Jij bedoelt de maatschappelijke ladder denk ik.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:42 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Och.... jij bent zo'n simpel zieltje die Telegraaf reacties gaat bestempelen als "tokkies" en jezelf daardoor hoger op de sociale ladder voelt.
Krijgt Jan Modaal als hij na een periode van onbetaald verlof terugkeert bij zijn werkgever maar 70 procent van zijn salaris? Dan doet hij toch iets verkeerd.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:04 schreef Trebo het volgende:
Waarom krijgt een politicus wel 100% en Jan Modaal maar 70%?
Die 70% is WW. Het equivalent daarvan is wachtgeld. Wachtgeld is ook geen 100%, maar 80% of 70%.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:04 schreef Trebo het volgende:
Waarom krijgt een politicus wel 100% en Jan Modaal maar 70%?
Ah ok.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:09 schreef k_man het volgende:
[..]
Die 70% is WW. Het equivalent daarvan is wachtgeld. Wachtgeld is ook geen 100%, maar 80% of 70%.
De dame waar het hier over gaat krijgt noch WW, noch wachtgeld. Zij is gewoon als ambtenaar in dienst van een ministerie.
Dat blijkt niet uit de OP van dit topic. Daarin staat dat ze in dienst is van het ministerie, dat momenteel geen werk voor haar heeft te doen. Per saldo doet ze dus (kennelijk) niks, of jij moet andere informatie hebben waaruit het tegendeel blijkt.quote:
Ik zou me dat prima kunnen voorstellen op het moment dat er binnen het ministerie voor jou geen passende baan is en je een dergelijk riant inkomen opstrijkt terwijl je niets doet. En nee, dan hoeft ze van mij heus niet te solliciteren als caissière bij de HEMA, maar ik zou niet weten waarom ze niet op passende functies zou kunnen solliciteren.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:04 schreef k_man het volgende:
Dat zou een beetje raar zijn he? Waarom zou je nog moeten solliciteren als je al bij een werkgever in dienst bent?
Ik reken het haar dan ook niet aan. Ik vind de regeling gewoon veel te riant. Maar goed, inmiddels is duidelijk dat deze wordt afgeschaft. En terecht, lijkt me.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:04 schreef k_man het volgende:
Het ministerie denkt nog na over een functie voor haar. Je kunt haar dat moeilijk aanrekenen. Als je wel wilt werken, maar je baas heeft even niks voor je te doen, wie moet je daar dan op aankijken? Het is net zoiets als de bankzitters bij detacheringsbureaus.
Er staat dat het ministerie (nog) geen functie voor haar heeft. Dat hoeft mijns inziens niet te betekenen dat ze dus werkloos thuis (of op het ministerie) zit, ze kunnen haar ook met allerhande ad hoc of ondersteunende klusjes opzadelen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat blijkt niet uit de OP van dit topic. Daarin staat dat ze in dienst is van het ministerie, dat momenteel geen werk voor haar heeft te doen. Per saldo doet ze dus (kennelijk) niks, of jij moet andere informatie hebben waaruit het tegendeel blijkt.
Dat zou kunnen ja. Maar ik krijg - op basis van de informatie die voorhanden is - sterk de indruk dat dat niet het geval is. Ik zie best het nut van regelingen voor ambtenaren die de politiek in willen, maar ik zie ook het gevaar van regelingen die te riant zijn en die te weinig draagvlak in de samenleving hebben.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:14 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Er staat dat het ministerie (nog) geen functie voor haar heeft. Dat hoeft mijns inziens niet te betekenen dat ze dus werkloos thuis (of op het ministerie) zit, ze kunnen haar ook met allerhande ad hoc of ondersteunende klusjes opzadelen.
En op welke informatie doel je dan? De suggestieve zin die de "journalist" van de telegraaf aan de verklaring van BuZa heeft toegevoegd?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat zou kunnen ja. Maar ik krijg - op basis van de informatie die voorhanden is - sterk de indruk dat dat niet het geval is.
En op welke informatie doel je dan? De suggestieve zin die de "journalist" van de telegraaf aan de verklaring van BuZa heeft toegevoegd?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:21 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
ja. Maar ik krijg - op basis van de informatie die voorhanden is - sterk de indruk dat dat niet het geval is.
Je erkent nu dus dat je je uitsluitend baseert op een (in jouw ogen voor de hand liggende) aanname. Dat maakt je bijzonder stellige uitspraken eerder in dit topic natuurlijk eufemistisch uitgedrukt enigszins discutabel.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zo suggestief vind ik dat niet. Eerder voor de hand liggend. Als het ministerie aangeeft dat er een baan voor die vrouw wordt gezocht, mag je daar redelijkerwijs uit afleiden dat ze nu dus niks doet.
quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik ook niet.. Er is veel verdriet, maar dat is niet raar
Ik mis de financiele onderbouwing. Los daarvan is dit zelfs wanneer de lasten worden gedragen door de belastingbetaler een duurbetaalde uitkering.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Samsom wil juist bredere terugkeerregeling politici
PvdA-leider Diederik Samsom is er voor om de terugkeerregeling voor ambtenaren die politiek actief worden uit te breiden naar andere delen van de samenleving. Hij zei dat woensdag in een interview met BNR.
[ afbeelding ]
Ambtenaren hebben de mogelijkheid na hun politieke loopbaan terug te keren in hun oude functie. In de Tweede Kamer is een meerderheid te vinden die de regeling juist wil afschaffen. Maar Samsom pleit voor het omgekeerde. 'Politiek is een onzeker vak. Verkiezingen kunnen zomaar iemand weer langs de kant zetten, dus je zou eigenlijk moeten praten over een verbreding van het terugkeerrecht."
Volgens Samsom kan een bredere terugkeerregeling ervoor zorgen dat mensen uit het bedrijfsleven wat sneller voor de politiek kiezen.
Weisglas
Daarmee sluit Samsom zich aan bij een pleidooi van oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas vanmorgen in de Volkskrant. Ook hij had na 24 jaar nog het recht om weer als diplomaat aan de slag te gaan. Daar zag hij uiteindelijk om persoonlijke redenen vanaf, maar hij pleit wel vóór de regeling. 'Veel mensen worden altijd boos als ik dit zeg, maar het Kamerlidmaatschap is werk met een bovengemiddeld hoog risico. Van de ene op de andere dag kun je opeens je baan kwijt zijn. Het is een zeer ongewis vak, waar veel mensen dan ook voor terugschrikken. Als je dankzij zo'n terugkeerregeling dan toch goede mensen kunt lokken, is daar toch niets op tegen?
Weisglas gaat nog een stap verder: 'Ik zou het goed vinden als ook andere sectoren - bedrijven en maatschappelijke organisaties - zo'n regeling in het leven roepen om ook daar mensen te werven. Nu dreigt in de Kamer altijd oververtegenwoordiging van de publieke sector.'
Peters en Bonis
Toch lijkt het erop dat de oud-Tweede Kamerleden Mariko Peters (GroenLinks) en Désirée Bonis (PvdA) de laatsten geweest die nog gebruik konden maken van de terugkeerregeling voor ambtenaren. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil nu snel van die regeling af.
Bonis en Peters deden dit jaar, na teleurstellende ervaringen in de politiek, beiden een beroep op hun wettelijk recht op terugkeer en werken beiden weer op het ministerie van Buitenlandse zaken. Dat lokt kritiek uit van hun oud-collega's op het Binnenhof, die zich afvragen waarom ambtenaren anders behandeld worden dan Kamerleden die vanuit andere sectoren de politiek in gaan.
Verzet
Het VVD-Kamerlid Roald van der Linde voert het verzet aan. Hij wil de regeling nog dit jaar uit de wet schrappen. 'Dat heeft niets met Peters en Bonis te maken, want dit zit ons al jaren dwars. Die regeling is gewoon niet meer van deze tijd. Als je met een nieuwe baan begint, zeg je je oude baan op. Zo simpel is het. En als ze je goed vinden, nemen ze je daarna heus wel weer terug. Maar niet automatisch.' Van der Linde krijgt steun van onder meer CDA, D66, SP en SGP.
De terugkeerregeling stamt uit de tijd dat het Kamerlidmaatschap nog een deeltijdbaan was. De regeling vloeit voort uit de wet Incomptabiliteiten Staten-Generaal, die het ambtenaren vanwege de scheiding der machten verbiedt om naast hun werk Kamerlid te zijn. Om te zorgen dat ze er naast hun Kamerlidmaatschap een baantje bij konden nemen, werden ambtenaren tijdelijk ontheven uit hun overheidsfunctie. Van der Linde: 'Dat was ooit nuttig. Nu allang niet meer, want nu is het gewoon een fulltime-baan.'
Vet er vanaf
Eerder deze zomer bleek overigens uit onderzoek van het ambtenarenmagazine re.Public dat de terugkeerregeling niet vaak wordt gebruikt. Tot dit jaar werd er zelfs tien jaar lang geen beroep op gedaan.
In 2010 haalde het kabinet-Balkenende IV het vet er al vanaf: sindsdien geldt het recht op terugkeer voor slechts één zittingsduur, behalve als een kabinet valt en er tussentijds verkiezingen worden uitgeschreven. In dat geval blijft de regeling ook voor de volgende termijn van kracht.
http://www.volkskrant.nl/(...)eling-politici.dhtml
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Waarom noem jij het salaris van iemand die na vier jaar onbetaald verlof zijn baan weer oppakt een uitkering?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:58 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Ik mis de financiele onderbouwing. Los daarvan is dit zelfs wanneer de lasten worden gedragen door de belastingbetaler een duurbetaalde uitkering.
Als het iemand betreft die na vier jaar ander werk gedaan te hebben zijn oude baan weer oppakt is een terugkeerregeling niet nodig. Als het iemand betreft die na vier jaar ander werk gedaan te hebben weer betaald krijgt obv de terugkeerregeling betreft het een uitkering.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:34 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Waarom noem jij het salaris van iemand die na vier jaar onbetaald verlof zijn baan weer oppakt een uitkering?
Om na vier jaar afwezigheid je oude baan weer te kunnen oppakken is een terugkeerregeling vaak juist wel nodig. Dat is nu juist het idee achter begrippen als onbetaald verlof en een sabbatical.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:47 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Als het iemand betreft die na vier jaar ander werk gedaan te hebben zijn oude baan weer oppakt is een terugkeerregeling niet nodig.
Hoezo niet? Dat is nou juist de essentie ervan.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:47 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Als het iemand betreft die na vier jaar ander werk gedaan te hebben zijn oude baan weer oppakt is een terugkeerregeling niet nodig.
Je kijkt er verkeerd naar. Die terugkeerregeling is reuze handig voor de werknemer waar de werkgever niet (meer) op zit te wachten. Als je goed en gewenst bent heb je die terugkeerregeling daarentegen helemaal niet nodig, de werknemer neemt je dan graag weer aan, zonder dwang dus.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 23:55 schreef k_man het volgende:
[..]
Hoezo niet? Dat is nou juist de essentie ervan.
Dan ben je dus overbodig...quote:Op donderdag 29 augustus 2013 22:58 schreef k_man het volgende:
Aha. En als je goed en gewenst bent, en je wilt terugkeren naar je oude functie, gaat je werkgever dan iemand ontslaan die minder goed en gewenst is? Het aantal mensen dat een werkgever aan het werk kan houden is immers niet oneindig.
Nee, maar dat snap je zelf ook wel. Aan getroll maak ik verder geen woorden vuil.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 23:22 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Dan ben je dus overbodig...
Dan ben je dus wel overbodig. Een werkgever neemt alleen maar mensen aan die nodig zijn. Als er een terugkeerregeling nodig is om weer terug te keren, wil dat dus zoveel zeggen dat je overbodig bent. Ware dat niet zo, was je immers ook ZONDER terugkeerregeling aangenomen. Het is echt een abc'tje, ik snap niet dat dat niet tot je wil doordringen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 00:17 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, maar dat snap je zelf ook wel. Aan getroll maak ik verder geen woorden vuil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |