Ik denk eerder het psychologische.quote:
Ach, ook dat speelt mee maar niet zoals jij het brengt.quote:Op maandag 16 september 2013 20:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik denk eerder het psychologische.
Armoede is heel erg concreet. Je kan er lang over zeveren wat "echte armoede" is, wat dat ook inhoudt, maar als je het zelf bent of bent geweest dan weet je dat het niet iets denkbeeldig is. Je zal niet omkomen van de honger (wel minder gezond zijn doordat gezond leven duurder is) en als je wat geluk hebt zal je niet de was met de hand moeten doen of iets dergelijks maar het is alles behalve leuk.quote:Op maandag 16 september 2013 12:32 schreef Synthercell het volgende:
[..]
'Armoede' is vooral denkbeeldig, werkelijk arm heeft niemand het, de huidige 'armoede' is niet die van de jaren twintig of uit de middeleeuwen.
Onzin. Huur van een studentenkamer in Utrecht is ongeveer even duur als een sociaal huurappartement. Betaalt een student minder voor eten of kleding of de zorgverzekering ofzo? En een bijstandstrekker kan toch ook prima een kamer gaan huren, dan zijn zijn lasten helemaal hetzelfde als een student. Het is een vrij land dus je kan je lasten inrichten naar eigen keuze.quote:
quote:Op maandag 16 september 2013 21:01 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Honderdduizenden mensen zijn daar inderdaad achter gekomen.
Allemaal elke maand ¤300 de werkenden en de niet werkenden. De rest ga je maar zien te verdienen.quote:Op maandag 16 september 2013 20:11 schreef betyar het volgende:
[..]![]()
![]()
Dankzij het minimumloon heeft hij nog iets, waarop wil je anders een bijstanduitkering berekenen?
Doe maar niet.quote:Op maandag 16 september 2013 21:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Allemaal elke maand ¤300 de werkenden en de niet werkenden. De rest ga je maar zien te verdienen.
Heb jij ooit van gas, electriciteit, water, rioolaansluiting, gemeentebelasting, kabelaansluiting, ... gehoord?quote:Op maandag 16 september 2013 20:56 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Onzin. Huur van een studentenkamer in Utrecht is ongeveer even duur als een sociaal huurappartement.
Even los van het feit dat ik sterk van mening ben dat we niet zo met mensen om moeten gaan (waar de meeste Nederlanders gelukkig hetzelfde over denken) is het ook niet erg realistisch. Denk aan het tekort aan kamers, het feit dat de meeste studenten er niet op zitten te wachten dat ze met veertigers moeten samenwonen etc.quote:En een bijstandstrekker kan toch ook prima een kamer gaan huren, dan zijn zijn lasten helemaal hetzelfde als een student.
LOLquote:Op maandag 16 september 2013 21:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Allemaal elke maand ¤300 de werkenden en de niet werkenden. De rest ga je maar zien te verdienen.
Ja, dat is armoede idd.quote:Op dinsdag 17 september 2013 01:59 schreef arjan1112 het volgende:
is het armoede als je 300 euro per maand overhoud na aftrek van vaste lasten?
is het erg dat het nodig is dat je vrouw moet werken omdat je anders maar 300 euro overhoud ?
Als gezin van 3 personen moet je ongeveer 1.800 ¤ overhouden na aftrek vaste lasten om het een beetje leuk te houden, en dan nog niet eens heel luxueus. Afhankelijk van vaste lasten natuurlijk, maar zeg netto 3.000 ¤ + 2 x per jaar extra door 13de maand en vakantiegeld.quote:Op dinsdag 17 september 2013 02:09 schreef arjan1112 het volgende:
mijn oma heeft 20 jaar in de bijstand gezeten. ze hadden geen auto, geen telefoon.. altijd zat eten, ze kreeg van iedereen meubels , ze ging regelmatig met de bus op stap..
tsja. noem je dat armoede ? ze had het prima, de jongens hadden ook altijd speelgoed, kleding
oke geen duur speelgoed , een brommer of een auto, ze gingen bijna nooit op vakantie
Andere tijden jongen mijn oma heeft gespaard van alleen een AOWtje dat ze blauw zag...quote:Op dinsdag 17 september 2013 02:11 schreef arjan1112 het volgende:
toen ze 65 werd krijg ze ineens een flink bedrag van het pensioen van opa ( overleden in 1965 ) toen kocht ze gelijk nieuwe vloerbedekking
Nou ja, ik zeg je alleen maar hoe het er hier bij ons aan toe gaat... Ongeveer 3.000 - 3.200 ¤ netto, extra in december (13de maand) en juni (vakgeld) en juli (maar dit al niet meer dit jaar en volgend jaar ook niet, winstuitdeling). En we zijn achteruit gegaan, want partner verdiende tot 2009 het dubbele, maar goed toen hadden we het erg luxe.quote:Op dinsdag 17 september 2013 02:13 schreef arjan1112 het volgende:
overhouden ?? whahaha... dan is iedereen arm.. er zijn 8 miljoen mensen die minder dan 3500 euro netto verdienen
Mm, geloof ik niet, heb wel eens gelezen dat het gemiddeld gezinsinkomen rond die 3 mille ligt...quote:Op dinsdag 17 september 2013 02:14 schreef arjan1112 het volgende:
de meeste gezinnen komen niet verder dan 2500 denk ik
1800 voor de kostwinner en 700 part time voor de vrouw
Nou ja, mijn moeder is 150 ¤/m gekort dit jaar op pensioen...quote:Op dinsdag 17 september 2013 02:16 schreef arjan1112 het volgende:
me andere oma heeft alleen aow die is nu 87 ofzo.. en het is nog best klote dat voor haar dat ze nog steeds in die boerderij woont, geen huur maar wel enorme onroerend goed belastingen , die ze amper kan betalen
voor niks uit te voeren, ik zou ervoor tekenen.quote:
Nee idd studenten krijgen volgens mij niet overal subsidie voor.quote:Op maandag 16 september 2013 13:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is niet bepaald vergelijkbaar natuurlijk.
Idd en dat komt omdat de uitkeringen veel te hoog zijn, de uitkeringen zouden omlaag moeten en de minimumlonen omhoog zodat het lonend is om te werken ipv dat je er op achteruit gaat.quote:Op maandag 16 september 2013 19:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het verschil is denk ik dat er voor jou licht aan het einde van de tunnel is. Voor jou is het een begin maar voor de bijstandstrekker het einde van een doodlopende weg. Omdat er zoiets bestaat als het minimum loon zal hij nooit meer werken.
Ja maar als je arm bent dan wordt de helft van je huur vergoed en heb je recht op talloze andere subsidies.quote:Op maandag 16 september 2013 10:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Keuze? Huren is duurder dus moet je als arme kopen. Maar als arme heb je geen geld om te kopen dus moet je lenen.
Niks eigen keuze.
Idd er bestaan wel enorm veel mensen die niet met geld overweg kunnen of hun geld liever aan andere dingen uitgeven dan eten.quote:Op maandag 16 september 2013 10:52 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Armoede bestaat niet in Nederland.
Idd, alleen die mensen snappen dat niet. Die denken dat ze recht hebben op pleziertjes dat zag je met powned ook. Het zou beter zijn voor die mensen dat ze geen geld zouden krijgen maar voedsel en kledingsbonnen, dan geven ze het tenminste aan nuttige dingen uit.quote:Op maandag 16 september 2013 10:58 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Iedereen heeft onderdak, iedereen heeft te eten. Van een bijstandsuitkering kun je echt prima leven, als je niet allemaal dingen op afbetaling koopt bij de Wehkamp.
Als zij hier zelf niet verantwoordelijk voor zijn, wie zijn dat dan wel volgens jou?quote:Op maandag 16 september 2013 12:32 schreef EvertVd het volgende:
[..]
Heb je het ooit een paar jaar geprobeerd? Ik heb zelf ooit 5 jaar op bijstandsniveau moeten leven en heb daarna veel met mensen gewerkt die in die situatie zitten. Ik kan je zeggen dat het 24/7 stress is. Het is schadelijk voor je geestelijke en daardoor op termijn je lichamelijke gezondheid. Afhankelijk van je persoonlijkheid wordt je op den duur depressief, aggressief of zelfs suicidaal. Het is geen "prima leven"; het is puur overleven. En veel van deze mensen die ik intensief heb leren kennen willen dolgraag iets aan hun situatie veranderen, maar ze hebben de mogelijkheid niet, juist door hun situatie. Ze zitten in een cirkel die ze niet kunenn doorbreken. Armoede in de zin van chronische honger kennen we inderdaad niet in Nederland, maar geestelijke armoede des te meer. En het lijden is er niet minder om. En wie geestelijk arm is, is zonder goede begeleiding niet in staat om zich uit die situatie te halen, daarvoor ontbreekt et dan aan de energie en inzicht (hun denkwereld wordt steeds kleiner bepaald door hun situatie).
Ze hebben het allemaal zo moeilijk, en ze kunnen er helemaal niks aan doenquote:Op maandag 16 september 2013 20:56 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Onzin. Huur van een studentenkamer in Utrecht is ongeveer even duur als een sociaal huurappartement. Betaalt een student minder voor eten of kleding of de zorgverzekering ofzo? En een bijstandstrekker kan toch ook prima een kamer gaan huren, dan zijn zijn lasten helemaal hetzelfde als een student. Het is een vrij land dus je kan je lasten inrichten naar eigen keuze.
Ik heb de docu's niet gezien, maar afgaande op de titels gaat het om Noam Chomsky achtige paranoia, waarbij men zich verlekkert op afgunst.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:06 schreef Ryan3 het volgende:
Welvaart wordt gecreëerd, door goede ideeën, die financiële back-up krijgen door investeerders, en hard werken en samenwerken van de verschillende disciplines binnen het systeem...
Maar tegelijkertijd heb ik de indruk dat ook armoede gecreëerd wordt door dit systeem.
Als dit zo is, waarom wordt armoede gecreëerd?
Op zich leidt armoede, vermits bij voldoende mensen aanwezig, tot destabiliserende tendensen.
Dus misschien is het niet raadzaam om armoede te creëren?
Of kun je genoeg arme mensen opsluiten zoals bijv. in de VS?
Hoe dan ook zullen ze ooit een breekpunt bereiken en zich nl. crimineel gedragen.
Of kun je misschien groepen van arme mensen tegen elkaar uitspelen, zodat de ware aard van hun armoede versluierd wordt?
Maar waarom armoede, waarom heeft nog niemand een systeem ontwikkeld dat armoede uitsluit, degene, die dat verzint zal rijk worden iig...
Deel 1: POL / Waarom wordt er armoede gecreëerd?
Game on.
Docu 1:
Docu 2:
Al Gore heeft daar een interessant boek over: http://www.amazon.com/The(...)Change/dp/0812992946quote:Op dinsdag 17 september 2013 10:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb de docu's niet gezien, maar afgaande op de titels gaat het om Noam Chomsky achtige paranoia, waarbij men zich verlekkert op afgunst.
Desalniettemin...
Er wordt op dit moment in sneltreinvaart welvaart gecreëerd, maar we zijn niet in staat om daar snel genoeg op in te springen. Om een voorbeeld te geven: Google, Mercedes en andere autofabrikanten zijn al een tijdje bezig met auto's die uit zichzelf kunnen rijden. Wat gaat er gebeuren als er straks geen vrachtwagenchauffeurs, taxichauffeurs, buschauffeurs en treinbestuurders meer nodig zijn? Vergelijk dit met de introductie van de verbrandingsmotor: Het zorgde voor enorm veel welvaart, maar het betekende ook dat veel paarden naar het slachthuis werden afgevoerd.
Zo erg zal het gelukkig niet zijn voor al die chauffeurs, maar wat gaan al die mensen straks doen? Die zullen toch echt de schoolbankjes in moeten, om nieuwe technieken aan te leren, zodat ze weer mee kunnen doen in de arbeidsmarkt.
Het is namelijk niet zo dat er niet genoeg te doen is, dat er geen banen zouden zijn. Nieuwe technieken zoals 3D-printen zorgen voor een enorm speelveld, waar heel veel te halen valt voor de mensen die snappen hoe ze met de techniek kunnen werken.
Een interessant weetje is dat de makers van de iPhone (Foxconn) van plan zijn om per 2014 1 miljoen robots in huis te hebben om arbeid te vervangen. Het is maar een plan, maar als zelfs de Chinezen geen heil meer zien in het produceren van apparatuur door ongeschoolde arbeiders voor weinig geld, dan snap je wel dat je tegenwoordig je geld echt op een andere manier moet zien te verdienen.
Innovatie.
Er werken er maar 6,5 miljoen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 02:13 schreef arjan1112 het volgende:
overhouden ?? whahaha... dan is iedereen arm.. er zijn 8 miljoen mensen die minder dan 3500 euro netto verdienen
De beroepsbevolking in Nederland bedraagt net geen 9 miljoen personen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 13:52 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er werken er maar 6,5 miljoen.
Los van de vraag of dat deze stelling van jou wel klopt, jij hebt immers eerder de ambtenaren (waaronder bijv. politie-agenten) niet meegeteld bij de beroepsbevolking wat gigantisch valsspelen is, als ik het goed herinner kwam jij toen ook uit op 6,5 terwijl het in werkelijkheid fors meer was.quote:Op dinsdag 17 september 2013 13:52 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er werken er maar 6,5 miljoen.
Tuurlijk, als je maar genoeg schulden maakt, krijg je vanzelf meer inkomsten. Als je flink door eet, krijg je vanzelf honger.quote:Op dinsdag 17 september 2013 16:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog eventjes een toelichting. We kampen momenteel met een werkloosheidsprobleem maar ik ga er van uit dat als we langer blijven werken dat er dan op termijn ook meer banen zullen ontstaan.
Je bedoeld dat er in de USA miljoenen mensen tot hun dood door moeten werken omdat ze anders dood gaan van de honger.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waar ze in de USA aanmoedigen dat je blijft werken als je ouder wordt,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |