![UippAYJ.gif]()
Keramische messen zijn in dit topic al meerdere keren langs gekomen. Dus iedereen weet wel ongeveer wat het is “scherpe messen die nooit bot worden”. Maar is dit ook zo en is het echt z’n must have item of kan je toch beter voor metaal gaan? Hier een kleine review van mijn laatste twee gekochte keramische messen.
Zelf heb ik inmiddels acht verschillende keramische messen in de la liggen. Variërend van aardappelschilmesjes tot grote koksmessen. Naast dat ik ze zelf dus veel gebruik is het ook een favoriet verjaardagscadeau geworden. De meeste mensen zijn blij verast als ze z’n fancy “keramisch” mes krijgen. En dat voor toch een leuk “klein” prijsje.
De twee messen die ik gekocht heb zijn een
opvouw baar mes en een
koksmes.
![pKiE2Om.gif]()
Pakketjes die door PostNL bezorgd worden krijgen nogal wat te verduren in Nederland voordat ze bij jou op de deurmat liggen. En laten we niet vergeten dat ze eerst nog vanuit China met HKpost/ChinaPost/Singpore oid verstuurd worden, en hoe het daar aan toe gaat?!
Kortom, een zware reis. De keramische messen zijn in vergelijking met metalen messen een stuk brosser en breken dus eerder.
Hier werd door Aurabuy gelukkig rekening mee gehouden en de twee messen zaten goed verpakt met genoeg bubbelwrap.
![jRNr80a.jpg]()
![JZWdWsg.gif]()
![Mq1zIe9.jpg]()
De unieke kwaliteiten van de keramische messen ten opzichte van metalen messen zijn dat ze een stuk langer scherp blijven. De hardheid van het materiaal is 8,5 op de schaal van Mohs ten opzichte van metaal 6 tot 6,5. Dit scherp blijven klopt inderdaad, dit heb ik proefondervindelijk getest door gewoon afwisselend een metalen aardappelschilmesje en een keramische te gebruiken. Maar uiteindelijk wordt ook het keramische mes botter.
Een ander voordeel van het keramische mes is dat het niet roest aangezien het geen metaal is, tevens is het materiaal beter bestand tegen fruit en andere voedsel zuren.
![RiqrgMI.gif]()
De mythe die de ronde doet over keramische messen is dat ze heel erg snel breken. Ja, het is van een ander materiaal en dit materiaal is een stuk brosser dan staal. Maar nee, ze breken niet ‘zomaar’. Zelf heb ik nog niet mee gemaakt dat een keramisch mes brak ondanks dat ik er wel is een heb laten vallen. Ook kunnen ze gewoon in de afwasmachine, en hoeven ze dus niet apart afgewassen te worden of iets dergelijks.
Het enige wat bij een van mijn messen nu is gebeurt is dat er ongeveer een kwart centimeter van de punt van een van de messen afgebroken is. Maar deze is nog steeds prima bruikbaar.
![vVsUqDJ.jpg]()
De kwaliteit van het grotere koksmes lijkt iets beter te zijn dan het opvouwbare mesje maar dit kan ik alleen afleiden uit de dikte van de twee messen naast elkaar te vergelijken. Ze snijden allebei super goed en voelen ook stevig aan in de hand.
![w5oS70k.gif]()
Keramische messen zijn voor mij een must in de keuken. Nooit meer gedoe met botte messen, of tenminste.. voorlopig niet meer. En als ze dan uiteindelijk bot worden koop ik gewoon een nieuwe uit China, ’t kost toch niet veel.
Maar, laat ik wel voorop stellen dat keramische messen niet voor iedereen geschikt zijn. Ze zijn dermate scherp dat ik al enkele keren ‘per ongeluk’ uit schoot en in mijn vinger sneed, terwijl dit met metalen messen nooit echt tot bloed leidde was dit bij de keramische wel het geval.
![nADynJr.jpg]()
Voor de geïnteresseerden, ik heb de twee messen bij Aurabuy gekocht met een kortingscode speciaal voor de keramische messen. De code
KNIFE12OFF geeft 12 procent korting en is volgens mij nog maar geldig tot 20 september.. dus als je bij hun wilt kopen moet je snel zijn.
•
Opvouw baar mes•
Koksmes.
[ Bericht 0% gewijzigd door tokko1 op 18-09-2013 09:40:00 ]
Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>