abonnement Unibet Coolblue
pi_133674985
quote:
Wilmots: "Niveau Belgische competitie zakt al drie jaar"



In een uitgebreid interview met La Dernière Heure werpt Marc Wilmots zijn licht op de Belgische competitie. Het oordeel van de succesvolle bondscoach is niet mals voor de Jupiler Pro League. De competitiehervorming heeft volgens Wilmots tot een lager niveau geleid. Het positieve aspect is dan weer dat de clubs meer in hun jeugdopleiding investeren.

Marc Wilmots

Marc Wilmots neemt geen blad voor de mond en maakt grotendeels brandhout van de play-offs. "De competitiehervorming moest het niveau opkrikken, maar het omgekeerde is gebeurd. Het niveau is de laatste drie jaren juist gezakt. Dat is het negatieve aspect van de hervorming. Vooral de halvering van de punten voor de play-offs vind ik niet kunnen. Bij een nederlaag slechts 1,5 punt verliezen: dat is een verkeerd signaal. Een speler kan zoiets toch nooit goedkeuren?"

"Wie kan er nu geloven dat we het niveau van onze competitie gaan opkrikken in maart bij de start van de play-offs? Ik zeker niet. Ik spreek hier als voetballiefhebber, niet als bondscoach. De play-offs blijven ons voetbalwereldje verdelen. Persoonlijk vind ik dat die hervorming geen goed initiatief was."

Geduld
"Het positieve aspect van de hervorming is dan weer dat de clubs (en dan vooral de G5) de extra centen, die ze ontvingen via het hogere tv-contract, hebben geïnvesteerd in hun jeugdopleiding en onder meer ook in de bouw van opleidingscentra. Op die manier geven ze de jongeren de kans om door te breken. Die jongeren moeten wel nog leren om geduldig te zijn en niet te snel naar het buitenland te trekken. Als jonge speler ben je pas klaar voor de volgende stap als een drietal seizoenen in eerste klasse gespeeld hebt."

http://www.hln.be/hln/nl/(...)t-al-drie-jaar.dhtml
quote:
Interview: Degryse: "Vossen, Hazard en Batshuayi moeten weg"



Marc Degryse stelde onlangs een boek over zijn carrière voor. Na dertig jaar in het topvoetbal vond hij dat het tijd was voor een terugblik. In een driedelige reeks laten we hem aan het woord over de Belgische competitie en de Rode Duivels. Vandaag aan de beurt: onze competitie.

Degryse kende een rijk gevulde carrière, maar bleef naar eigen zeggen zelf te lang in België. Ook al was de competitie toen sterker. "In 1987 had ik weg moeten zijn, na dat goede jaar bij Club Brugge. Maar het Bosman-arrest was er nog niet en de clubs waren baas."

"Achteraf bekeken ben ik inderdaad nationaal goed geweest, ik heb Europees en met de nationale ploeg mijn ding gedaan. Maar ik was geen Europese topper. Dat waren er niet veel. Welke Belg kan zeggen dat hij in het buitenland carrière heeft gemaakt? Preud’Homme, Pfaff, Gerets, Enzo (Scifo, nvdr.). Vandaag is dat helemaal anders. Als je nu in de Belgische competitie blijft hangen, dan blijf je stilstaan in vergelijking met de jongens die in de buitenlandse competities spelen."

"In mijn tijd was dat anders. De Belgische competitie stond zijn mannetje. Er waren veel goede buitenlanders, er waren Nederlanders die naar hier kwamen. Nu is de Belgische competitie te zwak om je als voetballer te meten met de rest van Europa. In feite moet je, als je international wil zijn, naar een andere competitie gaan."

Dus ook spelers als Vossen, Hazard en Batshuayi staan momenteel eigenlijk stil. "Batshuayi, Vossen en Thorgan Hazard moeten zo snel mogelijk weg. We zeggen altijd dat spelers zo snel naar het buitenland trekken, maar voor die jongens is het vijf voor twaalf, willen ze de trein niet missen op internationaal niveau."

"Bij Jelle is het de vraag: ‘Is dat voldoende voor de Italiaanse competitie?’ Fiorentina was geïnteresseerd, maar dat is niet zo evident. Voor hem is het misschien beter om naar Nederland te trekken. PSV, Ajax… Maar Genk zal dat misschien niet willen, en hij ziet dat misschien zelf ook niet zitten. Maar daar zou het lukken denk ik, en dan kan hij later nog altijd die stap zetten. Maar nu naar Spanje of Italië gaan? Dat wordt moeilijk."

Het verschil tussen België en de Europese topcompetities wordt te groot, vindt ook Degryse. "Het is eigenlijk te groot. Het is hetzelfde probleem als bij Nederland. Goede spelers gaan snel weg. We kunnen financieel niet concurreren. Jaar na jaar is het hetzelfde. Als je ziet wat er de voorbije jaren uit de Belgische competitie is vertrokken, dat is onwaarschijnlijk!"

Toch gaan clubs daar elk op hun manier mee om. "Maar de ene ploeg lost het beter op dan de andere, zoals Genk. Vooral Europees schieten de Grote Drie te kort. Club heeft al jaren niet meer overwinterd, of heeft toch geen belangrijke rol meer gespeeld. Standard ook te weinig. Een jaar niet Europees, en nu in een bijrol. Ze hebben natuurlijk vier- vijf jaar moeten verkopen, maar toch."

"En Anderlecht gaat iedere keer zo af in die Champions League. Dat doet natuurlijk geen goed. Het enige positieve is dat veel clubs nu toch veel meer kansen geven aan de jeugd. Maar met jongeren moet je natuurlijk geduld hebben en kan je niet gaan concurreren met de rest van Europa. En dat is wat we toch een beetje missen."

Marc Degryse: 30 jaar topvoetbal

In 1983 tekende Marc Degryse zijn eerste profcontract bij Club Brugge. De volgende jaren werd hij één van de beste voetballers die België ooit had: bij de Rode Duivels, bij Anderlecht, bij AA Gent (na een omzwerving in Nederland en Engeland) en bij Germinal Beerschot. Hij was 37 toen hij stopte met voetballen.

Bij Club Brugge kende hij daarna een woelige en memorabele passage als sportief directeur. De laatste jaren is hij een van onze scherpste en schranderste voetbalanalisten, op televisie en in de kranten.

Degryse blikt in dit boek terug op 30 jaar topvoetbal. Hij vertelt en analyseert fel, zonder terughoudendheid, even snedig als hij als voetballer was. Spelers, trainers, voorzitters, clubs, bondscoaches: allen passeren zij de revue – Degryse geeft zijn ziel bloot en zegt onbevangen zijn gedacht.

http://www.voetbalkrant.c(...)batshuayi-moeten-weg
De competitie is gewoon te groot.

Inkrimpen naar 10 clubs is de oplossing

Daar ga je natuurlijk geen wonderen mee verrichten, maar het niveau zal in ieder geval stijgen

Een competitie is zo sterk als zijn zwakste schakel en door er 6 kleintjes uit te gooien - die kwalitatief nauwelijks wat toevoegen - krijg je zo een sterkere competitie

[ Bericht 0% gewijzigd door zwaaien op 27-11-2013 14:34:16 ]
  woensdag 27 november 2013 @ 18:44:59 #152
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_133682947
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 14:24 schreef zwaaien het volgende:

[..]

[..]

De competitie is gewoon te groot.

Inkrimpen naar 10 clubs is de oplossing

Daar ga je natuurlijk geen wonderen mee verrichten, maar het niveau zal in ieder geval stijgen

Een competitie is zo sterk als zijn zwakste schakel en door er 6 kleintjes uit te gooien - die kwalitatief nauwelijks wat toevoegen - krijg je zo een sterkere competitie
Je spreekt over een competitie waarin vorig weekend nog KV Oostende de leider met 4-0 huiswaarts stuurde ... Dan is die zwakste schakel toch niet zo zwak me dunkt ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_133683124
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 18:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Je spreekt over een competitie waarin vorig weekend nog KV Oostende de leider met 4-0 huiswaarts stuurde ... Dan is die zwakste schakel toch niet zo zwak me dunkt ...
1 zwaluw maakt de lente niet

Oostende is trouwens niet de zwakste schakel nu met Coucke. Wel Bergen en Beveren.

De zwakste schakel is helaas ultrazwak.
  woensdag 27 november 2013 @ 19:15:54 #154
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_133683852
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 18:51 schreef zwaaien het volgende:

[..]

1 zwaluw maakt de lente niet

Oostende is trouwens niet de zwakste schakel nu met Coucke. Wel Bergen en Beveren.

De zwakste schakel is helaas ultrazwak.
Tja, uiteindelijk konden Genk en Standard ook niet winnen van Beveren ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_133685033
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 19:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Tja, uiteindelijk konden Genk en Standard ook niet winnen van Beveren ...
Somsdenk je als speler:

''Pffff tegen Bergen....''
pi_133685551
John van den Brom pakt tegen Benfica uit met een onuitgegeven elftal. Kouyaté schuift naar voor en krijgt een plaatsje als verdedigende middenvelder, naast Gillet en Praet.

Doel: Proto
Verdediging: Vanden Borre - Mbemba - Nuytinck - Deschacht
Middenveld: Kouyaté - Gillet - Praet
Aanval: Bruno - Mitrovic - N'Sakala

Jammer dat Suarez zo lang out is. Als er iemand iets kan forceren vooraan is hij het wel. Mitrovic heeft niet echt de goede vorm te pakken.

Prono: 1-2
  woensdag 27 november 2013 @ 20:04:05 #157
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_133685995
Ik vraag me af of inkrimpen een oplossing is.

Sinds men van 18 naar 16 is gegaan, is 't alleen maar slechter geworden.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_133686292
Laten we uitbreiden naar 20. Welkom Eupen, Westerlo, STVV en Moeskroen

Probleem opgelost
  woensdag 27 november 2013 @ 20:20:27 #159
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_133686815
Betwijfel dat die moeten onderdoen voor de rechtse kolom uit eerste klasse.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_133688311
De rechtse kolom is dan ook zwak. Daarom pleit ik voor een competitie van 10 in plaats van 16

Sportief gezien zijn er momenteel 5 titelkandidaten: Standard, Zulte Waregem, Anderlecht, Genk en Club Brugge

Daaronder zijn er 3 clubs die strijden voor het 6de plaatsje in play off 1: Lokeren, Kortrijk en AA Gent

Dan haal je nog 2 middenmotors erbij. (bij voorkeur KV Mechelen en Charleroi) maar kan ook bv Cercle of Lierse zijn

Krijg je een spannende competitie van 10... topclubs kunnen blijven 4x tegen elkaar spelen (goed voor inkomsten van tv, wedstrijdinkomsten, sponsor) en niet teveel kleine ploegen die het niveau omlaag trekken
pi_133688837
1-0 Mbemba, mooi
  woensdag 27 november 2013 @ 21:28:23 #162
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_133690290
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 20:54 schreef zwaaien het volgende:
De rechtse kolom is dan ook zwak. Daarom pleit ik voor een competitie van 10 in plaats van 16

Sportief gezien zijn er momenteel 5 titelkandidaten: Standard, Zulte Waregem, Anderlecht, Genk en Club Brugge

Daaronder zijn er 3 clubs die strijden voor het 6de plaatsje in play off 1: Lokeren, Kortrijk en AA Gent

Dan haal je nog 2 middenmotors erbij. (bij voorkeur KV Mechelen en Charleroi) maar kan ook bv Cercle of Lierse zijn

Krijg je een spannende competitie van 10... topclubs kunnen blijven 4x tegen elkaar spelen (goed voor inkomsten van tv, wedstrijdinkomsten, sponsor) en niet teveel kleine ploegen die het niveau omlaag trekken
Noem eens één Europese competitie die beter is geworden van een inkrimping ? In Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk, ... speelt men zelfs met 20 !

[ Bericht 0% gewijzigd door Joost-mag-het-weten op 27-11-2013 22:00:44 ]
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_133691925
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 21:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Noem eens één Europese competitie die beter is geworden van een inkrimping ? In Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk, ... speelt men zelfs met 24 !
Portugal. Deze hadden vroeger 18 en nu 16 clubs

Noem mij eens 1 Europese competitie die beter is door uitbreiding?

Waarom denk je dat Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken of Schotland maar 10of12 clubs hebben? Om het niveau zo hoog mogelijk te proberen houden

Met wie ga je ons vergelijken: met Oostenrijk/Zwitserland of met Frankrijk/Duitsland?

En sinds wanneer spelen ze daar met 24?

[ Bericht 0% gewijzigd door zwaaien op 27-11-2013 22:01:03 ]
  woensdag 27 november 2013 @ 22:04:17 #164
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_133692443
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 21:55 schreef zwaaien het volgende:

[..]

Portugal. Deze hadden vroeger 18 en nu 16 clubs

Noem mij eens 1 Europese competitie die beter is door uitbreiding?

Waarom denk je dat Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken of Schotland maar 10of12 clubs hebben? Om het niveau zo hoog mogelijk te proberen houden

Met wie ga je ons vergelijken: met Oostenrijk/Zwitserland of met Frankrijk/Duitsland?

En sinds wanneer spelen ze daar met 24?
Met 20 bedoelde ik ... Maar zijn die landen die jij opnoemt dan beter geworden? Toch absoluut niet ?

Overigens, eigenlijk heeft zo'n topploeg die wedstrijden tegen de kleine ploegen net nodig om hun kern te laten roteren. Zelfs de topploegen in de Premier League doen dat ... Feitelijk moet je tegen pakweg zo'n KVO een paar spelers kunnen laten rusten om dan tegen Benfica je beste team volledig fit op te kunnen stellen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  woensdag 27 november 2013 @ 22:18:02 #165
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_133693159
En die competities zijn ook niet afgeslankt, die spelen al decennia met 10-12 ploegen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_133693214
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Met 20 bedoelde ik ... Maar zijn die landen die jij opnoemt dan beter geworden? Toch absoluut niet ?

Overigens, eigenlijk heeft zo'n topploeg die wedstrijden tegen de kleine ploegen net nodig om hun kern te laten roteren. Zelfs de topploegen in de Premier League doen dat ... Feitelijk moet je tegen pakweg zo'n KVO een paar spelers kunnen laten rusten om dan tegen Benfica je beste team volledig fit op te kunnen stellen ...
Ze zijn er in ieder geval niet slechter op geworden. Je moet met die inkrimping geen wonderen verwachten

Ja, je hebt gezien hoe Standard het rotatiesysteem verwerkt

En bij 10 clubs zullen er nog altijd kleine ploegen inzitten maar veel minder. En daar draait het om.

Als je in de week tegen Beveren en Bergen op een tempo speelt van oude wijven en dan speel je in de CL tegen Parijs en Benfica, niet moeilijk dat we worden afgeslacht
pi_133693258
quote:
99s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:18 schreef SaintOfKillers het volgende:
En die competities zijn ook niet afgeslankt, die spelen al decennia met 10-12 ploegen.
Dat moesten wij ook al lang.. Gelukkig zet Anderlecht nu zijn schouders onder een competitiehervorming van 12 clubs

met daarna play offs voor de eerste 8

Dat vind ik een goed systeem
  woensdag 27 november 2013 @ 22:33:08 #168
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_133693945
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:19 schreef zwaaien het volgende:

[..]

Dat moesten wij ook al lang.. Gelukkig zet Anderlecht nu zijn schouders onder een competitiehervorming van 12 clubs

met daarna play offs voor de eerste 8

Dat vind ik een goed systeem
Voer dat in , en je hebt binnen de vijf jaar géén Belgisch talent meer in je competitie ...

Zie je trouwens nu al bij het aantal Belgen in de ploegen, van de G5 staan er 4 ploegen niet bij de eerste 8 ...

Ploeg

Gemiddeld aantal Belgen/ wedstrijd

1. Cercle Brugge KSV 8,56

2. Oud-Heverlee Leuven 7,88

3. SV Zulte Waregem 7,81

4. Club Brugge KV 6,69

5. YR KV Mechelen 6,63

6. KSC Lokeren OV 5,56

7. RAEC Mons 5,31

8. R. Standard de Liège 5,25

9. KV Oostende 5,19

10. KV Kortrijk 5,13

11. K. Lierse SK
RSC Anderlecht 4,31

13. KRC Genk 4,25

14. KAA Gent 4,19

15. Charleroi 4,13

16. KV RS Waasland-Beveren 3,31
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  woensdag 27 november 2013 @ 22:36:40 #169
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_133694120
Denk dat VDB er morgen uit vliegt.
  woensdag 27 november 2013 @ 22:36:48 #170
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_133694126
Ze zouden trouwens véél beter met 16 blijven spelen en die Play-offs afschaffen. En dan telkens het weekend voor er Europese wedstrijden zijn eens géén competitie voorzien. Dan komen we misschien nog eens een beetje fris aan de aftrap van zo'n wedstrijden en hebben onze ploegen nog een schijntje van kans ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  woensdag 27 november 2013 @ 22:38:05 #171
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_133694189
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:36 schreef Van_Poppel het volgende:
Denk dat VDB er morgen uit vliegt.
Mwah, die worden zaterdag nog eens overklast in eigen stadion door Cercle , maar winnen dan 3-0 door een buitenspelgoal , een onterechte penalty en een rode kaart voor Cercle in het laatste kwartier en dan kan ie weer 3 weken zeker blijven ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_133694261
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:36 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ze zouden trouwens véél beter met 16 blijven spelen en die Play-offs afschaffen. En dan telkens het weekend voor er Europese wedstrijden zijn eens géén competitie voorzien. Dan komen we misschien nog eens een beetje fris aan de aftrap van zo'n wedstrijden en hebben onze ploegen nog een schijntje van kans ...
De penningmeesters zullen content zijn dan
  woensdag 27 november 2013 @ 23:01:24 #173
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_133695216
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:36 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ze zouden trouwens véél beter met 16 blijven spelen en die Play-offs afschaffen. En dan telkens het weekend voor er Europese wedstrijden zijn eens géén competitie voorzien. Dan komen we misschien nog eens een beetje fris aan de aftrap van zo'n wedstrijden en hebben onze ploegen nog een schijntje van kans ...
Dus jij vindt ook dat Cercle eigenlijk in 2e hoorde te spelen :P.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  woensdag 27 november 2013 @ 23:08:51 #174
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_133695553
quote:
99s.gif Op woensdag 27 november 2013 23:01 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Dus jij vindt ook dat Cercle eigenlijk in 2e hoorde te spelen :P.
Eerlijk gezegd wel ja ... 't feit dat ze zich uiteindelijk nog via het faillissement van Beerschot en de eindronde in 2de klasse nog vrij makkelijk hebben kunnen redden zegt eigenlijk ook iets over hoe door onze huidige competitieformule het niveau van 1e en 2e klasse al uiteengegroeid is. En dat zal met een competitie van 10 of 12 ploegen nog erger worden. En dat zal er uiteindelijk toe leiden dat er gewoon minder Belgisch talent aan de oppervlakte zal komen. Op de duur zal de kloof tussen een "topper" in 2de klasse en een "1ste klasse" ploeg zo groot worden dat als je bij die 2de klasser een Belgische spits krijgt die 20 goals maakt , hij nog altijd géén kans bij de 1ste klassers zal krijgen omdat het niveauverschil tussen die 2 klasses te groot geworden is en hij een te groot risico op een mislukte transfer vormt ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_133696746
Zie het voordeel ook echt niet. Lijkt me een uiterst onzeker bestaan voor die subtoppers daar. Je zult als Racing Genk maar een keer een slecht seizoen hebben en dan degraderen. Dan is heel je financiële huishouding gelijk naar de klote.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')