quote:
Op donderdag 5 september 2013 19:58 schreef Dingest het volgende:[..]
Hij kan wel de andere kant op draaien, maar het moment-element werkt dan niet. En eigenlijk moet ik onder de 20 Nm zijn, dus ik doe het wel gewoon met de hand.
Neem een ratel en kijk hoe lang die is. Zet vervolgens de momentsleutel die je hebt op 20Nm en en draai een bout/moer die veel vaster dan dat zit (b.v. een aandrijfasmoer) met 20Nm vast. Houd daarbij de momentsleutel vast op dezelfde afstand van het draaipunt als waarbij je de ratel vast zou houden. Dan weet je hoeveel 20Nm voelt. Als je dan 10Nm moet hebben trek je de ratel aan met de helft van die kracht aan. Wel steeds dezelfde hand gebruiken.
Zelf heb ik wel eens iets met 270Nm vastgedraaid terwijl m'n momentsleutel maar 200Nm aan kan. Eerst de moer op 130Nm aangedraaid, gemarkeerd hoe die stond, toen met 200Nm aangedraaid, weer gemarkeerd en gekeken hoe ver de markeringen uit elkaar stonden. Toen met een ander stuk gereedschap (de momentsleutel mag heel blijven) even ver doorgedraaid als van 130 naar 200Nm.
En tot nu toe heeft de CarabgeRun BX op die punten geen malheur vertoond.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/