abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130505677
In onze tuin staat op de erfgrens met de buren (of tegen de erfgrens aan) een rij coniferen als haag.

Tijdens het reinigen van het riool is gebleken dat er wortelgroei is in het riool. Dit komt van een van de coniferen in onze tuin die zich blijkbaar ondergronds een gat in de regenpijp heeft geboord en zo in de buis terecht is gekomen. Het gaat om een gedeelde buis maar zowel de regenpijpen van onze bovenburen als de buren naast ons op aangesloten zijn. (de buis loopt daarna onder ons appartement door in de kruipruimte).

We hebben de opstalverzekering gebeld maar dit valt helaas niet onder de verzekering. Ik vraag me af wie nu moet opdraaien voor de reparatiekosten? Een van de coniferen moet gerooid worden om uberhaubt goed bij de buis te kunnen en daarbij moet de buis zelf ook gerepareerd worden.

Ik ga dit bespreken met de andere bestuurders van de VVE maar ik ben benieuwd naar jullie deskundige mening :)

Ik kan me zo voorstellen dat ik moet opdraaien voor het rooien van de conifeer (incl wortels?) maar dat de reparatie van de buis door de VVE wordt betaald?
Alpha kenny one
pi_130505760
Wie is eigenaar van de tuin?
pi_130505912
Waar is die VVE voor?

En een regenpijp kan je toch zelf wel maken? Gewoon kwestie van die conifeer weghalen, beetje graven en met 2 koppelstukken en nieuw stuk pijp zetten op de plek waar die stuk is.
Dan ben je met 2 uurtjes werk en misschien een paar tientjes klaar.
pi_130506013
ik ben eigenaar van de tuin. VVE zorgt normaal voor reparatie / ontstopping van gedeelde rioleringsbuizen.

Die regenbuis gaat waarschijnlijk net de kruipruimte in waar die boom zich een gat heeft geboord dus het is waarschijnlijk iets lastiger (maar dat zien we pas als die conifeer weg is).
Alpha kenny one
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:29:48 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_130506100
Kijk in de statuten van de VVE. Normaliter vallen gedeelde zaken als rioleringsbuizen en hemelwaterafvoer onder de VVE. In dit geval zou het dus betekenen dat de VVE de kosten voor reparatie opdraait. Hoe het precies zit met het vergoeden van de kosten van een boom, durf ik niet te zeggen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_130506397
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Waar is die VVE voor?

En een regenpijp kan je toch zelf wel maken? Gewoon kwestie van die conifeer weghalen, beetje graven en met 2 koppelstukken en nieuw stuk pijp zetten op de plek waar die stuk is.
Dan ben je met 2 uurtjes werk en misschien een paar tientjes klaar.
Ik weet niet waar jij je diploma hebt gehaald maar dat werkt heel ander.
Je zaagt een stukkie buis af en doormidden en plakt dit over het gat heen.
rikker de flikker
pi_130506753
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:41 schreef rikkerdeflikker het volgende:

[..]

Ja als het zo op te lossen is zullen de kosten inderdaad flink meevallen.. als ik dan kijk of ik met iemand zelf die conifeer kan rooien zal er niet zo'n probleem zijn.
Alpha kenny one
pi_130506817
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:53 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ja als het zo op te lossen is zullen de kosten inderdaad flink meevallen.. als ik dan kijk of ik met iemand zelf die conifeer kan rooien zal er niet zo'n probleem zijn.
zo heb ik het jaren lang opgelost toen ik loodgieter was. je moet er wel voor zorgen dat je goede lijm hebt.
rikker de flikker
pi_130507137
Epoxy maar in ieder geval geen pvc-lijm.
pi_130507614
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:41 schreef rikkerdeflikker het volgende:

[..]

Ik heb daar ook geen diploma voor maar los problemen in mijn eigen huis/tuin altijd zoveel mogelijk zelf op. Deze oplossing werkt voor de afvoer van de wasmachine die de vorige bewoners zo vriendelijk tot de vloer hadden afgezaagd al 2 jaar prima. Zou niet weten waarom dat bij een regenpijp niet zou werken. Maar jouw oplossing is nog makkelijker inderdaad.
pi_130507717
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 11:21 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ik heb daar ook geen diploma voor maar los problemen in mijn eigen huis/tuin altijd zoveel mogelijk zelf op. Deze oplossing werkt voor de afvoer van de wasmachine die de vorige bewoners zo vriendelijk tot de vloer hadden afgezaagd al 2 jaar prima. Zou niet weten waarom dat bij een regenpijp niet zou werken. Maar jouw oplossing is nog makkelijker inderdaad.
volgens mij ging het over de riolering, en dan wordt het een heel ander verhaal. dat zijn grotere buizen die niet flexibel zijn en dan is het bijna onmogelijk om er een stuk buis tussen te zetten.
rikker de flikker
pi_130507913
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 11:25 schreef rikkerdeflikker het volgende:

[..]

volgens mij ging het over de riolering, en dan wordt het een heel ander verhaal. dat zijn grotere buizen die niet flexibel zijn en dan is het bijna onmogelijk om er een stuk buis tussen te zetten.
Hij heeft het in de OP over een regenpijp (dat is ook riolering) en die zijn over het algemeen niet zo heel dik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')