quote:SGP krijgt eerste vrouwelijke lijsttrekker - partijbestuur niet blij
De SGP krijgt voor het eerst een vrouwelijke lijsttrekker. Lilian Janse gaat volgend jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen de lijst aanvoeren voor de SGP in Vlissingen. Dat hebben de leden van de Vlissingse afdeling van de streng gereformeerde partij vandaag besloten.
Janse bedankt op Twitter voor de steun:twitter:LilianJanseSGP twitterde op maandag 26-08-2013 om 21:26:32Ik ben lijsttrekker voor de SGP in Vlissingen. Dank u allen voor de steun! reageer retweet
Janse was de enige kandidaat voor het lijsttrekkerschap. Eerder hadden zes mannen voor de eer bedankt. Van de 37 leden van de gereformeerde partij die vandaag bijeen kwamen, stemden 23 voor de veertigjarige Zeeuwse. Het bestuur van de Vlissingse afdeling had haar kandidatuur al eerder gesteund.twitter:LilianJanseSGP twitterde op maandag 26-08-2013 om 16:08:23Iemand moet de eerste zijn. Dan doe ik het wel. #sgp #vlissingen reageer retweet
Het is voor het eerst dat een vrouw een politieke functie bekleedt namens de SGP. Tot voor kort was dat onmogelijk, maar na jarenlange juridische procedures zag de partij zich dit voorjaar gedwongen het omstreden vrouwenstandpunt aan te passen. Het beginselprogramma van de partij werd toen echter niet aangepast. In artikel tien van die beginselen staat dus nog steeds dat het "zitting nemen in politieke organen" in strijd is met de roeping van de vrouw. Volgens de partij zijn vrouwen dus politiek ongeschikt, maar op papier mogen ze wel met de partij meedoen.
De SGP is momenteel overigens niet vertegenwoordigd in de Vlissingse gemeenteraad.
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)elijke-lijsttrekker/quote:Update 22.30 uur: SGP niet blij
Het partijbestuur van de SGP is niet blij met het lijsttrekkerschap van Jansen, meldt persbureau Novum. Partijvoorzitter Maarten van Leeuwen wijst erop dat de "juridische beletselen" weliswaar zijn weggenomen, maar dat het beginselprogramma ongewijzigd is gebleven. Volgens hem spoort het feit dat een vrouw politiek actief wordt namens de streng gereformeerde partij dan ook "niet met de tekst van het beginselprogramma".
"Het hoofdbestuur blijft zich inzetten voor inhoudelijk draagvlak voor het beginselprogramma", laat hij weten. "Wij hechten namelijk veel waarde aan de innerlijke overtuiging van onze leden."
En gelijk heeft ze.quote:Tegenstanders beroepen zich op de Bijbel en zeggen dat dit soort zaken helemaal niet democratisch besloten kunnen worden.
„Dan hadden zij ook tegen de koningin moeten zijn. Decennialang zijn de opeenvolgende koninginnen op handen gedragen door de SGP, terwijl dat een veel zwaardere functie is dan het lijsttrekkerschap.
In Israël ten tijde van het Oude Testament werd niet democratisch over leiders gedacht, dat klopt. Israël was een theocratie. Maar wij zijn niet het Israël van het Westen, zoals soms wordt gezegd. Wij hebben vrouwen in de regering, in het onderwijs, in de rechtspraak: daarvan heeft ook de SGP nooit gezegd dat het teruggedraaid moet worden.”
Als ze voor genoeg nazaten zorgen worden ze niet kleiner, altijd 2 zetels.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 07:35 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik vind het jammer dat deze partij (al dan niet gedwongen) hervormt. Ze kunnen beter oude standpunten behouden en dan steeds kleiner worden en uiteindelijk verdwijnen.
Zou je denken? Ik geloof er helemaal niets van. Het gaat hier om een religieuze stroming die zich laat vertegenwoordigen door een politieke partij en natuurlijk gelden ook voor die politieke partij de regels zoals die in Nederland zijn vastgelegd en daar past de uitsluiting van vrouwen niet bij. Maar de overtuiging van de stroming an sich is niet veranderd en zal ook niet snel veranderen. De partijleden komen in het algemeen uit deze stroming en niet van daarbuiten en zij, zowel de mannen als de vrouwen, geven zich vrijwillig over aan het gedachtegoed van deze stroming die onder meer in zich herbergt dat vrouwen niet in de politiek thuishoren. Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat het vrouwen niet verboden meer is om deel te nemen aan de politieke partij de SGP, maar dat ze er niet zijn (nou ja één uitzondering nu even) vanwege het gedachtegoed van deze partij vind ik ook prima.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 07:22 schreef Hexagon het volgende:
Maar ik denk dat hierme het eerste schaap over de dam is. Want reken erop dat er nu meer vrouwen gaan komen die een plek op de lijst willen claimen.
Mwa, ik denk dat wanneer men eenmaal gewend is daan het idee dat de weerstand snel zal afkalven.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:30 schreef Jian het volgende:
[..]
Zou je denken? Ik geloof er helemaal niets van. Het gaat hier om een religieuze stroming die zich laat vertegenwoordigen door een politieke partij en natuurlijk gelden ook voor die politieke partij de regels zoals die in Nederland zijn vastgelegd en daar past de uitsluiting van vrouwen niet bij. Maar de overtuiging van de stroming an sich is niet veranderd en zal ook niet snel veranderen. De partijleden komen in het algemeen uit deze stroming en niet van daarbuiten en zij, zowel de mannen als de vrouwen, geven zich vrijwillig over aan het gedachtegoed van deze stroming die onder meer in zich herbergt dat vrouwen niet in de politiek thuishoren. Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat vrouwen niet verboden meer is om deel te nemen aan de politieke partij de SGP, maar dat ze er niet zijn (nou ja één uitzondering nu even) vanwege het gedachtegoed van de ze partij vind ik ook prima.
En dan kunnen ze de bijbel gaan herschrijven...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:40 schreef Hexagon het volgende:
Het partijbestuur is natuurlijk doodsbang dat het niet bij Lilian gaat blijven en dat het voor een hoop heibel in de tent gaat zorgen.
Het gaat om een religieuze overtuiging hè, de bedoeling van God! Een streng gelovige en dat zijn SGP-ers over het algemeen, zal daar niet zo snel vanaf stappen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mwa, ik denk dat wanneer men eenmaal gewend is daan het idee dat de weerstand snel zal afkalven.
Ja, daar heb je gelijk in natuurlijk. Dient wel bij opgemerkt te worden dat er geen andere kandidaten waren en dat de ledenraad in Vlissingen er toch wellicht, om wat voor reden dan ook, een iets soepelere benadering op na houdt dan de landelijke organisatie, ik zeg wellicht.quote:De ledenvergadering in Vlissingen had haar ook kunnen wegstemmen. Dat deden ze niet. Dus er is blijkbaar toch een behoorlijke grope in die partij die er eigenlijk weinig tot geen problemen mee heeft.
Nou.... ik houd een dergelijk scenario zeker ook niet voor onmogelijk!quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:38 schreef k_man het volgende:
Oh, grappig dat het partijbestuur er niet blij mee is.
Ik vroeg me namelijk even af of het geen geregisseerde benoeming zou zijn. Dat van bovenaf bepaald is dat deze ene keer een vrouw lijsttrekker wordt, als excuustruus, zodat vervolgens altijd tegen de criticasters gezegd kan worden dat ze wel degelijk vrouwen toelaten.
Op zich is de angst van het bestuur begrijpelijk omdat dit de partij wel eens zou kunnen splijten. Want nu is het geen papieren discussie meer.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En dan kunnen ze de bijbel gaan herschrijven...
Ja, dat zit er in dat ze idd kunnen "scheuren" nu, en dat heeft weer gevolgen voor hun kerken ook...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Op zich is de angst van het bestuur begrijpelijk omdat dit de partij wel eens zou kunnen splijten. Want nu is het geen papieren discussie meer.
Als ze zo principieel overtuigt waren geweest dan hadden ze wel afgezien van verkiezingsdeelname.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:43 schreef Jian het volgende:
[..]
Het gaat om een religieuze overtuiging hè, de bedoeling van God! Een streng gelovige en dat zijn SGP-ers over het algemeen, zal daar niet zo snel vanaf stappen.
[..]
Ja, daar heb je gelijk in natuurlijk. Dient wel bij opgemerkt te worden dat er geen andere kandidaten waren en dat de ledenraad in Vlissingen er toch wellicht, om wat voor reden dan ook, een iets soepelere benadering op na houdt dan de landelijke organisatie, ik zeg wellicht.
Niet snel inderdaad, maar overtuigingen en dogma's binnen die contreien zijn wel degelijk aan verandering onderhevig. Waar het 30 jaar geleden nog een taboe was om auto te rijden op zondag, doet nu vrijwel iedereen dat. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop men tegen homofilie benadert, het kijken van films, part-time werkende vrouwen en het verzekeren van je auto om maar een aantal zijstraten te noemen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:43 schreef Jian het volgende:
[..]
Het gaat om een religieuze overtuiging hè, de bedoeling van God! Een streng gelovige en dat zijn SGP-ers over het algemeen, zal daar niet zo snel vanaf stappen.
Bij de stijlen zal er niet zoveel verandering zijn opgetreden, schat ik in, behalve misschien het rijbewijs voor vrouwen...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Niet snel inderdaad, maar overtuigingen en dogma's binnen die contreien zijn wel degelijk aan verandering onderhevig. Waar het 30 jaar geleden nog een taboe was om auto te rijden op zondag, doet nu vrijwel iedereen dat. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop men tegen homofilie benadert, het kijken van films, part-time werkende vrouwen en het verzekeren van je auto om maar een aantal zijstraten te noemen.
Jij bent tamelijk wereldvreemd op het gebied van religie, heb ik het idee.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 04:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)elijke-lijsttrekker/
Ik heb bar weinig met SGP, maar ik hoop dat deze vrouw in Vlissingen verkozen wordt. Het is namelijk hoog tijd dat de SGP dit primitieve standpunt laat varen. Hoe kan het dat ze in de Bijbel lezen dat vrouwen niet in de politiek mogen, terwijl de ChristenUnie, het CDA en tal van andere christelijke partijen dat niet in hun Bijbel lezen?
Ze maken minder ongelukken dan mannen, heb ik ooit een keer gelezen, alleen het parkeren blijft nog steeds een beetje een aandachtspunt...quote:
Je zult vanaf a.s. week niet ineens vrouwelijke predikanten vinden bij de (oud) gereformeerde gemeenten, nee.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bij de stijlen zal er niet zoveel verandering zijn opgetreden, schat ik in, behalve misschien het rijbewijs voor vrouwen...
Of dat ze een refo-parade gaan houden in sexy ondergoed in de grachten van Amsterdam...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je zult vanaf a.s. week niet ineens vrouwelijke predikanten vinden bij de (oud) gereformeerde gemeenten, nee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |