het is de eo... Die gaan er wat dat betreft al met gestrekt been in.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:23 schreef stoeltafel het volgende:
Wat enorm suggestief en een irritante manier van interviewen.
Nee, was gewoon een hoerenloper.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:30 schreef Karina het volgende:
Wacht ik lette niet op, deze man was een manhoer? Niet echt een knapperd.
OK omdat ze zei, sommigen hebben dit en sommigen hebben dat. Ik dacht al, kom je als vrouw bij een manhoer, zit hij erquote:
Misschien kan hij het wel heel goed.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:33 schreef Karina het volgende:
[..]
OK omdat ze zei, sommigen hebben dit en sommigen hebben dat. Ik dacht al, kom je als vrouw bij een manhoer, zit hij er
Ze draaide het even om, "stel dat..."quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:33 schreef Karina het volgende:
[..]
OK omdat ze zei, sommigen hebben dit en sommigen hebben dat. Ik dacht al, kom je als vrouw bij een manhoer, zit hij er
Tja, het zat er dik in dat dit ging gebeuren. Ik hoopte stiekem dat ze het op een meer neutrale "Louis Theroux" manier gingen aanpakken. Daarmee kun je nog steeds wel je boodschap kwijt, zonder dat je direct de indruk krijgt dat de EO bepaalt wat je moet denken.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:25 schreef Mord_Sith het volgende:
[..]
het is de eo... Die gaan er wat dat betreft al met gestrekt been in.
Vooroordelen, vooroordelen, en vooroordelen. Groetjes van de eo.
Klopt ja, ik vond het walgelijk omdat Jojanneke een van die prostituees echt een schaamtegevoel gaf. Deze documentaire is zeker niet gemaakt om het stigma weg te nemen, integendeel.quote:Op woensdag 7 januari 2015 14:45 schreef Silkster het volgende:
Jojanneke en haar team proberen duidelijk een EO-visie te onderbouwen. Seks buiten het huwelijk is niet normaal en sekswerk moet dus niet kunnen.
In het gesprek met die raamexploitant noemde Jojanneke sekswerkers ook vrolijk "meisjes". Hoe respectloos is dat ? Ze interviewde vrouwen die ouder waren dan zijzelf, en toch heeft ze het over meisjes ? Dat geeft precies aan hoe ze eigenlijk neerkijkt op sekswerkers.
Als je een zielig verhaal wil maken, maak dan een docu over mensenhandel. Deze "docu" pretendeert over sekswerk te gaan, maar gebruikt niet eens de term sekswerk. De meeste vrouwen (waar zijn de mannelijke sekswerkers ?) die Jojanneke interviewde komen naar voren als vrijwillige sekswerkers waarvoor dit hun baan is om geld te verdienen.
De doorsnee sekswerker heeft geen behoefte aan redding, maar aan normale rechten en vermindering van de stigmatisering van sekswerk.
Deze "docu" lijkt als doel te hebben het stigma op sekswerk juist te vergroten. Dit zal het leven van sekswerkers dus alleen maar moeilijker maken.
De site van Sekswerk Nederland is sowieso een goede om eens na te lezen.quote:EO-presentatrice Jojanneke van den Berge beweert in aanloop naar haar documentaire Jojanneke in de prostitutie dat 70% prostituees onvrijwillig werkt als sekswerker. Dit is onwaar.
De valse statistiek komt volgens de Christelijke omroep uit een interview met Openbaar Ministerie medewerker Warner ten Kate. Ook zegt van den Berge dat het cijfer het resultaat is van onderzoek van het Openbaar Ministerie.
In werkelijkheid doet het OM géén onderzoek naar sekswerk. De 70% waar Warner ten Kate en Jojanneke van den Berge naar verwijzen, is het percentage mensenhandelzaken waarin men tot een veroordeling komt. Het cijfer zegt dus niets over sekswerk. Dit is terug te vinden in openbare rapportages van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel. Het is onduidelijk hoe de coördinator mensenhandel van het OM, Warner ten Kate, deze blunder heeft kunnen begaan.
Het komt veel voor dat percentages over dwang in sekswerk worden verzonnen, met name door Christelijke organisaties (ChristenUnie, Fier Fryslan, Evangelische Omroep). Er is echter geen enkel onderzoek dat aantoont dat dwang en mensenhandel meer voorkomen in prostitutie dan in andere branches.
Sekswerk Nederland is fel tegen het gebruik van valse statistieken over prostitutie. Het neerzetten van sekswerkers als slachtoffers (of criminelen) heeft tot gevolg dat politieke partijen (SP, PvdA) prostitutie willen criminaliseren. Dit heeft echter grote negatieve gevolgen voor zowel slachtoffers van uitbuiting en dwang als normale, vrijwillige sekswerkers. Wetenschappers en sekswerker organisaties sporen juist aan tot legalisatie en decriminalisatie om veiligheid in de seksbranche te waarborgen.
Ik geef direct toe dat, met de EO-sticker in de hoek, een heel aantal dingen in een bepaald licht worden verteld.quote:Op woensdag 7 januari 2015 14:45 schreef Silkster het volgende:
Als je een zielig verhaal wil maken, maak dan een docu over mensenhandel. Deze "docu" pretendeert over sekswerk te gaan, maar gebruikt niet eens de term sekswerk. De meeste vrouwen (waar zijn de mannelijke sekswerkers ?) die Jojanneke interviewde komen naar voren als vrijwillige sekswerkers waarvoor dit hun baan is om geld te verdienen.
De doorsnee sekswerker heeft geen behoefte aan redding, maar aan normale rechten en vermindering van de stigmatisering van sekswerk.
Maar is dat terecht? Is dat een reden om prostitutie te verbieden of moet juist de bank worden aangepakt als zij een prostituee weigert?quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:30 schreef Jovatov het volgende:
Maar mijns inziens laat het programma wel duidelijk zien dat een prostitué geen normale rechten heeft (geweigerd worden bij de bank bijvoorbeeld).
Je kunt wel een evenwichtig beeld geven van het vak en prostituees niet alleen zwart/wit weergeven als óf machteloze slachtoffers óf verdorven vrouwen maar als mensen die een bijzonder beroep hebben.quote:En qua stigmatisering van het sekswerk, tja, dat kan je misschien wel willen maar dat gaat nooit gebeuren. Welke ouder wil nu dat zijn dochter prostitué wordt? Volgens mij is een wereld waar dat gebeurt een utopie. Sekswerk minder stigmatiseren is in die zin volgens mij ook onmogelijk.
Beschermd tegen wie?quote:Mijns inziens zou juist daarom de rechten en plichten van de meisjes goed beschermd moeten worden.
Ik lees ook verhalen over opdringerige politieagenten en andere instanties die het prostituees lastig maken, voor de goede zaak natuurlijk.quote:En dat is een ander aspect van het programma wat terecht wordt aangestipt: in hoeverre is er controle op pooiers of op minderjarigheid van de meiden?
Juist omdat het zo'n gevoelige baan is, zou de controle daar des te beter moeten zijn.
Maar de discriminatie van degenen die een legaal beroep uitoefenen wordt niet aangeklaagd. Het wordt enkel opgevoerd als voorbeeld van waarom sekswerkers zielig zijn en dus "gered" moeten worden.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:30 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik geef direct toe dat, met de EO-sticker in de hoek, een heel aantal dingen in een bepaald licht worden verteld.
Maar mijns inziens laat het programma wel duidelijk zien dat een prostitué geen normale rechten heeft (geweigerd worden bij de bank bijvoorbeeld).
Het begint bij het idee dat volwassen mensen zelf wel kunnen beslissen over wat ze met hun lichaam doen. Vooral bij vrouwen hebben veel mensen, ook uit niet-gristelijke hoek, daar duidelijk nogal moeite mee. Zie het feit dat je de verwachtingen van ouders erbij gaat slepen. Een vrouw bepaalt altijd nog zelf wel met wanneer, met wie en hoe vaak ze met iemand naar bed gaat. Op dat gebied is de emancipatie dus duidelijk nog niet afgerond. Ik zie daar nog wel iets te winnen.quote:En qua stigmatisering van het sekswerk, tja, dat kan je misschien wel willen maar dat gaat nooit gebeuren. Welke ouder wil nu dat zijn dochter prostitué wordt? Volgens mij is een wereld waar dat gebeurt een utopie. Sekswerk minder stigmatiseren is in die zin volgens mij ook onmogelijk.
Begin jij nu ook al over "de meisjes" ? Misschien kun je sekswerkers respectvol benaderen in plaats van als kinderen ?quote:Mijns inziens zou juist daarom de rechten en plichten van de meisjes goed beschermd moeten worden. En dat is een ander aspect van het programma wat terecht wordt aangestipt: in hoeverre is er controle op pooiers of op minderjarigheid van de meiden?
Juist omdat het zo'n gevoelige baan is, zou de controle daar des te beter moeten zijn.
Ze heeft een kind gekregen en is het toen wat rustiger gaan doen op internet omdat anders het kind gepest gaat worden.quote:Op zondag 11 januari 2015 00:57 schreef Tallie1982 het volgende:
Wat is er eigenlijk met die Heather Brooke gebeurd?Dat was een beest
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
Pro gespot?quote:Op donderdag 8 januari 2015 15:14 schreef Silkster het volgende:
[..]
Maar de discriminatie van degenen die een legaal beroep uitoefenen wordt niet aangeklaagd. Het wordt enkel opgevoerd als voorbeeld van waarom sekswerkers zielig zijn en dus "gered" moeten worden.
Als je naar sekswerkers zelf luistert vragen ze rechten in plaats van "redding" en betutteling.
Het begint al bij het niet verspreiden van valse cijfers. Door valse aannames over dwang richt de politie zich op alle prostituees in plaats van op degenen die daadwerkelijk hulp nodig hebben.
Door valse cijfers ontstaat ook de associatie sekswerk - criminaliteit. Daardoor weigeren gemeentes nieuwe vergunningen, wat leidt tot een monopoliepositie voor bestaande exploitanten. Dan krijg je dus dingen als huren van 3000 euro per maand.
Door de associatie sekswerk - criminaliteit kunnen sekswerkers moeilijk een huis huren, een bankrekening openen of zich verzekeren.
[..]
Het begint bij het idee dat volwassen mensen zelf wel kunnen beslissen over wat ze met hun lichaam doen. Vooral bij vrouwen hebben veel mensen, ook uit niet-gristelijke hoek, daar duidelijk nogal moeite mee. Zie het feit dat je de verwachtingen van ouders erbij gaat slepen. Een vrouw bepaalt altijd nog zelf wel met wanneer, met wie en hoe vaak ze met iemand naar bed gaat. Op dat gebied is de emancipatie dus duidelijk nog niet afgerond. Ik zie daar nog wel iets te winnen.
Daarbij, als "wat hadden je ouders gewild" een argument wordt om te bepalen of iets een legitiem beroep is dan moeten we ook allerlei andere beroepsgroepen aan extra eisen gaan onderwerpen. Welke ouders willen er nu dat hun kind bij de Aldi gaat werken ? Parkeerbonnen uitschrijven ? Wiet verkopen ? Op missie mensen doodschieten ? Bio-industrie dieren slachten ?
[..]
Begin jij nu ook al over "de meisjes" ? Misschien kun je sekswerkers respectvol benaderen in plaats van als kinderen ?
Van wat sekswerkers schrijven en wat de gemeentes zeggen is er een hoop controle. Maar misstanden zullen er vast wel zijn, voornamelijk in het illegale circuit. Laat de politie zich daar dan op richten.
Die vraag ga ik niet beantwoorden, want het gaat je niks aan. Als ik het kwijt had gewild dan had ik het zelf wel gemeld.quote:
Dat je op één of andere manier persoonlijk betrokken bent verraadt je posthistory ook wel hoor. Maar vertel, hoe sta jij tegenover de weinig weerbare meisjes/jonge vrouwen die wél slachtoffer van kwaadwillenden en/of omstandigheden zijn of die wegens welk onverwerkt trauma uit de jeugd dan ook, een beperkte intelligentie en ga zo maar door een gemakkelijke prooi zijn voor ook stelselmatige seksuele uitbuiting?quote:Op maandag 12 januari 2015 14:04 schreef Silkster het volgende:
[..]
Die vraag ga ik niet beantwoorden, want het gaat je niks aan. Als ik het kwijt had gewild dan had ik het zelf wel gemeld.
Je vraagt mij om óf mezelf te "outen" als sekswerker, waarna ik vanwege het stigma op betaalde seks de nodige pesterijen zou kunnen verwachten op dit account, óf mezelf van de beroepsgroep te distantiëren door te zeggen dat ik er niet bij hoor.
Deze dame heeft een goed stuk geschreven over deze kwestie; http://marijkevonk.com/are-you-a-whore/
quote:Op maandag 12 januari 2015 14:16 schreef NotYou het volgende:
[..]
Dat je op één of andere manier persoonlijk betrokken bent verraadt je posthistory ook wel hoor. Maar vertel, hoe sta jij tegenover de weinig weerbare meisjes/jonge vrouwen die wél slachtoffer van kwaadwillenden en/of omstandigheden zijn of die wegens welk onverwerkt trauma uit de jeugd dan ook, een beperkte intelligentie en ga zo maar door een gemakkelijke prooi zijn voor ook stelselmatige seksuele uitbuiting?
Dat jij een intelligente, weerbare, zelfredzame vrouw bent die in staat is haar eigen keuzes te maken geloof ik wel maar wat van de talloze anderen die daarin net wat minder geluk hebben gehad, wat minder sterk zijn?
Overigens ben je hier voor zover ik weet anoniem dus ik vraag je hooguit een anonieme, niet al te veel gebruikte account te 'outen' en zo serieus was m'n post niet eens.![]()
Om de reactie voor te zijn: Ik ben uitgesproken tegen wegkijkpolitiek als project 1012 in Amsterdam en de sluiting van het zandpad in Utrecht. Niet omdat ik raamprostitutie voorsta maar omdat ik het alternatief: "Wat je niet ziet is er ook niet! mooi opgelost' te achterlijk voor woorden en ronduit schandalig vind.
De wetgeving om misstanden aan te pakken, vervolging te faciliteren en adequate afstraffing te waarborgen is er wat mij betreft nog geenszins. Kijk eens hoe justitie om is gegaan met horrorpooier Saban B en de talloze anderen zoals hij die er met een matsstrafje vanaf zijn gekomen. Denk je werkelijk dat die lui tot inkeer komen of dat de volgende generatie zich vooraf wel even twee keer bedenkt?quote:Op maandag 12 januari 2015 17:09 schreef Silkster het volgende:
[..]Mijn posthistorie verraadt ? Want een vrouw die over seks (en rechten voor sekswerkers) praat moet wel een hoer zijn ?
Hoe ik tegenover mensen sta die het slachtoffer zijn van mensenhandel ? Die moeten geholpen worden en de schuldigen gestraft.
Maar dan zal er dus op echte slachtoffers gefocust moeten worden, in plaats van te proberen alle sekswerkers tot slachtoffers en/of criminelen maken, want dan wordt er veel tijd verspild aan mensen die gewoon vrijwillig een beroep proberen uit te oefenen.
Voor dwang is een dwingende partij nodig. Pak die daders dan aan en ga niet allemaal extra regels en wetten invoeren om sekswerk in het algemeen moeilijker te maken.
Dwang wat gepaard gaan met geweld valt onder verkrachting en/of mishandeling en valt dus onder het strafrecht. Seks met minderjarigen is geen sekswerk maar kindermisbruik, en valt ook onder het strafrecht.
De wetgeving om misstanden aan te pakken is er al, dus wat zijn dan de redenen om extra regels in te voeren en de vrijheden van sekswerkers in te perken ? Dat maakt ze alleen maar kwetsbaarder.
Een "docu" als deze doet zich voor als bezorgdheid, maar waarom wordt er dan niet puur gefocust op mensenhandel ? Mensenhandel, dat is erg, en daar moet iets aan gedaan worden.
Wat jij dus voorstelt, is om prostitutie te nationaliseren als ik het goed heb?quote:Op maandag 12 januari 2015 17:20 schreef NotYou het volgende:
[..]
De wetgeving om misstanden aan te pakken, vervolging te faciliteren en adequate afstraffing te waarborgen is er wat mij betreft nog geenszins. Kijk eens hoe justitie om is gegaan met horrorpooier Saban B en de talloze anderen zoals hij die er met een matsstrafje vanaf zijn gekomen. Denk je werkelijk dat die lui tot inkeer komen of dat de volgende generatie zich vooraf wel even twee keer bedenkt?
Ze staan letterlijk aan de poorten van instellingen om de meest beschadigde, meest kwetsbare vrouwen aan het 'werk' te zetten. En raamverhuurders zijn wat mij betreft net zo schuldig, zeker mocht het verhaal van die oost-europese uit deze productie kloppen. Onverschillige clubeigenaren ook.
Mensen die over de ruggen van dit soort vrouwen, zonder zelf ook maar een vinger uit te steken, rijk willen worden.![]()
Als er dan zo nodig raamprostitutie moet zijn laat de overheid het dan maar regelen, kostendekkend met afdoende maatschappelijk werk en beveiliging eromheen, vrouwen zonder uitgebreide achtergrondscheck met persoonlijkheids- en intelligentie onderzoek er niet in. Alles erbuiten verboden.
Zo moeilijk hoeft het toch helemaal niet te zijn? Laat het maar eens afgelopen zijn met de uitbuiting en het wegkijken ervan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |