abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 september 2013 @ 16:12:03 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131026133
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:05 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Eh, ik boek nooit wat hè, oud&nieuw uitgezonderd.
De prijzen die ik hierboven quote zijn prijzen die ter plaatse door de hotels zijn opgegeven, afkomstig van hun eigen prijslijsten. Het was research voor een (Duitse) reisgids.
Ik doelde ook niet op jou maar op het feit dat ik me nu plotseling herinner dat de meeste mensen reis + hotel van tevoren boeken, vaak bij reisbureaus in Yogjakarta, en dat die hotelprijzen erg hoog waren. Dat was de reden dat ik dat expres niet deed. Ter plekke was het veel goedkoper. Ik weet nu niet meer wat ik heb betaald - mijn LP uit 2007 geeft 50.000/150.000 zonder/met mandi in Cemara Indah.

Btw: officiele prijslijsten zijn natuurlijk altijd veel hoger dan wat je werkelijk betaalt. Als je s'avonds voor de deur staat dan kunnen ze je de kamer geven voor de helft van de prijs of anders hebben ze niets want dan ga je naar de buren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:20:25 #52
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131026454
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Btw: officiele prijslijsten zijn natuurlijk altijd veel hoger dan wat je werkelijk betaalt. Als je s'avonds voor de deur staat dan kunnen ze je de kamer geven voor de helft van de prijs of anders hebben ze niets want dan ga je naar de buren.
Valt tegen, ze zeggen gerust dat het vol zit en je alleen deluxe kan krijgen. Heb in de officiële hotels in Indonesië nog nooit een discount gehad, prijslijsten waren heilig. Voor de helft, in de populairste plaats van Java, serieus, kon dat toen? Nu zelfs in Banyuwangi niet op een gewone maandag.
Ook verhalen gehoord van mensen die bij superdure resorts in de bergen, waar geen kip was, niks van de prijs afkregen.

Cemara Indah heeft tegenwoordig douches én mandi's :)
pi_131026598
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het standaard pakket dat vrijwel iedereen doet. Als je daarvan afwijkt dan heb je dat hele Bromo voor jezelf - en goedkoper :)
Ik vond het nog steeds spotgoedkoop eigenlijk ;)
Don't let my username fool you...
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 september 2013 @ 16:26:56 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131026634
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:20 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Valt tegen, ze zeggen gerust dat het vol zit en je alleen deluxe kan krijgen. Heb in de officiële hotels in Indonesië nog nooit een discount gehad, prijslijsten waren heilig. Voor de helft, in de populairste plaats van Java, serieus, kon dat toen? Nu zelfs in Banyuwangi niet op een gewone maandag.
Ook verhalen gehoord van mensen die bij superdure resorts in de bergen, waar geen kip was, niks van de prijs afkregen.

Cemara Indah heeft tegenwoordig douches én mandi's :)
"De helft" = bij wijze van spreken ;)

Anyway, ik weet het gewoon niet meer. Mijn dagboek vermeldt alleen dat het "relatief goedkoop" was en ik heb een vage herinnering dat anderen (veel) meer hadden betaald doordat ze van tevoren hadden geboekt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 september 2013 @ 16:34:39 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131026835
Indonesië wordt weer goedkoper trouwens...

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 10 september 2013 @ 19:01:29 #56
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131031571
De koers is gunstig ja!
De brandstofprijs echter niet, transport is duurder geworden. En die accommodatie in toeristische gebieden hè...

Nog een nieuwtje, althans voor mij: vanaf 1 januari 2014 denominatie van de roepiah, er gaan drie nullen af. 1000 roepiah wordt 1 roepiah; 15.000 roepiah per euro wordt dus 15 roepiah per euro. Oude biljetten kunnen nog twee jaar gebruikt worden.
  dinsdag 10 september 2013 @ 19:01:46 #57
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131031590
Dubbel
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 september 2013 @ 19:20:26 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131032384
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:01 schreef Lemans24 het volgende:

Nog een nieuwtje, althans voor mij: vanaf 1 januari 2014 denominatie van de roepiah, er gaan drie nullen af. 1000 roepiah wordt 1 roepiah; 15.000 roepiah per euro wordt dus 15 roepiah per euro. Oude biljetten kunnen nog twee jaar gebruikt worden.
Dat wordt weer een leuke wissel scam ;)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 10 september 2013 @ 19:28:49 #59
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131032773
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat wordt weer een leuke wissel scam ;)
En de cent komt terug: 500 roepiah wordt 50 sen, 200 roepiah 20 sen.
:D

Lijkt haast weer een normale munteenheid dan.

Oh, het moet zijn: her-denominatie.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lemans24 op 10-09-2013 19:41:49 ]
  dinsdag 10 september 2013 @ 19:43:38 #60
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131033558
Ik zie Yogyajarka-Makassar tickets met Merpati voor 4 euro in maart...foutje, of echt?
pi_131046898
Volgens mij duurt die overgangsperiode 4 jaar en het zou wel eens op losse schroeven kunnen komen als de inflatie zo hoog is zoals de laatste maanden. Denominatie is eigenlijk alleen goed mogelijk als de inflatie onder controle is.

En ik verbaas me eigenlijk ook dat je maar zo kort in de omgeving van de Bromo bent geweest Lemans24, maar dat heb je al uitgelegd ... Ik zou er zeker nog eens terug naartoe gaan.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 11 september 2013 @ 01:50:36 #62
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131049191
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 september 2013 23:29 schreef elcastel het volgende:
Volgens mij duurt die overgangsperiode 4 jaar en het zou wel eens op losse schroeven kunnen komen als de inflatie zo hoog is zoals de laatste maanden. Denominatie is eigenlijk alleen goed mogelijk als de inflatie onder controle is.

En ik verbaas me eigenlijk ook dat je maar zo kort in de omgeving van de Bromo bent geweest Lemans24, maar dat heb je al uitgelegd ... Ik zou er zeker nog eens terug naartoe gaan.
Re-dominatie of her-dominatie dus. We zien het wel, is maar een formaliteit.

Wat betreft Bromo, ik wilde het oorspronkelijk helemaal overslaan, het werd me vanuit Nederland namelijk afgeraden, als zijnde tegenvaller. Toch maar gegaan, toen ik in de buurt was!
Oh, ik ben drie nachten in Malang geweest, is ook 'in de buurt'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemans24 op 11-09-2013 02:02:41 ]
  woensdag 11 september 2013 @ 02:01:40 #63
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131049241
Ongelooflijk, @#%!
Ze hebben hier geen enkel besef van tijd en ochtend hè!

Gisteren een gesprek gehad met een tourguide, die altijd voor hotel Baru te vinden is. Wil naar Alas urwo NP, hij kan transport op afroep regelen, heen en terug. Dus ik vertelde hem gisteravond dat ik eerst moet afwachten of ik bevestiging krijg voor een vliegticket, voor ik de jungle in kan en dat ik hem vóór 12 uur laat weten of het door gaat of niet. Staat ie vanochtend om 6:30 op m'n deur te kloppen!

"I just want to give you information, if we go, we can go at twelve o' clock, but if you want to stay one more night, I know homestay, much cheaper than your hotel, what do you think?"

Ongelooflijk, geen enkele schroom om iemand wakker te maken...
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 11 september 2013 @ 09:05:11 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131050804
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 02:01 schreef Lemans24 het volgende:
Ongelooflijk, @#%!
Ze hebben hier geen enkel besef van tijd en ochtend hè!

Gisteren een gesprek gehad met een tourguide, die altijd voor hotel Baru te vinden is. Wil naar Alas urwo NP, hij kan transport op afroep regelen, heen en terug. Dus ik vertelde hem gisteravond dat ik eerst moet afwachten of ik bevestiging krijg voor een vliegticket, voor ik de jungle in kan en dat ik hem vóór 12 uur laat weten of het door gaat of niet. Staat ie vanochtend om 6:30 op m'n deur te kloppen!

"I just want to give you information, if we go, we can go at twelve o' clock, but if you want to stay one more night, I know homestay, much cheaper than your hotel, what do you think?"

Ongelooflijk, geen enkele schroom om iemand wakker te maken...
In die landen is iedereen om 6:30 ook allang gewoon op. Het is typisch westers om zo lang in je nest te blijven liggen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_131056274
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 02:01 schreef Lemans24 het volgende:
Ongelooflijk, geen enkele schroom om iemand wakker te maken...
Zit een totaal andere logica achter. Soms aandoenlijk, soms irritant, ze bedoelen het goed, maar hebben een empathisch vermogen van een ... Indonees. Precies de reden dat ik graag naar dat land ga, wij denken namelijk (kennelijk) ook vanuit onze eigen gewoonte, ik vind dat contrast prachtig. Ik geniet dan ook als ik op het vliegveld medelanders hoor klagen over dit soort dingen.

Geniet er maar van, het gaat zeker niet veranderen. En als je iemand tegenkomt die wel de goeie kant opdenkt is het geen echte Indonees of voelt het niet natuurlijk. Er zit hier naast me iemand enorm te lachen om je ervaring.
;).

Vandaar Oost-indisch doof; 'ja' knikken, 'nee' doen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_131056607
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2013 13:01 schreef elcastel het volgende:

[..]

Zit een totaal andere logica achter. Soms aandoenlijk, soms irritant, ze bedoelen het goed, maar hebben een empathisch vermogen van een ... Indonees. Precies de reden dat ik graag naar dat land ga, wij denken namelijk (kennelijk) ook vanuit onze eigen gewoonte, ik vind dat contrast prachtig. Ik geniet dan ook als ik op het vliegveld medelanders hoor klagen over dit soort dingen.

Geniet er maar van, het gaat zeker niet veranderen. En als je iemand tegenkomt die wel de goeie kant opdenkt is het geen echte Indonees of voelt het niet natuurlijk. Er zit hier naast me iemand enorm te lachen om je ervaring.
;).

Vandaar Oost-indisch doof; 'ja' knikken, 'nee' doen.
Dat is ook wel vaak wat ik mooi vind aan niet-Westerse landen inderdaad. In Afrika is het nog veel erger, Aziaten hebben wat dat betreft nog best een goeie handelsgeest vind ik persoonlijk en denken vaak nog wel eens met de klant/gast in gedachte. Afrikanen doen dat dus echt niet. Is ook één van de redenen waarom ontwikkelingshulp daar vrijwel nooit werkt, het wordt altijd gebracht met een westerse gedachte.
Don't let my username fool you...
  woensdag 11 september 2013 @ 15:45:44 #67
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131061138
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2013 09:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

In die landen is iedereen om 6:30 ook allang gewoon op. Het is typisch westers om zo lang in je nest te blijven liggen.
Hij was om 23:30 nog met me aan het praten,dus lag ook niet voor twaalven op bed, mag ie best even uitslapen. Ik sliep zelf pas om half drie.
Maar goed, het is Javanese onwetendheid, eigenlijk wel aandoenlijk.

Java helaas alweer verlaten, ben nu terug op Bali, ga via Lovina, Munduk en Padanbai naar Lombok voor m'n vlucht volgende week.
Het is hier inderdaad relaxter dan in het zuiden.


Echter direct alweer een staaltje onvervalste rattenmentaliteit meegemaakt, zoals alleen maar kan op Bali.

Busstation Gilimanuk, 15:00. Grote bus naar Lovina reed niet meer, maar man leidt mij en twee Belgen naar een minibus. 40.000 rp, klinkt ok, maar we betalen pas later.
De bus zit vol locals, die naar Singaraja gaan, net voorbij Lovina. De eerste moet betalen, vraagt hoe duur het is en krijgt als antwoord "tigapuluh". Dat versta ik, dat is 30.000, dus ik zeg tegen de chauffeur "tigapuluh sir, so no empatpuluh". Hij is een beetje verbaasd dat ik het door heb, maar zegt doodleuk herhaaldelijk "no, is tourist price, you pay 40.000". Ik sloeg stijl achterover van zoveel open arrogantie tegenover een hele bus en hield voet bij stuk en betaalde 30.000. De chauffeur zij daarop NIKS meer. De Belgen hebben echter wel 40.000 betaald.

Overigens werden we op de boot al door een Javanese chauffeur gewaarschuwd maximaal 30.000 te betalen voor de bus, of eigenlijk liever 25.000 (de werkelijke prijs naar Lovina ipv Singaraja).

Waarom gebeurt dit op Java vrijwel nooit en is het op Bali normaal? Zo jammer dat het zo moet. Van mij mogen de bemochauffeurs op Bali collectief tegen een boom rijden met hun lege busje... :D

Maar nogmaals, Lovina is relaxt, met uitmuntend eten en aardige mensen. Duiken bij Menjangan en Tulamben zijn ook geregeld.
pi_131062147
Wij hebben voor de toch vanuit het veer naar Lovina met de bemo 50.000 p.p. betaald, volgens de chauffeur de volgende dag naar het snorkelen hadden we niet teveel betaald voor dat eind. Wel probeerde de bemo-chauffeur ons eerst 75.000 pp te laten betalen, maar een paar Duitsers werden een paar 100 meter voor ons eruit gezet en die hoefden dus maar 50.000 p.p. te betalen, we hebben ook voet bij stuk gehouden en hebben niet meer betaald dan dat. Dat terwijl ze ons trouwens op Java ook al 80.000 p.p. hadden laten betalen en zeiden dat dat tot Lovina was met een handgeschreven ticket erbij, maar blijkbaar was dat dus niet zo en waren we voor dat bedrag dus alleen met de veerboot over... Met beetje tegenzin die bemo na het overstappen vanuit de grote bus na de veerboot dus nog extra betaald.

Ik vond dat snorkelen bij Menjangan trouwens erg tegenvallen in vergelijking met het snorkelen bij de Perhentians in Maleisië vorig jaar. Was 3x zo duur en heel veel minder mooi of afwisselend en ook nog eens korter.
Don't let my username fool you...
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 11 september 2013 @ 16:14:37 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131062366
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 15:45 schreef Lemans24 het volgende:
Ik sloeg stijl achterover van zoveel open arrogantie tegenover een hele bus en hield voet bij stuk en betaalde 30.000. De chauffeur zij daarop NIKS meer. De Belgen hebben echter wel 40.000 betaald.
Zo doe ik dat ook altijd. Geen fuzz maken en gewoon het juiste bedrag betalen. Als anderen wel teveel willen betalen moeten ze dat zelf weten.

quote:
Waarom gebeurt dit op Java vrijwel nooit en is het op Bali normaal? Zo jammer dat het zo moet.
Java Bali is verpest door de toeristen. Maar het is ook wel een algemeen Indonesisch trekje hoor. Net als die guides kartels die je daar hebt. Prijzen worden hoog gehouden door intimidatie van mensen die dingen zelf regelen en ook intimidatie van andere Indonesiërs die services tegen lagere prijzen aanbieden. Ik heb dan nog nergens zo erg meegemaakt als in Indonesië.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 11-09-2013 16:32:04 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 11 september 2013 @ 16:31:15 #70
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131062998
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo doe ik dat ook altijd. Geen fuzz maken en gewoon het juiste bedrag betalen. Als anderen wel teveel willen betalen moeten ze dat zelf weten.

[..]

Java is verpest door de toeristen. Maar het is ook wel een algemeen Indonesisch trekje hoor. Net als die guides kartels die je daar hebt. Prijzen worden hoog gehouden door intimidatie van mensen die dingen zelf regelen en ook intimidatie van andere Indonesiërs die services tegen lagere prijzen aanbieden. Ik heb dan nog nergens zo erg meegemaakt als in Indonesië.
Java is verpest door toeristen? Je bedoelt Bali, denk ik?

En fuz heb ik wel gemaakt hoor, met m'n drie woorden Indonesisch ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 11 september 2013 @ 16:40:39 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131063336
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:31 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Java is verpest door toeristen? Je bedoelt Bali, denk ik?
Inderdaad, ik heb het al ff gefixt ;)

quote:
En fuz heb ik wel gemaakt hoor, met m'n drie woorden Indonesisch ;)
Die drie woorden Indonesisch zijn wel bazig ^O^
Maar ik bedoelde dus geen fuzz maken zodat die Belgen ook minder gaan betalen. Laat die hun eigen boontjes maar doppen. Ik had vorig jaar zo'n soort situatie in India waar we een all-in prijs hadden afgesproken voor een safari, inclusief entree geld voor national park. Maar daar aangekomen moesten we opeens toch apart betalen voor entree. Dat heb ik natuurlijk niet betaald, maar de rest van de groep betaalde zonder morren. In dat soort situaties ga ik niet voor anderen de hete kolen uit het vuur halen met risico op ellenlange discussies en gedoe maar stel puur m'n eigen belang veilig. Dat bedoelde ik met "geen fuzz maken".

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 11-09-2013 16:47:40 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_131066146
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 15:45 schreef Lemans24 het volgende:
....
Waarom gebeurt dit op Java vrijwel nooit en is het op Bali normaal? Zo jammer dat het zo moet.
....
Dat is niet alleen op Bali zo, dat is gewoon je persoonlijke ervaring. Op Java gebeurt dit net zo makkelijk, hooguit minder omdat het minder ervaring heeft met toeristen.

Waarmee ik gelijk de werkelijke oorzaak aangeef; de meeste toeristen betalen het zonder te morren, zoals velen ook niet afdingen op de vaak belachelijke prijzen.

Als je niet begrijpt waarom dat zo gaat ben je kennelijk niet op hoogte van het type land waar je komt, namelijk een arm land. Het is inderdaad hondsbrutaal, maar zo vinden zij ons vaak weer arrogant. De gemiddelde Indonesiër heeft vele malen meer respect voor een volhardend iemand als jij bent dan de alles-voor-zoete-koek-slikkende toerist.

Degene die jou daar flessen (velen dus) zijn gewoon zo vergroeid; ze hebben groot gelijk trouwens. Ik hou er ook niet van overigens, maar logisch is het wel.

Ik snap ook de veelgehoorde klacht niet van toeristen die zich verbazen over de dubbele entree controles. Kost toch geld hoor ik de toerist klagen en 'zo verdien je nooit iets' ... De gedachte erachter is dat er nu 2 mensen een bakkie nasi kunnen eten. En zo sociaal als dat is, zo asociaal kunnen ze weer over andere dingen zijn.

Kijken en leren; alles heeft een reden en juist die andere benadering (zonder Westerse bril) is zo interessant, althans dát is de reden dat ik van dat land hou net alle voors en tegens (door die eigenaardigheden bij de ander leer je je eigen plek en jezelf ook kennen).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_131071626
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:15 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dat is niet alleen op Bali zo, dat is gewoon je persoonlijke ervaring. Op Java gebeurt dit net zo makkelijk, hooguit minder omdat het minder ervaring heeft met toeristen.

Waarmee ik gelijk de werkelijke oorzaak aangeef; de meeste toeristen betalen het zonder te morren, zoals velen ook niet afdingen op de vaak belachelijke prijzen.
Maar daarmee verpest je het soms ook voor de lokale bevolking. Als je niet meedoet met het afdingen, worden de prijzen voor de lokale bevolking ook hoger. Ze denken "ow, dat krijg ik er ook voor" en gaan het dan niet meer doen voor een beetje minder.

quote:
Als je niet begrijpt waarom dat zo gaat ben je kennelijk niet op hoogte van het type land waar je komt, namelijk een arm land. Het is inderdaad hondsbrutaal, maar zo vinden zij ons vaak weer arrogant. De gemiddelde Indonesiër heeft vele malen meer respect voor een volhardend iemand als jij bent dan de alles-voor-zoete-koek-slikkende toerist.

Degene die jou daar flessen (velen dus) zijn gewoon zo vergroeid; ze hebben groot gelijk trouwens. Ik hou er ook niet van overigens, maar logisch is het wel.

Ik snap ook de veelgehoorde klacht niet van toeristen die zich verbazen over de dubbele entree controles. Kost toch geld hoor ik de toerist klagen en 'zo verdien je nooit iets' ... De gedachte erachter is dat er nu 2 mensen een bakkie nasi kunnen eten. En zo sociaal als dat is, zo asociaal kunnen ze weer over andere dingen zijn.
Ja, die verborgen werkloosheid viel me ook ontzettend op. Op het station: twee controles voor het treinkaartje binnen twee meter. Op het vliegveld: na de check-in nog eens vijf (!!!) controles voordat je eindelijk in het vliegtuig kon stappen. Iemand is met een tuinslang een trein aan het poetsen, er staat iemand naast gewoon te kijken en continu mee te lopen e.d.

quote:
Kijken en leren; alles heeft een reden en juist die andere benadering (zonder Westerse bril) is zo interessant, althans dát is de reden dat ik van dat land hou net alle voors en tegens (door die eigenaardigheden bij de ander leer je je eigen plek en jezelf ook kennen).
In Oeganda waar ik geweest ben vond ik dat nog veel mooier. Daar was een beddenwinkel de hele week dicht omdat hij op maandag een bed verkocht had, die man had voor de hele week geld om eten te kopen. Hij denkt er niet bij na dat hij volgende week misschien geen klant(en) heeft. Of zoals een aldaar wonende Nederlander eens zei: "Geef een Afrikaan een zak met 10kg kolen, die is morgen op. Geef diezelfde Afrikaan een zak met 25kg kolen, is die morgen ook op" Wat dat betreft vond ik Indonesiërs meer gericht op geld verdienen en meer vooruit kijkend. Maar zoals ik al zei: dat zit vaak sowieso al meer in Aziaten. De handelaren in Afrika zijn veelal ook Aziaten. De mensen in dergelijke landen hebben wel veel minder last van stress en hangen niet alles op aan het fenomeen tijd zoals wij dat doen en dat bewonder ik.
Don't let my username fool you...
pi_131073332
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:28 schreef Metalfreak het volgende:
Maar daarmee verpest je het soms ook voor de lokale bevolking. Als je niet meedoet met het afdingen, worden de prijzen voor de lokale bevolking ook hoger. Ze denken "ow, dat krijg ik er ook voor" en gaan het dan niet meer doen voor een beetje minder.
De werkelijke (lokale) prijs ligt altijd lager, althans zolang er geen bule (buitenlander) in de buurt is. Maar het beïnvloed de markt wel degelijk, dat is het tweeledige, ze hebben een aversie van de arrogantie van toeristen, maar zijn wel zo hypocriet om er voor te knielen ... zo liggen de verhoudingen nou eenmaal.

Toch, als je er vanaf wijkt en je opstelt als mens (doch met Westerse directheid) zul je de ware Indonesiër leren kennen. Dat zal de groepsreis-toerist zo goed als zeker niet tegenkomen. En dat hoeft ook niet, er moet wel wat mystieks overblijven toch?
;).

[ Bericht 0% gewijzigd door elcastel op 11-09-2013 21:28:59 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 12 september 2013 @ 12:05:16 #75
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_131090456
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:09 schreef Metalfreak het volgende:

Ik vond dat snorkelen bij Menjangan trouwens erg tegenvallen in vergelijking met het snorkelen bij de Perhentians in Maleisië vorig jaar. Was 3x zo duur en heel veel minder mooi of afwisselend en ook nog eens korter.
Duiken was vast beter, want de wall van koraal begint daar vrij diep. En dat koraal is werkelijk prachtig, met al die fans en gorgonians!

Duiken was trouwens 50 euro voor twee duiken, best goedkoop dus. Met 50 minuten per duik niet superlang, want we zaten constant op 20 meter diepte.

Morgen Tulamben :)
(45 euro voor twee duiken vanaf het strand)

Ja, prijzen zijn echt in euro's, vreemd genoeg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')