http://nos.nl/artikel/546195-sobere-gevangenis-onverantwoord.htmlquote:"Sobere gevangenis onverantwoord"
zaterdag 31 aug 2013, 06:02 (update: 31-08-13, 06:12)
Gedetineerden zonder werk zitten straks 20 uur per dag in hun cel. ICTY
Het plan van het kabinet om het gevangenisregime te versoberen is ingrijpend en onverantwoord. Dat vindt de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming. Staatssecretaris Teeven is van plan om gedetineerden in een sober regime onder te brengen en ze privileges te laten verdienen. Hij hoopt daarmee goed gedrag stimuleren. Maar volgens de Raad "kan een normaal mens niet aan de eisen voldoen en zal het grootste deel van de gevangenen de hele straf in het sobere regime blijven".
Alle gevangenen komen straks eerst in een sober regime. Gedetineerden die niet werken zitten twintig uur per dag in hun cel en er is geen avond- en weekendprogramma. Na zes weken goed gedrag mag een gedetineerde deelnemen aan activiteiten van het plusprogramma.
Cursussen
Gedetineerden mogen dan bijvoorbeeld een cursus lassen volgen of het theorie-examen halen voor hun rijbewijs. Ook een cursus omgaan met agressie of hulp bij het afkicken moeten ze eerst verdienen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van een computer om een huis te zoeken of om te solliciteren.
Volgens de Raad voor Strafrechtstoepassing is het nieuwe systeem te streng en zullen de meeste gevangenen zich niet meer bezighouden met de verandering van hun gedrag of met een soepele terugkeer in de maatschappij. Meer dan de helft van de gedetineerden zit een korte straf uit en komt niet toe aan het plusprogramma.
Verstandelijke beperking
De Raad vraagt ook aandacht voor gedetineerden met een verstandelijke beperking. 15 tot 25 procent van de gedetineerden is niet slim of vaardig genoeg om aan de eisen te voldoen. Ook drugsverslaafden blijven in het sobere regime en hebben dus geen toegang tot afkickprogramma's.
Volgens de Raad zijn de plannen van het kabinet in strijd met de Nederlandse wet en internationale richtlijnen. Staatssecretaris Teeven heeft nog niet gereageerd op de kritiek.
Hoe kan je uberhaupt iemand in 6 weken weer normaal krijgen?quote:Het maakt tenslotte toch niet uit als ze voor hun fietsendiefstal na 6 weken weer vrij komen en vrolijk verdergaan zodat ze ook snel weer terug zijn!
Ha, uit de groep gezet door je eigen dispuut zeker? Pauper.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 11:08 schreef Brum_brum het volgende:
De borreltafel is de plek waar de VVD haar discussies wil winnen!
Wat nou aardig idee? Als het nou een pretparken bezoek versobering was oké, maar hij versobert allemaal dingen die moeten helpen voorkomen dat jij in elkaar gestampt of bestolen gaat worden.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:01 schreef Hexagon het volgende:
Ach er zit natuurlijk wel aardig idee achter.
Maar het wordt weer veel te rucksichtslos ingevoerd.
Eenmaal bij de jovd een bbq gehad. Ik was idd te pauper voor alle mensen met twee voornamen daar.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:14 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ha, uit de groep gezet door je eigen dispuut zeker? Pauper.
Er mag van mij best gekeken worden welke mate van luxe we gevangenen al dan niet geven en ook wel of we werken met belonen van goed gedrag.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:18 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Wat nou aardig idee? Als het nou een pretparken bezoek versobering was oké, maar hij versobert allemaal dingen die moeten helpen voorkomen dat jij in elkaar gestampt of bestolen gaat worden.
Kut voor je mattie.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:20 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Eenmaal bij de jovd een bbq gehad. Ik was idd te pauper voor alle mensen met twee voornamen daar.
Waarom ga jij geen vrijwilligerswerk doen met gedetineerden om ze naar het goede pad te knuffelen als je zo betrokken bent?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 11:59 schreef marcb1974 het volgende:
Wat een ongelofelijk dom kutplan weer. Gelukkig kunnen we allemaal nog wat meer vvd gebruiken
Je hebt het over een fietsendief.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:13 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Hoe kan je uberhaupt iemand in 6 weken weer normaal krijgen?
Stokslagen op voetzolen, wedden dat ie geen fiets meer jat?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:13 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Hoe kan je uberhaupt iemand in 6 weken weer normaal krijgen?
Belonen van goed gedrag is een filmavond of internettijd ofzo. Niet de freaking cursus om van een agressieve mongool een minder agressieve mongool te maken.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er mag van mij best gekeken worden welke mate van luxe we gevangenen al dan niet geven en ook wel of we werken met belonen van goed gedrag.
Aan de andere kant lijkt me dit weer typisch zo'n in het hooft van een simpel figuur uitgedacht idee waarbij niet over de mogelijke gevolgen is nagedacht.
Grappig hoe je het in post 1 met me eens was om daarna alleen maar met persoonlijke aanvallen te komen om me uit te lokken. Ik moet bijna huilen.quote:
Nee, daarom is het ook zo'n slecht doordacht plan.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:29 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Belonen van goed gedrag is een filmavond of internettijd ofzo. Niet de freaking cursus om van een agressieve mongool een minder agressieve mongool te maken.
quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom ga jij geen vrijwilligerswerk doen met gedetineerden om ze naar het goede pad te knuffelen als je zo betrokken bent?
Een fietsendief die 6 weken celstraf krijgt is een notoire fietsendief. Anders zou hij wel een boete krijgen.quote:
Diescriminatie. De zwervende dorpsgek in mijn dorp was een vrouw.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:46 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een fietsendief die 6 weken celstraf krijgt is een notoire fietsendief. Anders zou hij wel een boete krijgen.
Dus nogmaals, hoe krijg je uberhaupt zo'n kerel in 6 weken op het recht pad?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |