Nee, ik verwerp niet alles. Zoals ik al zei zal er een gat zijn in de kennis die God ons in de Bijbel geeft, en wat er wetenschappelijk bewezen kan en zal worden.quote:Op donderdag 12 september 2013 18:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
99.9% van wat we nu weten staat niet in de Bijbel. Ik neem aan dat je dat niet allemaal verwerpt?
Wat is precies je probleem met de oerknal? (En heb je de presentatie van Lawrence Krauss al bekeken? Het is op zich handig om te weten waar het precies over gaat.)
Aanvullend:
http://www.talkorigins.org/faqs/astronomy/bigbang.html
Wellicht is dat een lastig discussiepunt, van de oerknal. Ik moet me er eerst eens goed in inlezen. Want inderdaad, over het ontstaan van de aarde als woeste en doodse bol wordt niet gesproken, die was er al. Ik moet dus eerst even goed inlezen wil ik hier verder opmerkingen over gaan maken.quote:Op donderdag 12 september 2013 19:03 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Het resultaat van een héle hoop van die onderzoeken is de 'ontdekking' van de oerknal, maar dat geloof jij niet omdat er niet in de bijbel over wordt gesproken?
[..]
Oh wacht, jij bent niet de originele TS.
Toch heb ik jouw posts even snel bekeken en toen kwam dit tegen:
[..]
Hoe kom je erbij dat de aarde er al was?
[..]
God schiep dus de aarde, maar die was nog woest en doods. Hij had immers nog geen licht, planten, etc. geschapen, dat moest nog komen.
edit: Ah, ik zie het al. Ik las verkeerd.
Wordt er in de Bijbel eigenlijk überhaupt gesproken over het heelal als zodanig? Al is het maar een erkenning van 'een ruimte' voorbij onze aardbol of iets dergelijks? Lucht, aarde, sterren, met andere woorden hoe 'alles' eruit ziet vanaf het aardoppervlak, maar geen heelal voor zover ik weet?
edit: Deze vraag blijft staan.
Ligt een beetje aan de vertaling die je neemt. Ik zelf gebruik altijd de NBG'51 vertaling. Daar wordt niet gesproken over dat blauwe, maar over water als geheel.quote:Op donderdag 12 september 2013 19:13 schreef CruellaDeVil het volgende:
Hoe interpreteer jij overigens Genesis 1:6-8? Ik vind het verdacht veel klinken alsof volgens de Bijbel de lucht, 'dat blauwe', water is?
Dan is het feit dat de Bijbel de oerknal niet vermeldt op zichzelf toch geen reden om de oerknal te verwerpen?quote:Op donderdag 12 september 2013 19:25 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Nee, ik verwerp niet alles. Zoals ik al zei zal er een gat zijn in de kennis die God ons in de Bijbel geeft, en wat er wetenschappelijk bewezen kan en zal worden.
En evolutiebiologiequote:Op donderdag 12 september 2013 19:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan is het feit dat de Bijbel de oerknal niet vermeldt op zichzelf toch geen reden om de oerknal te verwerpen?
Er moeten dan andere redenen zijn. Redenen waarom je de oerknal wel verwerpt, maar de vele andere zaken die de Bijbel niet vermeldt niet.
Denk bijvoorbeeld aan:
1) scheikunde; verwerp je het bestaan van atomen, elektronen, protonen, neutronen?
2) kosmologie; met name de aard en opbouw van ons zonnestelsel. Verwerp je het idee dat de aarde om de zon draait? Dat staat niet in de Bijbel, en dat begreep men pas meer dan duizend jaar later.
3) relativiteit; uiteraard pas bekend sinds Einstein, maar wel heel fundamenteel.
etc, etc.
Dus ik herhaal (je hebt de vraag niet beantwoord), wat is je probleem met specifiek de oerknal?
En heb je die lezing van Krauss al bekeken? (Ook niet beantwoord.)
Laatste zin vorige post, kom ik op terug, zal het proberen te bekijken zodra ik weer thuis benquote:Op donderdag 12 september 2013 19:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan is het feit dat de Bijbel de oerknal niet vermeldt op zichzelf toch geen reden om de oerknal te verwerpen?
Er moeten dan andere redenen zijn. Redenen waarom je de oerknal wel verwerpt, maar de vele andere zaken die de Bijbel niet vermeldt niet.
Denk bijvoorbeeld aan:
1) scheikunde; verwerp je het bestaan van atomen, elektronen, protonen, neutronen?
2) kosmologie; met name de aard en opbouw van ons zonnestelsel. Verwerp je het idee dat de aarde om de zon draait? Dat staat niet in de Bijbel, en dat begreep men pas meer dan duizend jaar later.
3) relativiteit; uiteraard pas bekend sinds Einstein, maar wel heel fundamenteel.
etc, etc.
Dus ik herhaal (je hebt de vraag niet beantwoord), wat is je probleem met specifiek de oerknal?
En heb je die lezing van Krauss al bekeken? (Ook niet beantwoord.)
Ik wou het even iets minder controversieel houden, aangezien Freddeh - kennelijk - vermelding in de Bijbel ziet als een valide criterium.quote:
Ik heb er meerdere bekeken en ze zeiden allemaal nagenoeg hetzelfde.quote:Op donderdag 12 september 2013 19:25 schreef Freddeh het volgende:
Ligt een beetje aan de vertaling die je neemt. Ik zelf gebruik altijd de NBG'51 vertaling.
Je begrijpt me verkeerd. Met 'dat blauwe' wil ik enkel aangeven wat ik precies bedoel met de lucht, want in het dagelijkse wordt weleens alles dat geen vaste materie is gezien als de lucht.quote:Daar wordt niet gesproken over dat blauwe, maar over water als geheel.
Het uitspansel, de hemel, scheidt de wateren. Een deel van dat water kan dus niet 'gerecycled' zijn in de vorm van wolken aangezien die onderdeel zijn van de hemel?quote:6 En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren, en dit make scheiding tussen wateren en wateren. 7 En God maakte het uitspansel en Hij scheidde de wateren die onder het uitspansel waren, van de wateren die boven het uitspansel waren; en het was alzo. 8 En God noemde het uitspansel hemel. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de tweede dag.
Hier zie je dus dat hij de woeste watermassa op de aarde scheidde, en een deel daarvan in de lucht 'recyclede' in de wolken.
Dat is ook zoiets... In geen één van de (toch wel zo'n 10) vertalingen die ik heb bekeken hebben ze het daar over het heelal, maar met ál die vertalingen zijn er inderdaad mogelijk wel een aantal te vinden waar ze het wel over het heelal hebben. Nou is het zo dat de ene vertaling een héél stuk recenter is dan de andere die weer een paar honderd jaar recender is dan weer een andere, etc... Dan ontkom ik ten eerste niet aan de gedacht "Tsja, zo kan ik het ook!" en vraag ik me daarnaast af hoe 'jullie' nou eigenlijk de keuze maken tussen al die vertalingen.quote:Maarrrr... Als je hier het woord uitspansel gebruikt, zal ik wellicht nog even moeten kijken naar mijn bijbelstudie aantekeningen, gezien ik me de vertaling van uitspansel herinner als 'heelal'.
Hopelijk doe je dat dan uit een gezonde interesse in de wereld om je heen, en niet zozeer om bevestiging te zoeken van je vooroordeel ten aanzien van de oerknal.quote:Op donderdag 12 september 2013 19:38 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Laatste zin vorige post, kom ik op terug, zal het proberen te bekijken zodra ik weer thuis ben
Zo weinig zijn dat er volgens mij niet hoor. Met name Amerikaanse christenen hebben er een handje van om kosmologie en evolutie te verwerpen. Maar zover ik weet erkent de Paus de oerknal gewoon. In elk geval JP II, maar de huidige vast ook wel.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:01 schreef netflanders het volgende:
Jammer dat zo weinig andere Christenen de oerknal en evolutie accepteren en graag blindelings geloven in de overleveringen van een bronstijdvolk.
Bovendien zou dat op z'n best een circulair argument zijn.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:01 schreef netflanders het volgende:
De Christenen die de Bijbel als letterlijk woord van God nemen wil ik vragen; waar staat in het oude testament dat dit het letterlijke woord van God is?
In aanvulling daarop zou ik willen adviseren om het geheel te beoordelen op de inhoud, en niet aan de hand van wie het zegt. Dat mensen over moraliteit en ethiek nadenken juich ik van harte toe. Maar religies nodigen helaas eerder uit tot dogma dan tot nadenken.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:01 schreef netflanders het volgende:
Net zoals het nieuwe testament is samengesteld gedurende bij het Concilie van Nicea is het Oude Testament slechts samengesteld door mensen. De meeste schijvers van de Bijbel hadden totaal geen idee dat hun werken uiteindelijk verheven zouden worden tot heilige geschriften. Beschouw het daarom ook niet als zodanig, maar accepteer de rode draad van de leer van Jezus zonder je blind te staren op de kleinste details (en de uiteenlopende interpretaties daarvan).
In de eerste anderhalf miljard jaar dat er leven op Aarde was, was er geen sprake van 'voortplanting'.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:46 schreef Ixnay het volgende:
De aarde bestaat ongeveer 4.560.000.000 jaar. Een getal waar niemand zich een beeld van kan maken. In die grote tijdsperiode en op het grote aardoppervlak heeft zich 1 keer op microscopische schaal een zeer toevallig incident voorgedaan waarbij leven is ontstaan. Mogelijk is dit op meerdere plaatsen op meerdere tijdstippen gebeurd. Voortplanting en evolutie doen de rest en hebben er voor gezorgd dat er intelligent leven bestaat dat in staat is om over hun eigen bestaan na te denken.
De Koran en de Bijbel zijn niet zo heel verschillend van elkaar op dit gebied, al zegt de Koran dat God het heeft laten beginnen met een immense knal (big bang dus). Overigens vind ik ook dat we de wetenschap ook serieus moeten nemen.quote:Even voor de duidelijkheid, ik zal nooit de wetenschap als allesomvattend begrip afdoen als lariekoek. Er zijn meer dan genoeg dingen die bewezen zijn, en dus zeker ook geen onzin. Ik, als christen, doe dus wél de big bang af als lariekoek, omdat het God was die (aldus onze Bijbel) de aarde geschapen heeft.
quote:Op donderdag 12 september 2013 21:01 schreef barthol het volgende:
[..]
In de eerste anderhalf miljard jaar dat er leven op Aarde was, was er geen sprake van 'voortplanting'.Bacteriën planten zich niet voort, het is meer binaire deling waardoor zij in aantal groeien.
Wel sprake van evolutie van het leven, maar dan weer niet darwinistisch.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Earthquote:The first life forms appeared between 3.8 and 3.5 billion years ago. Photosynthetic life appeared around 2 billion years ago, enriching the atmosphere with oxygen. Life remained mostly small and microscopic until about 580 million years ago, when complex multicellular life arose
Zie je wel, duurde het nog veel langer voordat er voortplanting ontstond.quote:Op donderdag 12 september 2013 21:07 schreef Pakspul het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Earth
Bron ja wikipedia, in de wetenschap zou ik gebitchslapt worden, maar ik denk dat dit soort topic op Wikipedia nog wel te vertrouwen zijn.
[edit]Na iets verder zoeken kom je wel artikelen van Nature tegen.[/sub]
Alles wat u hierboven heeft genoemd wordt wel genoemd in de Koran.quote:[..]
Denk bijvoorbeeld aan:
1) scheikunde; verwerp je het bestaan van atomen, elektronen, protonen, neutronen? Geen woord daarover in de Bijbel
3) relativiteit; uiteraard pas bekend sinds Einstein, maar wel heel fundamenteel. En ten overvloede: de Bijbel besteedt er geen enkel woord aan.
etc, etc.
Had je het vervolgtopic maar niet moeten starten. Geen medelijdenquote:Op donderdag 12 september 2013 21:36 schreef Freddeh het volgende:
Goeiemorgen, wat een reacties. Daar gaat m'n vrije tijd![]()
Dat je de wetenschap omarmt, om wat voor reden dan ook, is wat mij betreft positief.quote:Op donderdag 12 september 2013 21:30 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Alles wat u hierboven heeft genoemd wordt wel genoemd in de Koran.
<...>
Inderdaad, de Koran moedigt wetenschap juist aan en ondersteunt het, terwijl (met alle respect, maar het is wel zo) in de tijd van de Bijbel de Kerk alles voor het zeggen had (denk aan de ''zon draait om de aarde''-gebeurtenis) en wetenschappers werden vermoord. (ik voel een discussie losbarsten haha)quote:Op donderdag 12 september 2013 22:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat je de wetenschap omarmt, om wat voor reden dan ook, is wat mij betreft positief.
En wie weet... misschien ben jij wel de eerste die nieuwe wetenschappelijke inzichten uit de Koran haalt voordat ze worden 'ontdekt' door niet-moslim wetenschappers.
Klopt. En het is, eerlijk is eerlijk, een feit dat de Islam van de 7e tot en met de 11e eeuw veel meer met wetenschap bezig was dan de christelijke cultuur in die tijd.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:09 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Inderdaad, de Koran moedigt wetenschap juist aan en ondersteunt het, terwijl (met alle respect, maar het is wel zo) in de tijd van de Bijbel de Kerk alles voor het zeggen had (denk aan de ''zon draait om de aarde''-gebeurtenis) en wetenschappers werden vermoord. (ik voel een discussie losbarsten haha)
Wat ik niet snap is dat je de originele OP met zo'n enorme drogreden bent gestart.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:09 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Inderdaad, de Koran moedigt wetenschap juist aan en ondersteunt het, terwijl (met alle respect, maar het is wel zo) in de tijd van de Bijbel de Kerk alles voor het zeggen had (denk aan de ''zon draait om de aarde''-gebeurtenis) en wetenschappers werden vermoord. (ik voel een discussie losbarsten haha)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |