Emo36 | donderdag 5 september 2013 @ 11:53 |
Vandaag prominent op de voorpagina van de Volkskrant: 'lucht grote steden ongezond'. In het artikel stond dat dat vooral wordt veroorzaakt door oudere diesel-vrachtwagens. Maar elke auto die op diesel of benzine (of gas) rijdt draagt zijn steentje bij. Ik heb vorig jaar op een beurs in Rotterdam al prachtige elektrische vrachtwagens zien pronken, maar je ziet ze nog nergens rijden. Het zou voor het milieu in de stad beter zijn als zoveel mogelijk vervoer en transport zou worden geregeld met elektrische auto's en vrachtwagens. Natuurlijk moet de benodigde elektriciteit worden opgewekt en natuurlijk is elektrisch rijden minder efficiënt. Maar elektrische centrales filteren hun rookgassen veel beter dan auto's en wat er nog het milieu ingaat wordt meteen veel beter verspreid, zodat er nergens ongezonde lucht ontstaat zoals in de stad. Bovendien wordt het aandeel duurzame energie (wind, zon) steeds groter, zodat per kWh elektriciteit steeds minder uitstoot ontstaat ;-) | |
Innisdemon | donderdag 5 september 2013 @ 11:57 |
Ja, ze moeten op stroom gaan rijden. Stroom welke wordt opgewekt door gas- en kolencentrales, zodat de vervuiling elders groter wordt. Maar ja, als de grote steden er maar baat bij hebben he? ;') | |
eP2e | donderdag 5 september 2013 @ 11:59 |
Laat ze eens beginnen met de prijs omlaag te brengen. | |
D-FENS | donderdag 5 september 2013 @ 12:04 |
Stroom die uit Franse kerncentrales komt die afval produceren dat nog duizenden jaren radio-actief is. | |
HostiMeister | donderdag 5 september 2013 @ 12:07 |
Nog altijd efficienter en zuiniger dan kolen, olie, zon of wind energie ![]() | |
-Kadesh- | donderdag 5 september 2013 @ 12:07 |
![]() | |
MaximusTG | donderdag 5 september 2013 @ 12:21 |
De elektrische auto zoals die nu bestaat heeft inderdaad zn nadelen. Maar het voordeel van een autovloot die voor het grootste deel uit elektrische auto's bestaat is dat je heel makkelijk kan wisselen tussen energiebron. Het maakt voor de auto niet uit waarmee de elektriciteit is opgewekt. Maar als de olieprijzen ineens exploderen sta je wel mooi te kijken met je auto op benzine of diesel. Dát is waarom het belangrijk is elektrisch te gaan rijden. IMHO is wat op dit moment de beste oplossing zou zijn een soort tussenweg. Een plugin-hybride die je thuis kan opladen en op je werk (langzaam, maar goedkoop, relatief klein bereik). Maar wel met een zogenaamde range-extender achterin de auto. In feite een mobiele generator, waarmee je onderweg met benzine of diesel elektriciteit opwekt. Voor het grootste deel van je ritjes zal de accu genoeg zijn, maar je hoeft je daardoor dus niet beperkt te voelen als je wel verder moet. | |
Emo36 | donderdag 5 september 2013 @ 12:44 |
Je hebt het topic niet goed gelezen. Ik herhaal: 'Natuurlijk moet de benodigde elektriciteit worden opgewekt en natuurlijk is elektrisch rijden minder efficiënt. Maar elektrische centrales filteren hun rookgassen veel beter dan auto's en wat er nog het milieu ingaat wordt meteen veel beter verspreid, zodat er nergens ongezonde lucht ontstaat zoals in de stad. Bovendien wordt het aandeel duurzame energie (wind, zon) steeds groter, zodat per kWh elektriciteit steeds minder uitstoot ontstaat...' | |
Cherna | donderdag 5 september 2013 @ 12:52 |
Vreselijk die elec auto's. Sluipmoordenaars zijn het. Je hoort ze niet eens aankomen. Het aantal ongelukken zal wel drastisch toenemen. | |
eXplorer1 | donderdag 5 september 2013 @ 12:57 |
Laat ze eerst maar eens fatsoenlijke accu's maken die bijdragen aan een goede bereik van deze waggels. | |
Emo36 | donderdag 5 september 2013 @ 12:59 |
In Amsterdam rijden al anderhalf jaar 300 elektrische smarts. Wil jij voor mij eens nagaan hoeveel ongelukken daarmee zijn gebeurd en dat vergelijken met de ongelukken die scooters veroorzaken? | |
Pietverdriet | donderdag 5 september 2013 @ 13:02 |
Lijkt mij dat je tweetakt moet verbieden, die zijn veel te smerig | |
Cherna | donderdag 5 september 2013 @ 13:02 |
Die scooters zijn het probleem niet maar degenen die deze dingen besturen en zich niet aan de regels houden. Maar ik heb geluk gehad toen een Toyota de bocht om kwam en me bijna schepte. Ik had het voertuig niet horen aankomen en door het slechte zicht ook niet gezien. Juist mijn gehoor gebruik ik in het verkeer. En natuurlijk is het aantal scooters in Amsterdam wat meer in aantal dan die 300 smarts. Dus dan is het logisch dat scooters vaker betrokken zijn bij ongelukken. | |
Kowloon | donderdag 5 september 2013 @ 13:08 |
Het is vanuit bedrijfseconomisch perspectief dan ook totaal oninteressant om voor elektrische vrachtwagens te kiezen. Anders dan bij personenauto's betekent stilstaande vrachtwagens (om te laden) dat de onderneming verlies maakt, een vrachtwagen moet rijden, zoveel mogelijk. Daarnaast is betrouwbaarheid een absolute must in het goederentransport, een uur te laat kan een lading waardeloos maken, en dan past het niet om voor een technologie te kiezen die zich nog moet bewijzen. En verder is de markt voor het goederentransport dermate concurrerend dat er geen ruimte is voor allerlei luxe innovaties zoals elektrisch rijden. Ik zie trouwens niks in het huidige elektrische rijden. De laadtijden zijn lang in vergelijking met het tanken van benzine of diesel. En als je de laadtijd terugbrengt heeft dat weer een negatieve invloed op de levensduur van de accu's. Daarnaast is de productie van accu's bepaald geen milieuvriendelijk proces. | |
Emo36 | donderdag 5 september 2013 @ 13:11 |
Niet het voertuig bepaalt hoeveel ongelukken er gebeuren, maar de gebruiker: fatsoenlijke fietsers weten dat ze weinig geluid maken en gedragen zich er ook naar. Chauffeurs van elektrische auto's en scooters weten het ook en zullen 'defensief' moeten gaan rijden. Het zou dus zomaar kunnen dat het aantal ongelukken afneemt. Hoe zit het trouwens met al die mensen die met een oortje inlopen? Voor hen maakt het toch geen enkel verschil? Die horen sowieso niets aankomen... | |
barthol | donderdag 5 september 2013 @ 13:14 |
Gevolgen van klimaatverandering als we nog even door blijven stoken, zal ook vele duizenden jaren duren, (20 duizend -165 duizend) En op een veel grotere schaal gevolgen hebben. | |
Hathor | donderdag 5 september 2013 @ 13:32 |
Hebben ze eindelijk een rookverbod, is het weer niet goed. | |
Basp1 | donderdag 5 september 2013 @ 13:36 |
Hoe kom je erbij dat electrisch rijden minder effcient zou zijn? Een kolen of gas centrale heeft een stuk hoger rendement als een benzinemotor, bij het opladen en rijden van een electrische auto zit er bijna geen verlies. | |
D-FENS | donderdag 5 september 2013 @ 13:49 |
Ongeveer 2/3 van wat je in een accu stopt komt er in de vorm van electriciteit weer uit. Dus dat verlies komt bovenop het misschien iets betere rendement van de centrale. Neemt niet weg dat een electrisch voertuig vooral erg goed is z'n afval te laten landen op een plek waar we er minder last van hebben. Zeker als die uitstoot straks licht geeft op de bodem van de oceaan. | |
Freak188 | donderdag 5 september 2013 @ 13:49 |
Die zijn volgens mij al redelijk verdwenen uit het straatbeeld. 4-takt is efficienter, dus goedkoper. Dat is één van de dingen die niet door de overheid gereguleerd hoeft te worden. Ik hoor bijna nooit meer van die knetterende 2-takts op de weg. | |
Basp1 | donderdag 5 september 2013 @ 13:54 |
Volgens onderstaande link zou het afhankelijk van het accutype toch wel wat effcienter moeten zijn maar rond de 15% verlies. http://wikimobi.nl/wiki/index.php/Accu | |
IPA35 | donderdag 5 september 2013 @ 13:58 |
Linkse wereldvreemde hippies. Ga huilie doen ![]() | |
Kentekenplaat | donderdag 5 september 2013 @ 14:40 |
Oudere vrachtwagens? Die rijden volgens mij amper nog in steden. De uitlaatlucht van moderne (euro 5 of hoger) vrachtwagens is zowat schoner dan de inlaatlucht. | |
arjan1212 | donderdag 5 september 2013 @ 15:49 |
we hebben auto's die op kernfusie rijden nodig, hoef je nooit te tanken | |
JohnnyKnoxville | donderdag 5 september 2013 @ 15:51 |
Of het nou tweetakt is of niet, snorscooters zijn een enorme bron van fijnstof. Die moeten gewoon verboden worden, zijn vele malen vervuilender dan auto's. | |
Basp1 | donderdag 5 september 2013 @ 15:52 |
Op zijn back to the future, gewoon wat afval erin gooien en gaan met die banaan. ![]() | |
Freak188 | donderdag 5 september 2013 @ 15:53 |
Dat ging toch over die scooters die 100 km/u kunnenen op de snelweg mogen? De huidige 4 takt scootertjes die je overal ziet rondrijden rijden op euro 95 benzine en zijn een stuk schoner en zuiniger dan de oude 2 takts. | |
JohnnyKnoxville | donderdag 5 september 2013 @ 15:54 |
| |
arjan1212 | donderdag 5 september 2013 @ 15:55 |
scooters en brommers verbieden.. gelul... lazer toch op | |
Basp1 | donderdag 5 september 2013 @ 16:12 |
Nederland is het enige land waar scooters die langzamer als 25km/h gaan bestaan dat zijn allemaal afgevoerde brommers waardoor deze niet optimaal draaien en relatief gezien veel fijnstof uitstoten. | |
arjan1212 | donderdag 5 september 2013 @ 16:13 |
nou en ? kan mij die fijnstof verrotten | |
Basp1 | donderdag 5 september 2013 @ 16:46 |
Het is bewezen dat fijnstof niet zo goed is voor de mens die erin woont. Wat jou betreft kunnen we wel net zoals china met ons milieu omgaan en een constante smog in de steden gaan creeren. ![]() | |
arjan1212 | donderdag 5 september 2013 @ 16:49 |
wat mij betreft gewoon geen steden alleen dorpen en plaatsen | |
JohnnyKnoxville | donderdag 5 september 2013 @ 16:54 |
Dan ben je toch echt 500 jaar te laat geboren. | |
kingtoppie | donderdag 5 september 2013 @ 16:55 |
Van elektrische auto's wordt de lucht niet schoner hoor. | |
barthol | donderdag 5 september 2013 @ 17:32 |
Ik denk aan de atmosferische CO2. Niet zichtbaar zo vervuilend als fijnstof, en ook niet zo plaatselijk, dat je het kan hebben over alleen het Nederlandse luchtruim. Maar zeker een issue. Zoals het nu zie gaan zal het mensen niet lukken (van geen kant!) om te voorkomen dat we in 2050 atmosferische concentraties van 500 ppm gaan zien, en waarden van 560 ppm (verdubbeling t.o.v. de waarden van voor de industriele revolutie) circa 2070. Ook niet lukken om bij die waarden de uitstoot genoeg terug te dringen. Waarschijnlijk ook niet lukken om te voorkomen dat er waarden van boven de 1000ppm zo ongeveer over een eeuw zullen worden bereikt. Maar hoe langer er met dat terugdringen van die uitstoot gewacht wordt, hoe drastischer de uitstoot vermindering zal moeten zijn als het menens gaat worden en de urgentie om erger te voorkomen groeit. Ik verwacht dat het besef dat het menens gaat worden pas komt als de gevolgen van klimaatverandering meer eminent zijn. Beter zichtbaar en meer dreigend. En dan gaat het niet meer alleen om auto's, Maar ook om de uitstoot door voedselproductie, en de distributie van goederen en voedsel. Dan gaat het behalve auto's ook over de scheepvaart en het vliegverkeer. De oogkleppen op/korte termijn denken/ niet anticiperen houding leidt tot een economische collapse binnen honderd jaar. Economische crisis nu???? You ain't seen nothing yet. Ik zal het zelf niet meer meemaken, Maar degenen die nu jong zijn zullen er wel mee te maken krijgen, zo vanaf 2050 schat ik in. Ik vind Nederland met z'n afhankelijkheid van internationale handel (en het gebruik van fossiele brandstoffen dat daar mee gemoeid is) behoorlijk kwetsbaar. Mmmm, Die volle schappen in winkels en supermarkten hier, dat beeld kan eens heel erg veranderen. (Veranderen al die siertuintjes voor de huizen in moestuinen, want je moet toch wat...) | |
waht | donderdag 5 september 2013 @ 17:45 |
Goed idee, dan wordt het meer gebruikt en nog meer vervuild. | |
waht | donderdag 5 september 2013 @ 17:46 |
Jij bent een roker, dus mag geen mening hebben over luchtkwaliteit. | |
Innisdemon | donderdag 5 september 2013 @ 19:59 |
Ik heb het topic prima gelezen, maar concludeer dat men de rest van het land laat verrekken. | |
bianconeri | donderdag 5 september 2013 @ 20:04 |
Tja voor de grote stad zelf is het inderdaad beter omdat de uitlaatgassen veel minder zijn met meer elektrische auto's.... Maar laat ze dan zelf in de stad de kolencentrales bouwen om die elektrische auto's te voorzien van hun brandstof. Ik snap echt niet wat mensen in de elektrische auto zien ![]() Er zit geen voordeel aan eigenlijk op dit gebied, het is geen schone energie en alleen maar duur en niet praktisch wegens de nog hele korte reisradius. | |
Emo36 | donderdag 5 september 2013 @ 20:08 |
Elektrische energie zal meer en meer worden opgewekt dm zon en wind. Die geven geen vervuiling. Op dit moment is in Nederland al 4% van de elektriciteit schoon opgewekt, in het buitenland ligt dit percentage (veel) hoger: in Noorwegen bijvoorbeeld is bijna elke kWh schoon omdat het wordt opgewekt dmv waterkracht... | |
bianconeri | donderdag 5 september 2013 @ 20:18 |
Ik weet alles van duurzamen energie hoor haha. Doe er studie en dergelijke in. Ik spreek ook over NU, op dit moment komt die elektrische energie gewoon van een kolencentrale bv en dus niet schone energie. En als er al het label groene energie op zit betekent dat alsnog niets in de meeste gevallen. Noorwegen is het 100% duurzame energie zelfs, maar ja we zijn in Nederland en hier is dat bij lange na niet zo. En dus is elektrisch rijden NU niet duurzaam. | |
Kentekenplaat | donderdag 5 september 2013 @ 20:28 |
Nee, al die accu's zijn lekker voor het milieu. ![]() | |
Fred_B | donderdag 5 september 2013 @ 20:36 |
Nederland importeert tegenwoordig vrij veel stroom uit Noorwegen, dus daar profiteren wij ook van mee. Hydro productie zoals in Noorwegen is in Nederland immers sowieso niet mogelijk. | |
Paper_Tiger | donderdag 5 september 2013 @ 20:51 |
Handen af van tweetakt. Met de huidige techniek lopen die overigens schoner en zuiniger dan een viertakt. | |
Paper_Tiger | donderdag 5 september 2013 @ 20:52 |
Als je met een elektrische auto hebt gereden ben je om... | |
bianconeri | donderdag 5 september 2013 @ 20:53 |
Mss rijdt zo'n ding prima verder, maar ik kijk het even vanuit het 'schone energie/ duurzame energie' oogpunt. | |
Paper_Tiger | donderdag 5 september 2013 @ 20:53 |
Want die produceren ook uitlaatgassen? | |
kingtoppie | donderdag 5 september 2013 @ 20:54 |
Van geen extra uitlaatgassen toevoegen wordt de lucht niet schoner ![]() Ik vind het persoonlijk wel een goed plan om parkeervergunningen binnen de stad goedkoper te maken voor electrische auto's | |
Paper_Tiger | donderdag 5 september 2013 @ 20:55 |
In combinatie met zonnepanelen ben je toch aardig groen bezig zou ik denken. De batterijen worden na een jaar of 10 gewoon weer gerecycled. | |
Paper_Tiger | donderdag 5 september 2013 @ 20:55 |
Dus als iedereen een elektrische auto rijdt blijft de lucht gewoon vies? | |
waht | donderdag 5 september 2013 @ 20:57 |
Jawel. | |
Fer | donderdag 5 september 2013 @ 22:07 |
Kwa CO2 uitstaat is de electrische auto geloof ik niet meer slechter dan een benzine of diesel, zelfs kolencentrales zijn veel efficienter geworden en een deel van de stroom wordt duurzaam geproduceerd. Voordeel is ook dat fijnstof en NOx (wat ongezond is voor mensen in de directe omgeving) verminderd worden in de stad. Een bereik van 150km is in 80% van de gevallen best wel voldoende, range extender voor als je op vakantie wil. Wellicht zou een hybride vrachtwagen kunnen helpen. Dus een kleinere dieselmotor die op een constant toerental draait wekt stroom op dmv een dynamo. Hiermee worden de accu's continue bijgeladen en gebruikt de vrachtwagen electromotoren om de wielen aan te drijven. Voordeel minder uitstoot en herrie. Nadeel, minder efficient op de snelweg. | |
Red_85 | donderdag 5 september 2013 @ 22:15 |
Lijkt me een beetje groenpopulistisch om te zeggen dat het door een gebrek aan elektro auto's komt. Het komt eerder doordat iedereen als een kudde bij elkaar wil wonen. Maargoed, utrecht en amsterdam zullen wel weer een of ander raar regeltje bedenken waardoor de binnenstad nog duurder wordt voor auto's nu. Even niet gerealiseerd hebbende tijdens het onderzoek dat vrachtwagens die rondrijden met een euro5 en 6 motor zowat schonere uitlaatgassen hebben dan de lucht die ze gebruiken. En nog komen de gemeentes met strengere eisen. Bizar. | |
bianconeri | vrijdag 6 september 2013 @ 10:18 |
Elektrisch rijden is alleen groen als de elektriciteit afkomstig is van duurzame energie (zonnepanelen, windmolens etc). Dat is in NL nog maar een heel klein deel, het grootste deel van de geleverde elektriciteit voor de auto's is gewoon niet duurzaam (nog). | |
Basp1 | vrijdag 6 september 2013 @ 10:24 |
Schonere lucht als de lucht die erin gaat terwijl er wel een verbranding mee heeft plaatsgevonden, dat is toch heel knap als ze dat voor elkaar krijgen. | |
Tocadisco | vrijdag 6 september 2013 @ 13:21 |
Maak jij reclame voor Tesla TS? | |
Red_85 | vrijdag 6 september 2013 @ 17:32 |
Omdat de lucht buiten zo vervuild is en de eisen zo streng zijn voor euro 5 en 6 motoren (verbranding, filtering, nog meer filtering... ), kun je met euro 6 beter aan een uitlaat hangen. |