abonnement Unibet Coolblue
pi_131371625
Even off-(current)-topic:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21995650

Don't fucking ask :') ..
pi_131371663
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 01:47 schreef samthegreat5 het volgende:
Even off-(current)-topic:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21995650

Don't fucking ask :') ..
De topictitel zegt het al ;) --> met mictieproblemen.
Het is gewoon urine!
pi_131371693
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 01:55 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

De topictitel zegt het al ;) --> met mictieproblemen.
Het is gewoon urine!
Meh, deze meneren onderscheiden twee verschillende soorten vaginale ejaculaten op basis van PSA en andere biochemische merkers. Overigens hoort de sphincter van de blaas gesloten te zijn gedurende orgasmes dus de consensus is dat het niet urine is :P.

Hoe mooi de TT er ook bij zou passen inderdaad. :P

Moe, bed, slapen
pi_131371710
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 02:02 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Meh, deze meneren onderscheiden twee verschillende soorten vaginale ejaculaten op basis van PSA en andere biochemische merkers. Overigens hoort de sphincter van de blaas gesloten te zijn gedurende orgasmes dus de consensus is dat het niet urine is :P.

Hoe mooi de TT er ook bij zou passen inderdaad. :P

Moe, bed, slapen
In de conclusie staat: "....while the squirting is the expulsion of a diluted fluid from the urinary bladder".
Dus je weet niet met welke van de 2 soorten vocht je te maken hebt ;) Wel iets om in je achterhoofd te houden als je slikt :')
pi_131372255
The female prostate? Klieren van Skene ja, die kun je (hoewel embryologisch homoloog) toch geen prostaat noemen? Maar goed, niet mijn expertisegebied :+ .
  vrijdag 20 september 2013 @ 11:20:40 #106
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_131376458
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 01:46 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Hij heeft een normaal dieet, maar de laatste tijd (ongeveer 2-3 maanden) is zijn eetlust minder en sinds de episode van braken/diarree heeft ie al helemaal niet veel binnen gehouden. Het lijkt ook dat hij veel is afgevallen maar hij weegt zich nooit dus dat weet hij niet.

Drinkt geen alcohol. Er zijn geen huidafwijkingen. De cap refill is 2,5 seconden. Verminderde huidturgor. Leeftijd speelt natuurlijk wel mee bij de beoordeling van die huidturgor maar eigenlijk lijkt er toch wel sprake te zijn van enige uitdroging bij LO.

Je vraagt om urinediagnostiek. Dat wordt inderdaad verricht, goede keus ;)

Urine natrium = 95
Urine osmolaliteit = 300
TSH = 1,8

En inderdaad is er sprake van een heftige hyponatriemie. Iemand die daar een DD van kan opstellen? Zou de collaps daaraan gerelateerd zijn?
Hoe verklaren jullie de nierfunctiestoornissen?
Wat vinden we van de waarde van het kalium?
Hoe gaan we deze man behandelen en wat doen we nog meer om achter de diagnose te komen?

Er is sprake van hyponatriëmie met vermoedelijk lichte hypovolemie met daarbij een hoge uitscheiding van natrium.

DD: diureticagebruik (!), veel verlies van vocht bij misselijkheid en braken, salt-wasting nephropathy e.d., addison kan nog steeds. SIADH is onwaarschijnlijk bij hypovolemie, maar LO is wat dat betreft niet zo specifiek. Het afvallen zit me niet lekker wat betreft longcarcinomen.

Nierfunctiestoornis bij hypoperfusie en diureticagebruik, of de eerder genoemde nefropathie.

Kalium is te laag. Hyponatriëmie bestaat waarschijnlijk al een tijdje, waarbij er waarschijnlijk ook sprake is van kaliumstroom de cellen uit, dus misschien kakt dat nog enorm in als we z'n hyponatriëmie herstellen.

Eerst dus herstel van de hyponatriëmie:
NaCl 3%, tot z'n Na 115mmol/L is. Daarna over op 0.9%, met zeer regelmatige controle van z'n natrium. Verder kalium bijgeven, beginnen met 60mmol/dag, eveneens regelmatig controleren

Vervolgdiagnostiek:
Urinesediment (eiwit?), 24-uurs urine, x-thorax en eventueel een ACTH-test.

Met dank aan het acute-boekje :@

Interne O+
Fietstas.
pi_131376564
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 02:06 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

In de conclusie staat: "....while the squirting is the expulsion of a diluted fluid from the urinary bladder".
Dus je weet niet met welke van de 2 soorten vocht je te maken hebt ;) Wel iets om in je achterhoofd te houden als je slikt :')
Haha, true. Achja: take 1 for the team right? :')
  vrijdag 20 september 2013 @ 11:32:06 #108
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_131376776
Die real female ejaculation klinkt als bacteriële vaginose :{
Fietstas.
pi_131378537
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 11:32 schreef Kassaa het volgende:
Die real female ejaculation klinkt als bacteriële vaginose :{
Whehe, zo klinkt het inderdaad. _O-
pi_131378977
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 11:20 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Er is sprake van hyponatriëmie met vermoedelijk lichte hypovolemie met daarbij een hoge uitscheiding van natrium.

DD: diureticagebruik (!), veel verlies van vocht bij misselijkheid en braken, salt-wasting nephropathy e.d., addison kan nog steeds. SIADH is onwaarschijnlijk bij hypovolemie, maar LO is wat dat betreft niet zo specifiek. Het afvallen zit me niet lekker wat betreft longcarcinomen.

Nierfunctiestoornis bij hypoperfusie en diureticagebruik, of de eerder genoemde nefropathie.

Kalium is te laag. Hyponatriëmie bestaat waarschijnlijk al een tijdje, waarbij er waarschijnlijk ook sprake is van kaliumstroom de cellen uit, dus misschien kakt dat nog enorm in als we z'n hyponatriëmie herstellen.

Eerst dus herstel van de hyponatriëmie:
NaCl 3%, tot z'n Na 115mmol/L is. Daarna over op 0.9%, met zeer regelmatige controle van z'n natrium. Verder kalium bijgeven, beginnen met 60mmol/dag, eveneens regelmatig controleren

Vervolgdiagnostiek:
Urinesediment (eiwit?), 24-uurs urine, x-thorax en eventueel een ACTH-test.

Met dank aan het acute-boekje :@

Interne O+
Ja en jouw antwoorden O+ daar word ik helemaal gelukkig van. Ga je interne doen?

Eens met je DD over hyponatriemie en nierfunctiestoornissen. Hypoperfusie door dehydratie dus he. Kalium kan ook laag zijn als gevolg van de hydrochloorthiazide (in feite is dat zelfs het meest waarschijnlijk :P)

Je gaat inderdaad z'n elektrolyten corrigeren (en dus ja, je neemt hem op :P )
Je begint inderdaad met hypertoon zout (3%) want gevaarlijk laag natrium en waarschijnlijk daarbij gecollabeerd. Kalium in het infuus is ook een strak plan. Hydrochloorthiazide wordt gestaakt, niet vergeten ;) Anders dweil je met de kraan open

Hoe vaak zou je het natrium willen controleren op de eerste dag van de opname? (antwoorden zijn een schatting, ik verzin dit ook maar)
A. 3x per week, dus volgende ochtend de eerste controle
B. 1x per dag
C. Om de 3 uur

Beloop:
Kalium en nierfunctie normaliseren. Patient wordt normovolemisch. Natrium stijgt gestaag je switcht inderdaad naar een 0.9% infuus. Uiteindelijk is de waarde 127 geworden en lijkt het infuus niet veel meer te doen. In feite zakt het natrium vervolgens tot 124 onder infuus.

Je aanvullende onderzoek wordt verricht:
- Urine sediment = schoon
- 24-uurs urine levert niets boeiends op, maar in ieder geval geen proteinurie (en nierfunctie is inmiddels weer normaal)
- X-thorax: Normaal cor, in de rechteronderkwab van de long wordt een flinke dense afwijking van 7 cm gezien (en nee, dat is geen infiltraat)
- ACTH test: Zou niet het onderzoek van keuze zijn, maar omdat je hem aanvraagt krijg je hem --> geen tekort aan cortisol

Omdat het natrium weer zakt doen we nog ff een keer urinediagnostiek. Want vergeet vooral niet dat de patient eerst nog hydrochloorthiazide gebruikte (dus natrium in de urine is dan sowieso hoog) en nu niet meer.
Urine natrium = 55
Urine osmolaliteit = 260

En nu? We zijn er bijna jongens ;) Iemand die nog iets wil doen of die al een conclusie van de casus wil geven?

En ter info: Dit is niet te herleiden naar iemand. Ik gebruik gewoon mijn ervaringen uit de praktijk en heb op basis daarvan een casus + uitslagen verzonnen (maar reken maar dat die kloppen ;) ik weet wat ik doe en baseer dit zoals ik zeg op basis van de praktijk)
pi_131380022
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 13:04 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ja en jouw antwoorden O+ daar word ik helemaal gelukkig van. Ga je interne doen?

Eens met je DD over hyponatriemie en nierfunctiestoornissen. Hypoperfusie door dehydratie dus he. Kalium kan ook laag zijn als gevolg van de hydrochloorthiazide (in feite is dat zelfs het meest waarschijnlijk :P)
June en ik worden hier ongelukkig van.
pi_131380089
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 11:20 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Er is sprake van hyponatriëmie met vermoedelijk lichte hypovolemie met daarbij een hoge uitscheiding van natrium.

DD: diureticagebruik (!), veel verlies van vocht bij misselijkheid en braken, salt-wasting nephropathy e.d., addison kan nog steeds. SIADH is onwaarschijnlijk bij hypovolemie, maar LO is wat dat betreft niet zo specifiek. Het afvallen zit me niet lekker wat betreft longcarcinomen.
Extrarenaal verlies lijkt me niet logisch gezien het urine-natrium
pi_131380754
@kassaa ben jij al afgestudeerd?

[ Bericht 92% gewijzigd door _Lily_ op 20-09-2013 14:20:17 ]
  vrijdag 20 september 2013 @ 16:34:34 #114
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_131385181
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2013 14:07 schreef _Lily_ het volgende:
@kassaa ben jij al afgestudeerd?
Nein, Net eerste jaar co-schappen/master gehad. Interne staat wel al heel lang op 1 ja! Misschien dat neuro, ook m'n komende co-schap, er nog verandering in kan brengen, maar interne vind ik wel echt heel tof.
Fietstas.
pi_131386876
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 16:34 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Nein, Net eerste jaar co-schappen/master gehad. Interne staat wel al heel lang op 1 ja! Misschien dat neuro, ook m'n komende co-schap, er nog verandering in kan brengen, maar interne vind ik wel echt heel tof.
Dat is het ook. En ik vroeg het omdat ik vond dat je heel goede suggesties gaf bij deze casus. Het is niet heel makkelijk, maar wel gewoon de praktijk zoals je die dagelijks ziet. En ik zoek ook nog steeds heel vaak iets op in het acute boekje
pi_131387116
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 13:44 schreef DDM het volgende:

[..]

Extrarenaal verlies lijkt me niet logisch gezien het urine-natrium
VOlgens de regels niet nee. Maar de gedachte is hier dat:
- patient hydrochloorthiazide gebruikt, dus het urine natrium kan vertekend hoog zijn
- er is waarschijnlijk een mengvorm van etiologische factoren voor de hyponatriemie

Dus bij beoordeling op de seh moet dehydratie absoluut in je DD staan. Maar inmiddels zijn we zover in de casus dat dehydratie is geëlimineerd

Dus wat heeft deze patient nou?
  vrijdag 20 september 2013 @ 20:02:08 #117
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131390960
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 13:58 schreef Parelhoofd het volgende:
Even een vraag;

Voor welke opleidingsplaatsen is promoveren een pré?
Wat zijn de mogelijkheden om na je studie te gaan promoveren, moet je daarvoor al een artikel hebben geschreven oid? Of kan je gewoon ergens met de juiste motivatie beginnen?

Ik zit op dit moment midden en coschappen en ik merk dat ik niet echt een affectie heb met wetenschappelijk onderzoek (na het doen van de wetenschappelijke stage). Ik heb het idee dat promovoren vooral CV-technisch nuttig is, je wordt er niet een betere arts door. Mijn plan is dan ook om eerst arts te worden en dan goed te overwegen of promoveren nuttig is voor mij. Ik wil niet promoveren 'om het promoveren'.
Ik vond onderzoek ook nooit boeiend, mede omdat ik gewoon nooit boeiend onderzoek tegenkwam. Dus ik heb vrolijk m'n opleiding afgemaakt en eerst een tijdje als ANIOS gewerkt. Tot ik ineens een heel tof onderzoek tegenkwam dat precies in mijn straatje lag (als in: praktijkgericht, nuttig, een onderwerp dat ík interessant vind en waar ik daarna ook nog iets wil doen). Toen heb ik mijn kans gegrepen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_131391278
@ pluizel: hoe ga je het combineren met je opleiding?
pi_131391736
De laatste patiënt die ik met een natrium van 108 zag lag in een coma op de IC met cerebraal oedeem
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_131391954
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 20:21 schreef MaxC het volgende:
De laatste patiënt die ik met een natrium van 108 zag lag in een coma op de IC met cerebraal oedeem
tsja, het kan verkeren. Ik heb wel ergere elektrolytstoornissen gezien die gewoon rondliepen en die ik toch maar naar de IC liet overplaatsen. Waar het om gaat is dat het levensbedreigend laag is
pi_131394233
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2013 17:45 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

VOlgens de regels niet nee. Maar de gedachte is hier dat:
- patient hydrochloorthiazide gebruikt, dus het urine natrium kan vertekend hoog zijn
- er is waarschijnlijk een mengvorm van etiologische factoren voor de hyponatriemie

Dus bij beoordeling op de seh moet dehydratie absoluut in je DD staan. Maar inmiddels zijn we zover in de casus dat dehydratie is geëlimineerd

Dus wat heeft deze patient nou?
Een urine-natrium van 98 is wel erg hoog. De proximale tubulus overheerst in fysiologische omstandigheden altijd. Dus wat een geblokkeerde distale tubulus niet kan ontvangen kan die ook niet laten lopen. Een mengvorm kan altijd, maar je gaat in eerste instantie altijd af op de volemische status van de patient en het urine-natrium.

Dehydratie heeft nooit in de DD gestaan, want er was prake van een natrium van 108 mmol/L Dat bedoelde ik ook met de opmerking dat June en ik daar niet vrolijk van worden. Er was hier sprake van hypovolemie.
pi_131395089
- foutje

[ Bericht 61% gewijzigd door _Lily_ op 20-09-2013 22:05:09 ]
pi_131396339
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 13:58 schreef Parelhoofd het volgende:
je wordt er niet een betere arts door
:'(
pi_131396581
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 21:50 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

:'(
Jij denkt van wel?
pi_131397220
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 21:09 schreef DDM het volgende:

[..]

Een urine-natrium van 98 is wel erg hoog. De proximale tubulus overheerst in fysiologische omstandigheden altijd. Dus wat een geblokkeerde distale tubulus niet kan ontvangen kan die ook niet laten lopen. Een mengvorm kan altijd, maar je gaat in eerste instantie altijd af op de volemische status van de patient en het urine-natrium.

Dehydratie heeft nooit in de DD gestaan, want er was prake van een natrium van 108 mmol/L Dat bedoelde ik ook met de opmerking dat June en ik daar niet vrolijk van worden. Er was hier sprake van hypovolemie.
weet je wat de patient heeft? Eigenlijk zijn we al aan het eind van de casus, de cruciale diagnostiek is al gevraagd door Kassaa. Daar gaat het om in deze casus

Ik snap je trouwens wel. Van dehydratie spreek je als er een tekort is aan totaal lichaamswater (en er dus hypertoniciteit ontstaat) en hypovolemie is alleen een vermindering van het extracellulaire volume. Dus ja, ik had wat netter in mijn woordgebruik kunnen zijn en hypovolemie kunnen zeggen ipv dehydratie (maakt namelijk ook uit voor de behandeling)

Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik dat niet altijd doe in de praktijk (wie doet dat hier wel?) als ik in vogelvlucht door mijn administratie zou bladeren.

Maar thnx voor je input, we doen deze casussen om elkaar scherp te houden.

Edit: overigens zie ik june hier nergens hoor. Of zit ze in je hoofd?

[ Bericht 2% gewijzigd door _Lily_ op 20-09-2013 22:20:19 ]
pi_131397875
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 21:54 schreef Asgard het volgende:

[..]

Jij denkt van wel?
Denk van wel ja.
pi_131399640
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2013 01:57 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Hihi als je het niet erg vindt zeg ik het niet heel specifiek gezien de privacy, maar ik ben in diverse ontwikkelingslanden geweest, zowel met keuzevakken als coschappen.
Maar je bent dus in Afrika geweest voor een keuzevak? Heb je dat opgevuld met echt studeren of meer een ontwikkelingsstage?
  zaterdag 21 september 2013 @ 08:50:23 #128
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131405765
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 20:09 schreef _Lily_ het volgende:
@ pluizel: hoe ga je het combineren met je opleiding?
Die doe ik na mijn promotie.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_131407116
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2013 22:05 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Maar thnx voor je input, we doen deze casussen om elkaar scherp te houden.
Interessante en nuttige casus. Ik denk dat in de praktijk ook met name rond de behandeling van met name een hyponatriëmie nog veel kunstfouten worden gemaakt (niet stoppen van diuretica, slecht vullingsbeleid etc) op niet-internistische afdelingen. Ik heb ooit bij mijn eerste interne co-schap ook een patiënt gezien met para-neoplastische SIADH obv. SCLC en sindsdien vergeet ik deze ook niet op in m'n DD te stoppen.

De volgende casus (iets minder internistisch, maar het gaat uiteindelijk om de achtergrond):
Een 70-jarige vrouw komt bij de oncoloog ter controle na eerdere behandeling. Behoudens een gering gewichtsverlies zijn er in de tussentijd geen klachten geweest. Sinds 2 weken heeft zij echter pijn in de linker onderkaak.

Willen we meer weten, of zullen we het aankijken en haar over 6 maanden terugzien?
pi_131408331
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 10:54 schreef leejow het volgende:

[..]

Ik heb ooit bij mijn eerste interne co-schap ook een patiënt gezien met para-neoplastische SIADH obv. SCLC en sindsdien vergeet ik deze ook niet op in m'n DD te stoppen.

Dat klopt als een bus ;) is inderdaad de uiteindelijke diagnose van de casus en de verklaring voor de hyponatriemie en het gewichtsverlies. Zie uitslag x-thorax. Moet je natuurlijk nog verder bevestigen dmv CT en weefseldiagnostiek maar dat was niet zo boeiend meer om te bespreken

[ Bericht 3% gewijzigd door _Lily_ op 21-09-2013 12:03:40 ]
pi_131408576
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 10:54 schreef leejow het volgende:

[..]

Interessante en nuttige casus. Ik denk dat in de praktijk ook met name rond de behandeling van met name een hyponatriëmie nog veel kunstfouten worden gemaakt (niet stoppen van diuretica, slecht vullingsbeleid etc) op niet-internistische afdelingen. Ik heb ooit bij mijn eerste interne co-schap ook een patiënt gezien met para-neoplastische SIADH obv. SCLC en sindsdien vergeet ik deze ook niet op in m'n DD te stoppen.

De volgende casus (iets minder internistisch, maar het gaat uiteindelijk om de achtergrond):
Een 70-jarige vrouw komt bij de oncoloog ter controle na eerdere behandeling. Behoudens een gering gewichtsverlies zijn er in de tussentijd geen klachten geweest. Sinds 2 weken heeft zij echter pijn in de linker onderkaak.

Willen we meer weten, of zullen we het aankijken en haar over 6 maanden terugzien?
Waarvoor is ze onder controle bij de oncoloog (wat voor maligniteit, classificatie, behandeling)?
Hoe is deze pijn ontstaan? Is de pijn continu aanwezig? Kan zij haar mond nog goed openen/kauwen? Pijn aan haar gebit? Hoe veel afgevallen in hoe veel tijd? Nachtzweten? Koorts?
pi_131408977
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:13 schreef christiman het volgende:

[..]

Waarvoor is ze onder controle bij de oncoloog (wat voor maligniteit, classificatie, behandeling)?
Hoe is deze pijn ontstaan? Is de pijn continu aanwezig? Kan zij haar mond nog goed openen/kauwen? Pijn aan haar gebit? Hoe veel afgevallen in hoe veel tijd? Nachtzweten? Koorts?
VG: Ossaal gemetastaseerd mammacarcinoom (pT3N1M1 waarvoor de controle), Alcohol afhankelijkheid.
Het palliatieve traject bestaat op dit moment uit tamoxifen, pijnstilling en periodiek pamidronaat IV. Pijn is geleidelijk aan ontstaan, is continu aanwezig en met name bij het eten heeft ze hier last van. Ze draagt zowel onder als boven een gebitsprothese en ze heeft geen beperking in openen/sluiten van de mond. Ze is in 1 maand 2 kg afgevallen, maar vertelt zelf dat ze minder eet ivm. de pijn in haar mond. Ze heeft geen nachtzweten of koorts.

[ Bericht 2% gewijzigd door leejow op 21-09-2013 12:41:07 ]
pi_131409772
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:32 schreef leejow het volgende:

[..]

VG: Ossaal gemetastaseerd mammacarcinoom (pT3N1M1 waarvoor de controle), Alcohol afhankelijkheid.
Het palliatieve traject bestaat op dit moment uit tamoxifen, pijnstilling en periodiek pamidronaat IV. Pijn is geleidelijk aan ontstaan, is continu aanwezig en met name bij het eten heeft ze hier last van. Ze draagt zowel onder als boven een gebitsprothese en ze heeft geen beperking in openen/sluiten van de mond. Ze is in 1 maand 2 kg afgevallen, maar vertelt zelf dat ze minder eet ivm. de pijn in haar mond. Ze heeft geen nachtzweten of koorts.
Aanvullende anamnese: waar (als in welke botstructuren) zijn metastasen gevonden? straalt de pijn uit? Verlicht de pijnstilling die al wordt gebruikt i.v.m. palliatieve behandeling van haar mammaca de pijn in haar kaak ook? Andere klachten?

LO: drukpijn kaken, zwellingen aldaar, inspectie mond (evt. toch een proces in de mond o.i.d.), palpatie lever/milt, onderzoek longen.
pi_131409934
Ow, we zijn al verder met de casus :P Ik wilde inderdaad de opmerking van DDM maken :D Maar in de praktijk doe ik dat altijd wel, in het begin is de diagnose ook nog niet zo belangrijk. Dan leg je iemand op de IC om het natrium uit de gevarenzone te halen.

[ Bericht 63% gewijzigd door June. op 21-09-2013 13:26:28 ]
Shine bright like a diamond.
pi_131410061
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 13:10 schreef christiman het volgende:

[..]

Aanvullende anamnese: waar (als in welke botstructuren) zijn metastasen gevonden? straalt de pijn uit? Verlicht de pijnstilling die al wordt gebruikt i.v.m. palliatieve behandeling van haar mammaca de pijn in haar kaak ook? Andere klachten?

LO: drukpijn kaken, zwellingen aldaar, inspectie mond (evt. toch een proces in de mond o.i.d.), palpatie lever/milt, onderzoek longen.
Metastase in corpora T5/T6, geen inzakkingsgevaar. Pijn straalt niet uit, bevind zich eigenlijk in de gehele linkerhelft van de onderkaak. De pijnstilling verlicht de pijn niet. Overige tracti zijn niet bijdragend.

LO:
Hart/longen/buik gb. Geen hepato-splenomegalie.
Drukpijnlijke linker hemi-mandibula. Uitwendig geen roodheid of zwelling. IO: Edentaat, foetor ex ore. Rode gezwollen gingiva links, alhier linguaal botexpositie met een diameter van +/- 4 mm.
pi_131410299
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 10:54 schreef leejow het volgende:

[..]

Interessante en nuttige casus. Ik denk dat in de praktijk ook met name rond de behandeling van met name een hyponatriëmie nog veel kunstfouten worden gemaakt (niet stoppen van diuretica, slecht vullingsbeleid etc) op niet-internistische afdelingen.
Zeker, recent nog gezien. Bij een dame van 81 die al een rits aan diuretica gebruikte en de neurologen besloten op een natrium van 128 hydrochloorthiazide bij te starten vanwege hypertensie.. Resultaat, casus van hierboven ;)

Maar goed, ik weet dan weer weinig van neuro, maar wat basale kennis van een ander specialisme is toch wel handig.
Shine bright like a diamond.
pi_131410309
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 13:24 schreef leejow het volgende:

[..]

Metastase in corpora T5/T6, geen inzakkingsgevaar. Pijn straalt niet uit, bevind zich eigenlijk in de gehele linkerhelft van de onderkaak. De pijnstilling verlicht de pijn niet. Overige tracti zijn niet bijdragend.

LO:
Hart/longen/buik gb. Geen hepato-splenomegalie.
Drukpijnlijke linker hemi-mandibula. Uitwendig geen roodheid of zwelling. IO: Edentaat, foetor ex ore. Rode gezwollen gingiva links, alhier linguaal botexpositie met een diameter van +/- 4 mm.
DD:
- bisfosfonaatgerelateerde osteonecrose van de linker onderkaak (BRONJ)
- ossale metastase mammacarcinoom in de kaak

Aanvullend onderzoek: X-kaak links
pi_131410662
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 13:17 schreef June. het volgende:
Ow, we zijn al verder met de casus :P Ik wilde inderdaad de opmerking van DDM maken :D Maar in de praktijk doe ik dat altijd wel, in het begin is de diagnose ook nog niet zo belangrijk. Dan leg je iemand op de IC om het natrium uit de gevarenzone te halen.
Dit bedoelde ik dus Lily ;)

Het valt me op, voor zover ik het vluchtig kan zien, dat er niemand is geweest die een urinezuurbepaling heeft aangevraagd. Dat zou meteen in de richting wijzen van een SIADH
pi_131410725
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 13:51 schreef DDM het volgende:

[..]

Dit bedoelde ik dus Lily ;)

Het valt me op, voor zover ik het vluchtig kan zien, dat er niemand is geweest die een urinezuurbepaling heeft aangevraagd. Dat zou meteen in de richting wijzen van een SIADH
nope dat klopt, vandaar dat die ook niet is gegeven

En ik weet niks van je banden met June hoor ;) ik dacht je het (slordige) woordgebruik van hypovolemie/dehydratie bedoelde

[ Bericht 12% gewijzigd door _Lily_ op 21-09-2013 14:07:14 ]
pi_131410818
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 13:17 schreef June. het volgende:
Ow, we zijn al verder met de casus :P Ik wilde inderdaad de opmerking van DDM maken :D Maar in de praktijk doe ik dat altijd wel, in het begin is de diagnose ook nog niet zo belangrijk. Dan leg je iemand op de IC om het natrium uit de gevarenzone te halen.
en dat klopt ook en is 1 van de belangrijke dingen uit de casus (hoewel ik dat geloof ik niet helemaal duidelijk heb laten overkomen)

Daarom vroeg ik in 1 van die posts of we die man gingen opnemen of niet en hoevaak we het natrium gingen controleren (ik heb er zelfs een meerkeuzevraag van gemaakt :'))
Maar daar was verder geen antwoord op gegeven
pi_131411031
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 13:04 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Hoe vaak zou je het natrium willen controleren op de eerste dag van de opname? (antwoorden zijn een schatting, ik verzin dit ook maar)
A. 3x per week, dus volgende ochtend de eerste controle
B. 1x per dag
C. Om de 3 uur

For the record: Het goede antwoord was dus C
  zaterdag 21 september 2013 @ 14:29:21 #142
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131411559
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 13:51 schreef DDM het volgende:

[..]

Dit bedoelde ik dus Lily ;)

Het valt me op, voor zover ik het vluchtig kan zien, dat er niemand is geweest die een urinezuurbepaling heeft aangevraagd. Dat zou meteen in de richting wijzen van een SIADH
jaaa fractionele urinezuurexcretie <3 Als ik fatsoenlijk internet had gehad, had ik het gesuggereerd.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_131412515
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 13:36 schreef christiman het volgende:

[..]

DD:
- bisfosfonaatgerelateerde osteonecrose van de linker onderkaak (BRONJ)
- ossale metastase mammacarcinoom in de kaak

Aanvullend onderzoek: X-kaak links
De radioloog belt: Wil je een schedeloverzichtsfoto (RSP) of een Orthopantogram (X-OPG)?
pi_131412556
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:09 schreef leejow het volgende:

[..]

De radioloog belt: Wil je een schedeloverzichtsfoto (RSP) of een Orthopantogram (X-OPG)?
X-OPG met vraagstelling: zijn er aanwijzingen voor osteonecrose in de mandibula links?
pi_131412605
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:09 schreef leejow het volgende:

[..]

De radioloog belt: Wil je een schedeloverzichtsfoto (RSP) of een Orthopantogram (X-OPG)?
Wat coulant van die radioloog O+
Meestal krijg je iemand van de balie die roept: AANVRAAG IS NIET GOED
pi_131413126
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:12 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Wat coulant van die radioloog O+
Meestal krijg je iemand van de balie die roept: AANVRAAG IS NIET GOED
Hij was goed gehumeurd, vanochtend zijn de nieuwe monitoren in z'n kantoor geinstalleerd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:10 schreef christiman het volgende:

[..]

X-OPG met vraagstelling: zijn er aanwijzingen voor osteonecrose in de mandibula links?
Ondanks z'n goede humeur kan geeft hij je het volgende verslag:
Osteolytische haard linker mandibula, passend bij osteomyelitis, osteonecrose danwel maligniteit.

Wat zou je verder kunnen doen of opmerken om je DD aannemelijk te maken?
pi_131415053
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:35 schreef leejow het volgende:

[..]

Hij was goed gehumeurd, vanochtend zijn de nieuwe monitoren in z'n kantoor geinstalleerd.

[..]

Ondanks z'n goede humeur kan geeft hij je het volgende verslag:
Osteolytische haard linker mandibula, passend bij osteomyelitis, osteonecrose danwel maligniteit.

Wat zou je verder kunnen doen of opmerken om je DD aannemelijk te maken?
Ik wil graag een biopsie van de osteolytische haard om te kunnen differentiëren tussen de mogelijkheden die door de radioloog werden gegeven.
pi_131517354
Anatomie/fysiologie vraag:

"In multiple sclerosis, myelin sheaths harden and deteriorate. How would this affect the nervous system function"

Ik zou zeggen dat de signalen dan minder snel aankomen waardoor vertraagde bewegingen te zien zijn in bijvoorbeeld de handen.

Het boek zegt echter iets over verstoorde actie potentialen en dat die misschien niet eens aankomen.

Kan iemand dit aub voor mij toelichten?
pi_131520797
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 16:31 schreef DefinitionX het volgende:
Anatomie/fysiologie vraag:

"In multiple sclerosis, myelin sheaths harden and deteriorate. How would this affect the nervous system function"

Ik zou zeggen dat de signalen dan minder snel aankomen waardoor vertraagde bewegingen te zien zijn in bijvoorbeeld de handen.

Het boek zegt echter iets over verstoorde actie potentialen en dat die misschien niet eens aankomen.

Kan iemand dit aub voor mij toelichten?
Even uit mijn hoofd, volgens mij heeft het er mee te maken dat er snelheidsverlies is van de actiepotentialen, omdat nu niet alleen de knopen van Ranvier de ongemyeliniseerde plaatsen van de zenuw zijn. Ik kan me uit mijn college over MS ook iets herinneren over immuunreacties tegen het zenuwweefsel zelf, zodat dit ook beschadigd raakt. Dus een combinatie van een axonale en demyeliniserende neuropathie :)
pi_131544360
Nooit meer een voortgangstoets *O*
pi_131545396
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 10:34 schreef dotKoen het volgende:
Nooit meer een voortgangstoets *O*
*O* Ik ook *O* Dit was mijn laatste :D
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_131545404
editfaal
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_131545412
Dubbeledit faal :')
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_131545417
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 16:31 schreef DefinitionX het volgende:
Anatomie/fysiologie vraag:

"In multiple sclerosis, myelin sheaths harden and deteriorate. How would this affect the nervous system function"

Ik zou zeggen dat de signalen dan minder snel aankomen waardoor vertraagde bewegingen te zien zijn in bijvoorbeeld de handen.

Het boek zegt echter iets over verstoorde actie potentialen en dat die misschien niet eens aankomen.

Kan iemand dit aub voor mij toelichten?
De hele axonale signaaltransductie wordt verneukt omdat actiepotentialen inderdaad niet meer via saltatoire signaalgeleiding door een axon kunnen springen langs de insnoeringen van Ranvier. Gemyeliniseerde axonen hebbben een heel groot snelheidsvoordeel. En in principe is het juist dat je denkt dat de perifere targets van zo'n neuron dan een veel te verlate impuls krijgen ten opzichte van de standaard gemyeliniseerde situatie.

Maar: in gemyeliniseerde axonen met insnoering van Ranvier zit er enkel een hoge concentratie van VG Ka+ en Na+ kanalen in de insnoering van Ranvier. Daarbij komt nog dat de noodzaak voor het neuron dat aan het axon vastzit om snel achter elkaar een salvo actiepotentialen te vuren niet aanwezig is in gemyeliniseerde staat: immers doven de AP's minder snel uit door de saltatoire signaalgeleiding ten opzichte van ongemyeliniseerde axonen.

Dus --> myelineschede en insnoeringen vallen weg --> geen ionkanalen waar eerst myelineschede zat --> daarbij is het neuron specifiek aangepast op een lage frequentie van AP's vuren omdat hij altijd een gemyeliniseerd axon had --> resultaat is het veel te snel uitdoven van de AP --> met het gevolg dat deze niet op zijn bestemming aankomt (mogelijk). --> resultaat daarvan is dat de zenuwbundel na een tijdje degenereert met alle gevolgen van dien.

In MS is er een verlies van oligodendrocyten in het CNS door (autoimmuun)ontsteking en zo dus direct verlies van myeliniserende capaciteit.

[ Bericht 1% gewijzigd door samthegreat5 op 25-09-2013 11:31:35 ]
pi_131548386
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 17:00 schreef christiman het volgende:

[..]

Ik wil graag een biopsie van de osteolytische haard om te kunnen differentiëren tussen de mogelijkheden die door de radioloog werden gegeven.
Het zou inderdaad juist zijn mocht je toch nog sterke verdenking hebben op een maligniteit. Nu is het een beetje flauw omdat je geen patiënt ziet, maar op basis van het klinisch beeld kan je veelal direct differentieren tussen een maligniteit of een BRONJ. Op basis van het gebruik van bisfosfonaten en botexpositie is er klinisch al sprake van een BRONJ. Bij een maligniteit zou je meer een solitaire zwelling zien en is er eigenlijk geen sprake van botexpositie.
Zo had het er bijvoorbeeld uit kunnen zien bij onze patiente (alleen dan aan de linker zijde):
pi_131548939
Lekker handig dat de onderwerpen niet meer onderverdeeld zijn :{
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_131551754
quote:
7s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:01 schreef Seam het volgende:
Lekker handig dat de onderwerpen niet meer onderverdeeld zijn :{
Dit. ^^
pi_131552257
Op welke manier heb je daar last van? Maakt mij echt niets uit.
pi_131562350
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 11:10 schreef MaxC het volgende:

[..]

*O* Ik ook *O* Dit was mijn laatste :D

Vandaag mijn eerste gehad :) Ik had de CF vraag fout. Ik had daar 1/2 ingevuld en meteen na het examen realiseerde ik mij dat ik de vraag niet goed had gelezen |:( Het was natuurlijk 2/3.

Toch wel gehaald. De norm voor eerstejaars is ook niet zo hoog.

Wat is de norm voor 6e jaars?
pi_131570003
Iets van 50% ofzo ;)
Shine bright like a diamond.
pi_131570617
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:48 schreef dotKoen het volgende:
Op welke manier heb je daar last van? Maakt mij echt niets uit.
als je alles kunt invullen, maakt het denk ik inderdaad niet zo veel uit. Maar als ik bij een onderwerp aankwam waarvan ik nog niets had gehad, ging ik er net even wat sneller doorheen dan bij een thema waarover ik al veel had geleerd. Dat scheelt een hoop tijd dat je bezig bent met vragen waar je toch niets over weet...
pi_131718013
Heeft iemand een goede samenvatting van medicijn namen(waar welke uitgang -pril, lol, cine.. tot welke soort medicijnen het behoort) en een goede vgt samenvatting voor mij?
pi_131718106
FK en dan bladeren volgens boek?

VGT samenvatting :')

OK, dat was lullig, maar de VGT gaat over het hele vak geneeskunde. Daarnaast meet het kennisprogressie. Studeren ervoor is weinig nuttig en zou niet nodig moeten zijn.

[ Bericht 20% gewijzigd door dotKoen op 30-09-2013 20:07:39 ]
pi_131718485
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 20:01 schreef dotKoen het volgende:
FK en dan bladeren volgens boek?

VGT samenvatting :')

OK, dat was lullig, maar de VGT gaat over het hele vak geneeskunde. Daarnaast meet het kennisprogressie. Studeren ervoor is weinig nuttig en zou niet nodig moeten zijn.
Oja, het FK. Dat wordt mijn volgende bezigheid als ik een keer niks te doen heb: bladeren door het FK :')
pi_131718729
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:48 schreef dotKoen het volgende:
Op welke manier heb je daar last van? Maakt mij echt niets uit.
Is wat makkelijker voor het overzicht. Zo bewaarde ik sommige categorien als laatst. Zelf zou je het toch ook niet fijn vinden om in plaats van co-schappen, co-schap dagen te hebben waarbij je iedere dag bij een ander specialisme stond.
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 20:01 schreef dotKoen het volgende:
FK en dan bladeren volgens boek?

VGT samenvatting :')

OK, dat was lullig, maar de VGT gaat over het hele vak geneeskunde. Daarnaast meet het kennisprogressie. Studeren ervoor is weinig nuttig en zou niet nodig moeten zijn.
Helaas is de VGT niet echt optimaal. De relevantie van sommige vragen is gewoon erg laag. Als huisarts is het weinig van belang hoe de commissie opleiding Geneeskunde heet of van wie de geneeskundige ethiek afstamt. We worden hier gewoon wat minder breed opgeleid dan in bijvoorbeeld Belgie.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_131719382
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 20:16 schreef Seam het volgende:
hoe de commissie opleiding Geneeskunde heet
Is dat serieus een vraag? :')
pi_131719395
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 20:32 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Is dat serieus een vraag? :')
Ja zoiets was het :D
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_131719491
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 20:32 schreef Seam het volgende:

[..]

Ja zoiets was het :D
Oh jee. En, hoe heet de commissie?
pi_131719637
De vraag was trouwens: De centrale commissie medisch wetenschappelijk onderzoek is het overkoepelende orgaan voor:
faculteiten geneeskunde
geneesmiddelenonderzoek
specialistenopleidingen
Medische ethische toetsingscommissie
Het klonk als D, maar was een pure gok hoor. Ik weet echt al die namen van die organen en bullshit niet.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_131719842
Ik vind dat verre van een irrelevante vraag. Je moet als arts op een zeer basaal niveau kunnen begrijpen op welke manier proefpersonen worden beschermd in wetenschappelijk onderzoek. Je patiënt kan immers uitgenodigd worden om deel te nemen en je moet dan een fatsoenlijk advies kunnen geven. Daarnaast kan iedereen met begrijpend lezen op VMBO-niveau redeneren dat het D is.

[ Bericht 2% gewijzigd door dotKoen op 30-09-2013 20:59:52 ]
pi_131723062
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 19:59 schreef Turalyon het volgende:
Heeft iemand een goede samenvatting van medicijn namen(waar welke uitgang -pril, lol, cine.. tot welke soort medicijnen het behoort) en een goede vgt samenvatting voor mij?
Heeft je faculteit geen exemplarische geneesmiddellijst voor je opleiding? Dan kan je per groep geneesmiddelen gelijk zien wat de logica erachter is. Bijv. alle bètablokkers op -lol :)
pi_131736796
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 20:43 schreef dotKoen het volgende:
Ik vind dat verre van een irrelevante vraag. Je moet als arts op een zeer basaal niveau kunnen begrijpen op welke manier proefpersonen worden beschermd in wetenschappelijk onderzoek. Je patiënt kan immers uitgenodigd worden om deel te nemen en je moet dan een fatsoenlijk advies kunnen geven. Daarnaast kan iedereen met begrijpend lezen op VMBO-niveau redeneren dat het D is.
Ach, kunnen wij als eerstejaars ook nog een vraag goed hebben
pi_131745478
Kan je je wetenschappelijke stage die je moet doen na je bachelor (wachttijd tot coschappen) of na je coschappen ook doen tussen je tweede en derde jaar?
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 17:19:24 #174
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131746660
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 16:45 schreef Djibril het volgende:
Kan je je wetenschappelijke stage die je moet doen na je bachelor (wachttijd tot coschappen) of na je coschappen ook doen tussen je tweede en derde jaar?
In groningen kan dat niet. Je mag pas beginnen met je master (en daar hoort je wetenschappelijke stage bij) als je je bachelor helemaal hebt afgerond
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 23:53:30 #175
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_131765411
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 17:19 schreef Pluizel het volgende:

[..]

In groningen kan dat niet. Je mag pas beginnen met je master (en daar hoort je wetenschappelijke stage bij) als je je bachelor helemaal hebt afgerond
Die harde knip tussen bachelor en master is volgens mij verplicht bij alle uni's aanwezig
pi_131767557
De concurrentie wordt moordend later voor een opleidingsplek/baan

Tenzij je in een uithoek van het land zit. Maar om de dooie dood niet dat ik naar Groningen of Maastricht ga

[ Bericht 10% gewijzigd door _Lily_ op 02-10-2013 03:10:00 ]
pi_131769045
Aanstellers.
pi_131769416
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 01:12 schreef _Lily_ het volgende:
De concurrentie wordt moordend later voor een opleidingsplek/baan

Tenzij je in een uithoek van het land zit. Maar om de dooie dood niet dat ik naar Groningen of Maastricht ga
Ik flash mijn medische biologie diploma en onderzoekservaring gewoon en schreeuw: "Kijk hoe speciaal ik nou toch ben ten opzichte van de rest!!!" :')

Verder eens met Groningen of Maastricht.
pi_131776837
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 08:49 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik flash mijn medische biologie diploma en onderzoekservaring gewoon en schreeuw: "Kijk hoe speciaal ik nou toch ben ten opzichte van de rest!!!" :')

Verder eens met Groningen of Maastricht.
Ik flash mijn onderzoekservaring ook, zonder dat lukt het tegenwoordig nauwelijks meer. Maar ik voel wel de hete adem van hordes mensen in m'n nek nu het aantal plekken op de uni zo is toegenomen. Dus tijd om rond te hangen heb ik niet (wat ik eerst wel wou doen als ik m'n studie had afgerond, jaar reizen ofzo)
Ik zou nu niet graag nog op de uni zitten, het wordt steeds moeilijker
pi_131778727
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:20 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ik flash mijn onderzoekservaring ook, zonder dat lukt het tegenwoordig nauwelijks meer. Maar ik voel wel de hete adem van hordes mensen in m'n nek nu het aantal plekken op de uni zo is toegenomen. Dus tijd om rond te hangen heb ik niet (wat ik eerst wel wou doen als ik m'n studie had afgerond, jaar reizen ofzo)
Ik zou nu niet graag nog op de uni zitten, het wordt steeds moeilijker
Achja, jouw tijd om rond te hangen komt nog wel.
  woensdag 2 oktober 2013 @ 15:36:59 #182
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_131779093
Moordende concurrentie, toe maar. Het zou misschien bijna op een arbeidsmarkt zoals in de rest van Nederland gaan lijken. Welkom in de echte wereld.
pi_131779477
Precies.
pi_131781194
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 15:36 schreef Grumpey het volgende:
Moordende concurrentie, toe maar. Het zou misschien bijna op een arbeidsmarkt zoals in de rest van Nederland gaan lijken. Welkom in de echte wereld.
Ja maar de rest van Nederland heeft niet gemiddeld 7 jaar gestudeerd (even qua duur uitloten meetellen), vervolgens een postdoctorale opleiding gedaan en nog steeds klem zitten toch?

Ik vind dat nogal een verschil. Ik kan wel omgaan met die concurrentie want ik zorg gewoon dat ik ertussen kom, zoveel capaciteit heb ik wel. Dat is tot nu toe ook altijd gelukt. Maar ik verwonder me gewoon over de ontwikkelingen binnen het vak. De hoeveelheid opleiding zou je exclusief moeten maken (zelfs een promotie zou je moeten onderscheiden van je medestudenten/collega's, laat staan de gemiddelde afspiegeling van de maatschappij) maar dat is niet meer zo, het wordt bijna als standaard gezien. Dus ja, de concurrentie is moordend

En het belangrijkst: de patient wordt er niet beter van
pi_131781291
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 15:47 schreef dotKoen het volgende:
Precies.
Met jou praat ik niet, jij bent een workaholic die leeft voor de academie
pi_131781356
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 16:33 schreef _Lily_ het volgende:
Ja maar de rest van Nederland heeft niet gemiddeld 7 jaar gestudeerd (even qua duur uitloten meetellen), vervolgens een postdoctorale opleiding gedaan
Ben jij gepromoveerd dan?
pi_131781863
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 16:36 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Met jou praat ik niet, jij bent een workaholic die leeft voor de academie
:*
pi_131781972
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 16:39 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ben jij gepromoveerd dan?
Over een half jaar pas
pi_131782085
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 17:00 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Over een half jaar pas
Ah. Welk vakgebied promoveer je in en waar gaat je dissertatie over (uit nieuwschierigheid)?
En hoe heb je dat gedaan na je artsenexamen in het 6e jaar, meteen begonnen met een promotie of tegelijkertijd gesolliciteerd voor een specialisme? Ben benieuwd, want is wel een carrièrepad dat ik zelf ook wil volgen.
pi_131782952
nieuwschierigheid :X
pi_131783100
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 17:30 schreef Temple het volgende:
nieuwschierigheid :X
:X ?
pi_131783265
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 17:36 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

:X ?
_lily_ is nieuwsgierig
  woensdag 2 oktober 2013 @ 18:10:00 #193
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131783841
Ik heb morgen voor het eerst in tijden om 8.00 al een afspraak en ik zie echt zwaar tegen het vroege opstaan op. Hoezo verwend? :9
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_131784171
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 18:10 schreef Pluizel het volgende:
Ik heb morgen voor het eerst in tijden om 8.00 al een afspraak en ik zie echt zwaar tegen het vroege opstaan op. Hoezo verwend? :9
Hoe vroeg gaat den wekker?
pi_131784744
quote:
10s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 18:20 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Hoe vroeg gaat den wekker?
7:45
pi_131784790
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 17:03 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ah. Welk vakgebied promoveer je in en waar gaat je dissertatie over (uit nieuwschierigheid)?
En hoe heb je dat gedaan na je artsenexamen in het 6e jaar, meteen begonnen met een promotie of tegelijkertijd gesolliciteerd voor een specialisme? Ben benieuwd, want is wel een carrièrepad dat ik zelf ook wil volgen.
Ik was tijdens de studie al bezig met onderzoek, anders kan ik niet over een half jaar al klaar zijn ;) en de rest kunnen we via dm bespreken als je wil
  woensdag 2 oktober 2013 @ 18:41:40 #197
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131784803
quote:
10s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 18:20 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Hoe vroeg gaat den wekker?
6.45 :')

Normaliter idd 7.45 :P
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_131784896
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 18:41 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ik was tijdens de studie al bezig met onderzoek, anders kan ik niet over een half jaar al klaar zijn ;) en de rest kunnen we via dm bespreken als je wil
Prr, wat romantisch. :@
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 18:41 schreef Pluizel het volgende:

[..]

6.45 :')

Normaliter idd 7.45 :P
Sterkte morgenochtend. Verzin je even een betere oneliner dan mijn behandelend arts gisteren?
''Ja.. ik moest mijn koekje nog even opeten'', waarop ik antwoordde: ''ik zag het ja, ontbijt?'' :').

Dat zijn de eloquente gesprekken.
pi_131793673
Pluizeltje zal wel al op 1 oor liggen :|W
  woensdag 2 oktober 2013 @ 22:29:39 #200
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_131795248
Niet echt. Ik moest nog een beetje opdrogen van het zwemmen.

Ik wist niet dat er hier ook een facepalm smiley was, hendig!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')