0,0% kans dat het leven per toeval spontaan zou kunnen ontstaan op een planeet.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 12:36 schreef SpecialK het volgende:
Statistisch gezien zijn er 10^24 (1.000.000.000.000.000.000.000.000) planeten in het zichtbare universum. Wat is de kans dat op minimaal 1 van deze planeten een diersoort ontstaat
0,0% procent kans op een toevallig en intelligent ontwerp.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 12:36 schreef SpecialK het volgende:
wat intelligent genoeg is om na te denken over zijn eigen bestaan maar wat te dom is om te snappen dat hij slechts 1 mogelijke uitkomst was van een oneindig aantal mogelijke uitkomsten waardoor hij/zij de foute conclusie trekt dat alles voor hem is ontworpen.
De kans op een ontwerper van de diersoorten is 100%.quote:
God behoeft geen speciale bescherming, dat lijkt me duidelijk niet de issue.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:53 schreef Molurus het volgende:
Waarom is het dat het idee "God" speciale rechtsbescherming behoeft?
Dit soort grafieken over het aantal atheïsten kan niet kloppen, in dit geval geeft de wiki pagina over wel/niet handhaving van de wet tegen Godslastering een realistischer beeld over het aantal daadwerkelijke atheïsten in het westen en dat zijn er flink veel is mijn verwachting.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:36 schreef UltraR het volgende:
Eigenlijk heb ik dus twee vragen voor in dit topic.
1. Hoe zien jullie de wereldwijde demografische ontwikkeling op het gebied van religie? Onderbouwen met wetenschappelijke gegevens lijkt me op z'n plaats
Op basis van welk bewijs?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 16:13 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
0,0% kans dat het leven per toeval spontaan zou kunnen ontstaan op een planeet.
Juist. Gelukkig wijst alles er op dat we niet intelligent zijn ontworpen maar dat we een bijeengeraapt zooitje van "dit werkt... sortof" onderdelen zijn.quote:[..]
0,0% procent kans op een toevallig en intelligent ontwerp.
Nagenoeg 0%. Een intelligente ontwerper zou de bloedvaten in onze ogen niet over ons netvlies heenleggen.quote:[..]
De kans op een ontwerper van de diersoorten is 100%.
- Op hoe veel procent zou jij, met jou cijfers, een mogelijke ontwerper inschatten ?
Ik zei 'het idee "god"'. En dat is wel degelijk de issue. Ik heb de indruk dat gelovigen wel vaker moeite hebben om 'god' en 'het idee god' uit elkaar te houden. Dat zijn echt verschillende dingen.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 16:40 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
God behoeft geen speciale bescherming, dat lijkt me duidelijk niet de issue.
Het opheffen van die wet komt neer op een uitbreiding van vrijheid, niet een beperking daarvan.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 16:40 schreef Natural-Cool het volgende:
Waarom zitten atheïsten met een wet in hun maag, als het ze niet deert en niets uitmaakt, en willen ze de vrijheid van denken van anderen belemmeren ?
Dit gaat niet over het beperken van de vrijheid van gelovigen, maar het uitbreiden van de vrijheid om niet-gelovig te zijn. Een belangrijk verschil.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 16:40 schreef Natural-Cool het volgende:
In het verleden is het andersom natuurlijk ook voorgekomen en destijds was het ook verkeerd om andersdenkend te zijn tov de meerderheid, zijn de atheïsten nu terug aan het pesten en onder het mom van vrijheid, de vrijheid van mening van andersdenkenden niet te willen respecteren, laat staan accepteren.
Dat werd in het verleden gezegd van onder meer de diversiteit van leven, de stabiliteit van het zonnestelsel (Newton) en het ontstaan van sterren en planeten. Zoals je hopelijk weet is dat allemaal achterhaald. Waarom zou voor het ontstaan van het universum iets anders gelden?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 15:00 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Je hebt geen flauw idee wie of wat het universum heeft veroorzaakt, duh, dat is ook geen terrein waar atheïsten met de correcte antwoorden kunnen komen.
Nee.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 15:00 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Komt dat eigenlijk niet door het ontbreken van een schakel in je brein waardoor je het niet wil/kunt beoordelen zonder je gehele inborst tegen te spreken en tegelijk voor paal te staan voor je geestverwanten de overige groep atheïsten ?
Ik heb het woord 'toeval' niet gebruikt. Ik constateer slechts dat leven een zeldzame uitzondering is in een universum dat grotendeels zeer vijandelijk is ten aanzien van leven. En dan ligt de hypothese 'een god heeft dit universum geschapen met het doel leven voort te brengen' niet bepaald voor de hand.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 15:00 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Een toeval van 0,000.000.000.000.000.000.000.001 procent zaait voor jou voldoende verwarring om een ontwerp te kunnen uitsluiten ?
In elk geval maak ik me niet schuldig aan dit soort ad hominems.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 15:00 schreef Natural-Cool het volgende:
Veel capaciteiten en vermogen zie ik niet in je beoordelingsvermogen en diepgaand inzicht mbt tot het toeval versus ontwerp.
Er is niets gecontroleerd aan deze omgeving. Sterker nog, er zijn diverse natuurverschijnselen die buitengewoon slecht zijn voor het leven op aarde. Aardbevingen, tsunami's, etc. Om nog maar te zwijgen van de periodieke meteorietaanslagen en het feit dat op lange termijn deze hele planeet onbewoonbaar wordt.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 15:00 schreef Natural-Cool het volgende:
Voor het aardse leven zoals wij het kennen is een gecontroleerde omgeving van belang, of heb jij daar een betere verklaring voor?
Het onderstreepte is gewoon ongefundeerde bullshit. De maan speelt een belangrijke rol in het leven zoals het zich nu heeft ontwikkeld, maar ik zie niet waarom zonder maan leven op aarde onmogelijk geweest zou zijn. Het zou er wellicht anders uitgezien hebben, maar dat is geenszins zeker.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 15:00 schreef Natural-Cool het volgende:
De maan heeft een hele belangrijke functie, zonder maan is het leven zoals wij het nu kennen niet mogelijk.
Wie zegt dat atheisten het leven en het universum niet positief waarderen? Ik vind het leven prachtig, ik vind de aarde prachtig, ik vind het universum prachtig.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 15:00 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De bereidheid om het leven te aanvaarden, zonder de bedoeling die situatie te willen veranderen. waarmee ik een positieve waardering uitspreek, itt een ( indirecte ) afwijzing door atheïsten.
Om nog maar te zwijgen van 'het riool dat dwars door een pretpark stroomt'.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 18:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nagenoeg 0%. Een intelligente ontwerper zou de bloedvaten in onze ogen niet over ons netvlies heenleggen.
Het leven zit zo ingenieus in elkaar, dat men wel moet uitgaan van een intelligente ontwerper en geen ongecontroleerde omstandigheden.quote:
quote:
Een verbazingwekkend selectiecriterium op het perfect ontworpen menselijk lichaam. Je argumenten en motivatie is als een gevaarlijke en infantiele misvatting te zien.quote:
En niet alleen God, maar elk restje gepraat over God, zoals 'zin' of 'doel' of 'ontwerp' in de natuur als het resultaat vаn 'kans en noodzakelijkheid' proberen weg te redeneren, zijn helemaal niet wetenschappelijk gestoeld indien je met jouw cijfers op nagenoeg nul% uitkomt.quote:
Feitelijk gebruik je dan complexiteit om complexiteit te verklaren. Het is een beetje een no-brainer.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:42 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het leven zit zo ingenieus in elkaar, dat men wel moet uitgaan van een intelligente ontwerper en geen ongecontroleerde omstandigheden.
Een docent biologie die evolutie uitlegt als een toevalsproces.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:20 schreef Shockwave12 het volgende:
Voorop gesteld: of iets duidt op een ontwerper of niet is moeilijk te achterhalen. De biologie is ontzettend complex. Ik ben zelf bio-docent en weet waar ik over spreek. Stellen dat een gedeelde pijp voor ademen en eten onhandig is, je kunt ook aanvoeren: een efficiënt ontwerper. Waarom zou je extra systemen aanleggen als dat niet nodig is? Extra systemen vragen immers altijd extra energie, die je nu in een ander lichaamsdeel kan steken.
Sowieso vind ik het een raar idee dat alles wat bestaat het gevolg is van een toevalsproces. Stel jij loopt in de Sahara, en je loopt tegen een Space Shuttle aan. Wat je dan denkt is: waarom heeft de NASA dat ding daar neergezet?
Echter, als we het hebben over leven, de levende cel, de bouwsteen van het leven, dan denkt men serieus aan een toevalsproces. Een levende cel is echter nog vele en vele malen ingewikkelder dan een Space Shuttle.
Jij bent niet het soort gelovige waar een normaal gesprek mee te voeren is. Als je een beetje had opgelet bij biologie dan had je geweten dat het menselijke lichaam verre van perfect is. En dat geldt voor elk ander dier ook.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:42 schreef Natural-Cool het volgende:
Een verbazingwekkend selectiecriterium op het perfect ontworpen menselijk lichaam. Je argumenten en motivatie is als een gevaarlijke en infantiele misvatting te zien.
God is niet afhankelijk van het idee van god vanuit diverse overtuigingen.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:46 schreef Molurus het volgende:
Ik zei 'het idee "god"'. En dat is wel degelijk de issue. Ik heb de indruk dat gelovigen wel vaker moeite hebben om 'god' en 'het idee god' uit elkaar te houden. Dat zijn echt verschillende dingen.
Ik kan ergens je verwarring wel plaatsen omdat atheïsten geen enkel idee hebben bij God, en daarbij geen scherp onderscheid kunnen maken tussen betrouwbare feiten, redelijk speculeren en wild giswerk.quote:
Teneinde de grote vragen van onze samenleving aan de orde te stellen, speelt in dit geval de opinie van de meerderheid "kunnen" doordrukken een grotere rol imo.quote:
Als atheist denk ik dat ook niet.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:16 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
God is niet afhankelijk van het idee van god vanuit diverse overtuigingen.
Nogmaals, we hebben het hier niet over feitelijke goden. Dus het doet er niet toe.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:16 schreef Natural-Cool het volgende:
Ik kan ergens je verwarring wel plaatsen omdat atheïsten geen enkel idee hebben bij God, en daarbij geen scherp onderscheid kunnen maken tussen betrouwbare feiten, redelijk speculeren en wild giswerk.
Ben jij wel het soort "ongelovige" waar een onpartijdig en open-minded gesprek mee te voeren is ?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:56 schreef SpecialK het volgende:
Jij bent niet het soort gelovige waar een normaal gesprek mee te voeren is
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nogmaals, evolutie valt in geen van beide categorieen. Of is dat te open-minded voor jouw smaak?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:32 schreef Natural-Cool het volgende:
Zo ja, dan nodig ik je uit om op basis van de door jou en Molurus genoemde cijfers en enkel de percentages als uitgangspunt eens redelijk te speculeren.Over de kansen van het ontstaan van het universum en de biodiversiteit op aarde door toeval of gecontroleerd.
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:32 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Ben jij wel het soort "ongelovige" waar een onpartijdig en open-minded gesprek mee te voeren is ?Ben ik zeker.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus als ik cijfers noem die jou niet bevallen dan ben ik niet redelijk?There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
Wij hebben een leerplicht, omdat het mensen bijbrengen van kennis en vaardigheden in het algemene belang is. Met dat in gedachten zie ik een door religie (of wat dan ook) gemotiveerde verwerping van wetenschap als schadelijk. Het staat haaks op het eerder genoemde belang.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:41 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Even een serieuze vraag. Waarom is het zo belangrijk voor de gelovigen of ongelovigen om steeds de discussie met elkaar aan te gaan om de verschillende stelling te verdedigen?
Welk doel heeft het, en waar is men op uit? Gezien in het licht van bevestiging voor de eigen stelling of wat is het dat men steeds maar weer eindeloze discussies hierover aangaat.
Omdat: Kat en muis.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:41 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Even een serieuze vraag. Waarom is het zo belangrijk voor de gelovigen of ongelovigen om steeds de discussie met elkaar aan te gaan om de verschillende stelling te verdedigen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
Dat klopt, vanuit het oogpunt van de wetenschap. Daar staat tegenover de religieuze leerstoel die exact hetzelfde voor ogen heeft.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wij hebben een leerplicht, omdat het mensen bijbrengen van kennis en vaardigheden in het algemene belang is. Met dat in gedachten zie ik een door religie (of wat dan ook) gemotiveerde verwerping van wetenschap als schadelijk. Het staat haaks op het eerder genoemde belang.
quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat: Kat en muis.Je neemt het op tegen een serieus uit de klauwen gegroeide muis als ik de cijfers mag gelovenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“When there is no desire, all things are at peace.”
Nee je ziet de analogie fout.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:48 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Je neemt het op tegen een serieus uit de klauwen gegroeide muis als ik de cijfers mag geloven
Klopt, maar muizen zijn moeilijk te vangen, kijk naar Tom en Jerryquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee je ziet de analogie fout.
Er zijn gewoon heel veel muizen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |