Poeh hee, renders. Ik vond een nieuwe bak in Photoshop ontwerpen al heel watquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:05 schreef Rickario het volgende:
[..]
Kan nog wel even duren hoor
Maar kan misschien binnenkort wel wat renders posten
Het is meer vuil dat van de bodem komtquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:04 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Bedoel je van die tabletjes als voer die vervolgens oplossen en als kleine deeltjes door je bak gaan zweven?
Had ik ook last van, oplossing was ander voer kopen: wel tabletjes maar andere soort. Beetje lastig te omschrijvenAnders gewoon even navragen bij je dierenwinkel.
Mjah dat is irritant, maar een oplossing weet ik ook niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:43 schreef peterzx9r het volgende:
[..]
Het is meer vuil dat van de bodem komt
Ook al heb je het net schoongemaakt
Even snel een schetsje gemaakt van het idee. Binnenkort maar even een technische tekening+renders maken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:09 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Poeh hee, renders. Ik vond een nieuwe bak in Photoshop ontwerpen al heel wat
De bak wordt: 1000mm x 400mm x 400mm of 800mm x 400mm x 400mmquote:Op woensdag 9 oktober 2013 21:08 schreef Nemephis het volgende:
Mooi ontwerp! Als je maat dat alu net uitvoert wordt het heel strak!
Hoe breed wordt de bak ongeveer?
Het is nu 2 weken later, 1 houtsel wil echt niet onder blijven, dus ik denk dat daar een andere voor gaat komen.quote:Op donderdag 26 september 2013 16:23 schreef Komakie het volgende:
Waarom liggen die stenen er in als ze er weer uit moeten?
Als het is om het hout op de grond te houden, met een paar dagen kunnen ze er zeker wel uit.
Een vis die poep eet? Die heb ik nog niet eerder gezien volgens mij...quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:45 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Mjah dat is irritant, maar een oplossing weet ik ook niet.
Heb het geluk dat mijn bodemvissen alle rotzooi opvreten, inc. hun eigen schijt (theoretisch zou ik ze dus geen voer meer hoeven te geven)
Ja het worden grote jongens, dus niet geschikt voor een kleine bak op den duur. Aangeraden wordt een bak van tenminste twee en een halve meter. Ik heb er eentje van een meter twintig, maar de visjes zijn dan ook nog jong. Ze groeien (gelukkig) erg langzaam dus vooreerst is dat genoeg, maar op den duur moet er wel een grotere bak komen (leuk project!).quote:Op donderdag 10 oktober 2013 11:07 schreef Komakie het volgende:
[..]
Een vis die poep eet? Die heb ik nog niet eerder gezien volgens mij...
Jammer dat hij een beetje groot wordt voor mijn aquarium. Ik lees tussen de 15cm en de 30cm.
Als je cichliden wilt zou ik absoluut voor een 1000 gaan. Sowieso is mooier natuurlijk ook groter als je in die formaten denkt.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 21:36 schreef Rickario het volgende:
[..]
De bak wordt: 1000mm x 400mm x 400mm of 800mm x 400mm x 400mm
Alleen moet ik nogal veel uitzoeken voordat ik echt kan gaan tekenen:
- Welk filter (is een hang on filter überhaupt mogelijk voor een cichliden bak?)
- Welke LED strips (kleurtemperatuur, lichtsterkte)
- Bodemverwarming. (hoe werkt dit precies? Waar zit de thermostaat enz)
- Bedrading. Hoe kan ik alles netjes wegwerken (kan ik misschien op een veilige manier een soort van stekkerdoos integreren zodat ik maar 1 kabel naar het aquarium heb lopen?)
Was mij inmiddels duidelijk een 1000mm aquarium moet het gaan worden.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:01 schreef Komakie het volgende:
[..]
Als je cichliden wilt zou ik absoluut voor een 1000 gaan. Sowieso is mooier natuurlijk ook groter als je in die formaten denkt.
Ik wil eigenlijk alles geïntegreerd hebben in de behuizing van het aquarium. Een extern filter in een kastje er onder vind ik niet zo'n mooie oplossing. Ook omdat ik een beetje flexibel wil blijven met het plaatsen van het aquarium. Daarom dacht ik dus aan een hang on filter.quote:Waarom wil je precies een hang on filter? Ik heb een extern filter en daarvan zie je alleen het roostertje dat het water op neemt. Het slangetje waardoor het water weer terug in de bak komt zie je al bijna niet. Als je toch een bijna onzichtbaar filter kunt hebben kom je zo een heel eind. Want ook bij een hang-on filter zie je dat roostertje.
Overigens denk ik dat de bak te groot is voor zo'n filter, maar dat weet ik niet precies.
Ik wil eigenlijk geen wand hebben in het aquarium. Dat maakt het meteen zo massief. Qua uitstraling heb ik zoiets als dit voor ogen:quote:LED strips weet ik niets van. Het aquarium staat aan van 14:00 tot 0:00 uur en dat is prima. Ik ben over het algemeen verder toch niet thuis.
Bodemverwarming doe ik niet aan. Je kunt wel je verwarming heel mooi weg werken achter een wand.
Naar de elektra moet ik ook nog goed kijken. Het leek mij er wel strak uit zien om een strijkijzersnoer te gebruiken die naar het aquarium loopt.quote:Wat die stekkers betreft. Ik heb geen idee of je een stekkerdoos voor in je aquarium hebt, maar een standaard doos zou ik niet doen gezien de kans op kortsluiting.
Je kunt natuurlijk wel je bedrading in de bak bij elkaar laten komen en via een ijzerdraadje naar buiten laten lopen zodat ze mooi bij elkaar zitten. Dan lijkt het bijna of je 1 draadje hebt.
Het aquarium komt wel tegen een muur aan te staan, maar ik wil het graag transparant en licht houden allemaal. Voor schuilplaatsen kan gezorgd worden door stapels stenen. Algen groei zal toch wel wat meevallen zo lang de zon er maar niet op schijnt?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:30 schreef Nemephis het volgende:
Denk wel dat je voor voldoende schuilplaatsen moet zorgen voor de vissen als het van alle kanten zichtbaar is, ervan uitgaande dat je het aquarium niet in een hoek zet - dat begrijp ik half en half uit je posts.. klopt dat?
Aan alle kanten glas is ook aan alle kanten licht. Ben je niet bang voor alg-groei?
Voor de rest spreken je plannen me wel aan, kan heel mooi worden!
Vervelende aan geen achterwand is wel dat je nog meer glas moet gaan schoon houden van alg en als je hem tegen een muur zet is het schoon maken wat lastiger.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:35 schreef Rickario het volgende:
[..]
Het aquarium komt wel tegen een muur aan te staan, maar ik wil het graag transparant en licht houden allemaal. Voor schuilplaatsen kan gezorgd worden door stapels stenen. Algen groei zal toch wel wat meevallen zo lang de zon er maar niet op schijnt?
Tenminste dat is wat ik mij herinner van het aquarium dat mijn ouders vroeger hadden.
Met cichliden hoeft hij ook geen planten te hebben. Of in ieder geval niet veel.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:47 schreef Nemephis het volgende:
Als 'ie inderdaad maar niet in de zon staat. En dat je de bak tegen een muur zet scheelt ook weer lichtinval.
Ga je wel waterplanten in de bak doen? Misschien heb je dat al vermeld maar te lam om omhoog te scrollenZie ze niet in je voorbeeld namelijk, en vroeg me af hoe je dat dan gaat doen met zuurstof e.d. want mijn ervaring is dat dat met planten simpelweg het beste werkt.
Kan wel heel mooi zijn, dit was de inspiratie voor mijn bak:
Geen waterplanten inderdaad. Bij een Cichliden bak schijnt dat niet te kunnen. Hoe er dan zuurstof in het water komt vraag ik mij wel af...quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:47 schreef Nemephis het volgende:
Als 'ie inderdaad maar niet in de zon staat. En dat je de bak tegen een muur zet scheelt ook weer lichtinval.
Ga je wel waterplanten in de bak doen? Misschien heb je dat al vermeld maar te lam om omhoog te scrollenZie ze niet in je voorbeeld namelijk, en vroeg me af hoe je dat dan gaat doen met zuurstof e.d. want mijn ervaring is dat dat met planten simpelweg het beste werkt.
Kan wel heel mooi zijn, dit was de inspiratie voor mijn bak:
Hmm, daar heb je wel een punt ja. Voordeel bij een open bak is daarentegen wel dat je er van bovenaf wat makkelijker bij kan.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:48 schreef Komakie het volgende:
[..]
Vervelende aan geen achterwand is wel dat je nog meer glas moet gaan schoon houden van alg en als je hem tegen een muur zet is het schoon maken wat lastiger.
quote:Met cichliden hoeft hij ook geen planten te hebben. Of in ieder geval niet veel.
Ah okee. De zuurstofuitwisseling aan het wateroppervlakte door je pomp is voldoende, leert een rondje Google'n DuckDuckGo'en.quote:Hoe er dan zuurstof in het water komt vraag ik mij wel af...
Ik welquote:Krijg je alleen zelf natuurlijk nooit zo mooi. Tenminste, ik niet...
In het water zit zelf sowieso ook al zuurstof. Gewoon goed verversen en dan is het geen probleem.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:58 schreef Rickario het volgende:
[..]
Geen waterplanten inderdaad. Bij een Cichliden bak schijnt dat niet te kunnen. Hoe er dan zuurstof in het water komt vraag ik mij wel af...
Net even wezen zoeken. Planten worden dus afgeraden omdat ze a) opgevreten worden b) ze de PH waarde kunnen beinvloeden. Er wordt dus aangeraden om het filterwater krachtig het aquarium in te spuiten of beter een beluchter te gebruiken.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 15:07 schreef Komakie het volgende:
[..]
In het water zit zelf al zuurstof. Gewoon goed verversen en dan is het geen probleem.
Je kunt wel een paar plantjes doen, maar dit moeten stevige planten zijn met harde, dikke bladeren. Vaak zijn het ook wat kleinere planten. Zoals een Anubias bijvoorbeeld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |