er is maar een middel en dat is beter gaan betalen,je krijgt merendeels randfiguren,quote:Op dinsdag 24 september 2013 16:36 schreef allweather het volgende:
[..]
Dit vind ik dus ook raar. Er wordt (althans bij ons) zo gigantisch veel gecontroleerd; raar dat zo iemand er dan tussendoor glipt. Hoewel wij geen PB+ meer hebben sinds we op een VBL zijn overgegaan zijn dit de bij mij bekende controlemethodes: kwaliteitskaartjes tussen de bundels, TC loopt steeksproefgewijs met een aantal PBZ's mee tijdens hun ronde, TC belt op gemiddeld 3 adressen per wijk aan om te vragen of men tevreden is, TC rijdt door de wijken heen en controleert PBZ op dragen van bedrijfskleding, post en h.a..h in een handeling door de brievenbus en PBZ moet de fiets in het zicht hebben staan. TC komt regelmatig op de depots langs (dit niet alleen maar als controle, maar ook om vragen aan de TC te kunnen stellen). En dan nog de reguliere klachtenafhandeling.
En dan zijn er vast nog wel wat extra controlemethodes die we als pbz niet wetenMaar blijkbaar is er dus in Maarssen iets niet goed gegaan bij de klachtafhandeling
Hoewel een karige beloning en weinig waardering krijgen van het bedrijf in het algemeen natuurlijk demotivatie in de hand werken en je dan ook eerder allerlei uitwassen krijgt is het natuurlijk maar een deel van het probleem. Je moet gewoon altijd fatsoenlijk blijven controleren en handhaven, doe je dat niet dan neemt iedereen na verloop van tijd een loopje met de regels.quote:Op dinsdag 24 september 2013 16:40 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
er is maar een middel en dat is beter gaan betalen,je krijgt merendeels randfiguren,
die moeten en of uit noodzaak dit moeten.
echte pb style zie je haast niet meer,want die doet dit niet(krijgt ook beter betaald)
ik kom uit een branche waar dit zelfde verhaal speelt,slecht betalen is pikken.
Hier was het vandaag juist erg rustig voor een dinsdag. Drie tassen post, en 1 zak hah (alleen Karwei en C1000).quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:10 schreef Herfstblad het volgende:
Absurd veel hier. Ik had 5 zakken HAH en 4 zakken post.Normaal 1-3 zakken HAH.
Ik begrijp je wel,maar ik denk dat ik best wel een ouderwetse instelling heb.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:29 schreef lololo het volgende:
[..]
Hoewel een karige beloning en weinig waardering krijgen van het bedrijf in het algemeen natuurlijk demotivatie in de hand werken en je dan ook eerder allerlei uitwassen krijgt is het natuurlijk maar een deel van het probleem. Je moet gewoon altijd fatsoenlijk blijven controleren en handhaven, doe je dat niet dan neemt iedereen na verloop van tijd een loopje met de regels.
Als de politie stopt met boetes uitschrijven voor te hard rijden houdt ook geen kip zich daar meer aan, al is het maar omdat met 50 tussen de mensen die 80+ rijden zitten absoluut niet fijn is...
Bij ons is het onlangs ook bij 2 bezorgers voorgekomen dat ze jarenlang post hebben kunnen verduisteren (niet bestellen, soms ook open maken om te kijken wat er in zit) en als ik zie hoe onze vestiging de afgelopen jaren gerund is verbaast me dat niks. We hebben nu een VM die zich voorgenomen heeft om op elke vermissingsklacht persoonlijk te reageren. Dat zet al gelijk een stuk meer druk op de ketel.
Al is het eigenlijk van de gekke dat de VM zich daar mee moet bemoeien maar goed, het TC-team heeft de boel ook gewoon jaaaaaaren laten versloffen. Waarbij wel gezegd moet worden dat dat team ook steeds enorm van samenstelling veranderde en er elke paar maanden weer een nieuwe constructie kwam over wie waarvoor verantwoordelijk was.
Die controles zijn leuk maar ook hier heb je niks aan,het zegt helemaal niks over een juiste bezorging,je kan wel 6 kaarten eruit halen maar, op een andere plek heb je misschien wel 10 adressen verkeerd bezorgd.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:50 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Aan de andere kant: Straatcontrole en kwaliteitskaartjes kunnen natuurlijk nooit voorkomen (en zelden aan het licht brengen) dat iemand pakjes achterover drukt. Zeker als het om brievenbuspakjes gaat, die geen track en trace hebben. Mijn ervaring is dat in zo'n geval de klantenservice niet erg hard loopt. Ik heb het ook wel eens aan de hand gehad, missende post, en het enige wat de klantenservice dan zegt is "jammer, maar brievenbuspost is niet te traceren". Om er vervolgens terloops aan toe te voegen dat je je maar tot de afzender moet wenden, want strikt genomen is die de klant, en niet jij.
Ook jij neemt het minder nauw met de regels als er nooit handhaving en controle op is. Als handhaving en controle maar lang genoeg verslapt wéét je op een gegeven moment niet eens meer dat je iets 'fouts' doet. Nou is er natuurlijk een behoorlijk verschil tussen een brief in je tas mee naar huis nemen om hem morgen te bezorgen ipv hem af te schrijven en de pakjes open te scheuren om de inhoud te jatten maar het zijn beiden overtredingen van de regels.quote:Op dinsdag 24 september 2013 18:18 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Ik begrijp je wel,maar ik denk dat ik best wel een ouderwetse instelling heb.
Je neemt het werk aan,dan moet het ook goed gebeuren,en de wederhelft moet je daar ook 100%
in kunnen vertrouwen.
Nou is niet iedereen hetzelfde,gelukkig zijn wel een hoop die wel de juiste instelling hebben.
ik zal er een reactie op geven,persoonlijk zal ik nooit enige intentie hebben om iets van een ander te ontfutselen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:01 schreef lololo het volgende:
[..]
Ook jij neemt het minder nauw met de regels als er nooit handhaving en controle op is. Als handhaving en controle maar lang genoeg verslapt wéét je op een gegeven moment niet eens meer dat je iets 'fouts' doet. Nou is er natuurlijk een behoorlijk verschil tussen een brief in je tas mee naar huis nemen om hem morgen te bezorgen ipv hem af te schrijven en de pakjes open te scheuren om de inhoud te jatten maar het zijn beiden overtredingen van de regels.
Denken dat je iemand, wie dan ook, 100% kan vertrouwen in wat dan ook is overigens behoorlijk naïef, zoveel vertrouwen werkt juist misbruik in de hand.
Nou, dat lijkt me zwaar overtrokken. Je hebt toch opvoeding genoten? Je hebt toch normbesef? We zijn toch geen stelletje wilden die, wanneer we de kans krijgen, aan het moorden, plunderen en het verkrachten slaan?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:01 schreef lololo het volgende:
[..]
Ook jij neemt het minder nauw met de regels als er nooit handhaving en controle op is. Als handhaving en controle maar lang genoeg verslapt wéét je op een gegeven moment niet eens meer dat je iets 'fouts' doet.
Je hebt deels gelijk,voor de buitenwereld ziet het werk bij de post er vrij romantisch uit,quote:Op woensdag 25 september 2013 01:43 schreef tntster het volgende:
Er werd meer salaris geboden en die mensen moeten eruit!
Ik ben het eens met hierboven, als je werk aanneemt voor dat loon ben je daar zelf bij :-) als mensen dat niet deden, zou de normale postbode nooit overcompleet worden
De oude contracten waren nog aantrekkelijk om als bijbaan te doen. Zeker als zaw verdiende je niet slecht.quote:Op woensdag 25 september 2013 07:24 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Je hebt deels gelijk,voor de buitenwereld ziet het werk bij de post er vrij romantisch uit,
de realiteit wordt na een maand wel zichtbaar,ook financieel ziet men het werk dan anders in.
en goedemorgen Dudor
klopt helemaal,ook de tijden om het werk uit te voeren zijn voor het gros niet interessant.quote:Op woensdag 25 september 2013 07:45 schreef dud0r het volgende:
[..]
De oude contracten waren nog aantrekkelijk om als bijbaan te doen. Zeker als zaw verdiende je niet slecht.
Maar als pbz verdien je drie keer niks en het is redelijk zwaar werk en als voorbereider kan je meer verdienen volgens mij. Die verhouding ligt ook scheef vind ik.
Eerst zeg je dat het zwaar overtrokken is en vervolgens bevestig je mijn stelling door toe te geven dat je het zelf ook niet zo nauw neemt met de regels als er geen handhaving/controle (politie) is.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:08 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Nou, dat lijkt me zwaar overtrokken. Je hebt toch opvoeding genoten? Je hebt toch normbesef? We zijn toch geen stelletje wilden die, wanneer we de kans krijgen, aan het moorden, plunderen en het verkrachten slaan?
Ik rij ook wel eens door rood als er niks aankomt en er geen politie te zien is, maar ik sla heus niet aan het stelen, en ik mag aannemen dat dat voor de meeste mensen geldt.
Zo simpel werkt het niet. Ten eerste heb je allerlei mensen die door omstandigheden gedwongen worden (schulden bijv.), en dan nog de verplicht te werk gestelden. Veel mensen hebben helaas weinig te kiezen. Het is dit slecht betaalde werk, of ander slecht betaald werk. Uiteraard rechtvaardigt dit NOOIT diefstal,maar het blijft een feit dat hoe slechter je betaalt, hoe kanslozer het volk is dat er op afkomt. Negatieve risicoselectie, heet dat in de verzekeringsbranche.quote:Op woensdag 25 september 2013 01:43 schreef tntster het volgende:
Er werd meer salaris geboden en die mensen moeten eruit!
Ik ben het eens met hierboven, als je werk aanneemt voor dat loon ben je daar zelf bij :-) als mensen dat niet deden, zou de normale postbode nooit overcompleet worden
Voorbereider is toch ook gewoon minimumloon of net een paar cent daarboven?quote:Op woensdag 25 september 2013 07:45 schreef dud0r het volgende:
[..]
De oude contracten waren nog aantrekkelijk om als bijbaan te doen. Zeker als zaw verdiende je niet slecht.
Maar als pbz verdien je drie keer niks en het is redelijk zwaar werk en als voorbereider kan je meer verdienen volgens mij. Die verhouding ligt ook scheef vind ik.
Ik zeg dat je stelling overtrokken is, ik zeg niet dat het compleet onwaar is. Dat mensen wanneer er geen toezicht is eerder kleine overtredingen gaan plegen (zoals door rood rijden) dat neem ik graag van je aan, maar vervolgens ga je daarop door met de bewering dat als er helemaal geen handhaving is iedereen alles gaat doen wat God verboden heeft, en op een gegeven moment niet eens meer weet wat goed en fout is. En dat lijkt me overdreven.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:13 schreef lololo het volgende:
[..]
Eerst zeg je dat het zwaar overtrokken is en vervolgens bevestig je mijn stelling door toe te geven dat je het zelf ook niet zo nauw neemt met de regels als er geen handhaving/controle (politie) is.![]()
...
Je mist de nuance, ik geef toch al aan dat er nogal een verschil zit tussen een brief in je tas mee naar huis nemen om morgen te bezorgen en pakjes open rukken? Bij dat eerste zijn velen zich van geen kwaad bewust terwijl het nog steeds een overtreding van de regels is en het bedrijf schade berokkent. Zo kan het bedrijf immers geen beeld krijgen van hoeveel post er dagelijks vertraging op loopt.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:21 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik zeg dat je stelling overtrokken is, ik zeg niet dat het compleet onwaar is. Dat mensen wanneer er geen toezicht is eerder kleine overtredingen gaan plegen (zoals door rood rijden) dat neem ik graag van je aan, maar vervolgens ga je daarop door met de bewering dat als er helemaal geen handhaving is iedereen alles gaat doen wat God verboden heeft, en op een gegeven moment niet eens meer weet wat goed en fout is. En dat lijkt me overdreven.
Vergelijk de cao's van bezorgers en voorbereiders dan maar eens! Iedereen die onder de algemene cao van postnl valt verdient bij aantreden al bijna net zoveel als een postbezorger na 3 jaar.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:20 schreef lololo het volgende:
[..]
Voorbereider is toch ook gewoon minimumloon of net een paar cent daarboven?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |