abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131906968
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:58 schreef Rickario het volgende:

[..]

[..]

Ben bekend met de soorten die jullie noemen. Maar ik ben echt opzoek naar effen felgekleurde visjes :P

Zoiets als dit:
[ afbeelding ]

Nu had ik gehoopt dat dwerg cichliden kleine versies waren van de normale cichliden. Maar helaas. :P
Ja dat is malawi, daar begin je met een minimaal aquarium van 1.50m vind ik ^O^
  zondag 6 oktober 2013 @ 18:07:48 #152
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_131907190
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 18:01 schreef Aloria het volgende:

[..]

Eens.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_131909007
quote:

[..]

Jup. Ben ik inmiddels ook achter. Zijn daar niet toevallig hele kleine van? :')
Of anders soortgelijke visjes van kleiner formaat?
pi_131909092
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 19:00 schreef Rickario het volgende:

[..]

Jup. Ben ik inmiddels ook achter. Zijn daar niet toevallig hele kleine van? :')
Of anders soortgelijke visjes van kleiner formaat?
Nope, maar je kunt eens kijken op killi visjes. ;)
pi_131909327
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 19:03 schreef Aloria het volgende:

[..]

Nope, maar je kunt eens kijken op killi visjes. ;)
Vind ik veel minder mooi :@
Zijn er niet gewoon effen visjes? Of ben ik nu echt te kieskeurig :')
pi_131910072
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 19:09 schreef Rickario het volgende:

[..]

Vind ik veel minder mooi :@
Zijn er niet gewoon effen visjes? Of ben ik nu echt te kieskeurig :')
platies
black mollie
zwaarddrager
kempvis

Zoek in google afbeeldingen ^O^
pi_131910153
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 19:28 schreef Aloria het volgende:

[..]

platies
black mollie
zwaarddrager
kempvis

Zoek in google afbeeldingen ^O^
Kempvissen zijn wel tof. Nadeel is wel weer dat je er niet meerdere bij elkaar kan zetten :')
  zondag 6 oktober 2013 @ 21:23:35 #158
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_131915509
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:58 schreef Rickario het volgende:

[..]

[..]

Ben bekend met de soorten die jullie noemen. Maar ik ben echt opzoek naar effen felgekleurde visjes :P

Zoiets als dit:
[ afbeelding ]

Nu had ik gehoopt dat dwerg cichliden kleine versies waren van de normale cichliden. Maar helaas. :P
Dwerg cichliden zijn ook erg mooi, maar niet zo fel gekleurd als bepaalde cichliden.
Begin een cichliden bak. Kun je een bak vol met fel gekleurde vissen hebben ;)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zondag 6 oktober 2013 @ 21:35:50 #159
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_131916551
Maanvissen heb je soms ook in effen kleuren.

Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 6 oktober 2013 @ 21:53:56 #160
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_131917772
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 19:29 schreef Rickario het volgende:

[..]

Kempvissen zijn wel tof. Nadeel is wel weer dat je er niet meerdere bij elkaar kan zetten :')
Gewoon één man met een paar vrouwen (welke ook erg mooi gekleurd kunnen zijn). Al vind ik Betta's zelf oerlelijke vissen.

Ga anders zelf eens op zoek, alles wat aangedragen wordt vind je niks en jij weet zelf het beste wat je wilt. En zijn dat per se chichliden, dan maar aan een grote bak, of anders for less settelen.

Kijk ook nog eens naar de hemelse pareldanio, geen effen gekleurde, maar wel errug mooi.

[ Bericht 0% gewijzigd door Samzz op 06-10-2013 22:09:54 ]
  zondag 6 oktober 2013 @ 22:08:20 #161
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_131918653
quote:

[..]

Een meter is minimaal en gaat bij bepaalde soorten prima.
Toevallig de soorten die in het plaatje staan trouwens :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
  maandag 7 oktober 2013 @ 16:14:15 #162
170585 peterzx9r
buiten honger thuis eten
pi_131939075
niemand een tip?
sorry voor mn taal ik ben dyslectisch
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:01:36 #163
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_131940598
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 16:14 schreef peterzx9r het volgende:
niemand een tip?
Een beetje meer op je taal letten zou het wat makkelijker leesbaar maken. Misschien dat je er daarom wat makkelijker overheen leest.

Anyway, waarschijnlijk komt het tussen de steentjes vandaan op het moment dat je vissen over de grond gaan bewegen? Dan zul je de grond wat beter moeten afhevelen. Ik vind het een rot klusje, maar met alle uitwerpselen van de cichliden heb ik er ook last van. Dus moet regelmatig gebeuren.
pi_131941354
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2013 21:35 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Maanvissen heb je soms ook in effen kleuren.

[ afbeelding ]
Zijn ook mooie vissen, maar volgens mij hebben die nog meer ruimte nodig dan Cichliden :)
pi_131941373
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 22:08 schreef Komakie het volgende:

[..]

Een meter is minimaal en gaat bij bepaalde soorten prima.
Toevallig de soorten die in het plaatje staan trouwens :P
Weet je toevallig welke soorten dat zijn?
  maandag 7 oktober 2013 @ 19:28:55 #166
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_131945472
Cupcake heeft een soort van 'ontsteking' op zijn rug. Er zit een bult en daar bovenop zit een ronde wond met een wittig randje. Vanmorgen had hij nog niks, dus het is in de loop van de dag tevoorschijn gekomen.

Ik heb niet echt een specifiek idee van wat het is, wellicht is hij ergens tegenop gebotst? Heeft hij tegen het hout geschuurd, of heeft mijn Loach zijn slijmlaag aangevallen?

Zijn gedrag is niks anders, hij is even nieuwsgierig, mooi gekleurd en hongerig als altijd. Ik heb de temperatuur in de bak verhoogd en zout toegevoegd. Nu maar afwachten.
pi_131947110
Ik heb inmiddels wat gekleurde alternatieven gevonden:

Moscow Blue Guppy

Honey Gourami

Dario Dario

Blue Badis Badis
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:10:45 #168
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_131947237
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:22 schreef Rickario het volgende:

[..]

Weet je toevallig welke soorten dat zijn?
Ik heb nog wel ergens een linkje naar een vissen database waar dat soort info in staat.

Ik ben alleen pas morgen thuis dus wordt morgen pas.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 07:40:16 #169
170585 peterzx9r
buiten honger thuis eten
pi_131961190
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:01 schreef Komakie het volgende:

[..]

Een beetje meer op je taal letten zou het wat makkelijker leesbaar maken. Misschien dat je er daarom wat makkelijker overheen leest.

Anyway, waarschijnlijk komt het tussen de steentjes vandaan op het moment dat je vissen over de grond gaan bewegen? Dan zul je de grond wat beter moeten afhevelen. Ik vind het een rot klusje, maar met alle uitwerpselen van de cichliden heb ik er ook last van. Dus moet regelmatig gebeuren.
tnxs ga eens goed kijken
en voor mn taal lees mn onderschtift dan weet je mischien waarom O-)
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 08:48:23 #170
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_131961696
Ook dan kun je betere zinnen formuleren.

Cupcake's wond lijkt iets te verbeteren. Vanavond nog maar wat water verversen en nog wat zout toevoegen.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 13:55:05 #171
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_131968549
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 07:40 schreef peterzx9r het volgende:

[..]

tnxs ga eens goed kijken
en voor mn taal lees mn onderschtift dan weet je mischien waarom O-)
Ik heb hem gevonden voor je.
http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp

Het was de eerste link als je "vissen database" in tikt bij Google blijkbaar :P

De Pseudotropheus kan bijvoorbeeld in een meter bak.
Voor gewone cichliden in het algemeen is trouwens een meter bak wel echt het minimale. Een grotere bak is nog mooier. Alleen ook weer een stuk duurder in de aanschaf en je moet er maar net ff de ruimte voor hebben....
pi_131968784
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 13:55 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ik heb hem gevonden voor je.
http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp

Het was de eerste link als je "vissen database" in tikt bij Google blijkbaar :P

De Pseudotropheus kan bijvoorbeeld in een meter bak.
Voor gewone cichliden in het algemeen is trouwens een meter bak wel echt het minimale. Een grotere bak is nog mooier. Alleen ook weer een stuk duurder in de aanschaf en je moet er maar net ff de ruimte voor hebben....
Ik denk dat je verkeerd quote, maar bedankt ;)

Nu ik ontdekt heb dat er hang on filters zijn zie ik mogelijkheden om zelf een strakke bak te bouwen zonder zichtbare techniek. Geïnspireerd op het design van de Fluval edge, maar dan zonder glasplaat aan de bovenkant. Zelf glas kitten zie ik niet zitten, daarom ga ik denk ik een 100x40x40 volglas bak gebruiken als basis :)
pi_131968806
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 12:58 schreef peterzx9r het volgende:
Iemand een tip ik heb gistern maar weer mn bodum schoongemaak maar als ik ze eten geef dus ook die ronde dingen voor de coridoor en l nummers heb ik heel veel last van zweefvuil weet niet meer wat ik er aan kan doen
Bedoel je van die tabletjes als voer die vervolgens oplossen en als kleine deeltjes door je bak gaan zweven?
Had ik ook last van, oplossing was ander voer kopen: wel tabletjes maar andere soort. Beetje lastig te omschrijven :D Anders gewoon even navragen bij je dierenwinkel.
pi_131968826
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 14:03 schreef Rickario het volgende:

[..]

Ik denk dat je verkeerd quote, maar bedankt ;)

Nu ik ontdekt heb dat er hang on filters zijn zie ik mogelijkheden om zelf een strakke bak te bouwen zonder zichtbare techniek. Geïnspireerd op het design van de Fluval edge, maar dan zonder glasplaat aan de bovenkant. Zelf glas kitten zie ik niet zitten, daarom ga ik denk ik een 100x40x40 volglas bak gebruiken als basis :)
Wel foto's maken van je project hè! ^O^
pi_131968849
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 14:05 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Wel foto's maken van je project hè! ^O^
Kan nog wel even duren hoor :)
Maar kan misschien binnenkort wel wat renders posten :)
pi_131968958
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 14:05 schreef Rickario het volgende:

[..]

Kan nog wel even duren hoor :)
Maar kan misschien binnenkort wel wat renders posten :)
Poeh hee, renders. Ik vond een nieuwe bak in Photoshop ontwerpen al heel wat :P
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 14:43:41 #177
170585 peterzx9r
buiten honger thuis eten
pi_131969929
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 14:04 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Bedoel je van die tabletjes als voer die vervolgens oplossen en als kleine deeltjes door je bak gaan zweven?
Had ik ook last van, oplossing was ander voer kopen: wel tabletjes maar andere soort. Beetje lastig te omschrijven :D Anders gewoon even navragen bij je dierenwinkel.
Het is meer vuil dat van de bodem komt
Ook al heb je het net schoongemaakt
pi_131970000
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 14:43 schreef peterzx9r het volgende:

[..]

Het is meer vuil dat van de bodem komt
Ook al heb je het net schoongemaakt
Mjah dat is irritant, maar een oplossing weet ik ook niet.
Heb het geluk dat mijn bodemvissen alle rotzooi opvreten, inc. hun eigen schijt (theoretisch zou ik ze dus geen voer meer hoeven te geven :P)
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 15:22:56 #179
170585 peterzx9r
buiten honger thuis eten
pi_131971140
welke bodumvissen heb jij dan ik heb coridora
pi_131971595
Ik heb o.a. vier Myxocyprinus Asiaticus'en rondzwemmen die de bodem mooi schoon houden:

Sorry, geen duidelijker foto voorhanden op 't moment.
pi_131972116
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 14:09 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Poeh hee, renders. Ik vond een nieuwe bak in Photoshop ontwerpen al heel wat :P
Even snel een schetsje gemaakt van het idee. Binnenkort maar even een technische tekening+renders maken.

De behuizing van het licht en de pomp kan ik waarschijnlijk maken van aluminium aangezien ik een maatje heb die veel met alu profielen werkt
pi_132019042
Mooi ontwerp! Als je maat dat alu net uitvoert wordt het heel strak!
Hoe breed wordt de bak ongeveer?
pi_132020248
quote:
2s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:08 schreef Nemephis het volgende:
Mooi ontwerp! Als je maat dat alu net uitvoert wordt het heel strak!
Hoe breed wordt de bak ongeveer?
De bak wordt: 1000mm x 400mm x 400mm of 800mm x 400mm x 400mm

Alleen moet ik nogal veel uitzoeken voordat ik echt kan gaan tekenen:

- Welk filter (is een hang on filter überhaupt mogelijk voor een cichliden bak?)
- Welke LED strips (kleurtemperatuur, lichtsterkte)
- Bodemverwarming. (hoe werkt dit precies? Waar zit de thermostaat enz)
- Bedrading. Hoe kan ik alles netjes wegwerken (kan ik misschien op een veilige manier een soort van stekkerdoos integreren zodat ik maar 1 kabel naar het aquarium heb lopen?)
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:09:38 #184
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_132022012
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 16:23 schreef Komakie het volgende:
Waarom liggen die stenen er in als ze er weer uit moeten?
Als het is om het hout op de grond te houden, met een paar dagen kunnen ze er zeker wel uit.
Het is nu 2 weken later, 1 houtsel wil echt niet onder blijven, dus ik denk dat daar een andere voor gaat komen.

Alle planten groeien hard, op 1 na. Die heb ik net dus eruit gehaald, maar er staat ruim voldoende in, je ziet bijna niet dat die nu weg is. De bak draait nu 2 weken, heb net voor de 2e maal 75% water ververst. Over een week nog eens verversen en dan eens meten hoe het water ervoor staat. Als alles dan goed is, dan komen de eerste officiële bewoners, ongeveer 7 corydora panda.

Ook heb ik de eerste verstekelingen gesignaleerd, 2 raamrace slakken. Beestjes zijn maar 5mm groot, een soort torenslak, maar ze gaan de hele dag keihard het raam heen en weer :)
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
  donderdag 10 oktober 2013 @ 11:07:09 #185
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_132032799
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 14:45 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Mjah dat is irritant, maar een oplossing weet ik ook niet.
Heb het geluk dat mijn bodemvissen alle rotzooi opvreten, inc. hun eigen schijt (theoretisch zou ik ze dus geen voer meer hoeven te geven :P)
Een vis die poep eet? Die heb ik nog niet eerder gezien volgens mij...
Jammer dat hij een beetje groot wordt voor mijn aquarium. Ik lees tussen de 15cm en de 30cm.
pi_132034061
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 11:07 schreef Komakie het volgende:

[..]

Een vis die poep eet? Die heb ik nog niet eerder gezien volgens mij...
Jammer dat hij een beetje groot wordt voor mijn aquarium. Ik lees tussen de 15cm en de 30cm.
Ja het worden grote jongens, dus niet geschikt voor een kleine bak op den duur. Aangeraden wordt een bak van tenminste twee en een halve meter. Ik heb er eentje van een meter twintig, maar de visjes zijn dan ook nog jong. Ze groeien (gelukkig) erg langzaam dus vooreerst is dat genoeg, maar op den duur moet er wel een grotere bak komen (leuk project!).
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:01:41 #187
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_132035969
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:36 schreef Rickario het volgende:

[..]

De bak wordt: 1000mm x 400mm x 400mm of 800mm x 400mm x 400mm

Alleen moet ik nogal veel uitzoeken voordat ik echt kan gaan tekenen:

- Welk filter (is een hang on filter überhaupt mogelijk voor een cichliden bak?)
- Welke LED strips (kleurtemperatuur, lichtsterkte)
- Bodemverwarming. (hoe werkt dit precies? Waar zit de thermostaat enz)
- Bedrading. Hoe kan ik alles netjes wegwerken (kan ik misschien op een veilige manier een soort van stekkerdoos integreren zodat ik maar 1 kabel naar het aquarium heb lopen?)
Als je cichliden wilt zou ik absoluut voor een 1000 gaan. Sowieso is mooier natuurlijk ook groter als je in die formaten denkt.
Waarom wil je precies een hang on filter? Ik heb een extern filter en daarvan zie je alleen het roostertje dat het water op neemt. Het slangetje waardoor het water weer terug in de bak komt zie je al bijna niet. Als je toch een bijna onzichtbaar filter kunt hebben kom je zo een heel eind. Want ook bij een hang-on filter zie je dat roostertje.
Overigens denk ik dat de bak te groot is voor zo'n filter, maar dat weet ik niet precies.

LED strips weet ik niets van. Het aquarium staat aan van 14:00 tot 0:00 uur en dat is prima. Ik ben over het algemeen verder toch niet thuis.

Bodemverwarming doe ik niet aan. Je kunt wel je verwarming heel mooi weg werken achter een wand.

Wat die stekkers betreft. Ik heb geen idee of je een stekkerdoos voor in je aquarium hebt, maar een standaard doos zou ik niet doen gezien de kans op kortsluiting.
Je kunt natuurlijk wel je bedrading in de bak bij elkaar laten komen en via een ijzerdraadje naar buiten laten lopen zodat ze mooi bij elkaar zitten. Dan lijkt het bijna of je 1 draadje hebt.
pi_132036663
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:01 schreef Komakie het volgende:

[..]

Als je cichliden wilt zou ik absoluut voor een 1000 gaan. Sowieso is mooier natuurlijk ook groter als je in die formaten denkt.
Was mij inmiddels duidelijk een 1000mm aquarium moet het gaan worden.
quote:
Waarom wil je precies een hang on filter? Ik heb een extern filter en daarvan zie je alleen het roostertje dat het water op neemt. Het slangetje waardoor het water weer terug in de bak komt zie je al bijna niet. Als je toch een bijna onzichtbaar filter kunt hebben kom je zo een heel eind. Want ook bij een hang-on filter zie je dat roostertje.
Overigens denk ik dat de bak te groot is voor zo'n filter, maar dat weet ik niet precies.
Ik wil eigenlijk alles geïntegreerd hebben in de behuizing van het aquarium. Een extern filter in een kastje er onder vind ik niet zo'n mooie oplossing. Ook omdat ik een beetje flexibel wil blijven met het plaatsen van het aquarium. Daarom dacht ik dus aan een hang on filter. :)

quote:
LED strips weet ik niets van. Het aquarium staat aan van 14:00 tot 0:00 uur en dat is prima. Ik ben over het algemeen verder toch niet thuis.

Bodemverwarming doe ik niet aan. Je kunt wel je verwarming heel mooi weg werken achter een wand.
Ik wil eigenlijk geen wand hebben in het aquarium. Dat maakt het meteen zo massief. Qua uitstraling heb ik zoiets als dit voor ogen:

(maar dan zonder takken, maar met meer steen)
quote:
Wat die stekkers betreft. Ik heb geen idee of je een stekkerdoos voor in je aquarium hebt, maar een standaard doos zou ik niet doen gezien de kans op kortsluiting.
Je kunt natuurlijk wel je bedrading in de bak bij elkaar laten komen en via een ijzerdraadje naar buiten laten lopen zodat ze mooi bij elkaar zitten. Dan lijkt het bijna of je 1 draadje hebt.
Naar de elektra moet ik ook nog goed kijken. Het leek mij er wel strak uit zien om een strijkijzersnoer te gebruiken die naar het aquarium loopt.

Zoals je ziet ben ik nu nog vooral met de esthetiek bezig. In het functionele moet ik mij nog goed verdiepen. :) Maar wanneer ik tijd heb moet dat goed gaan komen.

Meedenken wordt gewaardeerd!

[ Bericht 0% gewijzigd door Rickario op 10-10-2013 13:32:07 ]
pi_132036873
Denk wel dat je voor voldoende schuilplaatsen moet zorgen voor de vissen als het van alle kanten zichtbaar is, ervan uitgaande dat je het aquarium niet in een hoek zet - dat begrijp ik half en half uit je posts.. klopt dat?

Aan alle kanten glas is ook aan alle kanten licht. Ben je niet bang voor alg-groei?

Voor de rest spreken je plannen me wel aan, kan heel mooi worden!
pi_132037000
quote:
2s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:30 schreef Nemephis het volgende:
Denk wel dat je voor voldoende schuilplaatsen moet zorgen voor de vissen als het van alle kanten zichtbaar is, ervan uitgaande dat je het aquarium niet in een hoek zet - dat begrijp ik half en half uit je posts.. klopt dat?

Aan alle kanten glas is ook aan alle kanten licht. Ben je niet bang voor alg-groei?

Voor de rest spreken je plannen me wel aan, kan heel mooi worden!
Het aquarium komt wel tegen een muur aan te staan, maar ik wil het graag transparant en licht houden allemaal. Voor schuilplaatsen kan gezorgd worden door stapels stenen. Algen groei zal toch wel wat meevallen zo lang de zon er maar niet op schijnt?

Tenminste dat is wat ik mij herinner van het aquarium dat mijn ouders vroeger hadden. :)
pi_132037422
Als 'ie inderdaad maar niet in de zon staat. En dat je de bak tegen een muur zet scheelt ook weer lichtinval.

Ga je wel waterplanten in de bak doen? Misschien heb je dat al vermeld maar te lam om omhoog te scrollen :P Zie ze niet in je voorbeeld namelijk, en vroeg me af hoe je dat dan gaat doen met zuurstof e.d. want mijn ervaring is dat dat met planten simpelweg het beste werkt.

Kan wel heel mooi zijn, dit was de inspiratie voor mijn bak:

donderdag 10 oktober 2013 @ 13:48:23 #192
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_132037438
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:35 schreef Rickario het volgende:

[..]

Het aquarium komt wel tegen een muur aan te staan, maar ik wil het graag transparant en licht houden allemaal. Voor schuilplaatsen kan gezorgd worden door stapels stenen. Algen groei zal toch wel wat meevallen zo lang de zon er maar niet op schijnt?

Tenminste dat is wat ik mij herinner van het aquarium dat mijn ouders vroeger hadden. :)
Vervelende aan geen achterwand is wel dat je nog meer glas moet gaan schoon houden van alg en als je hem tegen een muur zet is het schoon maken wat lastiger.
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:54:54 #193
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_132037629
quote:
2s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:47 schreef Nemephis het volgende:
Als 'ie inderdaad maar niet in de zon staat. En dat je de bak tegen een muur zet scheelt ook weer lichtinval.

Ga je wel waterplanten in de bak doen? Misschien heb je dat al vermeld maar te lam om omhoog te scrollen :P Zie ze niet in je voorbeeld namelijk, en vroeg me af hoe je dat dan gaat doen met zuurstof e.d. want mijn ervaring is dat dat met planten simpelweg het beste werkt.

Met cichliden hoeft hij ook geen planten te hebben. Of in ieder geval niet veel.
Een paar harde planten kan wel, maar de rest wordt kapot gevreten.

Die bak in het filmpje zie je wel vaak voorbij komen, maar die is ook zo mooi.
Krijg je alleen zelf natuurlijk nooit zo mooi. Tenminste, ik niet... :P
pi_132037726
quote:
2s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:47 schreef Nemephis het volgende:

Geen waterplanten inderdaad. Bij een Cichliden bak schijnt dat niet te kunnen. Hoe er dan zuurstof in het water komt vraag ik mij wel af...

quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:48 schreef Komakie het volgende:

[..]

Vervelende aan geen achterwand is wel dat je nog meer glas moet gaan schoon houden van alg en als je hem tegen een muur zet is het schoon maken wat lastiger.
Hmm, daar heb je wel een punt ja. Voordeel bij een open bak is daarentegen wel dat je er van bovenaf wat makkelijker bij kan.
pi_132037774
quote:
Met cichliden hoeft hij ook geen planten te hebben. Of in ieder geval niet veel.
quote:
Hoe er dan zuurstof in het water komt vraag ik mij wel af...
Ah okee. De zuurstofuitwisseling aan het wateroppervlakte door je pomp is voldoende, leert een rondje Google'n DuckDuckGo'en.

quote:
Krijg je alleen zelf natuurlijk nooit zo mooi. Tenminste, ik niet...
Ik wel O-) Nou ja... bijna dan hè :P
Ik had heel mooi bedacht dat mos over bodem zou gaan woekeren maar tot nu toe denkt het mos daar anders over. De rest van de waterplanten groeit wel prima naar wens dus nu heb ik ook zo'n bak met een eiland met planten in het midden :)
pi_132038448
Wij hadden bij ons cichliden aquarium een grote luchtpomp aangesloten voor de zuurstof. Ziet er ook grappig uit, al die bubbeltjes :P
  donderdag 10 oktober 2013 @ 15:07:59 #197
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_132039711
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:58 schreef Rickario het volgende:

[..]

Geen waterplanten inderdaad. Bij een Cichliden bak schijnt dat niet te kunnen. Hoe er dan zuurstof in het water komt vraag ik mij wel af...
In het water zit zelf sowieso ook al zuurstof. Gewoon goed verversen en dan is het geen probleem.
Je kunt wel een paar plantjes doen, maar dit moeten stevige planten zijn met harde, dikke bladeren. Vaak zijn het ook wat kleinere planten. Zoals een Anubias bijvoorbeeld.
pi_132039947
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 15:07 schreef Komakie het volgende:

[..]

In het water zit zelf al zuurstof. Gewoon goed verversen en dan is het geen probleem.
Je kunt wel een paar plantjes doen, maar dit moeten stevige planten zijn met harde, dikke bladeren. Vaak zijn het ook wat kleinere planten. Zoals een Anubias bijvoorbeeld.
Net even wezen zoeken. Planten worden dus afgeraden omdat ze a) opgevreten worden b) ze de PH waarde kunnen beinvloeden. Er wordt dus aangeraden om het filterwater krachtig het aquarium in te spuiten of beter een beluchter te gebruiken. :)
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:49:59 #199
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_132109142
Vandaag nog wat geknutseld aan de inrichting. Het stuk hout dat maar niet onder wil blijven is eruit. Ik was vanmorgen bij een shop om een nieuw stuk te kopen en zag iets dat mooier is, versteend hout. Daarvan wat gekocht en het in de bak gestopt. Ook wat gesnoeid en enkele planten iets verplaatst. Ik heb de bodem aan de achterkant ook nog wat opgehoogd, om iets meer dieptewerking te krijgen. Verder op de voorgrond nog wat plukjes van een grasachtig plantje gezet, ze hebben me beloofd dat ik die niet elke week hoef te maaien :p

Dit is het resultaat zoals het nu is, het water is nog wat troebel van het gerommel.

Ik ben nu aardig tevreden met de inrichting in elk geval. Ik heb afgelopen week de waterwaardes gemeten en die waren ook goed. Komende week weer eens meten, en als alles in orde is dan ga ik 7-8 corydora panda halen, dat worden de eerste bewoners.
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_132111042
Mooi!! Ben wel benieuwd hoelang je vissen erover doen voor het witte en bruine door elkaar zijn gewoeld :P
Dat spul op de voorgrond heb ik ook (weet naam niet..) dat groeit inderdaad niet zo hard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')