quote:
Op vrijdag 30 augustus 2013 18:22 schreef Frikandelbroodje het volgende:[..]
Nee, dat is precies het tegenovergestelde van wat ik zeg.
[..]
Als men in het zadel wordt geholpen door functies van het regime gedeeltelijk over te nemen.
Wordt wel door meer landen gesponsord trouwens.
[..]
Kan best zijn, maar de structuur van het regime intact houden zou dit gedeeltelijk kunnen voorkomen. In ieder geval lijkt me dit een beter alternatief dan de rebellen de boel laten overlopen.
Dan gaat de oorlog dus gewoon door maar vervang je een redelijk populair regime door eentje bestaande uit een stelletje expats met een strafblad. Geweldig idee!
quote:
Volgensmij is het leger op z'n zachts gezegd al aardig gefragmenteerd.
Nou nee. De niet loyale delen zijn inmiddels wel overgelopen.
Wat je nu hebt zijn de Republikeinse Garde, de 4e Gemechaniseerde Divisie en de Special Forces (allemaal voortgekomen uit de ad hoc eenheid die destijds de pijn kwam brengen op het Broederschap in Hama). Daarnaast natuurlijk zijn gewoon grote delen van het reguliere leger nog gewoon intact.
Die eerste drie genoemde eenheden steunen de Assad familie. En deze drie eenheden zijn het meest effectief, een ergens ook gewoon noodzakelijk om de dienstplichtigen er niet over te laten denken geld aan te nemen van Qatar en over te lopen. Als die wegvallen wordt het zoals Vietnam toen de Amerikanen weg waren.
Mijn verwachting:
Zodra het Assad regime valt trekken bovengenoemde elite eenheden richting verdedigbare posities bij de kust (en waarschijnlijk Homs) waar ze stand zullen houden. Syrië zal dan splitsen.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke