dit dus.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:52 schreef Samzz het volgende:
[..]
Da's wel wat weinig liters voor vissen... Ik heb zelf geen zoutwateraquarium, maar ik ken wel wat mensen die ze hebben en het stabiel krijgen/houden is wat lastiger dan bij grote bakken.
Ik vind zelf de kleine nanozeewaterbakken het meest geschikt voor koralen, een heremietkreeftje en slakjes of zo, zoutwatergarnalen worden ook al een stuk groter en hebben wel wat meer ruimte nodig. Is een aantal slagen groter geen optie?
Die troep zou ik er wel afhalen hoor,....quote:Op woensdag 25 september 2013 19:02 schreef joekeloekes het volgende:
Foto's komen nog, al zijn het wel mobiel pics. De planten zien er nog goed uit, ze zitten nog in hun potjes met steenwol.
Daarom spoel ik het dus niet,...quote:Op woensdag 25 september 2013 20:05 schreef joekeloekes het volgende:
Wat is zand spoelen trouwens een rotklus zeg...
Vind ik wel meevallen. De tuinslang doet het rotwerkquote:Op woensdag 25 september 2013 20:05 schreef joekeloekes het volgende:
Wat is zand spoelen trouwens een rotklus zeg...
Dankje voor je reactie! Ik heb een paar jaar geleden gekeken voor een grote bak, maar helaas was dat geen optie omdat de oude vloeren in mijn appartement het grote gewicht niet konden dragen. Nu ben ik na het zien van nano-bakken daar wel erg enthousiast over geworden, vandaar dus deze vraag. Het zou echt een bakkie worden met 2 kleine anemoonvisjes, enkele heremietkreefjes en een paar garnalen.quote:Op woensdag 25 september 2013 10:52 schreef Samzz het volgende:
[..]
Da's wel wat weinig liters voor vissen... Ik heb zelf geen zoutwateraquarium, maar ik ken wel wat mensen die ze hebben en het stabiel krijgen/houden is wat lastiger dan bij grote bakken.
Ik vind zelf de kleine nanozeewaterbakken het meest geschikt voor koralen, een heremietkreeftje en slakjes of zo, zoutwatergarnalen worden ook al een stuk groter en hebben wel wat meer ruimte nodig. Is een aantal slagen groter geen optie?
Ik ben idd ook een beetje bang voor de instabiliteit, maar ik heb mezelf al wel goed ingelezen gelukkig. Wat bedoel je trouwens met zout water op voorraad hebben? Ik neem aan dat je dat toch gewoon kan mixen?quote:Op woensdag 25 september 2013 11:34 schreef Komakie het volgende:
[..]
Lees je heel goed in als je een zoutwater bak gaat beginnen.
Ze zijn prachtig als het allemaal goed gaat, maar vereisen ook de nodige kennis en ze zijn wat onderhoudsgevoeliger dan een zoetwater aquarium.
Daarnaast kosten ze ook wat meer geld. Vooral aangezien je ook zout water op voorraad moet hebben. En de inrichting is een stuk duurder.
Je kunt wel een klein bakje houden, maar je kunt er weinig in kwijt en het is lastiger om stabiel te houden. Aan de andere kant is dat met zoetwater aquaria ook zo.
Je had je toch ingelezen???quote:Op donderdag 26 september 2013 09:34 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Dankje voor je reactie! Ik heb een paar jaar geleden gekeken voor een grote bak, maar helaas was dat geen optie omdat de oude vloeren in mijn appartement het grote gewicht niet konden dragen. Nu ben ik na het zien van nano-bakken daar wel erg enthousiast over geworden, vandaar dus deze vraag. Het zou echt een bakkie worden met 2 kleine anemoonvisjes, enkele heremietkreefjes en een paar garnalen.
[..]
Ik ben idd ook een beetje bang voor de instabiliteit, maar ik heb mezelf al wel goed ingelezen gelukkig. Wat bedoel je trouwens met zout water op voorraad hebben? Ik neem aan dat je dat toch gewoon kan mixen?
Dank voor je reactie! Ja dat van het zout in huis hebben wist ik wel, maar ik dacht dat je bedoelde dat ik zeewater op voorraad moest hebben, gelukkig is dat niet het geval. Het prijskaartje maak ik me niet zo'n zorgen om - ik heb meer met de zee dan met zoet water en verwacht daarom dat ik de investering wel voor mezelf verantwoord vind.quote:Op donderdag 26 september 2013 11:16 schreef Komakie het volgende:
[..]
Je had je toch ingelezen???
Je moet de zout graad in de gaten houden. Op het moment dat de zout graad te laag is moet er zouter water worden toevoegd, maar als de zout graad te hoog is moet er minder zout water worden toegevoegd. Op zich hoeft dit niet zout water te zijn, maar je moet wel speciaal zout op voorraad hebben zodat je water geschikt kunt maken voor in het aquarium.
Een zee aquarium is in vergelijking met een zoetwater aquarium wel meer werk en wat ingewikkelder. Het is niet een kwestie van elke keer gewoon water er bij kieperen en klaar. Je moet echt even weten waar je mee bezig bent.
Ik heb er ook een tijdje naar gekeken om er 1 te maken, maar ik vond de hoveelheid werk en het onbekende ervan toch wel erg lastig. Ook omdat ik niemand in de buurt heb met zo'n aquarium en het dus moeilijker is om info in te winnen. Iets zien is toch anders dan lezen.
Daarnaast is het ook een stukje duurder dan een zoetwater aquarium.
Ik denk dat een weekend het water niet checken niet zo erg is. Niet als je bak een beetje stabiel loopt. Het is wel vervelend dat als je 2 weken op vakantie gaat je dan iemand helemaal moet gaan uitleggen wat hij moet controleren om je aquarium draaiende te houden.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:43 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Dank voor je reactie! Ja dat van het zout in huis hebben wist ik wel, maar ik dacht dat je bedoelde dat ik zeewater op voorraad moest hebben, gelukkig is dat niet het geval. Het prijskaartje maak ik me niet zo'n zorgen om - ik heb meer met de zee dan met zoet water en verwacht daarom dat ik de investering wel voor mezelf verantwoord vind.
Het enige puntje is inderdaad de hoeveelheid werk. Ik heb een redelijk drukke baan en ben soms een weekendje niet thuis. Ik hoop dat dat niet teveel problemen oplevert. Ik zag trouwens wel dat voor het voeren daat automatische oplossingen voor zijn, dus dat scheelt in ieder geval iets
Ditzelfde geniale plan heb ik zelf ook eens uitgevoerd... Alles lag helaas al vrij snel door elkaar heen (je moet toch de bodem schoonhouden, en dan gaat het al vrij snel door elkaar heenquote:
Lijkt mij een moeilijk te onderhouden bak. Lichtopbrengst in de bak zal ook minimaal zijn.quote:Op maandag 30 september 2013 12:05 schreef Rickario het volgende:
Ik zit ook weer te denken aan een aquarium. Als kind jaren één gehad totdat de bodemplaat sprong.![]()
Nu wil ik een strak aquarium waarbij alles mooi geïntegreerd is. Dus geen kabeltroep en elektronica in de bak zelf. Nu kwam ik een Fluval Edge tegen. Dit is wel ongeveer wat ik zoek. Heeft iemand hier ervaring met deze aquaria?
[ afbeelding ]
Of zijn er nog alternatieven?
Ik wil max 150E uitgeven aan de bak alleen
Als je geen heel grote bak wil, lijkt me zoiets als de Superfish Home 25 praktischer. Of anders die Nanocubes of een mooi wand-aquarium.quote:Op maandag 30 september 2013 12:05 schreef Rickario het volgende:
Ik zit ook weer te denken aan een aquarium. Als kind jaren één gehad totdat de bodemplaat sprong.![]()
Nu wil ik een strak aquarium waarbij alles mooi geïntegreerd is. Dus geen kabeltroep en elektronica in de bak zelf. Nu kwam ik een Fluval Edge tegen. Dit is wel ongeveer wat ik zoek. Heeft iemand hier ervaring met deze aquaria?
[ afbeelding ]
Of zijn er nog alternatieven?
Ik wil max 150E uitgeven aan de bak alleen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |