Bij de kosten van een leaseauto voor de berijder moet je eigenlijk niet alleen naar de bijtelling kijken, maar ook naar het leasetarief. Als je geen leaseauto zou hebben, zou je dat bedrag (deels) bij je salaris krijgen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:45 schreef Blik het volgende:
[..]
Een eigen auto kost je al snel 200-300 euro, dat is het bedrag waar ik in ieder geval op uitkwam bij onze Toyota Yaris van 6 jaar oud. Om je een indruk te geven onder behoud van 1500 km per maand:
33 euro wegenbelasting
35 euro verzekering (half all-risk)
170 euro benzine (bij verbruik van 1 op 15)
25 euro per maand onderhoud
Dit is bij elkaar al ruim 260 euro, zonder maandelijkse afschrijving (waar je ook nog wel 50 - 100 euro per maand voor mag nemen als afschrijving). Dus je overstap heeft wel degelijk zin gehad
Dat ook. Mijn Belgische collega betaalt overigens ongeveer de helft van mijn bedrag aan lease voor een gelijkwaardige auto.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:51 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Bij de kosten van een leaseauto voor de berijder moet je eigenlijk niet alleen naar de bijtelling kijken, maar ook naar het leasetarief. Als je geen leaseauto zou hebben, zou je dat bedrag (deels) bij je salaris krijgen.
Men vergelijkt ook altijd van die oude auto's met een nieuwe leasebak. Ga eens kijken wat het kost om 50k te financieren.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:50 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik reed voorheen LPG. En je vergeet de vergoeding van je werkgever mee te rekenen.
Als die ¤ 200,- is kost de auto iets van ¤ 200,- per maand. Mijn nieuwe leasebak kost meer dan ¤ 400,- per maand
Maar goed, van 10 jaar oude Seat Leon naar nieuwe BMW 3-serie is ook wat waard.
Duh. Ben het niet eens met je 'men' en 'altijd'. Volgens mij beseffen nagenoeg alle leaserijders dit wel. Maar dat houdt nog niet in dat het goedkoop is. Het is hooguit 'relatief' goedkoop ivm. het zelf aanschaffen van dezelfde auto. Maar dat had ik nooit gedaan.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:19 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Men vergelijkt ook altijd van die oude auto's met een nieuwe leasebak. Ga eens kijken wat het kost om 50k te financieren.
Voor het leasebedrag kun je auto rijden, dat klopt, maar niet een nieuwe van betalen.
Misschien beetje te algemeen maar vooral bedoelt voor mensen die niet snappen waarom je een leaseauto rijdt als je zelf 400 euro moet betalen want met 400 kun je toch wel een oude golf rijden.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Duh. Ben het niet eens met je 'men' en 'altijd'. Volgens mij beseffen nagenoeg alle leaserijders dit wel. Maar dat houdt nog niet in dat het goedkoop is. Het is hooguit 'relatief' goedkoop ivm. het zelf aanschaffen van dezelfde auto. Maar dat had ik nooit gedaan.
Tenzij je echt een auto op leeftijd rijdt, of weinig kilometers maakt, is het bijna altijd goedkoper. Ter vergelijking: ik rijd een Passat diesel uit 2006, rijd ongeveer 35k per jaar en ben in totaal tussen de ¤ 500,- en ¤ 600,- per maand kwijt aan die auto, waarvan ¤ 150,- door de werkgever wordt vergoedt. Dan reken ik wel alles mee, dus ook afschrijving. Dat vergeten veel mensen. De wegenbelasting alleen is al ¤ 130,- voor die auto, als ik dan voor ¤ 200,- tot ¤ 250,- onbeperkt auto kan rijden en me geen zorgen hoef te maken over onverwachte onderhoudskosten zou ik in mijn handjes klappen hoor.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Duh. Ben het niet eens met je 'men' en 'altijd'. Volgens mij beseffen nagenoeg alle leaserijders dit wel. Maar dat houdt nog niet in dat het goedkoop is. Het is hooguit 'relatief' goedkoop ivm. het zelf aanschaffen van dezelfde auto. Maar dat had ik nooit gedaan.
Zit daar ook onderhoud bij?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:26 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Tenzij je echt een auto op leeftijd rijdt, of weinig kilometers maakt, is het bijna altijd goedkoper. Ter vergelijking: ik rijd een Passat diesel uit 2006, rijd ongeveer 35k per jaar en ben in totaal tussen de ¤ 500,- en ¤ 600,- per maand kwijt aan die auto, waarvan ¤ 150,- door de werkgever wordt vergoedt. Dan reken ik wel alles mee, dus ook afschrijving. Dat vergeten veel mensen. De wegenbelasting alleen is al ¤ 130,- voor die auto, als ik dan voor ¤ 200,- tot ¤ 250,- onbeperkt auto kan rijden zou ik in mijn handjes klappen hoor.
Maar behalve die 200 tot 250 euro bijtelling kost het je ook een deel van je salaris in de vorm van het bedrag dat je werkgever aan de leasemaatschappij moet betalen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:26 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Tenzij je echt een auto op leeftijd rijdt, of weinig kilometers maakt, is het bijna altijd goedkoper. Ter vergelijking: ik rijd een Passat diesel uit 2006, rijd ongeveer 35k per jaar en ben in totaal tussen de ¤ 500,- en ¤ 600,- per maand kwijt aan die auto, waarvan ¤ 150,- door de werkgever wordt vergoedt. Dan reken ik wel alles mee, dus ook afschrijving. Dat vergeten veel mensen. De wegenbelasting alleen is al ¤ 130,- voor die auto, als ik dan voor ¤ 200,- tot ¤ 250,- onbeperkt auto kan rijden en me geen zorgen hoef te maken over onverwachte onderhoudskosten zou ik in mijn handjes klappen hoor.
In die ¤ 500,- / ¤ 600,-? Ja daar zit onderhoud bij. Let wel, dat kan ook zo oplopen naar ¤ 700,- bij onverwachte reparaties.quote:
Als het een mobiliteitsbudget is wel ja, maar dat doet niet iedere werkgever. Je kunt dus niet altijd zomaar klakkeloos het bruto leasebedrag als een bruto salarisverhoging rekenen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maar behalve die 200 tot 250 euro bijtelling kost het je ook een deel van je salaris in de vorm van het bedrag dat je werkgever aan de leasemaatschappij moet betalen.
Niet elke werkgever geeft je de keuze om geen leaseauto te rijden en dan zou je nog niet eens aan de 600 euro komen zoals Mgolovic zijn voorbeeld.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maar behalve die 200 tot 250 euro bijtelling kost het je ook een deel van je salaris in de vorm van het bedrag dat je werkgever aan de leasemaatschappij moet betalen.
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:31 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Als het een mobiliteitsbudget is wel ja, maar dat doet niet iedere werkgever. Je kunt dus niet altijd zomaar klakkeloos het bruto leasebedrag als een bruto salarisverhoging rekenen.
Als dat wel het geval is kan het er inderdaad anders uit komen te zien.
Klopt helemaal. Ik heb ook geen keuze, hoewel mijn werkgever wel langzaam aan het bijdraaien is. Niet leasen is nog steeds geen optie, maar je kan nu wel goedkoper leasen en dan het restant van je lease-normbedrag laten uitbetalen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:31 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Niet elke werkgever geeft je de keuze om geen leaseauto te rijden en dan zou je nog niet eens aan de 600 euro komen zoals Mgolovic zijn voorbeeld.
En dan rij je een auto uit 2006
Afhankelijk van de afstanden die je rijdt is een wat grotere auto wel handig. Moet er niet aan denken om dagelijks 200km in een Aygo te moeten afleggen met mijn 1,95m.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:32 schreef DroogDok het volgende:
Klopt helemaal. Ik heb ook geen keuze, hoewel mijn werkgever wel langzaam aan het bijdraaien is. Niet leasen is nog steeds geen optie, maar je kan nu wel goedkoper leasen en dan het restant van je lease-normbedrag laten uitbetalen.
Ik betaal geen ¤ 200-250,- maar ¤ 400 - 450,- Nog niet veel geld voor die auto, maar toch. Jouw Passat rijden zou waarschijnlijk goedkoper zijn.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:26 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Tenzij je echt een auto op leeftijd rijdt, of weinig kilometers maakt, is het bijna altijd goedkoper. Ter vergelijking: ik rijd een Passat diesel uit 2006, rijd ongeveer 35k per jaar en ben in totaal tussen de ¤ 500,- en ¤ 600,- per maand kwijt aan die auto, waarvan ¤ 150,- door de werkgever wordt vergoedt. Dan reken ik wel alles mee, dus ook afschrijving. Dat vergeten veel mensen. De wegenbelasting alleen is al ¤ 130,- voor die auto, als ik dan voor ¤ 200,- tot ¤ 250,- onbeperkt auto kan rijden en me geen zorgen hoef te maken over onverwachte onderhoudskosten zou ik in mijn handjes klappen hoor.
¤ 400 - ¤ 450 is nog steeds minder dan de ¤ 500 - ¤ 600 (zonder uitschieters) die ik kwijt ben voor een 7 jaar oudere auto die ook nog eens een klasse lager is.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik betaal geen ¤ 200-250,- maar ¤ 400 - 450,- Nog niet veel geld voor die auto, maar toch. Jouw Passat rijden zou waarschijnlijk goedkoper zijn.
Is dit een startfunctie of misschien een rijkstraineeship oid?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:12 schreef Radio-silence het volgende:
01: Bedrijfstak: Rijksoverheid
02: Functie: Juridisch beleidsadviseur bij de rijksoverheid
03: Opleiding: WO-rechten met specialisatie informaticarecht
04: Leeftijd: 27
05: Aantal uren per week: 40
06: Aantal vakantiedagen: 21 + 20 compensatiedagen
07: 13e maand: ja, 8,3%
08: Bruto maand salaris: 3200
09: Netto maand salaris: 2078
10: Overuren betaald: Nee
11: Werkervaring: 1,5 jaar
12: Goodies: Eerste klas OV-kaart 7 dagen per week (ook privégebruik), laptop, smartphone
13: Tevreden?: Zeker, leuk uitdagend werk, leuke collega's en geen slechte arbeidsvoorwaarden voor mijn leeftijd.
Wat?quote:13: Tevreden?: Redelijk. Binnen mijn klas wordt er veel lease gereden en ik merk dat ik daar ook behoefte aan heb aangezien openbaar vervoer om de verkeerde tijden rijdt voor woon-werk verkeer. Moet nu dan ook zelf een auto aanschaffen zogauw ik mijn rijbewijs heb.
Het is een medior functie, na 10 maanden in een startersfunctie beviel ik zo goed dat ik promotie heb gekregen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:41 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Is dit een startfunctie of misschien een rijkstraineeship oid?
Dit heeft niks te maken met overschatting. De reden dat de baas geen auto 'onder mijn kont schuift' is omdat niemand bij ons lease rijdt afgezien van de partners. Het kantoor waar ik werk is een uitzondering op alle andere kantoren, daar krijgen de assistenten vanaf het begin al beschikking tot een leaseauto.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 08:10 schreef Mgolovic het volgende:
Je bent 18 en merkt dat je behoefte hebt aan een lease auto? Sorry maar je bent jezelf wel aan het overschatten nu. Vervelend dat je bus/trein niet op de voor jou ideale tijd rijdt, maar dat zal voor je baas echt geen reden zijn om jou een auto onder je kont te schuiven.
Kleine correctie, 36 uur, 24 uur werk, 12 uur college. Je doet nu echt alsof ik in een uitzondering zit, ik ga gewoon af op wat andere mensen om mij heen krijgen. Keuze van mijn baas was geheel voor de schooldag te betalen, het had evengoed maar voor de helft betaald kunnen wordenquote:Op woensdag 30 oktober 2013 08:30 schreef Mgolovic het volgende:
Buiten dat, krijg je bijna 20% meer betaald (33 uur t.o.v. 40 uur contract) en heb je nog het lef om te klagen ook?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |