar dat ze volgend jaar dus kwijt zijn. ![]() | |
Marks | dinsdag 1 oktober 2013 @ 18:33 |
De andere 2 sterke punten houden ze echter wel, te weten Newey & Vettel ![]() | |
sasquatsch | dinsdag 1 oktober 2013 @ 18:52 |
Vettel is imho niet beter dan Alonso of Hamilton. De combinatie met Red Bull's geblazen diffuser maakt hem echter op dit moment onverslaanbaar. Ik hoop dat dat volgend jaar voorbij is als de geblazen diffuser niet meer mogelijk is. | |
Peterselieman | dinsdag 1 oktober 2013 @ 19:27 |
De Neweyfactor moet je niet onderschatten | |
sasquatsch | dinsdag 1 oktober 2013 @ 19:36 |
Doe ik ook niet, maar aan de geblazen diffuser komt volgend jaar een eind. Ben benieuwd wat hij nu weer uit de hoge hoed tovert om de concurrentie te slim af te zijn. Maar ik hoop wel dat de dominantie van de laatste races voorbij is. Het mag wel weer wat spannender worden. | |
Marks | dinsdag 1 oktober 2013 @ 22:00 |
Ik was ook Hamilton fan, maar ben nu toch van mening dat hij een stap minder is dan Vettel en Alonso. Ik vraag me zelfs af of Kimi daar wel bij hoort, maar daar gaan we volgend jaar antwoord op krijgen ![]() | |
sasquatsch | dinsdag 1 oktober 2013 @ 22:03 |
Ik deel die mening in ieder geval niet. Ik denk dat het aan het materiaal ligt. (En dat Rosberg beter is dan eerst werd gedacht). Vorig jaar heeft Hamilton aan het eind van het seizoen in de McLaren laten zien nog steeds bij de absolute top te horen en als hij door problemen niet een aantal keer in leidende positie was uitgevallen had hij kampioen geworden in plaats van Vettel. | |
#ANONIEM | dinsdag 1 oktober 2013 @ 22:03 |
In 2007 was Hamilton toch aantoonbaar van gelijk niveau als Alonso. Zelfde aantal punten en 9-8 in de kwalificatie. | |
#ANONIEM | dinsdag 1 oktober 2013 @ 22:10 |
Idd. De auto is behoorlijk bepalend. Vorig jaar was de McLaren wel snel, m.n. in de 2e helft van het seizoen, maar ook erg onbetrouwbaar. Hamilton toch een aantal keer uitgevallen door technisch mankement terwijl hij aan de leiding lag. | |
Marks | woensdag 2 oktober 2013 @ 12:53 |
BREKEND: Orkaan (Tyfoon omdat het in die contreien is) kan zondag aan land gaan in Zuid Korea. http://www.accuweather.co(...)ble-typhoon/18325242 en http://grandprix247.com/2(...)-grand-prix-weekend/ ![]() | |
Nattekat | woensdag 2 oktober 2013 @ 13:04 |
Dus kans op een leuke of geen race ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 oktober 2013 @ 13:16 |
ik hoop iig op wat regen ![]() | |
Weltschmerz | woensdag 2 oktober 2013 @ 14:46 |
In potentie wel, maar het bleek ook al snel een coureur die onder druk hele grote fouten ging maken en dan vaak ook gewoon niet zo snel meer was. Dat heeft hij nog steeds. En Alonso maximaliseert ook niet helemaal, maar is als het er echt om spant niet op zijn best. Dat is een beslissend verschil met Vettel. | |
sasquatsch | woensdag 2 oktober 2013 @ 15:17 |
Het enige dat Vettel op dit moment beter maakt dan Alonso of Hamilton is de Red Bull. Vorig jaar wist Hamilton in een gelijkwaardige wagen Vettel een aantal keer te kloppen en viel een aantal keer uit met technische problemen. | |
Marks | woensdag 2 oktober 2013 @ 15:25 |
Dat. En 2007 is niet nu, alonso heeft zich denk ik meer verbeterd dan lewis | |
Weltschmerz | woensdag 2 oktober 2013 @ 15:37 |
Hoe kom je erbij dat die wagen gelijkwaardig was? Ik geloof niet dat coureurs zomaar sneller worden in hun carriere. Alonso is mij juist wat tegengevallen met zijn presteren op de belangrijkste momenten. Dat heeft hem 2 titels gekost. Hamilton laat het gewoon te vaak liggen om echt structureel mee te doen om de titel. De rare fouten en het kinderlijk gedrag worden iets minder, dat heeft hem al meerder jaren gekost waarin hij anders een goede kans op de titel had gemaakt, maar hij presteert nog steeds vaak een weekend zwak. | |
wimderon | woensdag 2 oktober 2013 @ 16:16 |
Volgens die analogie is Button dus ook van hetzelfde niveau als Hamilton, en dat zelfs met drie seizoenen aan referentie. | |
#ANONIEM | woensdag 2 oktober 2013 @ 16:21 |
Qua scores wel, Button kwalificeert zich echter minder goed, da's 43-14 in het voordeel van Hamilton. Iig was het verschil tussen Button en Hamilton veel kleiner dan (vrijwel) iedereen van te voren had verwacht. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2013 16:21:25 ] | |
Marks | woensdag 2 oktober 2013 @ 16:32 |
Het hoeft niet per se snelheid te zijn, maar ook het kunnen inschatten van momenten. Zoals het dan ook vaak wordt gezegd: Een kampioen weet niet alleen wanneer hij voluit moet gaan, maar ook wanneer het tijd is om gas terug te nemen''. Aan het laatste ontbreekt het Hamilton soms te veel. | |
Sinister-D- | woensdag 2 oktober 2013 @ 16:32 |
is Button dan beter dan gedacht, of Hamilton minder goed? Misschien moet Weltschmerz eens een reversed engineering maken van Button -> Hamilton -> Rosberg -> Schumacher -> Barrichello -> terug Button. Blijkbaar kun je zo alles onthullen wat met de mantel der liefde bedekt wordt door chauvenistische fans ![]() | |
Marks | woensdag 2 oktober 2013 @ 16:33 |
Button, dat is voor mij DE meest onmogelijke rijder om te beoordelen. Goed op momenten dat je het niet verwacht en andere momenten is hij weer nergens. Seizoen in, seizoen uit. Heeeel onduidelijk ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 oktober 2013 @ 16:34 |
misschien is het wel beide. Button beter dan iedereen denkt dat hij is en Hamilton minder goed dan zijn talent in eerste instantie deed vermoeden. | |
#ANONIEM | woensdag 2 oktober 2013 @ 16:35 |
Op het engelstalige autosport-forum heeft er zo wel eens iemand aangetoond dat Danica Patrick beter was dan Schumacher. | |
Weltschmerz | woensdag 2 oktober 2013 @ 16:55 |
Ja, maar vaak lukt het hem ook niet om gas te geven als het moet. Dan is hij ineens veel minder snel dan hij zou moeten zijn. En dan hebben we nog de incidenten waarin hij aldoor verzeild raakte. Het is vaak een beetje kinds, zeuren dat zijn auto niet goed genoeg is als hij zelf zijn teamgenoot niet weet af te troeven, stoer doen dat hij gewoon hard wil gaan en de banden verneuken. Wil je nou een keer iets winnen, of wil je de stoere jongen uithangen? Een goede Hamilton liet Button gewoon ruim achter zich, zoals voorspeld door onder andere mij. Maar dat deed hij dan niet constant, en ging hij brokken maken. Mijn inschatting van de snelheid van coureurs is heel consistent hoor, ik hoef dan ook geen smoesjes te verzinnen waarom de ene coureur ineens een stuk langzamer zou zijn geworden en waarom de ander nog steeds heel snel is, ook al laat hij dat niet zien. Jij wil gewoon dom blaten dat de coureur die je het leukst vindt ook het snelste is, en als de feiten daar dan niet mee kloppen dan kom je wel met een enorm kontverhaal dat dat zou verklaren en dan heb je weer mooi jezelf in de maling genomen. Alleen mij niet. | |
#ANONIEM | woensdag 2 oktober 2013 @ 17:01 |
Je ziet de tegenspraak in dit stukje zeker ook niet? | |
Waffle | woensdag 2 oktober 2013 @ 17:03 |
http://www.racecar-engine(...)ion-secret-revealed/ Ik ben benieuwd heeft Red Bull iets geniaals uitgevonden? Daarnaast raar dat de auto van Webber het niet heeft... | |
Sinister-D- | woensdag 2 oktober 2013 @ 17:05 |
Proficiat...... Vertel mij dan eens van wie ik fan ben. Ik wacht in spanning af! En dan tegen mij zeggen dat ik enorme kontverhalen ophang terwijl jezelf altijd diegene bent die hele gazetten typt met alleen maar Brit-Bashing en Duits-fappen ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Sinister-D- op 02-10-2013 17:19:52 ] | |
sasquatsch | woensdag 2 oktober 2013 @ 17:10 |
SPT / 2013 Formula 1 GP's #56 - F1 SINGAPORE GRAND PRIX - Deel 4 | |
Waffle | woensdag 2 oktober 2013 @ 17:18 |
Helemaal gemist. Mijn excuses. | |
sasquatsch | woensdag 2 oktober 2013 @ 22:31 |
De storm lijkt de Grand Prix te gaan missen.
| |
Marks | woensdag 2 oktober 2013 @ 23:02 |
We gaan het zien, bijzonder moeilijk te voorspellen zo'n tyfoon.. ..kan zo alsnog recht over circuit trekken maar dan gaat de race niet door dus dat schiet ook niet op | |
Peterselieman | donderdag 3 oktober 2013 @ 11:32 |
de kans hierop is plots een stuk kleiner geworden. De storm beweegt minder snel dan verwacht en volgt zoals eerder al gezegd een heel ander pad dan eerder voorspeld | |
sasquatsch | donderdag 3 oktober 2013 @ 13:11 |
Het lijkt erop dat de engine mapping in combinatie met de rijder de oorzaak is van de overmacht van Vettel. Wat ik uit het artikel (in het Duits) opmaak is het volgende: De teams moeten de engine mapping aan het begin van het jaar inleveren en mogen hier gedurende het seizoen slechts twee procent van afwijken. Red Bull schijnt de engine mapping zodanig te hebben afgesteld dat het vooral in lage snelheidsbochten een voordeel oplevert met tractie. Dat was aan het begin van het seizoen niet echt mogelijk door de banden, omdat die te snel sleten toen hier gebruik van gemaakt werd, maar met de Kevlar constructie zou dit probleem opgelost zijn. De crux zit hem in de 'vier cylinder modus' die ervoor zorgt dat de motor bij het terug schakelen en het opschakelen even voor een periode van 50 milliseconden de uitlaat met 4 cilinders volblaast, waardoor je dus een soort off-throttle geblazen diffuser creëert. Dit werkt alleen als het gaspedaal op minder dan 50% van het toerental van de motor draait. De coureur is hier dus van essentieel belang. Vandaar dat dit vooral voor Vettel werkt en minder voor Webber omdat Vettel hier blijkbaar beter in is en ook dag en nacht (zoals in het artikel staat) in de simulator zit om hier op te trainen. En dit voor elk circuit opnieuw omdat de mapping voor elk circuit wordt aangepast. Andere teams kunnen zich hier niet op aanpassen omdat ze dan niet binnen de twee procentsregel zitten waarmee ze met hun engine mappings mogen afwijken van de mappings die aan het begin van het seizoen zijn ingeleverd. | |
Peterselieman | donderdag 3 oktober 2013 @ 13:26 |
het komt dus toch voort uit de banden ... | |
Tarado | donderdag 3 oktober 2013 @ 13:27 |
Dat is toch geen nieuws? | |
Peterselieman | donderdag 3 oktober 2013 @ 13:31 |
nee, maar als dit waar is dan hoeven de resterende races niet meer verreden te worden, want de winnaar is al bekend. Het verklaart trouwens ook goed waarom het verschil in de kwalificatie erg klein is en in het begin van de race zo groot. | |
Marks | donderdag 3 oktober 2013 @ 16:33 |
Vettel ![]() Dag en nacht bezig met zijn werk, opperste input en Sennaeske gedrevenheid. Maarja, je moet blijkbaar dood zijn om echt fans te krijgen en voordat men je gaat waarderen. ![]() | |
Beach | donderdag 3 oktober 2013 @ 16:37 |
Hoe weet jij nou weer dat hij dag en nacht aan het werk is en net zo gedreven is als Senna? Wie zegt dat Schumi of Prost niet meer gedreven waren dan Senna en Vettel? | |
Tarado | donderdag 3 oktober 2013 @ 16:37 |
Eerder Schumi's gedrevenheid zou ik zeggen, ik waardeer hem wel hoor, alleen zie ik liever een spannend kampioenschap | |
Nieuwschierig | donderdag 3 oktober 2013 @ 17:22 |
Yup. Vettel geeft bij het uitkomen van de bocht vol gas. En net als de motor in de hoge toeren vol vermogen wil gaan leveren laat hij het gaspedaal weer voor de helft opkomen. Bij vier cilinders (waarvan 3 in de binnenbocht) wordt de ontsteking dan zo geschakeld dat ze geen vermogen, maar vooral uitlaatgassen produceren. Daardoor wordt de auto, die lichter geveerd staat dan de concurrentie, in de binnenbocht omlaag getrokken. Daarmee wordt dan meteen het rollen van de auto naar de buitenbocht gecompenseerd waardoor er meer contact met de baan is en met veel meer downforce. Dus: • legale traction control, • eerder op het gas • extra downforce • een auto die ook in de bocht vlak ligt • waardoor de ride height en veerweg ook weer nauwkeuriger af te stellen zijn. | |
Weltschmerz | donderdag 3 oktober 2013 @ 18:08 |
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het huidige snelheidsverschil tussen Vettel en Webber, maar het roept dan weer vragen op waardoor het verschil in het verleden ook al heel vaak zo groot was. | |
Fiorano | donderdag 3 oktober 2013 @ 18:29 |
Eigenlijk baal ik er van, want gung Vettel het gewoon niet. Maat ik heb onwijs veel respect voor mensen, metname Newey, die echt alles uit een auto proberen te haken binnen de marges v de huidige wet. |