abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131551233
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 10:52 schreef Samzz het volgende:

[..]

Da's wel wat weinig liters voor vissen... Ik heb zelf geen zoutwateraquarium, maar ik ken wel wat mensen die ze hebben en het stabiel krijgen/houden is wat lastiger dan bij grote bakken.

Ik vind zelf de kleine nanozeewaterbakken het meest geschikt voor koralen, een heremietkreeftje en slakjes of zo, zoutwatergarnalen worden ook al een stuk groter en hebben wel wat meer ruimte nodig. Is een aantal slagen groter geen optie?
dit dus.
nee echt niet !
  woensdag 25 september 2013 @ 17:37:52 #102
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_131558152
Vorige week heb ik een rekord 800 gehaald, maar er bleek een productiefout in het glas te zitten, precies midden op de voorruit. De winkel bestelde gelijk een nieuwe, welke donderdag binnen kwam, in stukjes...

Maar nu heb ik dan uiteindelijk een nieuwe bak en het knutselen gaat beginnen. Heb net de achterwand erin geplakt, die had ik al op maat gezaagd en geschuurd. Straks het bodemzand uitspoelen en erin stoppen en dan eens wat passen en meten met 2 stukken hout.

Als alles goed gaat dan kan morgen het water erin, en de planten, die al een week in een emmer wonen.

Ik ben helemaal blij :)
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_131560083
Ik hoop dat je planten dat overleven, in een emmer. De mijne vonden twee dagen in een emmer al niet echt plezant en sommigen pleegden zelfmoord..

Maar dat terzijde, veel plezier verder met inrichten, is altijd wel een leuk karweitje!

Enne.. foto's?
  woensdag 25 september 2013 @ 19:02:14 #104
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_131560769
Foto's komen nog, al zijn het wel mobiel pics. De planten zien er nog goed uit, ze zitten nog in hun potjes met steenwol.
  woensdag 25 september 2013 @ 19:51:18 #105
107792 Hexley
the Platypus
pi_131562868
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 19:02 schreef joekeloekes het volgende:
Foto's komen nog, al zijn het wel mobiel pics. De planten zien er nog goed uit, ze zitten nog in hun potjes met steenwol.
Die troep zou ik er wel afhalen hoor,....
  woensdag 25 september 2013 @ 20:05:24 #106
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_131563418
Ja, voor ze er morgen ingaan spoel ik ze goed af en haal al die zooi weg.

Wat is zand spoelen trouwens een rotklus zeg...
  woensdag 25 september 2013 @ 20:43:46 #107
107792 Hexley
the Platypus
pi_131565056
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:05 schreef joekeloekes het volgende:
Daarom spoel ik het dus niet,... :)
pi_131567419
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:05 schreef joekeloekes het volgende:
Vind ik wel meevallen. De tuinslang doet het rotwerk :D
  donderdag 26 september 2013 @ 09:34:21 #109
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_131578528
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 10:52 schreef Samzz het volgende:

[..]

Da's wel wat weinig liters voor vissen... Ik heb zelf geen zoutwateraquarium, maar ik ken wel wat mensen die ze hebben en het stabiel krijgen/houden is wat lastiger dan bij grote bakken.

Ik vind zelf de kleine nanozeewaterbakken het meest geschikt voor koralen, een heremietkreeftje en slakjes of zo, zoutwatergarnalen worden ook al een stuk groter en hebben wel wat meer ruimte nodig. Is een aantal slagen groter geen optie?
Dankje voor je reactie! Ik heb een paar jaar geleden gekeken voor een grote bak, maar helaas was dat geen optie omdat de oude vloeren in mijn appartement het grote gewicht niet konden dragen. Nu ben ik na het zien van nano-bakken daar wel erg enthousiast over geworden, vandaar dus deze vraag. Het zou echt een bakkie worden met 2 kleine anemoonvisjes, enkele heremietkreefjes en een paar garnalen.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 11:34 schreef Komakie het volgende:

[..]

Lees je heel goed in als je een zoutwater bak gaat beginnen.
Ze zijn prachtig als het allemaal goed gaat, maar vereisen ook de nodige kennis en ze zijn wat onderhoudsgevoeliger dan een zoetwater aquarium.
Daarnaast kosten ze ook wat meer geld. Vooral aangezien je ook zout water op voorraad moet hebben. En de inrichting is een stuk duurder.

Je kunt wel een klein bakje houden, maar je kunt er weinig in kwijt en het is lastiger om stabiel te houden. Aan de andere kant is dat met zoetwater aquaria ook zo.
Ik ben idd ook een beetje bang voor de instabiliteit, maar ik heb mezelf al wel goed ingelezen gelukkig. Wat bedoel je trouwens met zout water op voorraad hebben? Ik neem aan dat je dat toch gewoon kan mixen?
  donderdag 26 september 2013 @ 11:16:39 #110
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_131580842
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 09:34 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Dankje voor je reactie! Ik heb een paar jaar geleden gekeken voor een grote bak, maar helaas was dat geen optie omdat de oude vloeren in mijn appartement het grote gewicht niet konden dragen. Nu ben ik na het zien van nano-bakken daar wel erg enthousiast over geworden, vandaar dus deze vraag. Het zou echt een bakkie worden met 2 kleine anemoonvisjes, enkele heremietkreefjes en een paar garnalen.

[..]

Ik ben idd ook een beetje bang voor de instabiliteit, maar ik heb mezelf al wel goed ingelezen gelukkig. Wat bedoel je trouwens met zout water op voorraad hebben? Ik neem aan dat je dat toch gewoon kan mixen?
Je had je toch ingelezen??? ;)

Je moet de zout graad in de gaten houden. Op het moment dat de zout graad te laag is moet er zouter water worden toevoegd, maar als de zout graad te hoog is moet er minder zout water worden toegevoegd. Op zich hoeft dit niet zout water te zijn, maar je moet wel speciaal zout op voorraad hebben zodat je water geschikt kunt maken voor in het aquarium.

Een zee aquarium is in vergelijking met een zoetwater aquarium wel meer werk en wat ingewikkelder. Het is niet een kwestie van elke keer gewoon water er bij kieperen en klaar. Je moet echt even weten waar je mee bezig bent.
Ik heb er ook een tijdje naar gekeken om er 1 te maken, maar ik vond de hoveelheid werk en het onbekende ervan toch wel erg lastig. Ook omdat ik niemand in de buurt heb met zo'n aquarium en het dus moeilijker is om info in te winnen. Iets zien is toch anders dan lezen.

Daarnaast is het ook een stukje duurder dan een zoetwater aquarium.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 26 september 2013 @ 12:43:47 #111
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_131583038
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 11:16 schreef Komakie het volgende:

[..]

Je had je toch ingelezen??? ;)

Je moet de zout graad in de gaten houden. Op het moment dat de zout graad te laag is moet er zouter water worden toevoegd, maar als de zout graad te hoog is moet er minder zout water worden toegevoegd. Op zich hoeft dit niet zout water te zijn, maar je moet wel speciaal zout op voorraad hebben zodat je water geschikt kunt maken voor in het aquarium.

Een zee aquarium is in vergelijking met een zoetwater aquarium wel meer werk en wat ingewikkelder. Het is niet een kwestie van elke keer gewoon water er bij kieperen en klaar. Je moet echt even weten waar je mee bezig bent.
Ik heb er ook een tijdje naar gekeken om er 1 te maken, maar ik vond de hoveelheid werk en het onbekende ervan toch wel erg lastig. Ook omdat ik niemand in de buurt heb met zo'n aquarium en het dus moeilijker is om info in te winnen. Iets zien is toch anders dan lezen.

Daarnaast is het ook een stukje duurder dan een zoetwater aquarium.
Dank voor je reactie! Ja dat van het zout in huis hebben wist ik wel, maar ik dacht dat je bedoelde dat ik zeewater op voorraad moest hebben, gelukkig is dat niet het geval. Het prijskaartje maak ik me niet zo'n zorgen om - ik heb meer met de zee dan met zoet water en verwacht daarom dat ik de investering wel voor mezelf verantwoord vind.

Het enige puntje is inderdaad de hoeveelheid werk. Ik heb een redelijk drukke baan en ben soms een weekendje niet thuis. Ik hoop dat dat niet teveel problemen oplevert. Ik zag trouwens wel dat voor het voeren daat automatische oplossingen voor zijn, dus dat scheelt in ieder geval iets :)
  donderdag 26 september 2013 @ 13:05:13 #112
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_131583597
Anemoonvisjes kun je pas houden in aquaria vanaf 75 liter.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 26 september 2013 @ 13:49:47 #113
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_131584801
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:43 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Dank voor je reactie! Ja dat van het zout in huis hebben wist ik wel, maar ik dacht dat je bedoelde dat ik zeewater op voorraad moest hebben, gelukkig is dat niet het geval. Het prijskaartje maak ik me niet zo'n zorgen om - ik heb meer met de zee dan met zoet water en verwacht daarom dat ik de investering wel voor mezelf verantwoord vind.

Het enige puntje is inderdaad de hoeveelheid werk. Ik heb een redelijk drukke baan en ben soms een weekendje niet thuis. Ik hoop dat dat niet teveel problemen oplevert. Ik zag trouwens wel dat voor het voeren daat automatische oplossingen voor zijn, dus dat scheelt in ieder geval iets :)
Ik denk dat een weekend het water niet checken niet zo erg is. Niet als je bak een beetje stabiel loopt. Het is wel vervelend dat als je 2 weken op vakantie gaat je dan iemand helemaal moet gaan uitleggen wat hij moet controleren om je aquarium draaiende te houden.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
  donderdag 26 september 2013 @ 16:04:32 #114
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_131588903
Het is gelukt, de bak zit vol water, en ik heb nog geen natte voeten. Nu maar eens 3 weken wachten en kijken hoe de planten zich ontwikkelen, misschien nog wat ermee schuiven. Ik ben in elk geval blij dat ik het zand uitgebreid heb uitgespoeld, het water is nu gelijk al mooi helder. Hopelijk kunnen die 2 stenen over een week of 3 ook eruit.

donderdag 26 september 2013 @ 16:23:49 #115
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_131589394
Waarom liggen die stenen er in als ze er weer uit moeten?
Als het is om het hout op de grond te houden, met een paar dagen kunnen ze er zeker wel uit.
  donderdag 26 september 2013 @ 16:38:59 #116
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_131589863
Die zijn om het hout onder te houden ja, het rechtse stuk wil echt omhoog, de linkse zit al op het randje van zinken.
  donderdag 26 september 2013 @ 19:56:08 #117
307755 Draai_kont
Nee heb je, ja kun je krijgen.
pi_131595555
Ziet er goed uit.
Heb je 2 verschillende bodembedekkingen erin?
Je water gaat waarschijnlijk ietwat verkleuren door het hout die er liggen.
Op woensdag 18 augustus 2010 15:37 schreef Schenkstroop het volgende:
Als een vrouw zich als een eikel gedraagt mag je dr als een eikel behandelen. gelijke rechten enzo.
  donderdag 26 september 2013 @ 21:03:23 #118
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_131598255
2 kleuren bodem ja, beiden van heel fijn grind, dat niet scherp is. De zijkanten zullen vast aardig dichtgroeien, in het midden wil ik het wat open houden, of hooguit wat heel klein spul. Er zit geen voedingsbodem in, wel kleibollen bij de planten.

Rechts heb ik vallisneria staan. Haalt die de voeding uit de bodem of uit het water? Dat zijn de enige waar ik nu geen kleibollen bij heb gestoken, als dat toch nodig is dan doe ik dat alsnog.
pi_131603412
Da's inderdaad al mooi helder. Je hebt wel eer van het zand uitspoelen in ieder geval!
Ik vind je opzet mooi, precies het tegengestelde van mijn eigen bak. Geef het een paar maand en dan heb je mooie volle planten aan weerszijden ^O^
pi_131603671
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 21:03 schreef joekeloekes het volgende:
2 kleuren bodem ja
Ditzelfde geniale plan heb ik zelf ook eens uitgevoerd... Alles lag helaas al vrij snel door elkaar heen (je moet toch de bodem schoonhouden, en dan gaat het al vrij snel door elkaar heen :P )
Je raekt an de dinge geweun.
  donderdag 26 september 2013 @ 23:32:46 #121
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_131605470
Ik hoop dat het niet echt door elkaar mengt, ik heb het hout echt in de bodem zitten, en heb het zo gezaagd dat het tegen de ruit en tegen de achterwand aansluit. Mocht het hout gaan verrotten dan kan ik dat vervangen door platte stenen, zoals die er nu tijdelijk bovenop liggen.
pi_131704692
Ik zit ook weer te denken aan een aquarium. Als kind jaren één gehad totdat de bodemplaat sprong. ;(

Nu wil ik een strak aquarium waarbij alles mooi geïntegreerd is. Dus geen kabeltroep en elektronica in de bak zelf. Nu kwam ik een Fluval Edge tegen. Dit is wel ongeveer wat ik zoek. Heeft iemand hier ervaring met deze aquaria?

Of zijn er nog alternatieven?

Ik wil max 150E uitgeven aan de bak alleen
  maandag 30 september 2013 @ 12:20:22 #123
307755 Draai_kont
Nee heb je, ja kun je krijgen.
pi_131705029
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 12:05 schreef Rickario het volgende:
Ik zit ook weer te denken aan een aquarium. Als kind jaren één gehad totdat de bodemplaat sprong. ;(

Nu wil ik een strak aquarium waarbij alles mooi geïntegreerd is. Dus geen kabeltroep en elektronica in de bak zelf. Nu kwam ik een Fluval Edge tegen. Dit is wel ongeveer wat ik zoek. Heeft iemand hier ervaring met deze aquaria?

[ afbeelding ]

Lijkt mij een moeilijk te onderhouden bak. Lichtopbrengst in de bak zal ook minimaal zijn.
Op woensdag 18 augustus 2010 15:37 schreef Schenkstroop het volgende:
Als een vrouw zich als een eikel gedraagt mag je dr als een eikel behandelen. gelijke rechten enzo.
pi_131705290
Kreator heeft/had er één.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_131706760
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 12:05 schreef Rickario het volgende:

[ afbeelding ]

Als je geen heel grote bak wil, lijkt me zoiets als de Superfish Home 25 praktischer. Of anders die Nanocubes of een mooi wand-aquarium.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')