abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133370394
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 19:22 schreef ChrisHantzen het volgende:

[..]

Dit weekend is inderdaad meer training dan vrij schrijven. Er blijft natuurlijk wel tijd over waarin je kunt doen wat je wilt, maar we willen graag wat de diepte in over personages en perspectief.

Ik ga deze maand zelf ook mee met de schrijf vijfdaagse van lekkerschrijven.com. Het is voor het eerst dat ik met hun mee ga. Lijkt me erg leuk.

Gefeliciteerd met je manuscript!
En hoe is het je bevallen?

quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 02:32 schreef wonderer het volgende:
Manuscript af :o Nu naar de proeflezers :Y
^O^ Spannend! :s)
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 18 november 2013 @ 12:03:14 #77
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_133371659
Het was heel gezellig en ik heb lekker meters gemaakt. Absoluut voor herhaling vatbaar.
  maandag 18 november 2013 @ 12:33:11 #78
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_133372388
Inmiddels een reactie terug en ik moet flink aan de herschrijf, maar de basis is goed :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 19 november 2013 @ 14:40:44 #79
416341 Herculaas
Maarten van der Meer
pi_133411376
Hallo allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee, maar het lijkt me leuk me nu ook in het gesprek te mengen :)

Twee weken geleden heb ik bij een bekende Amsterdamse uitgeverij een contract getekend voor een non-fictieboek over voornamen. Ze benaderden me naar aanleiding van mijn blog, waar ze wel wat in zagen. Geweldig natuurlijk :)

Ik moet het boek nog schrijven, dus ik werk onder enige tijdsdruk. Maar dat vind ik juist prettig. Die deadlines heb ik wel nodig.

Ik geloof dat de meesten van jullie hier fictie schrijven, maar met heel veel zaken krijgt natuurlijk elke schrijver te maken.
http://www.vernoeming.nl - alles over opvallende voornamen en achternamen
  dinsdag 19 november 2013 @ 14:54:17 #80
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_133411787
Zo, daar heeft iemand een goeie beurt gemaakt bij haar uitgever.
maaikelenoble twitterde op donderdag 14-11-2013 om 14:32:23 Mijne ook! RT @Aukelien_W: Karin Overmars is mijn lievelingsmens vanaf nu reageer retweet
  dinsdag 19 november 2013 @ 14:56:54 #81
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_133411851
Naar aanleiding van deze recensie, trouwens:

pi_133440292
Vandaag weer een van de leuke bijkomstigheden van het schrijverschap: ik zit in de jury voor de voorrondes voor de Nationale Voorleeswedstrijd. :)
Kinderen vinden het altijd zo ongelooflijk interessant als je vertelt dat je een schrijver bent.
pi_133544774
Ik werd naar dit topic doorverwezen in mijn andere topic dus ik doe maar een gooi (plak de tekst over):

quote:
Ik ben van plan een grote nouvelle te schrijven. Het gaat zich situeren in de toekomst, en jaar of 75 zeg maar vanaf nu. Het doel is om een wereldbeeld te schetsen dat reëel is en dat helemaal in het straatje past van waar we collectief naartoe werken als mensheid.

Deze wereld zal grotendeels anders uit zien, en dan wil ik vooral de negatieve kant benadrukken om zodoende belangstelling op te wekken voor wat centrale thema's.

Hierbij wil ik een paar tips vragen, aangezien dit mijn allereerste roman zal wezen.

Is het best om een soort blauwdruk vooraf op te stellen, met daarin een lijst van karakters, de karakteruitwerkingen, de richting van het verhaal, en allerlei mogelijke scenario's die je wilt belichten als aantekeningen op dat blad? Ik schat in dat dit hooguit een pagina of twee bedraagt.

Daarnaast, is dit een standaardproces dat beetje iedere goede auteur doorloopt alvorens te schrijven? Het formuleren van een blauwdruk?
pi_133545004
Alvast een eerste tip: vermijd het gebruik van het woord 'wezen' ipv 'zijn'.

Verder denk ik dat het doorlezen van dit topic je goed op weg zal helpen :)
- Why do people have to die?
- To make life important. None of us know how long we've got. Which is why we have to make each day matter.
- Six Feet Under
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite
pi_133545070
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 november 2013 14:34 schreef outtayourleague het volgende:
Alvast een eerste tip: vermijd het gebruik van het woord 'wezen' ipv 'zijn'.

Verder denk ik dat het doorlezen van dit topic je goed op weg zal helpen :)
Wat voor tip is dat? 'Wezen' is een overal aangenomen en correct Nederlands werkwoord.

Daarnaast, heb ik dit topic niet helemaal doorgelezen, maar is het antwoord hierop al eens voorbijgekomen?
pi_133545517
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 14:38 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

Wat voor tip is dat? 'Wezen' is een overal aangenomen en correct Nederlands werkwoord.
Niet waar jij het gebruikt. Daar hoort gewoon "zijn" te staan.
In bijv. een standaarduitdrukking als "laten we wel wezen" gebruik je het wel.

Of je van te voren je verhaal al wilt vastleggen in een schema of blauwdruk moet je helemaal zelf weten. Bij mij zou de lol van het schrijven er al bij voorbaat door verdampt zijn, maar er zijn schrijvers die het een prettige manier van schrijven vinden.
  Moderator zaterdag 23 november 2013 @ 15:10:16 #87
42184 crew  DaMart
pi_133545690
Zo'n blauwdruk kan handig zijn in het begin, maar mijn ervaring is dat ik tijdens het schrijven weer nieuwe dingen bedenk die afwijken van wat ik van tevoren had bedacht, of daar juist een aanvulling op zijn. Dat vind ik ook een van de charmes van het schrijven, jezelf laten verrassen door de wendingen die het verhaal al schrijvend neemt.

Wel bedenk ik van tevoren vaak de setting, op welk punt het verhaal begint en waar ik naartoe wil werken qua ontknoping. Alles wat daar tussenin zit, laat ik van tevoren zo veel mogelijk open. Dat wordt al schrijvend wel ingevuld.
pi_133545758
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 november 2013 15:10 schreef DaMart het volgende:
Zo'n blauwdruk kan handig zijn in het begin, maar mijn ervaring is dat ik tijdens het schrijven weer nieuwe dingen bedenk die afwijken van wat ik van tevoren had bedacht, of daar juist een aanvulling op zijn. Dat vind ik ook een van de charmes van het schrijven, jezelf laten verrassen door de wendingen die het verhaal al schrijvend neemt.

Wel bedenk ik van tevoren vaak de setting, op welk punt het verhaal begint en waar ik naartoe wil werken qua ontknoping. Alles wat daar tussenin zit, laat ik van tevoren zo veel mogelijk open. Dat wordt al schrijvend wel ingevuld.
In welke genre schrijf jij en hoe lang ben je daarmee bezig?
  Moderator zaterdag 23 november 2013 @ 15:17:10 #89
42184 crew  DaMart
pi_133545830
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 15:13 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

In welke genre schrijf jij en hoe lang ben je daarmee bezig?
Dat verschilt. Meestal fictie en dat kan over van alles gaan. Ben nu wel al een tijdje bezig met een verhaal dat zich in een verre toekomst afspeelt in een dystopische wereld. Maar het schrijven daarvan wordt telkens onderbroken doordat ik ook weer andere dingen wil doen. Heb ook nog een aantal onafgeronde korte verhalen liggen waar ik ineens weer inspiratie voor krijg om verder mee te gaan bijvoorbeeld.
pi_133545912
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 15:17 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dat verschilt. Meestal fictie en dat kan over van alles gaan. Ben nu wel al een tijdje bezig met een verhaal dat zich in een verre toekomst afspeelt in een dystopische wereld. Maar het schrijven daarvan wordt telkens onderbroken doordat ik ook weer andere dingen wil doen. Heb ook nog een aantal onafgeronde korte verhalen liggen waar ik ineens weer inspiratie voor krijg om verder mee te gaan bijvoorbeeld.
Oww lijkt me leuk dat je in staat bent om over van alles te schrijven. Erg diverse portefeuille dus.
  Moderator zaterdag 23 november 2013 @ 16:51:10 #91
42184 crew  DaMart
pi_133547872
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 15:20 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

Oww lijkt me leuk dat je in staat bent om over van alles te schrijven. Erg diverse portefeuille dus.
Ik kan heel serieuze verhalen schrijven over mislukte liefdes, maar ook luchtige verhalen over iets onbenulligs. Afwisseling en nieuwe onderwerpen uitproberen vind ik ook gewoon leuk.
pi_133549074
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:54 schreef broer het volgende:
Zo, daar heeft iemand een goeie beurt gemaakt bij haar uitgever.
maaikelenoble twitterde op donderdag 14-11-2013 om 14:32:23 Mijne ook! RT @Aukelien_W: Karin Overmars is mijn lievelingsmens vanaf nu reageer retweet
:D

Dank je, Broer, zo blijf ik ook een beetje op de hoogte. Fijn, om het lievelingsmens te zijn van twee personen. Het is eigenlijk een beetje gek om een boek van mijn eigen uitgeverij zo goed te bespreken, maar als het echt een goed boek is... en dat is het... ga je daar natuurlijk niet moeilijk over doen *O*

Ik vraag me nu even af of ik een 'Meulenhoff'-boek ooit heel slecht heb besproken, maar dat weet ik eigenlijk niet. In een interview met Arie Storm (mijn collega-recensent bij Het Parool) las ik dat hij, Arie Storm dus, soms in diezelfde spagaat zit, omdat zijn vriendin redacteur is bij Querido, maar de paar boeken die zij had geredigeerd en die hij vervolgens voor de krant besprak, had hij 'toevallig allemaal afgekraakt'.

Dat lijkt me dan wel weer pijnlijk :X
pi_133828674
Ik heb ooit samen met iemand anders een aardig groot verhaal, soort van onvolledig boek geschreven. Dit is echter al jaren geleden. Toch begint het weer een beetje te kriebelen omdat ik een aantal ideeën heb voor verhaal en dit ook wel verder wil laten ontwikkelen. Toch zie ik wel op tegen de grote bult werk en tijd die hierin gaat zitten.

Kunnen de schrijvers hier op FOK! mij vertellen wat in dit geval misschien een goede optie? Gewoon maar beginnen met schrijven met het risico dat het weer een project wordt wat uiteindelijk niet af komt? Of dit soort projecten eerst te beperken tot kortere verhalen?
  Moderator maandag 9 december 2013 @ 19:21:44 #94
42184 crew  DaMart
pi_134090050
Voor wie ook eens wat anders wil schrijven, de Kerstverhalenwedstrijd is weer begonnen: KSW / Kerstverhalenwedstrijd 2013 - wedstrijdtopic en feedback
  dinsdag 10 december 2013 @ 07:56:16 #95
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_134107659
ik ben de motivatie voor het schrijven compleet kwijt geraakt. Verwacht maar niet dat er van mij ooit een boek uitkomt. :{ De genen die ik heb gevraagd of ze het leuk vonden om mijn manuscript te lezen, doen dat toch niet. Als ik er dan naar vraag is het "sorry nee nog niet aan begonnen" :( Ja dan schiet het ook niet op. Ik schrijf echt alleen voor mezelf en niemand anders.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_134109514
quote:
14s.gif Op maandag 9 december 2013 19:21 schreef DaMart het volgende:
Voor wie ook eens wat anders wil schrijven, de Kerstverhalenwedstrijd is weer begonnen: KSW / Kerstverhalenwedstrijd 2013 - wedstrijdtopic en feedback
Leuk! Degenen die inspiratie nodig hebben kunnen gratis mijn bundel 'Krankzinnige Kerstverhalen' downloaden: https://www.smashwords.com/books/view/373423
Een aantal van deze verhalen heb ik ook voor de Fok-kerstverhalenwedstrijd geschreven en met 'De soep van oom Teun' heb ik in 2011 de 1e prijs gewonnen.
pi_134109529
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 07:56 schreef najazeg het volgende:
ik ben de motivatie voor het schrijven compleet kwijt geraakt. Verwacht maar niet dat er van mij ooit een boek uitkomt. :{ De genen die ik heb gevraagd of ze het leuk vonden om mijn manuscript te lezen, doen dat toch niet. Als ik er dan naar vraag is het "sorry nee nog niet aan begonnen" :( Ja dan schiet het ook niet op. Ik schrijf echt alleen voor mezelf en niemand anders.
Balen. -O- De mensen aan wie het gevraagd hebt, houden die überhaupt wel van lezen? En ook het genre dat je schrijft? (Fantasy toch?)
Als je wilt mag je wel een hoofdstuk naar mij sturen. Rond de kerst heb ik wel wat tijd daarvoor.

[ Bericht 4% gewijzigd door Biancavia op 10-12-2013 11:08:55 ]
  dinsdag 10 december 2013 @ 12:11:26 #98
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_134112079
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 december 2013 10:29 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Balen. -O- De mensen aan wie het gevraagd hebt, houden die überhaupt wel van lezen? En ook het genre dat je schrijft? (Fantasy toch?)
Als je wilt mag je wel een hoofdstuk naar mij sturen. Rond de kerst heb ik wel wat tijd daarvoor.
in ieder geval een paar wel ja. Of zeggen daar van te houden. Maar goed.
Bedankt trouwens voor het aanbod. Zal er eens over denken wat in dat opzicht handig zou zijn. Als het om het begin van een boek gaat is het handiger de eerste paar hoofdstukken te pakken, of het zou een pakkend hoofdstuk moeten zijn uit het midden van het boek oid.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_134116047
De eerste hoofdstukken is dan het handigste. Laat het maar even weten. :)
pi_134122471
Ik ben ook altijd wel te porren om fantasy te lezen, een paar hoofdstukjes moet altijd lukken :) Meer ook wel, maar dan kan het even duren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')