http://www.thelocal.se/50238/20130913/quote:Saab poised for Boeing help in US fighter deal
Swedish defence firm Saab is close to finalizing a cooperation with US aircraft maker Boeing with a view to selling JAS 39 Gripen fighter jets to the US Air Force, according to media reports.
Saab could be in line for the deal, worth several billion kronor, to supply the Gripen for training purposes, according to a report in the industry trade magazine Aviation Week on Wednesday.
The collaboration with Boeing is set to be announced within "weeks rather than months", according to the magazine, which cites anonymous "reliable sources".
The US Air Force TX programme is reported to be considering the purchase of 350 aircraft to replace its current stock of Northrop Grumman T-38s which date from 1962.
The replacement of the outdated equipment has been delayed due to defence budget limitations, according to the Dagens Industri business daily.
Neither Saab nor Boeing have issued any comment on the deal or pending partnership.
The news of the US deal has emerged in the wake of a vote by the Swiss parliament on Wednesday giving its blessing to a deal to purchase 22 JAS Gripen.
Furthermore the Czech government announced in August that it plans to renew its lease of 12 one-seater JAS-39 Cs and two two-seater training JAS-39 Ds. The Czech military paid nearly $1 billion to lease the Gripens for a decade starting 2005.
De deal met Nederland ging om 80 toestellen en Saab had die deal echt nodig om te "overleven" en eventuele andere geïnteresseerden over de streep te trekken, het was dan ook een superaanbod van Saab, dat Nederland, had het sec naar de toestellen gekeken, met beide handen had moeten aangrijpen. Dat Nederland i.p v. een deal met de Zweden voor die paar JSF's heeft gekozen is gewoon politiek.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:31 schreef UpsideDown het volgende:
Dat is een deal waar Saab tenminste wat aan heeft, die paar toestellen die ze aan visieloze Nederlanders hadden kunnen slijten zet geen zoden aan de wal. Het was natuurlijk een leuk extraatje geweest voor Saab als Nederland voor de Gripen was gegaan, maar ze gaan er niet failliet door.
Ze waren toch ook bereid een boete te betalen bij te late levering van de toestellen? Als je je dat kan permiteren heb je nog wel wat over toch?quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:41 schreef Jian het volgende:
[..]
De deal met Nederland ging om 80 toestellen en Saab had die deal echt nodig om te "overleven" en eventuele andere geïnteresseerden over de streep te trekken, het was dan ook een superaanbod van Saab, dat Nederland, had het sec naar de toestellen gekeken, met beide handen had moeten aangrijpen. Dat Nederland i.p v. een deal met de Zweden voor die paar JSF's heeft gekozen is gewoon politiek.
De huidige deal met de Amerikanen is natuurlijk een heerlijk geschenk voor Saab.
Je kan ook zeggen dat Saab gewoon heel zeker van zichzelf was, maar ook bereid om concessies te doen omdat ze de verkopen gewoon nodig hadden, de Canadezen en de Zwitsers moesten over de streep en ander potentiële kopers moesten worden aangetrokken. Vergeet niet dat de NG alleen nog op de tekentafel bestond en wel gefinancierd moest worden. Nee, deze deal met de VS is voor Saab een geschenk uit de hemel. Kijkend naar het aanbod richting Nederland en het vliegtuig op zich ben ik van mening dat wij ook beter af waren geweest met de Gripen NG. Maar aan de andere kant, Nederland wil graag goede maatjes zijn met de VS en daar zit natuurlijk ook wat in. Politieke keuze wat mij betreft.quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:44 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ze waren toch ook bereid een boete te betalen bij te late levering van de toestellen? Als je je dat kan permiteren heb je nog wel wat over toch?
Zal wel assemblage en onderhoud doen, banendeal.quote:
Een aantal NAVO-bongenoten gebruikt de Gripen echter als gewoon toestel, niet als trainingstoestel. Dat zou in Nederland dus ook gekund hebben.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:46 schreef bluemoon23 het volgende:
Die T38`s die vervangen gaan worden zijn trainingstoestellen die gebruikt worden in de opleiding van een straaljagerpiloot voordat ze naar het echte werk toe mogen zoals F15, F16, F18, F22 en F35.
Dat kan inderdaad. Maar de Amerikanen gaan ze dus als trainingstoestellen gebruiken (als de deal doorgaat) en niet als gevechtstoestellen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Een aantal NAVO-bongenoten gebruikt de Gripen echter als gewoon toestel, niet als trainingstoestel. Dat zou in Nederland dus ook gekund hebben.
Maar dat maakt het nieuws toch niet minder interessant met de Nederlandse situatie in het achterhoofd?quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:13 schreef beantherio het volgende:
Dat kan inderdaad. Maar de Amerikanen gaan ze dus als trainingstoestellen gebruiken (als de deal doorgaat) en niet als gevechtstoestellen.
De Amerikaanse luchtmacht koopt allerlei vliegtuigen. Gevechtstoestellen maar dus ook trainingstoestellen. Zou het voor de Nederlandse situatie ook interessant zijn als bekend zou worden dat ze helicopters of vrachtvliegtuigen zouden kopen? Dat lijkt me niet.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar dat maakt het nieuws toch niet minder interessant met de Nederlandse situatie in het achterhoofd?
Maar in Nederland is de situatie anders omdat het budget hier veel beperkter is dan in de VS. Ik las Wikipedia dat een Gripen 50 miljoen USD per stuk kost (dus 37,4 miljoen EUR op dit moment), in het Nederlandse geval had je er dus 4500/37,4 = 120 kunnen kopen. Het is dus de vraag hoe kwantiteit tegen kwaliteit opweegt en dat is iets wat bij de VS veel minder speelt heb ik het idee. En dan heb je nog het gegeven dat andere luchtmachten van fatsoenlijke landen het vliegtuig echt als gevechtstoestel gebruiken.quote:Dit zegt trouwens misschien wel iets over hoe hoogwaardig de Grippen wordt ingeschat. Blijkbaar niet goed genoeg als gevechtstoestel maar enkel als trainingstoestel.
Er werd zelfs 85 stuks van die dingen aangeboden voor zelfde prijs(terug in 2008) als de 37 JSF nu,inclusief training en 30 jaar onderhoud inbegrepen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:22 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar in Nederland is de situatie anders omdat het budget hier veel beperkter is dan in de VS. Ik las Wikipedia dat een Gripen 50 miljoen USD per stuk kost (dus 37,4 miljoen EUR op dit moment), in het Nederlandse geval had je er dus 4500/37,4 = 120 kunnen kopen. Het is dus de vraag hoe kwantiteit tegen kwaliteit opweegt en dat is iets wat bij de VS veel minder speelt heb ik het idee.
Wat betekent dit dan?F16 blijft nog langer meegaan?quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:24 schreef Nemephis het volgende:
Hier wat interessant leesvoer. Met name deze zin is interessant:
“Beyond that, a source close to USAF leadership notes that “it is not a long step to an affordable air defense fighter to replace (Air National) Guard F-15/F-16 units.”
Nee, daar staat:quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:27 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Wat betekent dit dan?F16 blijft nog langer meegaan?
Het is momenteel nog verre van zeker dat ie ook als trainingstoestel gebruikt gaat worden. Het is een inzending voor het T-X programma en daarvoor zijn nog 3 andere inzendingen in de running.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:32 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Nee, daar staat:
"Daarnaast merkte een bron dichtbij de USAF leiding op dat 'het niet zo'n grote stap is naar een betaalbaar gevechtsvliegtuig om de (air national) Guard F-16s en F-15's te vervangen'."
Ergo, als ze die Saabs eenmaal hebben zou het niet vreemd zijn om ze als meer dan slechts een trainer te gebruiken.
Die Saab Grippens zijn ook nog eens goedkoperquote:Op dinsdag 17 september 2013 23:41 schreef warhamstr het volgende:
Die Saabs zijn echt monsters he?Ik begrijp niet wat ze met dat vreemde ding van een JSF aan moeten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |