abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 13 oktober 2013 @ 16:51:29 #226
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_132127816
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:17 schreef Samzz het volgende:
Een zoutwater aquarium is heel moeilijk. Ga daar maar vanuit, dan valt het iig nooit tegen. Daarnaast is een zoutwater aquarium één van de duurste aquaria die je kan hebben, bewoners zijn ten eerste al vele malen duurder, en dan doel ik niet enkel op vissen, maar ook op koralen. Eigenlijk met name op koralen.

Bedenk ook dat je je huidige aquarium geschikt moet maken voor zout water. Dus inderdaad een sump, maar je moet ook een eiwitafschuimer hebben, een zoutmeter (kan even niet op het woord komen :')) en natuurlijk moet je verversen met aangemaakt zout water wat je of zelf maakt, of bij de LFS koopt.

Van wat ik zo heb gehoord en mee heb gelezen, ga je toch wel een paar duizend euro kwijt zijn voor je je hele aquarium up and running hebt, dus inclusief leven, gezien het formaat.

Zijn de naden van de aquarium nog wel goed, trouwens? Je zal niet de eerste zijn die een aquarium na een aantal jaren weer tevoorschijn haalt en vervolgens kan dweilen :P.

[..]

Nee, geen enkele vis is geschikt voor dit glazen object. En ja, het is raar die dingen te verkopen.
Mja, eigenlijk kan er na het lezen van jouw post wel een streep door een zoutwater aquarium hoewel ik dat zelf ook al een beetje dacht. Maar bedankt voor je bevestiging :D Duizenden euro's heb ik gewoon weg niet om aan een aquarium te spenderen. En aangezien Malawi Cichliden een ruime bak vereisen, zal het waarschijnlijk toch wel weer een gezelschapsbak worden :)

Niet verkeerd, want die heb ik jaren met plezier gehad :) Maarre, over dat dweilen gesproken, da's wel een goeie van je :') Bedankt voor de tip. Ik ga hem, wanneer het eindelijk eens gestopt is met regenen }:| , in de tuin eens vullen en kijken wat er gebeurt :D
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zondag 13 oktober 2013 @ 16:55:56 #227
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132127953
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:51 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Mja, eigenlijk kan er na het lezen van jouw post wel een streep door een zoutwater aquarium hoewel ik dat zelf ook al een beetje dacht. Maar bedankt voor je bevestiging :D Duizenden euro's heb ik gewoon weg niet om aan een aquarium te spenderen. En aangezien Malawi Cichliden een ruime bak vereisen, zal het waarschijnlijk toch wel weer een gezelschapsbak worden :)

Niet verkeerd, want die heb ik jaren met plezier gehad :) Maarre, over dat dweilen gesproken, da's wel een goeie van je :') Bedankt voor de tip. Ik ga hem, wanneer het eindelijk eens gestopt is met regenen }:| , in de tuin eens vullen en kijken wat er gebeurt :D
Je hebt een Rio 240 toch? Dan moet een Cichlidenbak wel kunnen dacht ik. Die bak is toch iets van 120 cm lang?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Moderator zondag 13 oktober 2013 @ 17:04:23 #228
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_132128236
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:55 schreef Samzz het volgende:

[..]

Je hebt een Rio 240 toch? Dan moet een Cichlidenbak wel kunnen dacht ik. Die bak is toch iets van 120 cm lang?
Ja hij is 121. Maar overal lees ik dat het de minimale vereiste is voor Cichliden. En ik hou niet zo van minimaal. Ik wil dat die beestjes niet aan doen :) Ze moeten gewoon ruimschoots de ruimte hebben, en niet het minimale.

Voor sommige Cichliden zal het best gaan, maar mijn gevoel is er dan al niet goed bij zeg maar :P
4045
onlogisch
  zondag 13 oktober 2013 @ 17:06:19 #229
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132128303
quote:
7s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:04 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Ja hij is 121. Maar overal lees ik dat het de minimale vereiste is voor Cichliden. En ik hou niet zo van minimaal. Ik wil dat die beestjes niet aan doen :) Ze moeten gewoon ruimschoots de ruimte hebben, en niet het minimale.

Voor sommige Cichliden zal het best gaan, maar mijn gevoel is er dan al niet goed bij zeg maar :P
Oh, op die manier :D.
pi_132128353
quote:

[..]

Cichliden moeten minimaal 1m hebben. Met bepaalde soorten minder agressieve Mbuma Cichliden schijnt dat prima te kunnen.
  Moderator zondag 13 oktober 2013 @ 20:13:47 #231
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_132133949
Hebben jullie ervaring met het plaatsen van zo'n reliëf achtergrond?

Ik zit me met name af te vragen hoe dat er uit ziet wanneer je, behalve je achterwand, ook een zijkant mee pakt. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Die hoek, komt dat wel mooi uit? Wat voor oplossingen zijn daar voor?
4045
onlogisch
  Moderator maandag 14 oktober 2013 @ 19:24:21 #232
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_132164374
Ok. Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en besloten om een eigen wand te gaan maken. Ik heb mezelf wat ingelezen en heb de benodigde materialen gehaald.

Aangezien ik mijn bak voor het eerst weer sinds lange tijd op ga bouwen lijkt het mij leuk om jullie hiervan op de hoogte te houden. Ik zal bij iedere stap een kort verhaaltje schrijven en wat foto's posten :)

Momenteel ben ik bezig met de piepschuim platen op grof model een beetje uit te snijden. Ik vraag me af of ik nog meer gaten moet creëren, of dat dit voldoende is. Of misschien al teveel?

Wat vinden jullie?

De volgende stap is om met een klein gasbrandertje het piepschuim na te bewerken. Zodat het wat "harder" wordt. Vervolgens gaan er 3 lagen tegellijm overheen, met tussenpozen van 24 uur. Om uiteindelijk een epoxylaag er overheen te smeren.

Aangezien ik een externe filter heb, ga ik proberen deze zo goed mogelijk weg te werken. Het probleem voor mij zit hem in de sproeier, die komt helemaal rechts, horizontaal. Het einde van het mondstuk zal ongeveer liggen bij de doorgestreepte O. Ik ben bang dat ik deze niet netjes weg kan werken, en volledig zichtbaar zal zijn. Jullie suggesties?

De zuiger, loopt verticaal, ook rechts naar beneden. Deze ga ik middels een extra stuk piepschuim verbergen, dat aan de onderzijde alleen maar het roostertje zichtbaar zal zijn. Hier zal ik later een plantje voorzetten of wat stenen plaatsen.

Tot zover mijn update, ik ga morgen met een gasbrander aan de slag :)

Oh, zoals eerder vermeld is het een Rio 240 die ik op ga zetten :)
4045
onlogisch
  maandag 14 oktober 2013 @ 21:13:11 #233
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132169662
Ziet er goed uit :). Zorg wel dat de aanzuigslang voldoende water kan aanzuigen, dus dat je het rooster dat je ervoor plaatst niet te veel afschermt met stenen. Kun je trouwens niet zo'n zelfde idee gebruiken voor de uitstroom? En dan bedoel ik een roostertje of gaasbolletje ervoor?
  Moderator maandag 14 oktober 2013 @ 22:34:41 #234
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_132173970
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 21:13 schreef Samzz het volgende:
Ziet er goed uit :). Zorg wel dat de aanzuigslang voldoende water kan aanzuigen, dus dat je het rooster dat je ervoor plaatst niet te veel afschermt met stenen. Kun je trouwens niet zo'n zelfde idee gebruiken voor de uitstroom? En dan bedoel ik een roostertje of gaasbolletje ervoor?
Dank je :)

Daar zal ik inderdaad op letten, bedankt voor de tip. Maar wat bedoel je precies met een zelfde idee voor de uitstroom? Daar hoeft toch geen gaasje o.i.d. voor? Het is niet zo dat de vissen daar tegen aangezogen worden of plantenresten naar toe gezogen worden. (Daar is dat hele gaasje toch voor? :@ )
4045
onlogisch
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:12:11 #235
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132180406
Omdat je het had over volledig zichtbaar zijn. Dat los je op met een rooster of iets dergelijks ervoor.

Bedenk ook of je de slangen wel goed schoon kunt maken met deze achtergrond.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:53:38 #236
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_132183018
quote:

[..]

Een aquarium van 80cm is echt het minimale, maar dan kunnen er ook echt maar een paar soorten in. Een aquarium van een meter is dus eigenlijk minimaal. Daarin kun je ook nog lang niet alle soorten houden, maar de hoeveelheid mogelijkheden is dan zo groot dat je best een mooie bak kunt maken.
Ik heb zelf een 1m aquarium met veel verschillende kleuren vissen en soorten. Ik moet wel zeggen dat ik liever nog een grotere bak had gehad, maar deze kon ik gratis krijgen. Een grotere paste overigens ook niet in mijn kamer :(
Misschien dat als we gaan verhuizen er nog wel een groter aquarium komt.

Zoals bij elk aquarium is groter altijd beter en (mits goed onderhouden natuurlijk) ook mooier. Hoe groter het is, hoe meer verschillende soorten vis er in kan. Hoewel ik vaak grotere vissen niet mooier vindt....
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:55:25 #237
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_132183073
Overigens zou ik voor het onderhoud een cichliden aquarium aanbevelen.
Zeker als je niet zo graag planten onderhoud, of er gewoon niet zo goed in bent, heb je daar in ieder geval geen last van.
Alleen de ontlasting die ze achterlaten is een stuk meer en moet je afhevelen.

Water verversing doe ik vergelijkbaar met een gezelschapsaquarium en dat gaat heel goed. Zelfs zo goed dat ze hokken als konijnen :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
pi_132185292
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 10:53 schreef Komakie het volgende:

[..]

Een aquarium van 80cm is echt het minimale, maar dan kunnen er ook echt maar een paar soorten in. Een aquarium van een meter is dus eigenlijk minimaal. Daarin kun je ook nog lang niet alle soorten houden, maar de hoeveelheid mogelijkheden is dan zo groot dat je best een mooie bak kunt maken.
Ik heb zelf een 1m aquarium met veel verschillende kleuren vissen en soorten. Ik moet wel zeggen dat ik liever nog een grotere bak had gehad, maar deze kon ik gratis krijgen. Een grotere paste overigens ook niet in mijn kamer :(
Misschien dat als we gaan verhuizen er nog wel een groter aquarium komt.

Zoals bij elk aquarium is groter altijd beter en (mits goed onderhouden natuurlijk) ook mooier. Hoe groter het is, hoe meer verschillende soorten vis er in kan. Hoewel ik vaak grotere vissen niet mooier vindt....
Heb je een foto van je aquarium? Ik ben benieuwd. Wat denk je trouwens van de filteroplossing die ik postte?
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:04:09 #239
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_132186523
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 12:19 schreef Rickario het volgende:

[..]

Heb je een foto van je aquarium? Ik ben benieuwd. Wat denk je trouwens van de filteroplossing die ik postte?
Geen foto, wel filmpje van een tijdje geleden:
Bekijk deze YouTube-video

Jammer genoeg is het niet een erg goede kwaliteit filmpje. Gemaakt met mijn oude telefoon....
Maar het geeft een impressie hoe mijn aquarium er uit ziet.
Op dit moment is de linkerkant van de wand er uit omdat er een paar baby visjes achter waren gekomen die niet meer terug kwamen :(

Overigens komen de kleuren erg slecht uit. Er zitten 3 vissen in die mooi roze/oranje zijn en 4 die erg mooi geel zijn (vanaf 1:00 tot 1:10) maar dat komt er hier totaal niet uit door de felheid van het licht en de slechte verwerking van de camera.

Die filteroplossing ken ik niet. Het lijkt mij dat het water niet genoeg gefilterd kan worden met zo'n filtertje, maar het kan zijn dat ik het helemaal mis heb. Feit dat je het helemaal weg wilt werken kan betekenen dat het water niet goed filtert. Het water loopt wel door het filter, maar vuiligheidjes gaan er niet uit.
Geldt overigens ook voor je verwarmingsoplossing. Geen idee of dat goed werkt.

Je project is in ieder geval ambitieus en ik hoop dat het lukt. Ben in ieder geval erg benieuwd :)
Misschien moet je anders op maat gemaakte design aquaria gaan maken in je vrije tijd. Kun je er nog wat aan verdienen ook :P

[ Bericht 12% gewijzigd door Komakie op 15-10-2013 13:15:56 ]
pi_132187670
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 13:04 schreef Komakie het volgende:

[..]

Geen foto, wel filmpje van een tijdje geleden:
Bekijk deze YouTube-video

Jammer genoeg is het niet een erg goede kwaliteit filmpje. Gemaakt met mijn oude telefoon....
Maar het geeft een impressie hoe mijn aquarium er uit ziet.
Op dit moment is de linkerkant van de wand er uit omdat er een paar baby visjes achter waren gekomen die niet meer terug kwamen :(

Overigens komen de kleuren erg slecht uit. Er zitten 3 vissen in die mooi roze/oranje zijn en 4 die erg mooi geel zijn (vanaf 1:00 tot 1:10) maar dat komt er hier totaal niet uit door de felheid van het licht en de slechte verwerking van de camera.

Die filteroplossing ken ik niet. Het lijkt mij dat het water niet genoeg gefilterd kan worden met zo'n filtertje, maar het kan zijn dat ik het helemaal mis heb. Feit dat je het helemaal weg wilt werken kan betekenen dat het water niet goed filtert. Het water loopt wel door het filter, maar vuiligheidjes gaan er niet uit.
Geldt overigens ook voor je verwarmingsoplossing. Geen idee of dat goed werkt.

Je project is in ieder geval ambitieus en ik hoop dat het lukt. Ben in ieder geval erg benieuwd :)
Misschien moet je anders op maat gemaakte design aquaria gaan maken in je vrije tijd. Kun je er nog wat aan verdienen ook :P
Hmm je filmpje staat nog privé.

Qua filters en verwarming is het nog wat zoeken. Qua verwarming zou het moeten kunnen. Voor de filtering heb ik waarschijnlijk toch meer ruimte nodig. Misschien dat ik zelf anders een filter moet maken.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:39:52 #241
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_132189582
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 13:40 schreef Rickario het volgende:

[..]

Hmm je filmpje staat nog privé.

Qua filters en verwarming is het nog wat zoeken. Qua verwarming zou het moeten kunnen. Voor de filtering heb ik waarschijnlijk toch meer ruimte nodig. Misschien dat ik zelf anders een filter moet maken.
Volgens mij is hij nu niet meer prive?
Verwarming zou een mooie oplossing zij, maar ik vraag me af hoeveel zo'n dekentje af geeft als je er allemaal zand en/of grind overheen legt.

Je kunt misschien zelf een filter maken, maar hoe je het ook wend of keert, je zult toch een redelijke hoeveelheid water moeten kunnen verwerken.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:48:35 #242
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_132195272
De eerste bewoners beginnen zich een beetje thuis te voelen :)

http://joekeloekes.nl/effe/vis.mp4
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:06:02 #243
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132197698
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 17:48 schreef joekeloekes het volgende:
De eerste bewoners beginnen zich een beetje thuis te voelen :)

http://joekeloekes.nl/effe/vis.mp4
Ahw O+. Ze lijken net een grazende kudde schapen, hihi.
  Moderator dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:59:03 #244
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_132210579
Vandaag mijn aquarium maar weer even in de schuur gezet en het advies van Samzz opgevolgd.
Hij staat nu vol met water. Even 24 uur checken of hij niet onverhoopt ergens lek is :')

Morgen verder met de wand.Vandaag even een gasbrandertje op de kop getikt en morgen maar eens de wand bewerken en met tegellijm insmeren. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door onlogisch op 15-10-2013 23:06:42 ]
4045
onlogisch
pi_132212021
:X lekkage.. alweer }:|
Hetzelfde plekje dat eerder lek was.. er komt maar heel weinig uit, druppeltjes, maar toch..

Dus nu maar eens goed nadenken of ik een nieuwe bak ga kopen of dat het zo wel mooi is geweest..

als er nog iemand een bak van tenminste 1.10m over heeft?...
pi_132222350
mijn 60L bak staat al 4 weken zonder vissen of planten te draaien, ik kan geen keuze maken wat voor visjes ik er dit keer in ga doen.

Zat te denken aan 10-15 vuurtetra's (blijven lekker klein, heb je toch leuk schooltje) en paar algenetertjes.

Maar laatst zag ik zo een blauwe kreeft en die was ook wel heel erg vet :P
pi_132223136
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:35 schreef Markster het volgende:
mijn 60L bak staat al 4 weken zonder vissen of planten te draaien, ik kan geen keuze maken wat voor visjes ik er dit keer in ga doen.

Zat te denken aan 10-15 vuurtetra's (blijven lekker klein, heb je toch leuk schooltje) en paar algenetertjes.

Maar laatst zag ik zo een blauwe kreeft en die was ook wel heel erg vet :P
GEEN kreeft nemen alsjeblieft! Zo'n beest vreet al je planten en met een beetje pech ook je vissen op..
pi_132223187
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:04 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

GEEN kreeft nemen alsjeblieft! Zo'n beest vreet al je planten en met een beetje pech ook je vissen op..
Met sterke planten kan het wel, en geen vissen :P
pi_132223294
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:05 schreef Markster het volgende:

[..]

Met sterke planten kan het wel, en geen vissen :P
met verder geen vissen zou het kunnen ja, maar dat lijkt me nogal saai :P
pi_132223325
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:09 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

met verder geen vissen zou het kunnen ja, maar dat lijkt me nogal saai :P
ja mij ook :P
Denk dat ik gewoon voor schooltje vuurtetraatjes ga. eventueel nog paartje kleinblijvende gourami's en paar algenetertjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')